لیستی از بهترین مسیر‌های کوهنوردی در تهران برای مبتدی و حرفه‌ای!

0

یکی از تفریحات خاص و ویژه تهرانی‌ها کوهنوردی است. با توجه به موقعیت جغرافیایی که شهر تهران دارد، باعث شده مسیرهای کوهنوردی در تهران بسیار جذاب، متفاوت و زیاد باشد. شمال، جنوب، شرق و غرب تهران رشته کوه‌های مختلفی دارد که هر کدام مناسب یک فصل یا مناسب یک سبک متفاوتی از کوهنوردی هستند. برنامه‌های یک روزه‌ای که به راحتی می‌توانید به آن‌‎ها دسترسی داشته باشید و لذت یک کوه نوردی خوب را در تهران تجربه کنید.

البته پیش از شروع کوهنوردی در تهران یا هر جای دیگر، حتما ابزار و وسایل مورد نیاز خود را تهیه کنید و با فردی که تجربه کوهنوردی دارد مسیر را آغار کنید. توجه داشته باشید که کوه‌های اطراف تهران هم پیچیدگی‌های خاص خود را دارد و برخی از قله‌ها و مسیرها نیازمند آمادگی جسمانی بالا و تجربه‌ی کوهنوردی حرفه‌ای می‌باشد.

این مقاله به شما کمک می‌کند تا تجربه‌ای متفاوت و به دور از آلودگی و ترافیک داشته باشید و چند ساعتی را در ارتفاعات تهران نفس بکشید. در این مقاله با ما همراه باشید.

مسیر دارآباد، به زیبایی و سرسبزی دره دارآباد
کو

قله و مسیر دارآباد به دلیل نزدیک بودن به تهران و مسیر مناسب، یکی از مسیرهای محبوب کوهنوردی در تهران است. محله دار آباد در منطقه یک تهران قرار گرفته که در گذشته یکی از روستاهای شمال تهران محسوب می‌شده است. معنی واژه دارآباد به معنای دار و درخت است و این نام به این منطقه بسیار شبیه است، چون منطقه‌ای خوش آب و هوا و سرسبز است که در فصل بهار بسیار زیبا و شگفت‌انگیز است. این کوه و مسیر یکی از قلل خط الراس توچال است و به غیر از قله دارآباد مسیر کوهپیمایی قله عرق چین نیز از این مسیر می‌گذرد.

مسیر پیمایش قله دارآباد از پارکینگ دارآباد شروع می‌شود و ارتفاع این منطقه نزدیک به 1750 متر است. یکی از خصوصیات دره دارآباد و مسیر پیمایش این قله زیبا، وجود چشمه‌های زیبا و متعدد در طول مسیر است. جالب است بدانید ارتفاع این قله چیزی در حدود 3167 متر است و برای صعود به این قله حدودا باید 1400 متر ارتفاع گرفت. محبوب‌ترین مسیر صعود به قله دارآباد مسیر یال شن سیاه است که بعد از این مسیر به پاکوب اصلی و قله خواهید رسید. مسیر صعود به قله دارآباد به صورت رفت و برگشت چیزی در حدود 14 کیلومتر است که در پاکوب مشخص انجام می‌شود و نیازی به دست به سنگ نیست.

جهت اجاره روزانه خانه در تهران کلیک کنید.

مسیر کوهنوردی قله بند عیش و حصارک
کوهنوردی در تهران و بندعیش

همان طور که در این مقاله اشاره کردیم کوهنوردی در تهران مسیرهای مختلفی دارد و برای یک کوهنوردی خوب و لذت‌بخش هر کدام یک از این مسیرها را می‌توان انتخاب کرد. قله بند عیش ارتفاع 2770 متری دارد و یکی از قله‌های کوه‌ توچال در شمال تهران و همچنین رشته کوه البرز مرکزی است. این قله چند مسیر کوهنوردی و صعود دارد و از سمت امامزاده داوود، کوهسار  و دره حصارک می‌توان به این قله 2770 متری صعود کرد. برای صعود به این قله از 400 متر تا 1100 متر بسته به نوع مسیر باید ارتفاع گرفت.
صعود به قله بند عیش خیلی پیچیده و سخت نیست و در فصل تابستان و اوایل بهار شروع خوبی برای کوهنوردی است. مسیر صعود این قله با توجه به کمتر شناخته شدن، کمی خلوت‌تر از دیگر مسیرهای کوهنوردی در تهران است. یکی از بهترین مسیرهای صعود به قله بند عیش مسیر دره حصارک است است که از بالای دره حصارک شروع می‌شود. نقطه آغاز این مسیر از بلوار سیمین بولیوار، خیابان حصارک و در انتها خیابان آبرسانی است. زیبایی دره حصارک در فصل بهار بسیار زیبا و رویایی است.

مسیر صعود از سمت دره حصارک مقداری طولانی تر است و مسیر رفت و برگشت چیزی در حدود 21 کیلومتر پیمایش دارد اما مسیری که از ایستگاه پلیس کوهسار آغاز می‌شود حدودا 7 کیلومتر پیمایش دارد.

مسیر صعود به قله زیبا و محبوب توچال
مسر کوهنور

یکی از محبوب‌ترین قله‌ها در تهران قله توچال است. لذت کوهنوردی در تهران را تمام و کمال می‌توان در این مسیر تجربه کرد. قله توچال بالای تهران قرار گرفته و یکی از رشته کوه‌های البرز مرکزی است. صعود به این قله که در میان کوهنوردان محبوبیت بالایی دارد از چندین مسیر مختلف امکان دارد. نزدیکی به شهر و وجود تله کابین و سایت‌های یخ نوردی وسنگ نوردی باعث شده این قله یکی از بهترین قله‌های تهران باشد.

این قله 3960 متری مسیرهای مختلفی برای صعود دارد که طولانی ترین مسیر صعود به این قله از منطقه پل خواب در جاده چالوس است که پیمایشی 45 کیلومتری دارد و کوتاه ترین مسیر صعود به قله توچال مسیر میدان سربند است که مسافتی 8 کیلومتری دارد. این مسیر از میدان سربند نزدیکی میدان تجریش آغار می‌شود و بعد از گذر از پس قلعه تا پناهگاه شیر پلا ادامه دارد و بعد از آن به جان پناه امیری می‌رسد و سپس با گذشت حدودا 2 ساعت به قله توچال خواهید رسید.

فنی‌ترین مسیر صعود به قله توچال، مسیر 16 کیلومتری قله دارآباد تا توچال است. در این مسیر از روی خط الراس باید گذر کرد؛ خط الراسی که رو به دره است و در چند قسمت از این مسیر دست به سنگ‌های زیادی وجود دارد. این مسیر نیازمند سلامتی و آگاهی بسیار بالایی می‌باشد و بیشتر تیم‌هایی که قصد صعودهای بزرگتر همچون قله دماوند دارند این مسیر را انتخاب می‌کنند.

دیگر مسیر صعود به قله توچال از پارک جمشیدیه است. پس از رسیدن به پناهگاه کلکچال می‌توانید به سمت قله کلکچال صعود کنید و بعد از آن دره پیازچال را تراورس کنید و بعد از طی کردن مسیر به قله توچال خواهید رسید. البته مسیر ولنجک هم تقریبا  به همین صورت است و از ایستگاه 1 توچال می‌توانید از پاکوب مشخص به قله صعود کنید.

برای صعود به قله توچال در فصل تابستان حتما ساعاتی قبل از سپیده دم اقدام کنید که گرمای هوا اذیت‌ نکند و در فصل زمستان حتما با آمادگی جسمانی کافی و با گروه حرفه‌ای مسیر صعود را طی کنید و به هشدارهای فدراسیون کوهنوردی و هواشناسی حتما توجه کنید. قله توچال در عین اینکه شاید به گمان برخی از کوهنوردان صعود ساده و راحتی داشته باشد، اما متاسفانه کوهنوردان زیادی را اسیر کرده و به کام مرگ کشانده، حتما برای صعود به این قله زیبا و باشکوه آمادگی کامل جسمانی داشته باشید.

مسیر معمول قله توچال حدودا بین 10 تا 14 کیلومتر است و ارتفاعی که خواهید گرفت بین 2000 تا 2200 متر است.

کوهنوردی در تهران و مسیر کوهنوردی قله کلکچال
کوهوردی در تهران و کلکچال

منطقه کلکلچال در شمال تهران یکی از مسیرهای رایج و پرطرفدار کوهنوردی در تهران است. جذابیت‌های این مسیر به همراه پناهگاه کلکچال که قدمتی طولانی دارد باعث شده مسیر کلکچال یکی از مسیرهای خوب کوهنوردی باشد. این مسیر پاکوب‌های پهن، استراحتگاه، چشمه‌های زیاد و در خود پناهنگاه نیز چند رستوران و بوفه وجود دارد. برای دسترسی به این مسیر کوهنوردی می‌توانید از رایج‌ترین مسیر یعنی پارک جمشیدیه کوهنوردی خود را آغار کنید.

از مسیر پارک جمشیدیه به وسیله تابلوهای راهنما می‌توانید وارد پاکوب اصلی به سمت پناهگاه کلکچال شوید. پاکوبی که عرض 2 یا 3 متری دارد شما را به پناهگاه می‌رساند. تا پناهگاه کلکچال حدودا 4 کیلومتر مسیر و در حدود 800 متر ارتفاع خواهید گرفت. مسیر کوهنوردی قله 3450 متری کلکچال نیز هموار است و فقط در بخشی از مسیر بعد از پناهنگاه کلکچال مقداری شیب به سمت بالا تند می‌شود و در انتها با یک تراورس کوچک به قله کلکچال می‌رسید. در فصل زمستان این مسیر کمی خطرناک است و در برخی از قسمت‌ها امکان ریزش بهمن وجود دارد که در این مواقع از مسیر ولنجک می‌توانید به قله کلکچال صعود کنید.

در این مسیر طبیعت زیبا و چشمه‌های فراوانی مشاهده خواهید کرد که کوهنوردی را آسان‌تر می‌کند و به راحتی می‌توانید منظره تهران را از ارتفاعات کلکچال مشاهده کنید.

مسیر کوهنوردی قله چین کلاغ
کوهنوردی در تهران و چین کلاغ

قله چین کلاغ یکی از ساده‌ترین مسیرهای کوهنوردی در تهران است. این قله ارتفاع 2820 متری دارد و در بین دره فرحزاد و درکه قرار گرفته است. برای صعود به این قله حدودا باید  بین 1000 تا 1100 متر ارتفاع گرفت و یکی از اصلی‎‌ترین مسیرهای صعود به این قله شهرک بام تهران و بوعلی است. برای صعود از این مسیر 4 کیلومتر را تا قله باید طی کنید. ارتفاع نقطه شروع این پیمایش هم 1800 متر است و در مجموع رفت و برگشت به این قله، 8 کیلومتر مسیر را باید پیمایش کنید.

مسیر کوهنوردی این قله مناسب کسانی است که تازه کار هستند و کوهنوردی را تازه شروع کرده‌اند. یکی دیگر از مسیرهای صعود به این قله از طریق جنگل کارا می‌باشد که مسیر و صعود بسیار جذابی دارد، اما پیمایش رفت و برگشت به قله چیزی در حدود 13 کیلومتر می‌شود. برای کوهنوردی نیم روزه و تجربه آب و هوایی متفاوت و خنک مسیر صعود به قله چین کلاغ یکی از مسیرهای مناسب کوهنوردی در تهران است.

بخوانید از بهترین جاهای دیدنی تهران

مسیر کوهنوردی دره فرحزاد
کوهنوردی در تهران و فرحزاد

فرحزاد دره‌ای سرسبز و خوش آب و هوا در شمال غر ب تهران است که بیشتر مردم به دلیل وجود سفره‌خانه‌ها و رستوران‌های معروف فرحزاد را به خاطر می‌آورند. اما دره فرحزاد مسیر پیمایشی و کوهنوردی سبکی به سمت امامزاده داوود دارد. یکی از مسیرهای کوهنوردی در تهران، همین مسیر دره فرحزاد تا امامزاده داوود است. قسمتی از این مسیر هم با حصارک که قبل‌تر در این مقاله به آن اشاره کردیم مشترک است. از زیبایی‌های این مسیر می‌توان به قله سولدار، آبشار سیاه بند، و چشمه‌های یونجه زار و زندگانی اشاره کرد که زیبایی‌های این مسیر را دو چندان کرده است.

فصل بهار و تابستان بهترین زمان پیمایش این دره است و دره فرحزاد در اوایل بهار زیبایی منحصر به فرد و شگفت‌انگیزی دارد. فقط باید توجه داشته باشید بخشی از این مسیر را باید با خودورهای آفرود طی کنید و حتما از نقشه‌های جغرافیایی هوشمند استفاده کنید.

بخوانید از چشم انداز بی نظیر بام های تهران

مسیر دربند؛ از بهترین مسیرهای کوهنوردی در تهران

مسیر کوهنوردی دربند از میدان سربند در شمال تجریش آغار می‌شود و در انتهای مسیر به قله توچال می‌رسد. همان‌طور که در این مقاله اشاره کردیم این مسیر یکی از مسیرهای پرطرفدار و محبوب کوهنوردی در تهران و صعود به قله زیبای توچال است. این مسیر زیبایی‌های خاص خود را دارد و مناسب کسانی است که حتی قصد صعود به قله را ندارند و فقط قصد لذت بردن از زیبایی‌های طبیعت را دارند. ارتفاع این منطقه 1800 متر است و آبشار دوقلو یکی از جاهای دیدنی معروف و پرطرفدار این مسیر است.

حدودا 50 متر بالاتر از آبشار دوقلو پناهگاه شیرپلا قرار گرفته است. این پناهگاه در ارتفاع 2750 متری قرار گرفته است و در حدود 150 نفر ظرفیت دارد. از پناهگاه شیرپلا تا قله توچال حدودا 4 ساعت مسیر است. به جز ابشار دوقلو و پناهگاه شیرپلا در این مسیر چند چشمه دیگر جریان دارد که زیبایی‌های این مسیر را بیشتر می‌کند.

مسیر کوهنوردی گلاب دره
کوهنوردی در تهران و گلابدره

گلابدره یکی از محله‌های قدیمی تهران است که در زمان‌های قدیم به عنوان محله امامزاده قاسم نیز شناخته می‌شده است. نام‌گذاری این محله به این دلیل است که درختان سیب گلاب زیادی در این مسیر و روستا وجود داشته است. یکی از راه‌های دسترسی به قله کلکچال مسیر کوهنوردی گلابدره است. از نزدیکی کوه گلابدره می‌توانید پیمایش این مسیر زیبا و سرسبز را آغار کنید و توجه داشته باشید که در فصل بهار زیبایی‌های این مسیر بیشتر از هر زمان دیگری است. در ابتدای این مسیر دره و رودخانه زیبایی خواهید دید.

برای اتراق و کمپینگ هم، در کنار رودخانه با رعایت نکات محیط زیستی می‌توانید شب‌مانی داشته باشید. بعد از 45 دقیقه پیمایش به یک آبشار زیبا خواهید رسید و می‌توانید از این برکت و طبیعت به خوبی استفاده کنید. در انتهای مسیر گلابدره و بعد از پیمایش حدودا 4 ساعته به پناهگاه کلکچال خواهید رسید که در این مقاله به آن اشاره کردیم. برای یک کوهنوردی سبک نیم روزه این مسیر کوهنوردی پیشنهاد می‌شود و لذت کوهنوردی در تهران را در این مسیر به خوبی تجربه خواهید کرد.

با بهترین کافه‌های تهران آشنا شوید

مسیر کوهنوردی درکه
کوهنوردی در تهران و درکه

مسیر کوهنوردی درکه همچون دربند یکی از مسیرهای قدیمی و پرطرفدار کوهنوردی در تهران است. این منطقه ییلاقی و خوش آب و هوا در امتداد رودخانه درکه قرار گرفته است. ارتفاع نقطه آغاز پیمایش این دره چیزی در حدود 1800 متر است و بلندترین قله این مسیر قله شاه نشین با ارتفاع 3800 متر است و یکی از زیباترین چشم‌اندازهای قله باشکوه و زیبای دماوند را می‌توان از فراز قله شاه نشین مشاهده کرد.

یکی از زیبایی‌های این مسیر پرطرفدار، جنگل سرسبز و زیبای کارا است. این جنگل زیبا از میدان درکه حدودا 1 ساعت پیمایش دارد. این جنگل که یکی از نزدیک‌ترین جنگل‌ها به تهران است در فصل پاییز زیباتر از هر زمان دیگری است و حتما به مشتاقان و شیفتگان پاییز پیشنهاد می‌شود. در انتهای مسیر پیمایش درکه به پناهگاه پلنگچال می‌رسید که حدودا 10 کیلومتر از میدان درکه تا پناهگاه پیمایش خواهید داشت. این پناهگاه 70 نفر ظرفیت دارد که با هماهنگی‌های قبلی می‌توانید رزرو کنید.

 

سوالات متداول:

ارتفاع قله توچال و مسیر پیمایش این قله چند کیلومتر است؟

ارتفاع قله توچال چیزی در حدود 3960 متر است و پیشمایش این قله چیزی در حدود 10 تا 12 کیلومتر است.

کدام مسیر کوهنوردی در تهران محبوب‌تر است؟

مسیرهای کوهنوردی در تهران بسیار زیاد است و یکی از بهترین مسیرها؛ مسیر کوهنوردی درکه است.

پناهگاه کلکچال در چه ارتفاعی قرار گرفته است؟

این پناهگاه در ارتفاع 2600 متری قرار گرفته است.

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب