بهشت گمشده شیراز، تنگ بستانک

0

استان فارس برای بسیاری، یادآور شیراز و دیدنی‌های فراموش نشدنی این شهر است. شهری که به دلیل آثار باستانی و تاریخی متعدد، بی‌اغراق می‌تواند در کنار اصفهان، نیم دیگر جهان را از آنِ خود کند. با این حال در این استان مرکزی کشور، جاذبه‌های طبیعی فراوانی نیز وجود دارند که از نظر زیبایی، با آثار تاریخی شیراز برابری می‌کنند.

تنگ بستانک یا بهشت گمشده، از جمله زیباترین جاهای دیدنی استان فارس است که در حوالی شیراز قرار دارد و در روزهای مختلف سال، از گردشگران طبیعت دوست میزبانی می‌‎کند. جاذبه‌ای طبیعی که برای بسیاری از ورزشکاران و کوهنوردان نیز یک مقصد هیجان انگیز و ایده‌ال به حساب می‌آید.

در این مطلب با شما سری به تنگ بستانک می‌زنیم و جاهای دیدنی این طبیعت بکر و دیدنی را به شما معرفی می‌کنیم.

تنگ بستانک کجاست؟

تنگ بستانک

تنگ بستانک یا بهشت گمشده در بخش کامفیروز شهرستان مرودشت واقع شده و از زیباترین دیدنی‌های اطراف شیراز به حساب می‌آید. این محدوده از جمله مناطق حفاظت شده استان فارس است که بدون اغراق، گردشگران بسیاری برای بازدید از آن سر و دست می‌شکنند. ییلاقی زیبا و سرسبز با صدای دلنشین آبشارهای روان و رودهای خروشان، نسیمی ملایم، آفتابی دلچسب، مناظر کوهستانی و دشت‌های خرم، که به بهشتی کوچک شباهت دارد. محیط اطراف این منطقه ظرفیت‌های بالایی برای کوهنوردی و جنگل‌نوردی دارد و در ماه‌های مختلف سال، به پاتوقی برای علاقه‌مندان این رشته‌های ورزشی تبدیل می‌شود.

جهت مشاهده و اجاره ویلا کلیک کنید

چرا به تنگ بستانک، بهشت گمشده می‌گویند؟

تنگ بستانک طبیعتی ناب، سبز و دلنشین است که بیشتر از هر چیز با رودهای پرخروش، آبشارهای استوار، چشمه‌های پرآب و جنگل‌هایی پر درخت به چشم می‌آید. سرسبزی بیش از اندازه و ناشناخته بودن این منطقه در طول سال‌های طولانی، باعث شده است تا بسیاری به این محدوده «بهشت گمشده» یا «بهشت پنهان» بگویند. در بسیاری از نقاط جنگلی این ناحیه، به ‌دلیل در هم پیچیدگی شاخه‌های درختان، راهی برای عبور نور خورشید وجود ندارد و سایه‌هایی همیشگی این بخش‌ها را تاریک می‌کنند.

جالب است که بدانید تنگ بستانک تا پیش از سال ۱۳۶۰ چندان شناخته شده نبود و کمتر کسی درباره این منطقه ییلاقی سرسبز خبر داشت. در حال حاضر تنگ بستانک یا بهشت گمشده یکی از زیباترین ییلاق‌های مرکزی ایران به شمار می‌رود و به دلیل فضای سبز بی‌نظیرش، محبوبیت فراوانی در میان گردشگران پیدا کرده است

طبیعت تنگ بستانک

مهم‌ترین دلیل جذابیت تنگ بستانک، چشم اندازهای طبیعی و منحصر به فرد آن است. بد نیست که بدانید این محدوده جغرافیایی، در سال ۱۳۸۷ در فهرست مناطق حفاظت شده جنگلی به ثبت رسید. محدوده‌ای که با داشتن ۱۵ هزار هکتار فضای سبز، پوشش گیاهی و جانوری متنوع و بی‌نظیری را در دل خود جا داده است. درختان چنار و گردو اصلی‌ترین و عمده‌ترین گیاهان این منطقه را تشکیل می‌دهند. بستر این محدوده همچنین با سنگ‌های کوچک و بزرگی فرش شده است که به دلیل کوهستانی بودن، ارتفاعات متنوعی دارند.

در این منطقه همچنین درختانی مانند بادام، پسته، زرشک و بلوط رشد می‌کنند و محصولات خود را در روزهای بهار و تابستان، به ثمر می‌رسانند. انواع گیاهان دارویی همچون خارشتر، درمنه، شیرین بیان و گون نیز در جنگل‌های بهشت گمشده رشد می‌کنند. گیاهانی که بسیاری از مردم محلی برای تولید درمان‌های سنتی خود از آن‌ها استفاده می‌نمایند.

برای عده زیادی از گردشگران، طبیعت تنگ بستانک بیشتر از هر چیز به مناطق شمالی کشور شباهت دارد. طبیعتی که فضای دلنشین سوباتان، مازیچال و حتی فیلبند را در ذهن تداعی می‌کند. بخش مهم دیگری از پوشش طبیعی این منطقه، در رودخانه‌ها و آبشارهای زلال آن خلاصه می‌شود. جریانی خروشان از آب‌هایی سرد که با آب شدن برف کوه‌ها، با شدت بیشتری در طبیعت جاری می‌گردند.

بخوانید از: راهنمای سفر به شیراز

جاهای دیدنی تنگ بستانک

خوشبختانه سر زدن به تنگ بستانک تنها به طبیعت‌گردی خلاصه نمی‌شود. در اطراف این فضای دلنشین، جاذبه‌های طبیعی و تاریخی متعددی نیز وجود دارند که می‌توانند مقاصدی ایده‌ال برای چشمان جستجوگر مسافران باشند.

جاذبه‌های طبیعی تنگ بستانک

طبیعت تنگ بستانک

مهم‌ترین جاذبه‌های طبیعی اطراف تنگ بستانک شامل رودخانه کر، دره تنگ براق، سد درودزن، آبشار مارگون و روستاهای زیبای اطراف این منطقه می‌شوند. در ادامه به معرفی این دیدنی‌های اطراف تنگ بستانک می‌پردازیم:

رودخانه کر، بزرگترین رودخانه استان فارس

رود کر بزرگ‌ترین رودخانه استان فارس است که نزدیک به ۲۸۰ کیلومتر طول دارد و در طول مسیر خود از «تنگ براق»، «سد درودزن»، «دشت رامجرد» و تنگ بستانک می‌گذرد و در نهایت به دریاچه بختگان می‌ریزد. رودخانه کر، يکي از منابع اصلی تامین آب کشاورزی، صنعتی و آشامیدنی شيراز، مرودشت و شهرهای اطراف خود شناخته می‌شود. همه ساله، بسیاری از طبيعت گردان برای گذران اوقات فراغت از اين جاذبه دیدنی بازديد می‌کنند.

دره تنگ براق، جاذبه طبیعی و تاریخی

«دره تنگ براق» یکی دیگر از جاذبه‌های طبیعی در نزدیکی تنگ بستانک است که حدود ۴۵ کیلومتر با این منطقه فاصله دارد. این ییلاق زیبای استان فارس، در نزدیکی شهر سده واقع شده و بیشتر از هر چیز با آبشارهای زیبا، رودخانه‌های پر آب و سنگ نوشته‌های تاریخی شناخته می‌شود.

ارتفاع این دره از سطح دریا ۱۹۴۰ متر است و دیواره‌های آن در برخی نقاط به ۳۰۰ متر می‌رسند. در دیواره‌ سمت چپ دره یک غار زیبای آهکی نیز وجود دارد که آب از سقف آن به پایین می‌چکد. جالب است که بدانید فضای مرطوب غار و این تنگه باعث رویش خزه‌ها بر سطح صخره‌ها شده است. منظره‌ای بی‌بدیل که در کنار پوشش گیاهی و درختی این ناحیه محیطی زیبا و فرحبخش را پدید آورده‌اند.

سد درودزن، سد خاکی مرودشت

دریاچه سد درودزن در نزدیکی تنگ بستانک و در حوالی روستای درودزن مرودشت واقع شده است. این سد علاوه بر آنکه آب شرب منطقه را تامین می‌کند، یک منبع بزرگ و حیاتی برای کشاورزان منطقه به حساب می‌آید. به گفته برخی مورخان، این سد یکی از قدیمی‌ترین سدهای خاکی کشور است که ساخت آن در دهه ۴۰ آغاز شد و در سال ۱۳۵۱ به اتمام رسید.

فاصله این سد تا شهر شیراز حدوداً ۱۰۰ کیلومتر است و برای ورود به محوطه آن باید مجوز ورود از سازمان آبفا تهیه گردد.

بخوانید از: جاهای دیدنی شیراز

آبشار مارگون، بلندترین آبشار چشمه‌ای ایران

یکی از آبشارهای باشکوه و مرتفع در حوالی تنگ بستانک، آبشار مارگون است که با داشتن ۷۰ متر ارتفاع و عرضی ۱۰۰ متر، در دسته بلندترین آبشارهای چشمه‌ای جهان قرار می‌گیرد. جالب است که بدانید این آبشار از آب هیچ رودخانه‌ای تامین نمی‌شود و آبِ آن به کمک تعداد زیادی از چشمه‌های اطراف تامین می‌گردد.

آبشار مارگون در فاصله ۱۳۰ کیلومتری شیراز و ۵۵ کیلومتری سپیدان واقع شده و سر زدن به آن به ویژه در فصل‌های بهار و تابستان پیشنهاد می‌شود.

جهت مشاهده و اجاره سوئیت شیراز کلیک نمایید

جاذبه‌های تاریخی نزدیک تنگ بستانک

در کنار جاذبه‌های طبیعی، آثار تاریخی و باستانی فراوانی نیز در حوالی تنگ بستانک قرار دارند. جالب است که بدانید نقش رستم در ۱۰۴ کیلومتری، کاخ پاسارگاد به فاصله ۲۰۹ کیلومتری، آرامگاه کمبوجیه در فاصله ۱۰۶ کیلومتری و نقش رجب نیز در ۱۱۶ کیلومتری تنگ بستانک واقع شده‌اند. جاذبه‌هایی دیدنی که در دسته آثار تاریخی شهر شیراز نیز قرار می‌گیرند.

نقش رجب یکی از مکان‌های دیدنی نزدیک تنگه بستانک است که در ۱۳ کیلومتری شهر مرودشت و در ۳ کیلومتری شمال تخت جمشید قرار دارد. در این محوطه تاریخی، کهن‌ترین بناها، آرامگاه‌ها و کتیبه‌های باستانی متعلق به عصر هخامنشیان جا گرفته‌اند. منطقه باستانی نقش رستم نیز در ۱۰ کیلومتری شمال تخت جمشید واقع شده و یکی از برجسته‌ترین جاهای تاریخی اطراف تنگ بستانک به شمار می‌رود.

تفریحات تنگ بستان

یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین تفریحات موجود در تنگ بستانک، طبیعت‌گردی است. با این حال در این فضای سبز و ییلاقی، تفریحات جذاب دیگری نیز وجود دارند که می‌توانند خاطراتی فراموش نشدنی برای مسافران و گردشگران خلق کنند.

طبیعت گردی در تنگ بستانک

از جمله تفریحاتی که در بهشت گمشده شیراز وجود دارد، گشت و گذار و چرخیدن در طبیعت پیرامون آن است. بد نیست که بدانید بخشی از مسیر دسترسی به تنگ بستانک، از کامفیروز و منطقه بیضا عبور می‌کند. مسیری که در اطراف آن کوچه باغ‌ها، مزارع، دشت‌ها و شالیزارها با زیباترین چشم اندازها دیده می‌شوند.

برای بسیاری از طبیعت دوستان، گردشگران و حتی عکاسان، این مسیر یکی از جاذبه‌های طبیعی محبوب تنگ بستانک است که در بهار و تابستان، زیبایی دوچندانی به خود می‌گیرد.

در اطراف تنگ بستانک همچنین مناظر سرسبز و هزار رنگی از طبیعت اطراف دریاچه سد درودزن وجود دارد که تماشایشان روح هر گردشگری را جلا می‌دهد. وجود جنگل‌های انبوه بلوط و جست و خیز سنجاب‌های بازیگوش از میان آن‌ها، فضایی رویایی را در مقابل چشمان جستجوگر مسافران رقم خواهد زد.

دره گردی در تنگ بستانک

دره گردی از دیگر ظرفیت‌های تفریحی و گردشگری در حوالی منطقه تنگ بستانک به شمار می‌رود. دره‌های این منطقه با انبوهی از جنگل‌ها، درختان چنار و باغ‌های سیب و گردو احاطه شده‌اند و با داشتن زیباترین چشم اندازها، توجه گردشگران را به خود جلب می‌کنند. دره‌های این منطقه معمولا از رسوباتی با جنس آهک تشکیل شده‌اند و با داشتن دیواره‌هایی مرتفع، از رودها و رودخانه‌ها میزبانی می‌کنند.

تماشای آبشارها و رودخانه‌های تنگ بستانک

بخشی از طبیعت اصلی تنگ بستانک، از آبشارهای کوچک و کم ارتفاع و رودخانه‌های کم عمق تشکیل شده است. فراموش نکنید که آبشارهای تنگ بستانک در گرمای طاقت فرسای این منطقه، فرصتی مناسب برای آب تنی هستند! به ویژه آنکه در اطراف این آبشارها مناظر چشم نواز و خیره کننده فراوانی هم وجود دارد که لذت شنا کردن در طبیعت را دوچندان می‌کند.

جالب است که بدانید آبشار اصلی تنگ بستان، به صورت دو پله‌ای دیده می‌شود. بعد از گذشتن از مسیری ۲۷۰۰ متری از آبشار، به مکانی می‌رسید که با نام سرچشمه شهرت دارد و به دلیل آب فراوانش، یکی از مناطق محبوب در میان مردم محلی منطقه و البته گردشگران به حساب می‌آید.

بخوانید از: بهترین مراکز خرید در شیراز

سر زدن به روستاهای اطراف در تنگ بستانک

در حوالی تنگ بستانک، روستاهای دیدنی وجود دارند که هریک با داشتن جاذبه‌های متنوع، می‌توانند مقصدی منحصر به فرد برای یک گردشگری ناب باشند. برخی از محبوب‌ترین روستاهای این منطقه شامل «منگان»، «محجن آباد»، «دشتک» و «جیدرزار» می‌شوند که به دلیل آب و هوای مناسب، در دسته زیباترین ییلاق‌های اطراف شیراز قرار می‌گیرند.

روستای جیدرزار، یکی از زیباترین مقاصد روستاگردی مرودشت و از جاهای دیدنی اطراف بهشت گمشده شیراز است که در حوالی آبشار تنگ بستان قرار دارد. در نزدیکی این روستا، حوضچه‌ای به عمق ۴ متر دیده می‌شود که با نام «استخر ۹ متری» معروف است و بازدید از آن به شدت توصیه می‌شود.

کوهنوردی و صخره‌نوردی در تنگ بستانک

از دیگر تفریحات بهشت گمشده شیراز، کوهنوردی و صخره نوردی است. این تنگه، در منطقه‌ای کوهستانی واقع شده و با داشتن صخره‌های متعدد، فرصت مناسبی برای بالا رفتن از ارتفاعات و لذت بردن از تماشای مناظر اطراف به حساب می‌آید. با این حال فراموش نکنید که اگر به قصد کوهنوردی یا صخره‌نوردی راهی این منطقه می‌شوید، باید تجهیزات لازم و مناسب را همراه خود داشته باشید.

آب و هوا تنگ بستانک

با اینکه تنگ بستانک در بخش جنوبی کشور واقع شده است، اما مناطق سرسبز این محدوده باعث شده است تا در بیشتر اوقات سال، آب و هوایی مطبوع در آن جریان داشته باشد. بهشت گمشده شیراز، تابستانهایی خشک و زمستانهایی سرد؛ با ریزش برف و یخبندان دارد. میانگین درجه حرارت در این منطقه بین ۱۴ تا ۱۶ درجه سانت‌گراد است.

تنگ بستانک همچنین بین دو کوه به ارتفاع ۱۷۰۰ تا ۲۷۰۰ متر واقع شده و نور خورشید به دلیل پوشش گیاهی انبوه و قرار گرفتن این منطقه در دیواره‌های کوهپایه‌ای، مستقیم به آن نمی‌تابد. در نتیجه این ناحیه در نیمه اول سال، آب و هوای خنکی دارد. با این حال بهشت گمشده شیراز در نیمه دوم سال، ظرفیت‌های فوق العاده‌ای برای گردشگران و علاقه‌مندان کمپینگ در نظر گرفته است.

چگونه به تنگ بستانک سفر کنیم؟

بهشت گمشده شیراز یا تنگ بستانک، در شهرستان مرودشت قرار دارد. مسیر دسترسی از شهر شیراز به بهشت گمشده از جاده‌های مرودشت و بیضا میسر می‌شود. فراموش نکنید که فاصله شیراز تا مرودشت در حدود ۵۰ کیلومتر است و مرودشت نیز ۱۰۰ کیلومتر تا کامفیروز فاصله دارد. البته مسیر کوتاه‌تری نیز برای رسیدن به این منطقه وجود دارد که از جاده بیضا می‌گذرد و حدود ۱۲۰ کیلومتر است.

مسیر دقیق و جزئی تنگ بستانک، از روستاهای «بیضا» و «پشت باغ» شروع می‌شود. پس از گذشتن از این دو روستا، باید از خروجی سمت راست جاده به‌ سمت روستای «هفتخوان» بروید و سپس به ‌سمت چپ بپیچید. ادامه مسیر تا بخش کامفیروز در امتداد همین جاده قرار دارد. تنگ بستانک ۴ کیلومتر پس از کامفیروز و قبل از روستای «مهنجان» واقع شده است.

امکانات تنگ بستانک

خوشبختانه در تنگ بستانک امکانات مناسبی برای اتراق گردشگران فراهم شده است. در این محدوده، یک پارکینگ عمومی وجود دارد و سرویس بهداشتی نیز در بخش‌هایی از مناطق تنگه ساخته شده است. ضمن آنکه برای تمام گردشگران، کیوسک‌های کوچکی نیز تعبیه شده که در آن انواع مواد غذایی و خوراکی‌های متنوع به فروش می‌رسند.

آلاچیق‌های چوبی، سکوهای سنگی برای پیک نیک و سطل‌های زباله، از دیگر امکانات موجود در این منطقه به حساب می‌آیند.

بهترین فصل سفر به تنگ بستانک

بهترین فصل سفر به تنگ بستانک، بهار و تابستان است. در این زمان، آب و هوا معتدل و مطبوع است و طبیعت اطراف با سبزترین رنگ‌ها به چشم می‌آیند. از اردیبهشت تا اواسط شهریور، تعداد گردشگران تنگه بستانک به اوج خود می‌رسد. در شهریور اما هوا رو به خنکی رفته و دمای آن در اواخر پاییز به سمت منفی حرکت می‌کند.

با این حال تنگ بستانک در پاییز، با درختانی رنگارنگ و برگ‌هایی زرد و قرمز و نارنجی، جلوه‌ای فراموش نشدنی به خود می‌گیرد. پاییزی که طبیعت این منطقه را به تصاویری تبدیل می‌کند که بدون شک نظیرش تنها در کارت پستال‌های قدیمی دیده شده‌اند.

تنگ بستانک در زمستان، با هوای برفی و یخبندان روبه‌رو است و به دلیل دشواری رفت و آمد، سفر به بهشت گمشده در این زمان توصیه نمی‌شود.

کلام آخر، تنگ بستانک طبیعتی ناب در استان فارس

تنگ بستانک یکی از دیدنی‌ترین مناطق اطراف شیراز و استان فارس است. طبیعتی که در دل دره‌های فراخ زاگرس قرار گرفته و با داشتن آبشارهایی پر خروش و رودهای در جریان، به بهشت کوچکی در محدوده مرکزی ایران می‌ماند. بدون اغراق سفر به تنگ بستانک، یک ماجراجویی هیجان انگیز است که می‌تواند سرشار از خاطرات ناب و فراموش نشدنی باشد. فراموش نکنید که طبیعت زیبای تنگ بستانک از سرمایه‌های با ارزش ملی است و باید در حفظ و نگهداری آن کوشا بود.

خوشبختانه در حوالی تنگ بستانک، خانه‌ها و اقامتگاه‌های بوم گردی کوچک و بزرگی وجود دارند که به گرمی میزبان مسافران خواهند بود. می‌توانید برای اجاره ویلا، اقامتگاه و رزرو آپارتمان در شیراز و تنگ بستانک از سایت شب نیز کمک بگیرید.

سوالات متداول درباره تنگ بستانک

تنگ بستانک یا بهشت گمشده شیراز کجاست؟

تنگ بستانک یا بهشت گمشده در ۱۲۰ کیلومتری شمال غربی شیراز و در ارتفاعات شهرستان مرودشت، بخش کامفیروز قرار دارد.

چرا بهشت گمشده را به این نام می‌شناسند؟

طبیعت منحصر به فرد و ناشناخته بودن این منطقه در طول سالیان دراز، باعث شده است تا بسیاری این منطقه را با نام بهشت گمشده معرفی کنند.

تفریحات تنگ بستانک شیراز چیست؟

دره‌گردی، تماشای آبشارهای خروشان و آبتنی در آن‌ها و روستا گردی از جمله تفریحات رایج در تنگ بستان به حساب می‌آیند.

 

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب