دستورالعمل ویژه نظافت اقامتگاه

0

با رسیدن نوروز و سال جدید، مردم بیشتر از هر زمان دیگری به فکر سفر و گذراندن تعطیلات می‌افتند. پس لازم است که شما به عنوان میزبان تمام تلاش خود را برای پاکیزگی و نظافت اقامتگاه به کار بگیرید. مخصوصآ در چنین شرایطی که هنوز بیماری کرونا و امیکرون، مبتلایان بسیاری را روانه بیمارستان‌ها می‌کند. ما در این مطلب جدیدترین دستورالمعل‌ها برای نظافت اقامتگاه را با شما در میان می‌گذاریم. این دستور‌العمل‌ها به توصیه سازمان بهداشت جهانی (WHO) و مراکز کنترل بیماری (CDC) منتشر شده‌اند.

 توصیه‌ های عمومی بهداشتی و ایمنی اقامتگاه

بیماری کرونا باعث شده است تا پاکیزگی و ضد عفونی اقامتگاه و خانه‌ها بیشتر از گذشته جدی گرفته شود. برای اینکه به مسافران نشان دهید در این روزها به نظافت خانه و سلامت آنها متعهد هستید، روش‌های زیر را دنبال کنید:

  • برای نظافت اصولی و درست اقامتگاه، از منابع اطلاعاتی دقیق و معتبر مثل دستورات سازمان بهداشت جهانی WHO پیروی کنید.
  • یک برنامه کامل برای مدیریت و پاکیزگی اقامتگاه طراحی نمایید.
  • تمیز کردن و ضد عفونی خانه را در زمان‌های خالی بین اقامت‌ها انجام دهید.
  • در صورت کمک گرفتن از یک شرکت خدماتی نظافت، برنامه‌های آنها را با ما و مسافران به اشتراک بگذارید.
  • به مسافران بگویید که قبل از ورود آنها چه اقدامات پاکیزگی در خانه انجام شده است. ضمن اینکه آنها را در جریان بگذارید که در طول اقامت و بعد از آن چه کارهایی باید انجام شود.

بهداشت اقامتگاه

نکات کلیدی افزایش بازدید و رضایت اقامتگاه برای میزبان‌ها

دستورالعمل‌های کلیدی نظافت

در اینجا با شما از چند نکته مهم برای تمیز کردن فضای مورد استفاده مهمانان صحبت می‌کنیم:

توجه به مسافران

  • اسپری‌های ضد عفونی کننده را در ورودی‌های خانه و نقاط مهم بگذارید. از صابون‌های ضد باکتری در حمام و سرویس‌های بهداشتی استفاده کنید و مسافران را تشویق کنید تا دستان خود را حداقل به مدت 20 ثانیه بشویند.
  • قوانین فاصله‌گذاری اجتماعی را هنگام ورود و خروج و هرگونه تعامل با مسافران اجرا کنید و از مسافران بخواهید که آنها هم این فاصله‌گذاری را رعایت کنند.
  • از مسافران بخواهید که هنگام ورود به خانه، کفش‌ها را در بیاورند و در صورت امکان بیرون بگذارند.
  • توضیح مختصری از راه‌های پیشگیری را یادداشت یا چاپ کنید و در اختیار مسافران قرار دهید. از آنها بخواهید که در صورت شناسایی هرگونه علامت مشخص، اقدامات لازم را انجام دهند.
  • توصیه می‌کنیم که حتمآ در اقامتگاه مقداری لوازم بهداشتی اضافی بگذارید تا مسافران مشکلی از این بابت نداشته باشند.

تمیز کردن و ضد عفونی

پاکیزگی و بهداشت اقامتگاه همیشه مورد توجه ما و مسافران قرار داشته است. با این حال هدف ما در این روزها کاهش شیوع بیماری وعفونت است؛ چون ممکن است ویروسها برای چند ساعت یا حتی چند روز در برخی از سطوح باقی بمانند. پس باید به تمیز کردن و ضد عفونی تمام قسمت‌های خانه اهمیت دهید:

الف. امکانات بهداشتی

  • تجهیزات نظافتی باید قبل و بعد از استفاده تمیز و ضدعفونی شوند تا خطر آلودگی به حداقل برسد.
  • محصولات و لوازم بهداشتی باید سالم و معتبر باشند و متناسب با بزرگی اقامتگاه تهیه شوند.
  • وسایل بهداشتی شخصی معمولاً شامل دستکشهای یکبار مصرف، ماسک، روکش کفش و همچنین محافظ چشم هستند.
  • هر وسیله یک بار مصرف باید بعد از استفاده به طور ایمن دور ریخته شود.
  • تجهیزات نظافتی معمولاً شامل فرچه‌ها، اسفنج، پارچه‌های میکروفیبر و زمین شوی (طی) است که باید در اختیار مسافران قرار بگیرد.

ب. نحوه صحیح استفاده از مواد پاک کننده

بهتر است که ملاحظات زیر درباره شیوه نظافت و پاکیزگی اقامتگاه اعمال شود:

  • فردی که می‌خواهد اقامتگاه را تمیز کند، باید در مورد نحوه استفاده از مواد شوینده و ضد عفونی کننده و دفع صحیح زباله‌ها آموزش دیده باشد.
  • هنگام تمیز کردن خانه از دست زدن به صورت خود و هرگونه تماس غیرضروری با سطوح خودداری کنید.
  • قبل و بعد از درآوردن دستکش، باید بهداشت دست (شستن هر دو دست و ساعد حداقل به مدت بیست ثانیه) انجام شود.

فرآیند تمیز کردن و ضد عفونی اقامتگاه

امکانات بهداشتی

الف- اصول کلی پاکیزگی اقامتگاه

  • تمیز کردن و ضد عفونی کردن دو مرحله متفاوت هستند و باید برای کاهش خطر آلودگی انجام شوند:
  • فرآیند تمیز کردن با آب و مواد شوینده، تنها باعث می‌شود تا میکروب‌ها، آلودگی و ناخالصی‌ها از سطوح یا اشیا پاک شوند. این فرآیند لزوماً میکروب‌ها را از بین نمی‌برد، اما خطر انتشار آنها را کاهش می‌دهد.
  • ضد عفونی کردن میکروب‌های سطوح یا اشیا را از بین می‌برد. این فرآیند لزوماً سطوح کثیف را تمیز نمی‌کند، اما با از بین بردن میکروب‌ها می‌تواند خطر گسترش عفونت را کاهش دهد.
  • بهترین راه برای از بین بردن کامل میکروب‌ها، تمیز کردن و سپس ضد عفونی سطوح و اشیا است.
  • برای اینکه آلودگی هر قسمت از خانه را به قسمت دیگر منتقل نکنید، از وسایل تمیزکننده جداگانه استفاده نمایید.
  • تمیز کردن و ضدعفونی را از مناطق کم خطر (اتاق خواب، اتاق نشیمن) شروع کنید و بعد به قسمت‌های پرخطر (آشپزخانه، حمام) بروید.
  • برای اطمینان از تمیز شدن تمام قسمت‌های خانه، یک چک لیست تهیه کنید.
  • بعد از تمیز کردن و ضدعفونی، اجازه دهید تا خانه تهویه شود.
  • اگر قرار است مسافران خودشان خانه را تمیز کنند، با آنها مراحل پاکیزگی را مرور کنید و بعد از خروج، آماده ارزیابی نظافت کلی اقامتگاه باشید.

ب. فرآیند تمیز کردن

  • هنگام تمیز کردن سطوح و اشیا، از آب و مواد شوینده مناسب استفاده کنید.
  • بگذارید تا مواد شوینده به مدت زمان کافی، معمولاً 3 تا 5 دقیقه، روی سطوح بمانند.
  • بعد از شستشو، سطوح و اشیا را خشک کرده و پاک کنید.
  • تمام وسایل نظافتی را بعد از استفاده، تمیز و ضد عفونی نمایید.

ج. بهترین راه برای ضد عفونی

  • برای ضدعفونی، حتمآ از مواد شیمیایی معتبر و تایید شده استفاده نمایید.
  • روش استفاده از مواد ضدعفونی کننده را یاد بگیرید و بر اساس توضیحات آنها عمل کنید.
  • اجازه دهید در زمان ضدعفونی کردن وسایل و بعد از آن، تهویه مناسب انجام شود.
  • هیچ کدام از مواد ضد عفونی کننده را با هم ترکیب نکنید.

د- اولویت بندی

هنگام تمیز و ضدعفونی کردن، مناطق و سطوحی که بیشتر لمس می‌شوند را در اولویت قرار دهید. نقاطی مانند:

  • دستگیره‌های در
  • کنترل تلویزیون و کلید‌های برق
  • شیرهای حمام، دستگیره فلاش توالت، صندلی توالت
  • ظروف، کارد و چنگال
  • قسمت‌های مختلف مبلمان مانند صندلی، میز و چارچوب تخت
  • لوازم مخصوص کودکان مانند تختخواب دوطبقه، اسباب بازی یا وسایل بازی
  • ملحفه‌ها
  • سطل‌های زباله و هر گونه سطل بازیافت
  • تجهیزات نظافتی
  • بروشورها، منوهای رستوران و مجله‌ها

ه- پاکیزگی ملحفه‌ها

ملحفه و تخت

  • برای به حداقل رساندن خطر آلودگی، ملحفه‌ها و دیگر پارچه‌های خانه را تکان ندهید.
  • ملحفه‌ها را در بالاترین درجه حرارت بشویید و قبل از جمع کردن کاملا خشک کنید.
  • ملحفه‌های تمیز باید جدا از دیگر ملحفه‌ها نگهداری شده و به طور مرتب تعویض شوند.

    میزبانی سازگار با محیط زیست

دستورالعمل‌های بیشتر برای میزبانان

به تمام مدیران و میزبانان به ویژه آنهایی که مدیریت چندین خانه یا اقامتگاه را برعهده دارند توصیه می‌کنیم تا نکات زیر را در نظر بگیرند:

  • تهیه یک گواهینامه یا تاییدیه از یک سازمان بهداشتی معتبر
  • انجام دادن چک این و تسویه حساب با رعایت فاصله اجتماعی مانند استفاده از قفل هوشمند یا اپلیکیشن اجاره اقامتگاه
  • استفاده از کمک‌های یک شرکت خدماتی بهداشتی حرفه‌ای برای پاکیزگی کامل خانه و به حداقل رساندن احتمال آلودگی
  • به حداقل رساندن تعاملات غیر ضروری در خانه
  • تهیه لوازم بهداشتی شخصی برای مسافران، به ویژه ماسک
  • تشویق مسافران به پیروی از توصیه‌های مقامات محلی، و درخواست کمک پزشکی در صورت دیدن هر علامت مشکوک و خطرناک.

توصیه می‌کنیم به عنوان میزبان، شرایط پاکیزگی و نظافت اقامتگاه را از طریق توضیحات اقامتگاه در وبسایت، دفترچه اطلاعات خانه و یا یک راهنمای خوشامدگویی در اختیار مسافران بگذارید. همچنین می‌توانید برخی از نکات مهم را از طریق آویزهای درب یا چک لیست به مسافران نشان دهید.

مسئولان تیم شب بر این محتوا نظارت می‌کنند و بر اساس نظرات مسافران، امتیازهای مناسب را به میزبانان و اقامتگاه‌ها اعطا می‌نمایند. فراموش نکنید که توجه بیشتر به تمیزی و پاکیزگی اقامتگاه، از گسترش ویروس‌ها جلوگیری کرده و بار دیگر رونق سفر و کسب و کار بهتر را برای شما فراهم می‌کند.

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب