کلاهبرداری های رایج در سفر

0

بسیاری از ما خود را آنقدر باهوش تصور کرده ایم که احتمال نداده ایم کسی بتواند در سفر کلاهمان را بردارد! اما حقیقت این است که این موضوع برای باهوشترینها هم اتفاق میفتد.

داشتن راهنما یا لیستی اختصاصی از کلاهبرداری های رایج در سفر از جمله نکات مهم برای مسافران است. کلاهبرداری در هر کشور و شهری میتواند متفاوت باشد.

گرچه دانستن اینکه چه زمانی قرار است کلاهبرداری اتفاق بیفتد تقریباً غیرممکن است، اما مهم است که بدانید چه نوع کلاهبرداری هایی در سفر وجود دارد و در صورت بروز چنین شرایطی، برای ایمنی بیشتر چه باید کرد.

 

تاکسی مترهای خراب

این یکی از شگردهایی است که برخی رانندگان تاکسی در نزدیکی فرودگاه یا ایستگاههای قطار به کار میبرند. چنین موردی بیشتر از همه در آمریکای مرکزی به ویژه کاستاریکا رخ میدهد.

معمولآ هم به این صورت است که وقتی سوار تاکسی میشوید و ماشین حرکت میکند، ناگهان راننده به شما اطلاع می دهد که تاکسی متر خراب شده است و از شما هزینه بیشتری میخواهد.

 

چگونه پیشگیری کنیم

پیش از سوار شدن با راننده درباره کرایه صحبت کنید یا مطمئن شوید که تاکسی متر کار میکند.اگر راننده تاکسی از روشن کردن تاکسی متر خودداری کرد یا به شما گفت که بدون تاکسی متر کرایه ارزان تر میشود ، پیاده شوید و راننده دیگری را انتخاب کنید.

 

 

هتل های پر ازدحام

این مورد ازکلاهبرداری هم عمدتا توسط رانندگان اتفاق می افتد. در حالی که راننده ها شما را به هتل میبرند، وانمود میکنند که اقامتگاه مورد نظرتان بسته یا بیش از حد رزرو شده است،سپس شما را به هتلی گران تر راهنمایی میکنند.هتلی که راننده از آنها کمیسیون خوبی دریافت می کند.

 

چگونه پیشگیری کنیم

از قبل با هتل خود تماس بگیرید و از باز بودن آن مطمئن شوید. از آنها بپرسید آیا خدمات ارسال تاکسی ارائه می دهند و بعد ماشین بگیرید. اگر راننده تاکسی همچنان به شما گفت که هتل در دسترس نیست، اهمیتی ندهید و بخواهید که شما را به مقصدتان برساند.

 

 

دستبندهای رایگان

این کلاهبرداری بیشتر مختص مسافران زن است. به این ترتیب که زن یا مردی به ظاهر دوستانه به صحبت کردن با شما روی می آورد و یک دستبند به نشانه دوستی و به صورت “رایگان” به شما میدهد. زمانی که از آنها دستبند را قبول کنید از شما پول میخواهد و اگر امتناع کنید شروع به مزاحمت و صحنه سازی میکند.

چنین شیوه ای بیشتر در میان زنان محلی در مادرید دیده شده است.

 

چگونه پیشگیری کنیم

نسبت به پذیرفتن رایگان هر وسیله ای در مناطق توریستی احتیاط کنید . نزدیک شدن چنین افرادی را نادیده بگیرید و به راه رفتن خود ادامه دهید.

 

 

تمیز کردن لباس

ممکن است در حال پیاده روی و قدم زدن در خیابان باشید و احساس کنید چیزی شبیه چاشنی فست فود یا مدفوع پرنده روی لباستان افتاده است. سپس یک غریبه، دوستانه نزدیکتان می شود و شروع به تمیز کردن لباس شما میکند.

فراموش نکنید که این روش یکی از شگردهای کیف زنی است!

 

چگونه پیشگیری کنیم

بهترین کار در چنین شرایطی این است که اجازه ندهید کسی به شما کمک کند. در عوض به یک سرویس بهداشتی بروید و خودتان لباستان را پاکیزه کنید.

 

 

افسران پلیس جعلی

کلاهبرداری از این طریق در بسیاری از شهرهای بزرگ دیده میشود.

در بیشتر مواقع فردی به یک گردشگر نزدیک می شود و کالاهای غیرقانونی مانند مواد مخدر را برای خریدن پیشنهاد میدهد. در این زمان ممکن است افسران پلیسی سر برسند که با وجود داشتن نشانهای افتخار، واقعی نباشند. آنها سپس از گردشگر میخواهند که برای اطلاعات بیشتر پاسپورت و کیف پولشان را تحویل دهند.

 

چگونه پیشگیری کنیم

هرگز کیف پول یا گذرنامه خود را تحویل ندهید. از پلیسها بخواهید که کارت شناساییشان را به شما نشان دهند و سپس به آنها اطلاع دهید که با پلیس تماس خواهید گرفت تا بدانید حرفشان تا چه اندازه درست است.

میتوانید به آنها بگویید که گذرنامه تان در صندوق امانات هتل نگهداری میشود و آنها باید شما را تا هتل همراهی کنند.

 

 

بسته بودن جاذبه های گردشگری

چنین موردی معمولا در مناطق مهم گردشگری رخ میدهد.

برخی افراد بومی به صورت دوستانه به شما نزدیک می شوند و اطلاع می دهند جاذبه ای که می خواهید از آن بازدید کنید به هر دلیلی (مراسم مذهبی ، تعطیلات و غیره) بسته است. سپس آنها شما را به مکان یا فروشگاه دیگری راهنمایی می کنند. مکانی که باید در آن چیزی بخرید یا هزینه زیادی برای ورود بپردازید.

 

چگونه پیشگیری کنیم

به جای گوش کردن به سخنان افراد عادی، به پیشخوان بلیط فروشی بروید و خودتان درباره باز یا بسته بودن مرکز مورد نظر مطلع شوید.

 

 

کمک در کنار دستگاه خودپرداز

ممکن است فردی برای کمک به شما در کنار دستگاه خودپرداز ظاهر شود.البته کاری که این فرد واقعا انجام میدهد این است که اطلاعات کارتتان را در حافظه اش نگه دارد.

 

چگونه پیشگیری کنیم

هنگام استفاده از خودپرداز اجازه ندهید کسی در نزدیکیتان بایستد. هنگام وارد کردن کد پین، همیشه با دست روی دکمه ها را بپوشانید. اگر شخصی به طور غیرعادی به شما نزدیک شد، کارت خود را بردارید و از خودپرداز دیگری استفاده کنید.

 

متکدیان و کودکان آسیب دیده

متکدیان معمولاً ناشنوا، نابینا یا باردار هستند و گاهی اوقات ممکن است با فرد عادی که به ظاهر تقاضای کمک میکند همراه شوند.زنان متکدی معمولآ با بچه ها همراه هستند، بچه هایی که به خودشان هم تعلق ندارند.

از کودکان همچنین بیشتر برای گرفتن پول استفاده میشود زیرا “نه” گفتن به بچه های کوچک و  آسیب دیده معمولآ دشوار است.گاهی اوقات این کودکان همدستهایی دارند که در نزدیکی شما و این بچه ها به تماشا ایستاده اند و میبینند که شما کیف پولتان را کجا نگهداری می کنید، تا بعداً به سراغ جیبتان بیایند.

 

چگونه پیشگیری کنیم

تشخیص اینکه چه کسی واقعآ به کمک نیاز دارد و چه کسی وانمود میکند، بسیار دشوار است. بهتر است سیاستتان این باشد که هرگز به متکدیان خیابان پول نقد ندهید. بهترین چیز برای کمک به آنها غذا یا لباس هایتان است.

 

 

 پیشنهاد عکس گروهی

در حالی که در یک مکان توریستی و شلوغ به گشت و گذار مشغولید، یک فرد محلی پیشنهاد می دهد از شما و دوستانتان عکس دسته جمعی بگیرد. اما وقتی آماده می شوید تا ژستهای جالبی برای عکس بگیرید، متوجه میشوید که فرد محلی با دوربین یا موبایل شما ناپدید شده است!

 

چگونه پیشگیری کنیم

در چنین موقعیتی اول از همه باید تمام شرایط و جوانب محیط را در نظر بگیرید. شاید برایتان پیش آمده که دوربین گران قیمتتان را به کسی برای عکاسی بدهید و اتفاقی هم نیفتاده باشد.اما این در صورتی است که خودتان این پیشنهاد را داده باشید، نه دیگران به شما.

جاذبه های شلوغ شهر خطرناک ترین مکان برای چنین افراد سودجویی است. پس ترجیحآ از دیگر دوستان گردشگر برای گرفتن عکس استفاده کنید.

 

نقاط جعلی WiFi

گرچه این روزها WiFi تقریباً در هرجایی پیدا میشود اما ممکن است برخی از کانکشن های رایگان خطرناک باشند. هکرها معمولآ با ایجاد وای فای مجانی در نقاط وسوسه انگیز و مکان های عمومی به رایانه، گذرواژه ها، حساب های آنلاین و موارد دیگر دسترسی پیدا میکنند.

 

چگونه پیشگیری کنیم

همیشه از کارکنان هتل، کافی شاپ و فرودگاه بپرسید که کدام اتصال Wi-Fi رسمی است، بخصوص هنگامی که یک کانکشن وسوسه انگیز را پیدا میکنید. میتوانید برای رمزگذاری همه فعالیت های آنلاین خود از VPN یا یک شبکه خصوصی مجازی استفاده کنید.

 

 

گرفتن خسارت

ممکن است موتور، اسکوتر یا دوچرخه کرایه کنید و در طول شب، متوجه شوید که این وسیله خسارت دیده یا به سرقت رفته است. مالک به عنوان غرامت از شما تقاضای پول اضافی یا تعمیرات پرهزینه می کند. آنچه شما نمی دانید این است که شاید این مالک یا دوستانش باشند که باعث خسارت یا سرقت شده اند.

چنین اتفاقاتی عمومآ در برخی شهرهای آسیای شرقی مثل فیلیپین رخ میدهد.

 

چگونه پیشگیری کنیم

ابتدا از دوچرخه یا موتور عکس بگیرید تا آسیب قبلی را ثبت کنید. به جای قفل همراه که ممکن است 2 کلید داشته باشد از قفل شخصی استفاده کنید.

به مالک موتور درباره محل اقامتتان چیزی نگویید و اطمینان حاصل کنید که یک مکان امن برای نگه داشتن دوچرخه یا موتور در طول شب وجود دارد. اگر خسارتی رخ داد، آن را به تعمیرگاه دیگری غیر از تعمیرگاهی که توسط مالک معرفی شده ببرید.

 

 

بلیط جعلی

شخصی پیشنهاد می دهد که بلیط قطار، اتوبوس یا هواپیما را با تخفیف به شما می فروشد. یا ممکن است راننده تاکسی به شما دوستش را معرفی کند که در یک آژانس مسافرتی ارزان کار میکند.

چنین بلیط هایی در هر دو مورد میتوانند جعلی باشند.

 

چگونه پیشگیری کنیم

همیشه بلیط های حمل و نقل را از دفاتر رسمی فروش بلیط یا وب سایتهای رسمی خریداری کنید.

 

 

معامله سنگهای قیمتی یا فرش

یک فرد محلی خود را کاسب خریدهای پرسود جواهرات، سنگ های قیمتی، ساعت یا فرش معرفی میکند و میخواهد به شما نشان دهد که بهترین معامله را از کجا پیدا کنید.

اما مشکل این است که چنین محصولاتی جعلی هستند.

 

چگونه پیشگیری کنیم

در هنگام سفر اقلام لوکس و گران قیمت را خریداری نکنید. هرچقدر هم که پیشنهاد خوب و وسوسه انگیز به نظر بیاید، از انجام چنین معامله هایی خودداری کنید.

 

 

تماس جعلی هتل

نیمه شب و هنگام اقامت در هتل، با صدای تلفن از خواب بیدار میشوید. صدایِ آن طرف خط خودش را مسئول هتل معرفی میکند و از شما میخواهد برای تأیید جزئیات کارت اعتباری، اطلاعاتی بیان کنید. این تماس میتواند یک کلاهبرداری باشد و با استفاده از جزئیاتی که از طریق تلفن میگویید، موجودی حسابتان خالی شود.

 

چگونه پیشگیری کنیم

هرگز اطلاعات کارت اعتباری را از طریق تلفن اعلام نکنید. میتوانید جزئیات حسابتان را صبح روز بعد به طور مستقیم با مسئولان رسپشن در میان بگذارید.

 

 

برگردان از

https://expertvagabond.com/

 

 

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب