میزبانی سازگار با محیط زیست

0

حتمآ در اینستاگرم یا دیگر شبکه‌های مجازی، چشمتان به عکس‌ها و فیلم‌هایی خورده است که هجوم و آسیب مسافران در طبیعت و محیط زیست را نشان می‌دهد. جاده‌های آلوده به زباله، بطری‌های یک بار مصرف در دریاچه‌ها، آتش گرفتن درختان و … تنها بخش کوچکی از اتفاقاتی‌ است که احتمالآ درباره آنها شنیده‌اید یا خودتان شاهدِ آن بوده‌اید. نمی‌دانیم تا چه حد با قانون اول سفر در طبیعت آشنا هستید؛ یک اصل مهم که رعایت آن هم بسیار ساده است: اگر قرار است در طبیعت باشید، نه باید به محیط زیست چیزی اضافه کنید و نه چیزی از آن کم نمایید.

اصول میزبانی سازگار با محیط زیست

فقط مسافران نیستند که باید حواسشان را به مراقبت از محیط زیست جمع کنند. شما هم به عنوان یک میزبان مسئول، می‌توانید در اقامتگاه خود نکاتی را رعایت کنید تا طبیعت و این کره خاکی آسیب کمتری ببیند.  مطمئنآ با رعایت این نکات یک میزبان خوشنام و محبوب هم خواهید شد. جالب است که بدانید گزارش‌های اخیر نشان می‌دهند که در سال 1399، مسافران 141 درصد بیشتر از گذشته، خانه‌های دوست‌دار محیط زیست را برای اقامت انتخاب کرده‌اند. اقامتگاههایی که با نام “خانه‌های سبز” شناخته می‌شوند. در همین زمینه میتوانید نگاهی به آمار نابودی جنگل ها توسط انسان بیاندازید.

اقامتگاه‌ سبز چیست؟

تراس اقامتگاه سبز

خانه‌های سبز یا Eco Home، اقامتگاه‌های سازگار با محیط زیست هستند که مصرف انرژی در آنها کم است. در ساختن این خانه‌ها از لوازمی استفاده می‌شود که حداقل آسیب را به محیط زیست وارد می‌کند. خبر خوب این است که برای داشتن اقامتگاهی سبز، لازم نیست خانه‌هایتان را به اصطلاح بکوبید و دوباره از نو بسازید! حتی اگر تا پیش از خواندن این مطلب، یک اقامتگاه معمولی را در اختیار مسافران قرار می‌دادید، هنوز هم می‌توانید با رعایت این نکات، آن را به فضایی سبز تبدیل کنید:

منابع انرژی را به روز کنید

هنوز هم در بسیاری از خانه‌ها، برای مصرف انرژی از لوازم و شیوه‌های سنتی استفاده می‌شود. اولین قدم این است که سراغ روش‌ها و لوازم مدرن و جدید بروید تا انرژی کمتری در فضای خانه به هدر رود. بدین ترتیب، هزینه‌های زیادی را کاهش می‌دهید و دی اکسید کربن کمتری هم وارد هوا می‌شود. در ادامه با شما از چند ایده‌ جالب برای صرفه جویی در مصرف انرژی صحبت می‌کنیم:?

شارژرهای بدون استفاده را از برق بکشید: به مسافران یادآوری کنید که اگر از شارژر دستگاهی استفاده نمی‌کنند، آن را از برق بیرون بیاورند. 50 درصد از انرژی هدر رفته در تلفن‌های همراه، از شارژرهایی می‌آید که به پریز برق متصل هستند در حالی که هیچ موبایلی به آن‌ها وصل نیست.⚡

آبگرمکن را تنظیم کنید: در حالی که دمای استاندارد آبگرمکن‌ها 60 درجه سانتیگراد (140 درجه فارنهایت) است، اما پایین آوردن دما به 48-54 درجه سانتیگراد (120-130 درجه فارنهایت) به صرفه جویی در انرژی کمک می‌کند.

انتخاب لامپ مناسب برای فضای اقامتگاه: لامپ‌های کم وات، گرمای ملایم‌تری تولید می‌کنند و در طول زمان باعث کاهش مصرف انرژی می‌شوند. می‌توانید برای اقامتگاه از لامپهای کم مصرفی مثل CFL و LED هم استفاده کنید. این محصولات، برق کمتری مصرف می‌کنند و نسبت به لامپ‌های حبابی (رشته‌ای) عمر بیشتری دارند.?

مقاوم کردن خانه در برابر آب و هوا: گوشه‌های درب و پنجره‌ها را با نوارهای عایق بندی بپوشانید. این نوارها به طرز شگفت انگیزی هزینه‌های گرمایش و سرمایش خانه را کاهش می‌دهند.

ترموستات‌های هوشمند: ترموستات‌های مجهز به  WiFi، اجازه می‌دهند تا دما بر اساس ورود و خروج مسافران تنظیم شود.

بررسی لوازم خانه: قرار است برای اقامتگاه خود وسایل جدید بخرید؟ لوازمی تهیه کنید که برچسب انرژی داشته باشند و امتیاز گرید انرژی آنها بالا یا (+A) باشد.

سازگار کردن لوازم خانه با محیط زیست

کد این اقامتگاه در سایت شب: 44231

اگر قرار است برای اقامتگاه وسایل تمیز کننده بخرید، محصولاتی انتخاب کنید که چندبار مصرف باشند. مثلآ بعضی بطری‌ها و یا اسپری‌های پاک کننده، قابل پر کردن مجدد هستند و لازم نیست دوباره آنها را بخرید. با تهیه این وسایل در طول زمان، دورریز پلاستیک را کاهش می‌دهید و تاثیرات منفی کمتری روی محیط زیست می‌گذارید:

لوازم تمیز کننده یکبار مصرف را کنار بگذارید: بسیاری از میزبانان موفق، به جای دستمال‌ و حوله‌های کاغذی یکبار مصرف در آشپزخانه، از “اسفنج‌های قابل استفاده مجدد” و “پارچه‌های تمیزکننده میکروفیبر” استفاده می‌کنند.

محصولات کاغذی بازیافتی بخرید: برای تهیه هر محصول کاغذی مثل دستمال توالت یا دستمال کاغذی، به توضیحات آن دقت کنید. محصولی بخرید که از 100٪ کاغذ بازیافتی ساخته شده باشد.

استفاده از مواد شیمیایی ملایم: مایع ظرفشویی، شوینده‌های لباس و لوازم بهداشتی را تهیه کنید که از مواد طبیعی، غیر سمی یا تجزیه پذیر ساخته شده‌اند. می‌توانید از مغازه‌های محلی و معتبر اطراف، محصولات بهداشتی ملایم بگیرید و در اقامتگاه خود قرار دهید.

پوشیدنی‌های ارگانیک: زمان عوض کردن ملحفه‌ و حوله‌ها، به سراغ پارچه‌هایی بروید که از الیاف ارگانیک ساخته شده‌ باشند.

صرفه جویی در مصرف آب

شیر آب ظرفشویی

بارها گفته‌اند و شنیده‌اید که آب تازه و پاک، یک منبع محدود است؛ آن هم در شرایطی که بحران آب و هوا، باعث خشکسالی‌های فراوانی در مناطق مختلف کشورمان می‌شود. پس مهم است که به مقدار آب مصرفی خود و مسافران اقامتگاه توجه کنید. در ادامه به چند راهکار مفید برای صرفه جویی در مصرف آب اشاره می‌کنیم:

یک یادآوری کوچک برای مسافران: جالب است که بدانید حتی یک دقیقه کمتر دوش گرفتن، مصرف بیش از یک گالن (معادل 4 لیتر) آب را کاهش می‌دهد. بعضی از میزبانانِ موفق، یادداشت‌های کوچکی در کنار شیرهای آب می‌گذارند تا مسافران را تشویق کنند که مثلآ هنگام مسواک زدن، شیر آب را ببندند. شما همچنین می‌توانید ساده و دوستانه از مهمانان یا مسافران بخواهید که زمان حمام رفتنشان را محدودتر کنند.

نشتی شیرها را بررسی کنید: به شکل منظم مناطق اطراف دستشویی، سینک‌ها، وان حمام و دیگر وسایلی که از آب استفاده می‌کنند را بررسی کنید. این جستجوها به شما در تشخیص نشتی‌ شیرها کمک می‌نمایند. حتی می‌توانید یک کنتور آب هوشمند در اقامتگاه خود نصب کنید. کنتورهای هوشمند میزان استفاده از آب را ردیابی کرده و در صورت مصرف غیرعادی شما را مطلع می‌کنند.

وسایل خانه را روی تنظیمات کم مصرف بگذارید: وسایلی مثل ماشین لباسشویی و ماشین ظرفشویی آب زیادی مصرف می‌کنند. اگر در اقامتگاه خود از این لوازم استفاده می‌کنید، با مسافران درباره آنها صحبت کنید. مهمانان را تشویق کنید تا از تنظیمات کم مصرف یا شستشوی بسیار سریع استفاده کنند. اگر تصمیم به عوض کردن ماشین لباسشویی یا ظرفشویی گرفته‌اید، یک دستگاه کم مصرف بخرید تا آب کمتری استفاده کند.

نصب شیرهای کم جریان: آمارها نشان می‌دهند که نصب شیرها و سردوش‌های کم جریان، تاثیر به سزایی در کاهش مصرف آب دارند. شما همچنین می‌توانید با تنظیم سیفون توالت فرنگی یا ایجاد دکمه‌های کم جریان برای فلاش آنها، یک تفاوت بزرگ در مصرف آب بوجود بیاورید.?

امیدواریم شما میزبانان از این نکات برای تغییر در اقامتگاه خود استفاده کنید. فراموش نکنید با داشتن خانه‌ای سبز و میزبانی سازگار با محیط زیست، مسافران را هم به این فکر می‌‍اندازید تا بعد از بازگشت به خانه، از این ایده‌ها استفاده کنند.

 

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب