ری گردی یک روزه در نزدیکی تهران را از دست ندهید

0

شهر باستانی و تاریخی ری یکی از قدیمی‌ترین شهرهای ایران بوده که امروزه در جنوب استان تهران قرار دارد. سابقه سکونت در ری به دوره پیش از اسلام برمی‌گردد و خیلی قبل‌تر از این که تهران به شکل امروزی دربیاید و ری جزئی از این استان شود، خود به عنوان یکی از بزرگترین و کهن‌ترین شهرهای جهان مطرح بوده است.

ری قدمتی طولانی دارد و جاذبه‌های تاریخی بسیاری را نیز در خود جای داده است، به همین خاطر می‌توان از آن به عنوان یکی از قطب‌های گردشگری پایتخت نام برد. اگر با تورهای ری گردی همراه شوید یا خودتان به تنهایی برای بازدید از جاذبه‌های گردشگری شهرری برنامه بریزید، در یک روز می‌توانید به راحتی از بیشتر جاذبه‌ها دیدن کنید. در ادامه تعدادی از مهم‌ترین و معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری ری را آورده‌ایم تا در سفر یک روزه ری گردی خود از آن‌ها بازدید کنید.

جاذبه‌های گردشگری ری

حرم حضرت عبدالعظیم حسنی

هنوز که هنوز است اولین چیزی که با شنیدن نام شاه عبدالعظیم به ذهنم خطور می‌کند، یک بیت شعری است که وقتی بچه بودیم عزیز بیشتر جمعه‌ها بلند بلند می‌خواند. “می‌خوایم بریم شاه عبدالعظیم کوفته و شامی بپزیم” را تکرار می‌کرد و بند و بساط ناهار را می‌گذاشت صندوق عقب ماشین آقا جون که راهی شویم. در باغ توتی که کنار حرم بود ناهار را می‌خوردیم و بعدش هم زیارتی می‌کردیم و گشتی در بازار می‌زدیم.

القصه اولین مقصد شما هم در ری گردی می‌تواند حرم حضرت عبدالعظیم حسنی باشد، که معروف‌ترین جاذبه گردشگری شهرری و جزو مشهورترین زیارتگاه‌های استان تهران است. اگر با تورهای ری گردی هم همراه شوید معمولا گشت را با زیارت حضرت عبدالعظیم شروع می‌کنند. همچنین می‌توان در کنار حرم ایشان به زیارت امامزاده حمزه و امامزاده طاهر نیز رفت. فقط این که اگر کوفته و شامی هم با خودتان نبردید عیبی ندارد، در رستوران‌های نزدیک حرم و داخل بازار کباب‌های لذیذی می‌توانید نوش جان کنید.

حرم حضرت عبدالعظیم حسنی شهر ری
حرم حضرت عبدالعظیم حسنی شهر ری

برج طغرل

یکی دیگر از جاهایی که در ری گردی باید از آن بازدید کنید، برج طغرل یادگاری از دوره سلجوقیان است. نکته جالب این است که در زمان قدیم بالای باروی برج آتش روشن می‌کردند تا مسافران و کاروان‌ها بتوانند مسیر را تشخیص بدهند. با توجه به ساختار برج کاربرد دیگر آن نیز استفاده به عنوان ساعت آفتابی برای تشخیص زمان بوده است. این بنای مستحکم و باعظمت یادواره بنیانگذار سلسله سلجوقیان طغرل بیک است و در میان باغی سرسبز قرار دارد. همچنین در ضلع غربی حوض در محوطه بیرونی برج، آرامگاه میر سید محمد محیط طباطبایی استاد برجسته ادبیات را خواهید دید.

برج طغرل شهر ری
برج طغرل شهر ری

چشمه علی

یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های ری که در ری گردی باید حتما به سراغش بروید، چشمه علی است که شامل تپه باستانی، برج و باروهای کهن به عنوان نشانه‌هایی از تمدن چند هزار ساله و چشمه‌ای زیرزمینی می‌شود. قدمت چشمه علی به حدود ۸۰۰۰ سال پیش برمی‌گردد و در قدیم نام آن سورین بوده، اما بعدها به نام امام اول شیعیان به این اسم معروف شده است. نقش برجسته‌ای از فتحعلی شاه قاجار را در حال تاجگذاری بر روی دیواره این چشمه می‌توانید ببینید. همچنین باروی ری در بالای این نقش برجسته در قدیم کاربرد نظامی و تدافعی داشته و دور تا دور شهر را در بر می‌گرفته است.

روایتی هم وجود دارد که در گذشته مردم و فرش فروش‌ها فرش و قالی خود را در چشمه این منطقه می‌شستند، چرا که اعتقاد داشتند آب چشمه خاصیتی دارد که فرش را خیلی خوب تمیز می‌کند و به آن درخشندگی و جلا می‌بخشد.

چشمه علی شهر ری
چشمه علی شهر ری

گورستان ابن بابویه

در یکی از قدیمی‌ترین گورستان‌های تهران در شهرری آرامگاهی قرار دارد که محل دفن یکی از بزرگترین علمای شیعه ملقب به شیخ صدوق است. نام این گورستان از محمد بن بابویه یا همان شیخ صدوق گرفته شده است. آرامگاه شیخ صدوق در صحن وسیع این گورستان، بقعه‌ای هشت ضلعی متشکل از ایوانی با قوس بزرگ و تزئینات زیبای آینه کاری است. کتیبه‌ای به خط نستعلیق نیز آن‌جا دیده می‌شود که آیاتی از قرآن توسط میرزا عمو، خوشنویس برجسته دوران حکومت ناصرالدین شاه در آن نوشته شده است. همچنین در صحن، مزار بسیاری از بزرگان و مشاهیر مانند غلامرضا تختی، علی اکبر دهخدا، رجبعلی خیاط و میرزاده عشقی قرار دارد. در برنامه یک روزه ری گردی خود حتما به ابن بابویه هم سر بزنید.

گورستان ابن بابویه
گورستان ابن بابویه

آرامگاه بی بی شهربانو

آرامگاه بی بی شهربانو بر فراز صخره‌ای کوهستانی، یکی دیگر از جاذبه‌هایی است که می‌تواند در لیست بازدید شما برای ری گردی قرار بگیرد. به اعتقاد مردم و بر اساس کتیبه‌ای که در آن‌جا موجود است، این مقبره به بی بی شهربانو همسر امام حسین(ع) تعلق دارد. البته باور دیگری هم وجود دارد که در اصل این بنا را مربوط به عهد ساسانیان و آناهید الهه آب‌ها و باروری می‌داند.

آرامگاه بی بی شهربانو
آرامگاه بی بی شهربانو

بقعه جوانمرد قصاب

زمانی که قصد ری گردی می‌کنید یکی از جاذبه‌هایی که باید به سراغش بروید بقعه جوانمرد قصاب است. در داخل این بنای چهار ضلعی قبری قرار دارد که هویت واقعی فرد دفن شده در آن به طور قطعی مشخص نیست اما طبق روایات  و ابیات لوحه قبر، آن را متعلق به ابوالعباس قصاب آملی یا همان شخصیت افسانه‌ای جوانمرد قصاب می‌دانند. محله اطراف این آرامگاه به همین نام نیز معروف شده است.

بقعه جوانمرد قصاب شهر ری
شهر ری

آتشکده بهرام (تپه میل)

از جنوب شرقی شهرری ۱۲ کیلومتر که به سمت ورامین بروید بر روی تپه‌ای پهناور یادگاری از دوران ساسانیان را می‌بینید. بخش اعظمی از آتشکده بهرام که به آن آتشکده ری نیز می‌گویند در زمان حمله اسکندر به ایران خراب شد و امروزه قسمتی از چهارطاقی آن باقی مانده است. بقایای این آتشکده بر روی دو پایه بزرگ بنا شده که از دور شبیه به میل است، به همین خاطر به تپه میل معروف شده است. بازدید از آتشکده بهرام برای سرک کشیدن به گوشه‌ای از تاریخ ایران باستان، می‌تواند در برنامه ری گردی شما قرار بگیرد.

آتشکده بهرام شهر ری
آتشکده بهرام شهر ری

آب انبار آراد

در روستای آراد در بخش فشافویه شهرری آب انباری هم نام با روستا قرار دارد، که در دو طرف گنبد بزرگ آن دو بادگیر دیده می‌شود. گنبد کله قندی آن نیز ۱۰ متر ارتفاع دارد و از خشت ساخته شده است. نورگیر فانوسی شکل و مشبک در بالای گنبد آب انبار نیز جلوه‌ای ویژه به آن بخشیده است. اگر قصد ری گردی داشتید، بازدید از این آب انبار که می‌تواند شما را به حال و هوای شهر یزد ببرد خالی از لطف نیست.

آب انبار آراد شهر ری
آب انبار آراد شهر ری

اگر مسافر تهران بودیم کجا اقامت کنیم؟

بیشتر افرادی که قصد ری گردی یک روزه می‌کنند ساکن استان تهران هستند. اما این امکان هم وجود دارد که از شهرهای دیگر راهی تهران شده باشید و بخواهید یک روز را هم به بازدید از جاذبه‌های ری اختصاص دهید. در این صورت برای اقامت در تهران گزینه‌های متنوعی پیش روی شماست، از اقامت در هتل و مهمانسرا گرفته تا اجاره سوئیت و ویلا. پیش از سفر اگر به سایت شب مراجعه کنید از میان اقامتگاه‌های متنوع می‌توانید ویلا، سوئیت و یا آپارتمان شخصی مورد نظرتان را انتخاب و رزرو کنید و اقامتی خوش و امن در تهران داشته باشید.

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب