پیشگیری و درمان آسیبهای جسمانی در سفر

0

بعضی مواقع، نیش کوچک یک حشره میتواند حسابی ما را به دردسر بیندازد. آب و غذای متفاوت یک منطقه میتواند اوضاع دستگاه گوارشمان را به هم زند. حتی گاهی یک پیاده روی طولانی، باعث ورم و درد مفاصل پاها و زانوهایمان میشود. این ها آسیبهایی هستند که در هر سفری ممکن است به سراغتان بیایند.

من هم در سفر اخیرم قربانی این آسیب ها بودم. آن هم وقتی که حدود چهل کیلومتر پیاده روی کردم، مسیری به اندازه بالا رفتن از چهل و سه پلکان! بعد از این پیاده روی، زانوی من دیدنی بود! سفت و متورم! به گونه ای که مجبور شدم از آشپزخانه مکانی که در آن اقامت داشتم مقداری یخ قرض بگیرم و روی زانوانم بگذارم.

اما واقعیت این است که می توانیم از امکانات ساده ای که حتی در آشپزخانه خیلی هایمان وجود دارد، در پیشگیری و درمان آسیب های مسافرتی استفاده کنیم. البته که صحبت از مراقبت های ساده در هنگام اتفاقات نه چندان جدی است. وگرنه هیچ چیز جای یک پزشک حاذق را نخواهد گرفت! علاوه بر این، از شما میخواهیم در کنار مواردی که به آن اشاره خواهیم کرد ، نسبت به وضعیت بیمه خود و بیمه مسافرتی تان آگاه باشید.

 

آسیب های مفصلی و ماهیچه ای

آسیب های مفصلی در سفر

ممکن است که شما در سفر دچار آسیب دیدگی مچ پا شده باشید. یا حتی پیش از سفر درد مضمن ماهیچه و مفاصل به سراغ شما آمده باشد. و یا اینکه با پای پیاده عادت به سفر و گشت و گذار دارید و بدن شما مستعد آسیب و تورم است. در هر صورت به شما توصیه میکنیم که در صورت بروز هرگونه از مشکلات زیر ، راهکارهای مناسب را به خاطر بسپارید :

درد و تورم مفاصل:

_ از مصرف کربو هیدرات خودداری کنید. کاهش این ماده غذایی در رژیم شما تاثیر زیادی در کم تر شدن تورم مفاصل دارد.

_بعد از هر پیاده روی طولانی و یا احساس فشار بر روی مفاصل، از کمپرس یخ استفاده کنید.

 

درد ماهیچه :

درد ماهیچه در سفر

_ یخ و گرما مکمل هم هستند . یک پارچه بسیار خنک و یک پارچه بسیار گرم آماده کنید و به صورت یکی در میان روی ماهیچه خود بگذارید. این فعالیت باعث کمتر شدن درد در ماهیچه های شما میشود.

_گرفتگی عضلات عموما در ران و ساق پا اتفاق می افتد. این آسیب ماهیچه ای میتواند به دلایلی همچون کاهش آب بدن یا کمبود پتاسیم رخ دهد. به همین دلیل لازم است که حتما آب فراوان بنوشید. از آنجا که ” موز ” میوه ای سرشار از پتاسیم است، به شما توصیه میکنیم تا در برنامه غذاییتان هر روز یک عدد از این میوه مغذی بگنجانید.

_کشش عضلات را فراموش نکنید. انجام این کشش ها قبل از هر فعالیتی، آسیب های ماهیچه ای را به حداقل میرساند.

_ در صورت درد در هر دو قسمت مفصل و ماهیچه ، ضمن مشورت قبلی با پزشک ، میتوانید از گلوکوزامین و کوندروتین استفاده کنید.

 

زخم ، نیش و گاز گرفتگی

زخم نیش حشرات و بریدگی در سفر

قدم اول در بروز چنین پیشامدی ، پاکیزه نگه داشتن محل بریدگی یا گاز گرفته شده است. با این حرکت ابتلا شما به عفونت های گوناگون به حداقل خود میرسد.

 نیش زنبور و حشره

در صورت گزیدگی میتوانید از سرکه سیب یا سودا استفاده کنید . این مواد باعث خنثی شدن اثر شیمیایی نیش زدگی میشوند. اگر متوجه عفونت در ناحیه نیش زدگی شده اید، عسل خالص میتواند به عنوان یک ماده ضد باکتری به کمک شما بیاید.

 زخم و بریدگی

در این صورت می توانید با گرم کردن شیر و اضافه کردن مقداری نان ، ماده ای نسبتا خمیری بدست آورید. این ماده را تا زمانی که داغ است روی پارچه ای تمیز قرار دهید و پارچه را بر روی زخم بگذارید. این حرکت باید تا زمانی که پارچه سرد نشده است ، ادامه داشته باشد.

تورم ناشی از نیش زدگی

سیب زمینی یک ضماد عالی برای تورم ناشی از گاز گرفتگی و نیش زدگی است. مقداری سیب زمینی تمیز را برش داده و روی محل تورم بگذارید.

 برخورد با گیاهان سمی 

چای سیاه دم کرده خنک ، یک ماده عالی برای زخم های ناشی از گیاهان سمی است . همچنین سرکه سیب میتواند علایم ناشی از عفونت این گیاهان در بدن شما را کم کند.

 

مشکلات دستگاه گوارش

افرادی که با مشکلات دستگاه گوارش دست و پنجه نرم میکنند، به خوبی میدانند که ممکن است این مشکلات  با سفر کردن ،به اوج خود برسند. پس :

پیشگیری بهتر از درمان است 

خوردن غذاهای سالم در سفر

به سراغ غذا و نوشیدنی هایی بروید که از بی خطر بودن آنها در اطمینان هستید. از بطری های آب معدنی مطمئن و با بسته بندی درست استفاده کنید. از وضعیت آبی که با آن مسواک می زنید ، آگاه باشید. مکانی را برای خوردن غذا انتخاب کنید که از بهداشت آن مطمئن هستید.  ترجیحآ جایی که آشپزخانه در آن به وضوح قابل رویت باشد.

 مشکل گوارشی

تا جایی که میتوانید آب بنوشید. اگر از استفراغ یا بیرون روی رنج میبرید ، محلول های معدنی در آب میتوانند به شما نیروی دوباره ببخشند. همچنین مصرف قرص ها و داروهای آرام بخش معده و روده پیش از سفر، میتوانند اوضاع را برای شما هموارتر کنند.

رژیم غذایی مناسب 

اگر به حالی دچار شدید که حتی خوردن و آشامیدن برایتان سخت بود ، مصرف چند ماده غذایی را هرگز فراموش نکنید : موز، برنج ، آب سیب و نان تست!

این مواد غذایی قابلیت بالایی در هضم شدن دارند و میتوانند به سرعت نیروی از دست رفته شما را برگردانند.

 

کنه ها و پشه ها  

کنه ها و پشه ها ناقل هزاران بیماری هستند. کنه میتواند برای میزبان خود بیماری لایم را به همراه بیاورد.  پشه هم عامل عفونت ها و بسیاری از بیماری های شناخته شده و ناشناخته است.

اما برای پیشگیری از ورود کنه ها وپشه ها ، باید حسابی حواستان به لباس پوشیدنتان باشد . اول اینکه لباس های روشن بپوشید.

دوم،برای اینکه کنه ها و پشه ها  نتوانند از فاصله بین پایین شلوار و جوراب شما بالا بیایند، فاصله پایینی پاچه شلوار خود را با پارچه یا جوراب بلند بپوشانید. در طول روز پوست و لباس های خود را بررسی کنید تا در صورت وجود هر مورد مشکوک بتوانید اقدامات لازم را انجام دهید.

 

بیماری ارتفاع

بیماری ارتفاع بیشتر از همه به سراغ افرادی می آید که در مناطق کم ارتفاع زندگی میکنند و تصمیم میگیرند تا بعد از مدتها سفری به مقاصد پر ارتفاع داشته باشند. علایم این بیماری شامل :  سرگیجه ، مشکل در خوابیدن ، خستگی ، بی اشتهایی ، تنگی نفس ، سردرد و حالت تهوع است .

برای کاهش علاِم این بیماری بهتر است :

بدن خود را تنظیم کنید

 اگر تصمیم گرفته اید که به مقصدی با ارتفاع مثلا 10 هزار متر بروید، این ارتفاع را به ارتفاعات کوچکتر تقسیم کرده و مدت زمانی را به هرکدام اختصاص دهید. مثلا دو روز اول را در ارتفاع 5 هزار متری بگذرانید تا بدن شما بتواند خود را با موقعیت جدید وفق دهد. دو روز دوم را در ارتفاع 8 هزار متری بگذرانید تا بار دیگر موقعیت جدید با بدن شما سازگاری پیدا کند. سپس به ارتفاع 10 هزار متری عزیمت کنید.حسابی آب بنوشید و استراحت کنید . حرکات سنگین ورزشی را به شما توصیه نمیکنیم، تنها یک نرمش سبک کافی است! از خوردن قرص های خواب آور و آرامش بخش هم حسابی دوری کنید!

مشورت با پزشک

به شما توصیه میکنیم که اگر قصد سفر به مقصدی را دارید که ارتفاع آن از سطح دریا بیشتر از 12 هزار متر است ، حتما پیش از سفر با یک پزشک متخصص مشورت کنید . گاهی اوقات پزشکان با تجویز داروهایی با میزان پایین، از بروز علاِم بیماری ارتفاع در شما جلوگیری میکنند و شما میتوانید با مصرف این داروها پیش از سفر، با آرامش بیشتری از ارتفاعات لذت ببرید.

 

برگردان از : https://solotravelerworld.com

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب