مسئولیت ما در قبال زمین و طبیعت

0

اخیراً به آسمان نگاه کرده اید؟ متوجه اقیانوس، درختان و پرندگانی هستید که شما را احاطه کرده اند؟ اگر تا به حال به اطراف خودتان توجهی نداشته اید کافی است تا تنها دقیقه ای وقت بگذارید،چشمانتان را باز کنید و به اطرافتان به دقت نگاه کنید.

این زمین سبزِ پرفضیلت تا چه زمانی پابرجا خواهد بود؟ آیا ما در حال جایگزینی این بهشت زیبا به تاریکی و ویرانگری هستیم؟ با تمام حواس پرتی ها و رعایت نکردن هایمان نفس کشیدن زمین را به آخر نرسانده ایم؟

شرم آور است که بپذیریم ما انسانها با ظلمی بی سابقه  مادر خودمان ” زمین ” را فراموش کرده ایم. آنقدر در زندگی خود مشغول بوده ایم که متوجه لایه های دودی آسمان، درختان در حال مرگ و نابودی زیستگاه حیوانات نشدیم. طبیعتی که با زبان بی زبانی گریه میکند و از ما کمک میخواهد!

نباید انکار کنیم و نادیده بگیریم! باید از همین امروز برای کمک به زمین قدم برداریم. این وظیفه ماست که از زمینی که در آن زندگی می کنیم محافظت کنیم برای این محافظت به وقت و هزینه زیادی احتیاج نداریم. چند کار ساده و روزمره برای نگه داشتن این سیاره کافی است. با ما همراه باشید و موارد زیر را مطالعه کنید.

این نکات را در برنامه زندگیتان بگنجانید و آینده بهتری برای خودتان و این سیاره بسازید.

باغ خودتان را بسازید

باغ خودتان را بسازید

زمان آن رسیده که سبزیِ گم شده به زمین را برگردانیم. ما برای هوایی که نفس میکشیم به درختان احتیاج داریم. درختان هوا را تازه     می کنند و آلودگی را کاهش می دهند.

پس صبح خود را با آب دادن به گیاهان و درختان شروع کنید. باغ خود را بسازید و تا آنجا که می توانید درخت بکارید. اگر جایی برای ساختن باغ یا باغچه ندارید، نگاهی به اطراف و محله تان بیندازید. شاید در جایی، فضایی برای کاشتن گیاه و درختان پیدا کردید.

تنها کافی است ماهی یک درخت یا درختچه بکارید.با این کار در عرض 1 سال 12 مخزن اکسیژن به زمین اضافه کرده اید.

رفت و آمدتان را کنترل کنید!

رفت و آمدتان را کنترل کنید!

همه می دانیم که چطور وسایل نقلیه باعث آلودگی هوا می شوند. البته این را هم میدانیم که ” ماشین ” کالایی لوکس نیست و در دنیای امروز یک وسیله ضروری به حساب می آید .در حقیقت بدون استفاده از خودروها بسیاری از فعالیتهایمان فلج خواهد شد.

خداحافظی با خودروی شخصی شاید دشوار باشد اما برای استفاده حداقلی از آن راهی وجود دارد.

کافی است تا افراد خانواده یا آشنایان به جای استفاده از اتوموبیل های شخصی، به صورت مشارکتی از وسایل نقلیه یکدیگر استفاده کنند. به جای اینکه همه اتومبیل های شخصی خود را داشته باشند، میتوانند در روزهایی همکاران یا خانواده را تا مقصد برسانند.

برای این منظور میتوانید  یک برنامه مشخص تدوین کنید و هر روز هفته را با یک خودرو مشخص رفت و آمد کنید.

ایده عالی دیگر برای کاهش وابستگیتان به اتومبیل میتواند خرید دوچرخه باشد. در مسافتهای کوتاه از دوچرخه استفاده کنید تا هم ورزش کرده باشید و هم سهم کمتری در آلودگی هوا داشته باشید.

مصرف کم، استفاده مجدد و بازیافت

مصرف کم، استفاده مجدد و بازیافت

مصرف کم، استفاده مجدد و بازیافت 3 شعار اصلی برای حفظ زمین است.

مصرف محصولات غیر ضروری را که در نهایت استفاده نخواهید کرد، قطع کنید.از غذا گرفته تا کاغذ، تا جایی خرید کنید که احتیاج دارید.هنگام نوشتن از هر دو طرف کاغذ استفاده کنید و مواد غذایی را در مقادیر کم خریداری کنید.

قدم بعدی، استفاده مجدد از وسایل به جای دور انداختن آنهاست. اگر اسباب بازی های قدیمی یا وسایل خانه مورد پسندتان نیست و میخواهید از شرشان راحت شوید، به جای دور ریختن، آنها را به امور خیریه اهدا کنید.

شما حتی میتوانید برای فروشِ آنها آگهی بزنید یا از همسایه ها و اطرافیانتان دعوت کنید تا وسایل استفاده شده را بررسی کنند.به شما قول میدهیم که از استقبال و خرید وسایلی که فکر میکنید به درد هیچکس نمیخورد غافلگیر خواهید شد.

سعی کنید در زندگی روزمره از وسایلی استفاده کنید که قابلیت استفاده مجدد دارند.

اما مرحله سوم و آخر بازیافت است. یک سطل زباله جداگانه برای زباله های قابل بازیافت اختصاص دهید. هر چیزی از  روزنامه ها و قلع های شیشه ای گرفته تا  آلومینیوم و کیسه های پلاستیکی ،همگی قابل بازیافت هستند.

نکات مهم روزمره

مترو

در کنار مواردی که گفته شد نکات کوچکی هم وجود دارد که شاید هر روز در حال انجام دادنشان باشیم .نکاتی که لازم است از همین امروز آنها را متوقف کنیم.

اولین مورد به استفاده از تجهیزات برقی مانند تهویه هوا، آبگرمکن، تلویزیون، رایانه ، مایکروویو و … برمیگردد. ما چنان در زندگی به این امکانات رفاهی عادت کرده ایم که ممکن است برای استفاده نکردن از آنها به تلاش زیادی متوسل شویم.به جای استفاده از این وسایل  گزینه های سازگار دیگری با محیط زیست وجود دارد.

مثلآ بخاری ها و اتومبیل های خورشیدی می توانند جایگزین موارد موجود شوند. اگر تلویزیون و رایانه آنقدر مهم هستند که به راحتی نمیتوانید از آنها دل بکنید ،میزان استفاده از آن را به حداقل برسانید. از همه مهمتر،هنگامی که استفاده ای ازاین وسایل ندارید آنها را خاموش کنید.برای جلوگیری از هدر رفت آب، شیر آب را در هر زمانی که از آن استفاده نمیکنید ببندید.

حمام گرفتنتان را کوتاهتر کنید.هر زمان که از اتاق خارج میشوید چراغ ها و سیستم تهویه را خاموش کنید. این موضوع مانع اتلاف عظیم برق میشود.یک انتخاب عاقلانه انجام دهید و سراغ کیسه های پارچه ای بروید. از این کیسه های پارچه ای میتوان بارها و بارها برای حمل خریدها استفاده کرد.

و در نهایت اینکه چشمانتان را به روی افرادی که به محیط زیست آسیب میزنند نبندید! یادتان باشد همه افراد برای یک بار هم که شده  به تذکری بیدار کننده احتیاج دارند.

لازم به سرزنش یا انتقاد تند نیست. تنها کافی است به این افراد درباره اشتباه و آسیبی که به محیط زیست وارد میکنند توضیح دهید. سعی کنید ایده های خود را با افراد دیگر به ملایمت به اشتراک بگذارید و به آنها این باور را بدهید که برای بهبود وضعیت ” زمین ” تلاش کنند.

برگردان از :

https://followgreenliving.com/

 

سایت شب، رزرو آنلاین ویلا و سوئیت

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب