جاهای دیدنی تالش ؛ هرآنچه که از زیبایی‌های طبیعت می‌خواهید!

0

منطقه تالش، نگین زیبایی در شمال غرب گیلان است که شامل تعداد زیادی از شهرها و روستاها می‌شود. تالش وسعت زیادی از گیلان را در بر می‌گیرد و از شمال به آستارا و از جنوب به رضوانشهر می‌رسد. در سفر به تالش گیلان، این‌ بار می‌خواهیم از جاهای دیدنی تالش بگذریم و این خطه تاریخی با طبیعت بی‌نظیر را باهم بگردیم و معرفی کنیم. می‌خواهیم با تاریخ و مردمان تالش آشنا شویم و در نهایت یک سفر لذت‌بخش داشته باشیم. در این سفر جذاب با ما در بلاگ شب همراه باشید.

تاریخچه منطقه تالش گیلان

منطقه تالش که حالا بخشی از غرب گیلان را شامل می‌شود، در گذشته از منطقه امام‌زاده هاشم شروع می‌شد و در نهایت به جلگه کورا در جمهوری آذربایجان می‌رسید. این منطقه که حکومت خودگردان داشت، به حکومت طالشان یا مغان معروف بود. در حال حاضر تالش بین آستارا و رضوانشهر قرار دارد، با این وجود مردم تالش در سراسر گیلان و به‌خصوص بخش غربی این استان سکونت دارند.

جاهای دیدنی تالش

زبان مردم این خطه تالشی است که از زبان‌های کهن ایرانی است. هنوز هم بسیاری از مردم غرب گیلان به زبان تالشی صحبت می‌کنند و کودکان نیز این زبان را از خانواده خود می‌آموزند. تالش از نظر طبیعی و تاریخی پیشینه دور و درازی داشته است و انواع آثار باستانی و طبیعی و جاهای دیدنی تالش، مسافران زیادی را هر ساله به خود جذب می‌کند. آب و هوای تالش معتدل و خنک است. البته در تابستان بخش‌هایی که در ارتفاعات قرار ندارند هوای گرمی دارند اما ییلاقات تالش حتی در تابستان نیز خنک و مطلوب هستند. برای سفر در تابستان یکی از مقاصد جذاب تالش است.

بهترین زمان سفر به تالش

تالش هم مناطق ساحلی، هم مناطق شهری و هم مناطق ییلاقی دارد. بنابراین شاید بهتر باشد بگوییم که تالش شهری چهارفصل است و با توجه به جاهای دیدنی تالش که قصد دیدن آن‌ها را دارید، می‌توانید در فصول مختلف به این منطقه سفر کنید.

بهترین زمان سفر به ییلاقات تالش بهار و تابستان و مناطق ساحلی و شهری نیز بهار و پاییز است که هوا در معتدل‌ترین حالت خود قرار دارد.

برای اجاره ویلا در تالش کلیک کنید.

معرفی جاهای دیدنی تالش

بیاید در ادامه باهم به جاهای دیدنی تالش سری بزنیم و با معروف‌ترین این مقاصد آشنا شویم.

منطقه ییلاقی سوباتان

ییلاق سوباتان

ییلاق سوباتان و ییلاقات اطراف آن شاید معروف‌ترین جاذبه طبیعی تالش باشد. ییلاق سوباتان در بخش شمال غربی تالش قرار دارد. این ییلاق زیبا در فصل بهار از گل‌های رنگارنگ و چمنزارها سبز و رنگی می‌شود و یک مقصد رویایی برای سفر است. در این ییلاق انواع کلبه‌های چوبی، دام و اسب‌ها، دریاچه‌ها و سرچشمه‌ها وجود دارند که زیبایی منطقه را دو چندان می‌کنند و به‌همین خاطر است که سوباتان از مشهورترین جاهای دیدنی تالش است. یکی از معروف‌ترین دریاچه‌ها در امتداد ییلاق سوباتان دریاچه نئور است. علاوه بر این غار سوباتان نیز یکی از جاذبه‌های معروف این منطقه است که تورهای آشنا به این محل معمولا بازدید از این غار را نیز در برنامه خود دارند.

برای رسیدن به سوباتان مسیرهای مختلفی وجود دارد که بسته به سختی مسیر و حرفه‌ای بودن خودتان باید یک مسیر را انتخاب کنید. البته اگر دفعه اول است به این ییلاق سفر می‌کنید و تجهیزات و خودرو قوی ندارید، بهتر است با تور بروید تا به مشکلی برنخورید. آسان‌ترین راه دسترسی به سوباتان از سمت تالش و هشتپر است که بخش عمده‌ای از مسیر آسفالت است و تنها بخش‌های انتهایی خاکی است.

پارک جنگلی گیسوم

ساحل و پارک جنگلی گیسوم

ساحل و پارک جنگلی گیسوم، معمولا اولین انتخاب افرادی است که به دنبال سفر به تالش زیبا و گردش در جاهای دیدنی تالش هستند. پارک جنگلی گیسوم یک پارک جنگلی طبیعی است که در فاصله ۲۰ کیلومتری رضوانشهر و ۱۰ کیلومتری اسالم قرار دارد. این پارک جنگلی جاذبه‌های مختلفی دارد که معروف‌ترین آن‌ها تونل جنگلی، دریاچه، جنگل با گونه‌های مختلف جانوری و گیاهی و ساحل است. ساحل گیسوم نیز انواع مختلفی از امکانات رفاهی و تفریحی را برای مسافران فراهم کرده است.

برای رسیدن به این مجموعه تفریحی زیبا، باید از رشت به سمت تالش و اسالم حرکت کنید. پس از عبور از رضوانشهر و در میانه راه، تابلوهای راهنما مسیر ورود به جنگل را به شما نشان می‌دهند و می‌توانید در این مکان کمپ و شب‌مانی هم داشته باشید؛ البته بهتر است مراقب گونه‌های وحشی باشید و برای کمپ و برپا کردن چادر وارد بخش انبوه جنگل نشوید.

منطقه حفاظت شده لیسار

لیسار تالش

در نزدیکی ییلاق سوباتان و جایی بین مسیر روستای لیسار به سوباتان، منطقه حفاظت شده لیسار قرار دارد. این منطقه حفاظت شده یکی از جاهای دیدنی تالش است که تا حدودی نسبت به سایر نقاط بکر مانده است. منطقه حفاظت شده لیسار محل زندگی گونه‌های جانوری و گیاهی مختلفی اعم از مرال، شوکا، خرس، گربه وحشی، قوچ، کل، گرگ و پلنگ و … است. گونه‌های گیاهی شاخص منطقه نیز راش، افرا، ممرز، انار وحشی، تمشک و … است.

برای رسیدن به این منطقه حفاظت شده بهتر است حتما با یک راهنمای مطمئن و مسلط به مسیر سفر کنید چرا که وجود حیوانات وحشی و مسیر‌های صعب‌العبور ممکن است برای شما مشکل ایجاد کند. بهترین مسیر دسترسی به این منطقه مسیر سوباتان است و شما می‌توانید ابتدا خود را به ییلاق سوباتان و سپس به این منطقه برسانید.

جهت مشاهده و اجاره ویلا کلیک کنید.

منطقه ییلاقی دوخاله کوه تالش

دوخاله کوه

منطقه ییلاقی دوخاله کوه یکی از آن مناطقی است که کمتر کسی آن را می‌شناسد؛ برای همین هم نباید انتظار یک ییلاق با امکانات کامل را داشته باشید. در عوض می‌توانیم به شما قول دهیم که اقامت در این ییلاق آرامشی را نسیب شما می‌کند که همیشه آرزویش را داشتید. جاهای دیدنی تالش که نباید همیشه هم معروف و شناخته شده باشند؟

برای رسیدن به این ییلاق، تنها راهی که در پیش دارید این است که آدرس را از افراد محلی بگیرید یا از یک راهنمای محلی کمک بگیرید. این ییلاق هنوز هم بکر است و جریان زندگی سنتی در آن جریان دارد؛ پس فراموش نکنید که پس از ورود به این ییلاق و روستای کوچک آن، حواستان به طبیعت باشد و آرامش محیط را بر هم نزنید.

ییلاق شکردشت

ییلاق شکردشت

ییلاق شکردشت یکی از ییلاق‌های اطراف سوباتان است که در نزدیکی مرز گیلان و اردبیل قرار دارد. این ییلاق نیز با داشتن ارتفاع زیاد و دریاچه ابر، یکی از مقاصد اصلی مسافران تالش است. دشت لاله‌های این ییلاق یکی از دلایل محبوبیت آن بین جاهای دیدنی تالش است؛ با این وجود، متاسفانه مسافرانی که به این منطقه سفر کرده‌اند با چیدن این گل‌ها، طبیعت منطقه را در معرض خطر قرار داده‌اند.

برای رسیدن به ییلاق شکردشت باید نزدیک به ۳۰ کیلومتر از تالش و هشتپر فاصله بگیرید. در این مسیر تنها چند کیلومتر ابتدایی آسفالت است و بعد از تمام شدن آسفالت، در صورت نداشتن خودروی مناسب آفرود باید ادامه مسیر را پیاده طی کنید یا با خودروهای محلی همراه شوید. شکردشت در جنوب سوباتان قرار دارد.

برای اجاره ویلا در اردبیل کلیک کنید.

دریاچه سراگاه

دریاچه سراگاه

یکی از جاهای دیدنی تالش به رنگ فیروزه‌ای، دریاچه سراگاه است که در روستای سراگاه قرار دارد. روستای سراگاه در شمال شهر تالش (هشتپر) قرار دارد. این دریچه زیبا با داشتن طبیعت بی‌نظیر در اطراف خود، یک انتخاب مناسب برای گذران وقت و پیک‌نیک و کمپ است.

برای رسیدن به این دریاچه باید از شهر هشتپر به سمت آستارا حرکت کنید و در ابتدای مسیر با کمک تابلوهای راهنما وارد مسیر روستای سراگاه شوید. با ورود به روستا می‌توانید ادامه مسیر را پیاده طی کنید و خود را به دریاچه برسانید. دریاچه سراگاه شباهت زیادی به دریاچه سقالکسار سراوان دارد و از نظر ساختاری نیز بسیار مشابه هستند.

رودخانه کرگان رود

رودخانه کرگانرود

کرگانرود رودخانه‌ای است که از میان شهر تالش عبور می‌کند و سرچشمه آن نیز ییلاقات و کوه‌های اطراف تالش است. این رودخانه در نهایت در روستای قروق به دریای خزر می‌ریزد. این رودخانه از پرآب‌ترین رودخانه‌های غرب گیلان است.

برای دیدن رودخانه کرگان رود کافیست وارد شهر تالش شوید. در میانه شهر رودخانه جریان دارد و می‌توانید در کنار آن قدم بزنید یا با دنبال کردن مسیر آن به نقاط پرآب‌تری از آن برسید. همچنین اگر در مسیر سوباتان یا قروق قرار بگیرید، امکان اتراق در کنار رودخانه را نیز خواهید داشت.

آبشار ورزان؛ از بهترین جاهای دیدنی تالش

آبشار ورزان

آبشار ورزان یکی از زیباترین جاهای دیدنی تالش است. این آبشار که بیش از ۱۰۰ متر ارتفاع دارد، در نزدیکی ییلاق سوباتان و با فاصله ۴ کیلومتر از این ییلاق قرار دارد. برای رسیدن به این آبشار و تماشای منظره ناب آن، باید از سوباتان در حدود ۴ کیلومتر به سمت شمال غربی حرکت کنید تا این آبشار را مرتفع را در دل صخره‌ها بیابید.

بقعه شاه میلرزان

بقعه شاه میلرزان

بقعه شاه میلرزان، آرامگاه عارف قرم هشتم هجری، محمود شاه دینوری است. این بقعه ساختمانی مانند خانه‌های اصیل و سنتی گیلانی دارد و در فاصله ۱۶ کیلومتری روستای خطبه سرا قرار دارد.

برای رسیدن به این بقعه تاریخی باید از روستای خطبه سرا به سمت غرب حرکت کنید تا در روستای شاه میلرزان به بقعه برسید.

برای اجاره ویلا در گیلان کلیک کنید.

پارک جنگلی سیاه داران

سیاه داران

پارک جنگلی سیاه داران تالش، از جاهای دیدنی تالش است که تقریبا در بافت شهر قرار دارد. این پارک جنگلی امکانات رفاهی کامل نظیر آلاچیق، سرویس بهداشتی و … را دارد. علاوه بر این سورتمه تالش، بام تالش و گونه‌های جانوری خاص مانند گوزن و مرال و … این مکان را به یک مقصد جذاب برای صرف نهار کنار خانواده تبدیل کرده است.

برای رسیدن به این پارک جنگلی کافیست به شهر هشتپر بروید. در ابتدای ورودی شهر از سمت اسالم و در کنار پایانه مسافربری، ورودی پارک جنگلی سیاه داران نمایان می‌شود.

منطقه باستانی تول

منطقه باستانی تول

منطقه باستانی تول، در نزدیکی منطقه آق اولر قرار دارد. این منطقه به دلیل کشف بقایا و اجسام تاریخی، قبرستان‌های مربوط به دوره‌های تاریخی مختلف و البته زندگی روستایی خاصی که در آن جریان دارد، یکی از جاهای دیدنی تالش است که مورد علاقه دوست‌داران تاریخ است. طبق براوردهای تاریخی، پیشینه این کاخ به دوران پیش از اسلام برمی‌گردد.

برای رسیدن به این منطقه باید از راهنمای محلی کمک بگیرید تا بهترین مسیر را به شما نشان دهند. در این مسیر حتما از هردو تپه تول ۱ و تول ۲ بازدید کنید.

کاخ ییلاقی و قشلاقی نصرالله خان

کاخ نصرالله خان سردار امجد

کاخ نصرالله خان که به کاخ سردار امجد معروف است، یکی از جاهای دیدنی تالش با بنا و معماری خاص است که در روستای آق اولر قرار دارد. روستای آق اولر در نزدیکی مرز گیلان و اردبیل قرار دارد و برای رسیدن به آن باید ابتدا به روستای مریان بروید. این کاخ مربوط به دوره قاجاریه است که به دستور حاکم تالش در آن زمان ساخته شد. بنای این محل دو طبقه است و رنگ‌آمیزی و معماری خاصی که دارد، این محل را به یک جاذبه دیدنی تبدیل کرده است.

حمام مریان (حمام قدیمی آق اولر)

حمام مریان آق اولر

حمام مریان یا حمام قدیمی آق اولر، یکی از آثار باستانی باقی‌مانده از دوره قاجاریه است که به دستور سردار امجد و با نظارت مهندسی آلمانی بنا شد. این حمام در حدود ۱۳۰ سال قدمت دارد و بین روستای مریان و آق اولر قرار دارد.

قلعه صلصال (سلسال) تالش

قلعه صلصال

قلعه صلصال که البته حالا تنها دیواره‌هایی تخریب شده از آن باقی مانده است، یکی از جاهای دیدنی تالش با پیشینه تاریخی است. این قلعه بر بالای تپه‌ای در منطقه لیسار تالش قرار دارد. فاصله قلعه از منطقه شهری کم است و از درون قلعه می‌توانید شهر و دریا را ببینید. این قلعه مربوط به دوره سلجوقیان و یکی از قدیمی‌ترین ابنیه تالش است.

برای رسیدن به قلعه صلصال از شهر تالش به سمت آستارا حرکت کنید. در مسیر به شهر لیسار می‌رسید و در این شهر به محله قلعه دوش بروید. فاصله زیادی از قلعه تا شهر نیست و خیلی سریع می‌توانید به قلعه برسید و سیری در تاریخ داشته باشید.

برای اجاره ویلا در آستارا کلیک کنید.

بهترین رستوران‌های تالش

بهترین رستوران‌های تالش

در سفر به تالش، نگران خورد و خوراک خود نباشید. گیلان به تنوع غذایی بالا معروف است و رستوران‌های محلی، انواع مختلفی از غذاهای محلی را در کنار غذاهای عام ایران به مسافران و مهمانان ارائه می‌دهند تا بعد از بازدید از جاهای دیدنی تالش، دلی از عزا درآورید.

تعدادی از بهترین رستوران‌های تالش عبارتند از:

رستوران آق اولر:

این رستوران در ابتدای شهر هشتپر تالش و در نزدیکی ترمینال هشتپر قرار دارد. رستوران سنتی آق اولر انواع مختلفی از غذاهای محلی و سنتی ایرانی را ارائه می‌دهد.

رستوران سرچشمه:

رستوران سرچشمه در شهر هشتپر و کمربندی جمهوری اسلامی قرار دارد. این رستوران نیز انواع مختلف غذای ایرانی و محلی را پخت می‌کند.

تهیه غذای دورچین:

تهیه غذای دورچین از رستوران‌های باکیفیت تالش است. این رستوران در تالش خیابان شهید بهشتی قرار دارد.

پیتزا و کنتاکی رایمون:

اگر طرفدار فست فود هستید، پیتزا و کنتاکی رایمون در هشتپر یکی از گزینه‌های خوب برای فست فود است. این رستوران در خیابان شهید بهشتی کوچه تختی قرار دارد.

تجربه یک اقامت رویایی در تالش

اجاره ویلا و سوئیت در تالش

در سفر به تالش زیبا، اقامت خود را با سایت شب تضمین کنید. ما در سایت شب انواع اقامتگاه‌های محلی و سنتی و مدرن را در منطقه تالش داریم که می‌توانید با توجه به مقصد نهایی سفر خود انتخاب کنید. همچنین شما برای اجاره ویلا و سوئیت در تالش از سایت شب، امتیازات مختلفی دارید که عبارتند از:

  • امکان چت با میزبان
  • پشتیبانی سایت شب
  • بیمه مسافرتی و …

 

سوالات متداول

فاصله تالش تا تهران چقدر است؟

از تهران تا تالش نزدیک به ۶ ساعت راه است.

تالش کجا قرار دارد؟

تالش منطقه و بخش بزرگی از گیلان است که در بخش غربی گیلان و در مرز اردبیل قرار دارد. تالش از شمال به آستارا و از جنوب به رضوانشهر می‌رسد.

بهترین فصل سفر به تالش کی است؟

بهترین زمان سفر به تالش، در فصل بهار و فصل پاییز است. اما برای دیدن از ییلاقات و ارتفاعات تالش، تابستان مناسب‌ترین فصل است.

تالش دریا و جنگل هم دارد؟

بله، منطقه تالش داری شهرهای ساحلی بوده که دارای جنگل نیز است.

بهترین جاهای دیدنی تالش کدامند؟

ساحل و پارک جنگلی گیسوم، ییلاق سوباتان، دریاچه سراگاه و … از معروف‌ترین جاهای دیدنی تالش هستند.

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب