مسافرت با نابینایان

0

تفاوتهای جسمی در سفر چالشهای فراوانی به همراه دارد اما این بدان معنی نیست که افراد با چنین شرایطی از رویای سفر کردن برای تفریح یا حتی کار محروم باشند.

مانند هر موضوع دیگر ، تکرار سفر میتواند سختیهای ناشی از آن را آسانتر کند. از آنجا که 14 دی ماه روز جهانی خط بریل (خط نابینایان ) نام گذاری شده است ، تصمیم گرفتیم تا برای شما درباره شرایط و راهکارهای مسافرت افراد نابینا یا کم بینا صحبت کنیم.

اطلاعات این مقاله از تجربه های شخصی مسافرانی که دچار چنین شرایطی هستند گرفته شده است.

شناسایی چمدان را راحت کنید

شناسایی چمدان را راحت کنید

پیدا کردن چمدان و ساکهای مسافرتی برای مسافران کم بینا یا نابینا چالش برانگیز است .

می توانید یک برچسب بزرگ با رنگ های براق روشن به قسمتی مقاوم از چمدانتان بچسبانید .به جای برچسب ، نوارهای فلورسنت هم گزینه های خوبی هستند. شما حتی میتوانید یک روبان رنگی روشن به دسته ساک سفریتان آویزان کنید.

این موضوع به ویژه در زمان مسافرتهای هوایی کاربرد دارد.زمانی که از کسی میخواهید چمدانتان را از میان چمدانهای دیگر تحویل دهد.

علاوه بر این متخصصان امنیتی پیشنهاد میکنند که از وسایل ردیابی در موارد مهمی مثل گذرنامه یا کیف پول خود استفاده کنید تا روند پیدا کردن و شناسایی وسایل شما ساده تر شود.

چمدان را سبک ببندید!

چمدان را سبک ببندید

هرچقدر سبک تر سفر کنید راحت تر هستید. یادتان باشد که با چمدان سبک، استرسی برای برداشتن و حمل وسایلتان نخواهید داشت.

” تگ های الکترونیکی ” تهیه کنید!

خرید تگ های الکترونیکی را برای اتصال به کیف خود در نظر بگیرید. این تگها هوشمند هستند و با نزدیک شدن چمدان به شما بوق   می خورند . با شنیدن صدای بوق میتوانید به راحتی کیفتان را شناسایی و پیدا کنید.

کارت شناسایی پزشکی و بیمه سفر فراموش نشود

این احتمال وجود دارد که در طول سفر به این مدارک احتیاجی پیدا نکنید اما در صورت بروز حادثه ای ناگهانی وجود این مدارک برای شما ضروری خواهد بود.

برنامه ریزیتان را یادداشت کنید و با خود بیاورید

برنامه ریزیتان را یادداشت کنید

از قبل برای سفرتان برنامه ریزی کنید. آدرسهای مهم و مکانهایی که قرار است به آن سر بزنید را جایی یادداشت کنید و همراه خودتان نگه دارید. اگر راننده دور اشتباهی زد یا شما گم شدید، این اطلاعات مکتوب به سرعت به شما در پیدا کردن دوباره مسیرتان کمک میکند.

عصای مخصوص نابینایان، یار همیشگی در سفر

عصای مخصوص نابینایان

عصای سفید، علامت جهانی نابینایان است. حتی اگر چندان نیازی به آن احساس نمیکنید با خودتان همراه داشته باشید. حمل این عصا به دیگران این پیام را میدهد که از نظر بینایی آسیب دیده اید.

برای شرایط اضطراری آماده باشید

غذاهای کوچک حاوی پروتئین، کیسه های کم جا و داروهای مخصوصتان را همراه داشته باشید تا در صورت اضطرار از آنها استفاده کنید.

قبل از رزرو اقامت، نقدها را بررسی کنید

برخی از هتل ها، خوابگاه ها و اقامتگاهها امکانات بیشتری نسبت به سایرین دارند. به راحتی درباره علائم لمسی ، منوهای بریل یا هر نوع امکاناتی که به آن نیاز دارید سوال کنید.

در مورد محل اقامت خود با اندیشه تصمیم بگیرید. حتی اگر قرار است هزینه بیشتری بدهید، مکانی را پیدا کنید که برای رسیدن به جاذبه های اصلی شهر سختی نداشته باشد.

اگر هتل شما ارزان اما دور از مکانهای اصلی است، ما به تفاوت این قیمت صرف هزینه های رفت و آمدتان خواهد شد .

با مسئولان حمل و نقل در ارتباط باشید

کمی آمادگی قبلی می تواند از سردردها و تأخیرهای زیادی پیشگیری کند. مشخص کردن ترتیبات سفر با مسئولان حمل و نقل از قبل ،به صرفه جویی در وقتتان کمک میکند.

در فرودگاهها همچنین مسئولان پشتیبانی امورِ معلولان آماده همکاری هستند . شما میتوانید با آنها تماس بگیرید و در صورت نیاز به همراه، با آنها این موضوع را مطرح کنید.

اگر با دوست یا عضوی از خانواده سفر میکنید، شماره  گیت های ورودی و خروجی را با هم هماهنگ کنید و مطمئِن باشید که قرار است  با همراهی یکدیگر مسیرها را پشت سر بگذارید .

با جزئیات آشنا شوید

به جزئیات آشنا شوید

بسیاری از مسافران نابینا و کم بینا می گویند که از سایت هایی مانند  گوگل و ویکی پدیا برای دانستن جزئیات مقاصدشان استفاده میکنند. آگاهی از نکاتی مثل تعداد دربها، محل رستوران یا کیوسک های مورد علاقه، حرکت و مسیریابی را برایتان آسانتر خواهد کرد. به خصوص اگر می خواهید به طور مستقل سفر کنید.

برای هرچه لازم دارید درخواست کنید

کارمندان شرکت هواپیمایی و کارکنان هتل برای پشتیبانی از مسافران معلول آموزش دیده اند . آنها معمولاً در صورت درخواست می توانند شما را مستقیماً به صندلی یا اتاق تعیین شده هدایت کنند.

از قبل به آژانس هواپیمایی خود اطلاع دهید که بینایی شما آسیب دیده است . در صورت لزوم از آنها بخواهید تا برای پشتیبانی از نیازهای شبانه روزیتان فردی را برای کمک در نظر بگیرند.

تور و راهنماهای آموزش دیده بگیرید

تور و راهنماهای آموزش دیده

اگر به شهر جدیدی میروید ثبت نام در یک تور با راهنما را در نظر بگیرید. تورهای آموزش دیده، بستر مناسبی برای یادگیری تاریخ و فرهنگ یک مکان فراهم می کنند، حتی اگر قادر به دیدن مناظر اطراف نباشید.

اپلیکیشنهای کمکی دانلود کنید

اپلیکیشنهای کمکی

اپلیکیشنهایی طراحی شده اند که با استفاده از ” جی پی اس ” و ” قطب نما” ، مسیرهای داخلی و خارجی را مشخص میکنند. این برنامه ها به کمک افرادی می آیند که آسیب دیدگی های متفاوتی در زمینه بینایی دیده اند.

نمونه آنها اپلیکیشن ” بلایند اسکوئر ” است که اطلاعات مفیدی برای پیدا کردن مسیر در اختیارتان میگذارد.

اگر قادر به دانلود اپلیکیشن نیستید و میخواهید از امکانات عمومی و رایگان استفاده کنید، ” گوگل مپ”  و ” یلپ” از دیگر کمک رسانها در این زمینه هستند.

از خودتان و سفرتان لذت ببرید

از خودتان و سفرتان لذت ببرید

سفر همیشه عالی نیست. پروازها به تأخیر می افنتد. اقامتگاهها می توانند قدیمی و کثیف باشند و غذا می تواند بسیار گرانتر از آنچه پیش بینی کرده اید تمام شود. این موارد به اضافه مستقل بودن، یک فرد کاملا بینا را هم ممکن است به دلهره بیندازد.

مهم این است که آرام باشید، ازخودتان لذت ببرید و  تمام لحظات سفرتان را زندگی کنید.

سفر به سلامت!

سایت شب

برگردان از

https://www.everydaysight.com/

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب