سوغاتی های دوست داشتنی شهر شیراز

0

شیراز و سوغاتی هایش

همیشه سوغاتی خریدن در هر سفر جزو بخش های هیجان انگیز هر سفری هست. سوغاتی های شهر شیراز هم مثل هر شهری به دو قسمت عمده تقسیم می شود بخش اول خوراکی های خوشمزه و رنگارنگ و بخش دوم آن مربوط به صنایع دستی هنرمندان شیرازی است. اگر برای سفری چند روه قصد اقامت در شیراز را دارید امروز با شب همراه باشید تا درباره این سوغاتی ها اطلاعات کاملی به دست آورید.

شیرینی یوخه

shiraz-soghat2

شیرینی یوخه شیراز، از جمله شیرینی‌های محلی و سنتی این شهر است. این شیرینی که با نام کاک نیز معروف می‌باشد، به عنوان خوردنی خوشمزه، پرانرژی و سبک در میان اهالی منطقه شناخته می‌شود. این شیرینی نوعی خمیر نازک است که روی این خمیر، پودر شکر و دارچین می‌ریزند و خمیر را رول می‌کنند و باریک برش می‌زنند. این شیرینی در شهرهای دیگر هم تهیه می‌شود و در کرمانشاه به آن کاک می‌گویند.

مسقطی شیراز

مسقطی شیراز

یکی از مشهورترین سوغاتی‌های خوراکی شیراز، مسقطی است. مسقطی در واقع نوعی حلوا است که با نشاسته و مغز پسته تهیه می‌شود. مسقطی انواع و طعم‌های مختلفی دارد مثلا زعفرانی، پسته‌ای، گل محمدی، زرشکی و…

کلوچه شیرازی

کلوچه شیرازی
کلوچه شیرازی

در کنار بسته های مسقطی مخصوص شیراز، اغلب شیرینی شبیه به شیرینی برنجی می گذارند که به آن کلوچه می گویند. شیرازی ها در ظرف پذیراییِ مسقطی همیشه این نوع کلوچه را می گذارند و مسقطی و کلوچه را باهم سرو می کنند. این نوع شیرینی بسیار لطیف و خوش طعم است.

حلوا‌ی کاسه‌ای

حلوا‌ی کاسه‌ای
حلوا‌ی کاسه‌ای

این حلوای خوشمزه از آرد برنج، شکر، آب، گلاب، روغن و زعفران تهیه می‌شود. در زمان‌های قدیم از این حلوا برای پذیرایی در مراسم مختلف استفاده می‌شده ولی امروزه دیگر رواج ندارد. دلیل نام‌گذاری این حلوا این است که برای سرو کردن آن از کاسه استفاده می‌کردند و به هر کسی برای پذیرایی، کاسه‌ای کوچک از حلوای آماده شده را می‌دادند.

فالوده شیرازی

فالوده شیرازی
فالوده شیرازی

یکی از خوراکی‌های مخصوص این شهر که می‌تواند همیشه در ذهن شما باقی بماند فالوده شیرازی است. البته و متأسفانه باید همان‌جا آن را نوش جان کنید؛ چرا که نمیتوانید این سوغاتی خوشمزه را به شهر خود ببرید! بحر حال نمی‌شود که به شیراز رفت و فالوده شیرازی را امتحان نکرد!

صنایع دستی

صنایع دستی
صنایع دستی

شیراز یکی از مهم‌ترین شهرهای ایران در زمینه‌ی تولید صنایع دستی است. هنرمندان این شهر، با ذوق و همت فراوان، جذاب‌ترین آثار هنری را خلق می‌کنند. محصولات ساخته شده به دستان توانمند هنرمندان شیرازی در بازارها به فروش می‌رسد و مورد توجه گردشگران ایرانی و خارجی قرار دارد. البته بسیاری از این صنایع دستی فقط مختص شیراز نیستند. در ادامه با چند نمونه از صنایع دستی این شهر آشنا می‌شویم که در سفر می‌توانید به عنوان سوغات، خریداری کنید.

اشیا با طرح تخت جمشید

اشیا با طرح تخت جمشید
اشیا با طرح تخت جمشید

یکی از جدیدترین سوغاتی‌های این شهر مجسمه‌های کوچکی است که با طرح تخت جمشید، مقبره کوروش و سربازهای هخامنشی ساخته می‌شود. این یک سوغات خوب و دکوری است که می‌توانید تهیه کنید و تا با دیدن آن به یاد سفر شگفت انگیز خود به شیراز می افتید.

خاتم کاری

خاتم کاری
خاتم کاری

خاتم‌کاری یکی از ظریف‌ترین و زیباترین هنرهای دستی ایرانی است. این هنر ارزشمند از کنار هم قرار دادن تکه‌های چوبی منظم و ظریف در رنگ ها و جنس‌های مختلف درست می‌شود. برای ساخت آثار خاتم از متریال‌های مختلفی مثل عاج، استخوان، انواع چوب و طلا درست می‌شود. این هنر بسیار زیبا البته پرزحمت است و به دقت و صبرفراوانی احتیاج دارد. این هنر سابقه‌ای طولانی دارد و دوران اوج و شکوفایی آن مربوط به عصر صفویه است.این هنر بیشتر در آباده رواج و شهرت دارد.

سفال‌گری شیراز

سفال‌گری شیراز
سفال‌گری شیراز

سفال‌گری از آن هنرهایی است که قدمتی بسیار طولانی دارد و در همه جای دنیا، از قدیم‌الایام رواج داشته است. البته هر شهر و کشوری، طرح و رنگ خاصی برای تزیین ظروف و اشیای سفالی دارد و همین باعث تفاوت آثار سفالی شهرها و کشورهای مختلف می‌شود. در شیراز هم می‌توانید انواع ظروف و اشیای سفالی و لعابی را در قالب ظرف و ظروف، اشیای تزیینی و وسایل دکوری به عنوان سوغات برای دوستان و نزدیکان خود بخرید.

قلم‌زنی شیراز

قلم‌زنی شیراز
قلم‌زنی شیراز

قلم زنی عبارت است از هنر حکاکی و ایجاد نقوش روی اشیای مختلف فلزی از قبیل طلا، مس، نقره و برنج. این هنر غیر از شیراز در بسیاری از نقاط ایران دیده می‌شود. در بازار شیراز می‌توانید بهترین اشیای فلزی قلم‌زنی شده را خریداری کنید و هدیه دهید. این اشیا و ظروف شامل انواع گلدان، سینی، بقاب‌های تزیینی، قندان و سایر وسایل کاربردی و دکوری است.

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب