آمار نابودی جنگل ها توسط انسان ?

0

در حالی که دنیا به دنبال کاهش سرعت تغییرات آب و هوایی، حفظ حیات وحش و حمایت از میلیاردها انسان است، درختان به طور حتم بخش عمده ای از اهمیت را به خود اختصاص می دهند. با این وجود نابودی جنگل ها و جنگل زدایی ها همچنان ادامه دارد و شاهد آن هستیم که انسان این نعمت را فدای اقدامات خود می کند تا سودی از این راه برای خود به دست آورد.

جنگل ها هنوز هم حدود 30 درصد از اراضی جهان را پوشش می دهند، اما با سرعت نگران کننده ای از بین می روند. طبق گزارش بانک جهانی، بین سالهای 1990 و 2016، جهان 1.3 میلیون کیلومتر مربع جنگل را از دست داد؛ یعنی منطقه ای بزرگتر از آفریقای جنوبی ?? . بر اساس مطالعه ای که در سال 2015 در ژورنال Nature انجام شد، از زمان شروع قطع درختان جنگل ها توسط انسان ها، 46 درصد از درختان قطع شده اند. در طول 50 سال گذشته حدود 17 درصد از جنگل های بارانی آمازون تخریب شده و اخیرا این تلفات در حال افزایش است.

سپس از سال 2011 تا 2015 هر ساله حدود 20 میلیون هکتار از جنگل ها قطع شده است. بعد از آن همه چیز سرعت گرفت. از سال 2016 به طور متوسط ​​هر ساله 28 میلیون هکتار از این مناطق قطع شده است که این آمار ترسناک و نگران کننده به نظر می رسد ⛔️

ویدیوی آمار نابودی و تخریب جنگل ها تا سال ها

شکستن رکورد نابودی جنگل ها در سال 2016

در سال 2016 اتفاق تعجب آوری رخ دارد، به طوری که باعث شد این سال به عنوان سال شکست رکورد نابودی جنگل ها تا پیش از آن نام بگیرد. در این سال 29.7 میلیون هکتار جنگل ناپدید شد. این مقدار 290000 کیلومتر مربع یا مساحتی تقریبا به اندازه ایتالیا ?? یا ایالت نوادا بود.

1 میلیارد هکتار در 40 سال قطع شده است

فقط در مدت 40 سال، یک منطقه جنگلی به اندازه اروپا از بین رفته است. نیمی از جنگل های بارانی جهان فقط در یک قرن از بین رفته و اگر ما اقدامی نکنیم و نرخ فعلی نابودی جنگل ها ادامه یابد، جنگلهای بارانی جهان 100 سال دیگر به طور کامل از بین خواهند رفت.

جنگل هایی به اندازه هند را از دست داده ایم!

از سال 2001 تا 2018، در مجموع 3610000 کیلومتر مربع از پوشش درخت در سطح جهان از بین رفته است. این منطقه بزرگتر از هند بوده و معادل 9.0 درصد کاهش پوشش درخت از سال 2000 داشته است. برزیل بیشتر جنگل های بارانی آمازون را در خود جای داده و کشوری محسوب می شود که بیشترین تلفات جنگل را دارد، به طوری که سالانه بیش از 1.3 میلیون درخت از دست می رود.

آتش سوزی و نابودی جنگل ها

آتش سوزی از جمله حوادثی است که باعث جنگل زدایی می شود. این امر اجتناب ناپذیر است، زیرا بسیاری از آتش سوزی ها ناشی از صاعقه بوده و یک اتفاق به حساب می آید. در آگوست سال 2019، بیش از 30000 مورد آتش سوزی در آمازون رخ داده است؛ چیزی سه برابر عدد معمول!

آمار ها و حقایقی درباره نابودی جنگل های جهان

  • 13 میلیون هکتار جنگل برای مصارف دیگر تبدیل یا به دلایل طبیعی تخریب شده است. در همین حال که این مطالب را مطالعه می کنید، تقریبا 3 هکتار از زمین پاک شده است.
  • در ربع قرن آینده به دلیل نابودی جنگل ها می تواند تا 28000 گونه منقرض شود.
  • تا سال 2030، ممکن است فقط 10٪ از جنگل های بارانی باقی مانده باشد و همه آنها می توانند در طی صد سال ناپدید شوند.
  • اکنون 10٪ جنگل های جهان مناطق حفاظت شده هستند. تقریبا مساحتی به اندازه هند!
  • جنگلهای بارانی گرمسیری بیش از 210 گیگا تن کربن ذخیره می کنند و نابودی جنگل ها علت 15٪ انتشار کربن است.

آمار نابودی جنگل ها

جهان چه مقدار جنگل از دست داده است؟ چه زمانی در تاریخ آن را از دست دادیم؟

طبق آمار، بررسی ها و نمودارهایی که در دسترس است، باید متذکر شد که پوشش سطح زمین طی 10 هزار سال گذشته تغییر کرده است، یعنی بعد از پایان آخرین عصر بزرگ یخبندان تا امروز!

از 14.9 میلیارد هکتار زمینی که روی کره زمین دیده می شود، فقط 71٪ آن قابل سکونت است و 29٪ دیگر یا توسط یخ و یخچال های طبیعی پوشیده شده است یا زمین های بایر مانند بیابان ها، نمک زارها یا تپه های شنی هستند؛ بنابراین این دسته ها را حذف می کنیم تا بتوانیم نحوه استفاده از زمین های قابل سکونت را مورد بررسی قرار دهیم.

10000 سال پیش 57٪ از زمین های قابل سکونت جهان توسط جنگل پوشانده شده بود. در حقیقت نزدیک به شش میلیارد هکتار می شود؛ اما امروز فقط چهار میلیارد هکتار باقی مانده است. در واقع باید متذکر شد طبق این آمار جهان یک سوم جنگل خود را از دست داده؛ منطقه ای دو برابر ایالات متحده!

دقت داشته باشید در نیمه اول این دوره یعنی تا 5000 سال پیش فقط 10٪ این درخت ها از بین رفته اند. در این زمان جمعیت جهانی کم بود و رشد آهسته ای داشت. به نوعی می توان گفت مقدار زمینی که به ازای هر نفر برای تولید غذای کافی مورد نیاز بود کم نبود و انسان ها مجبور نبودند برای رفع نیاز خود دست به قطع درختان بزنند. ?

نوبت قرن بیستم است که نابودی جنگل های دنیا به نیمه راه رسیده است. نیمی از کل تخریب جنگل ها از 8000 قبل از میلاد تا 1900 اتفاق افتاده و نیمی دیگر تنها در قرن گذشته رخ داده است. این تاکید بر دو نکته اشاره دارد؛

اول: دوباره تاکید می کند که تخریب جنگل ها مسئله جدیدی نیست و جمعیت نسبتاً کمی از گذشته قادر به نابود کردن جنگل ها بودند. تا سال 1900، 1.65 میلیارد نفر در جهان زندگی می کردند (پنج برابر کمتر از امروز)، اما در بیشتر دوره قبلی، انسان ها فقط ده ها یا صدها میلیون نفر در حال جنگل زدایی از جهان بودند. حتی با ابتدایی ترین سبک زندگی در مقایسه با استانداردهای امروزی، سرانه رد پای اجداد ما زیاد بود. بهره وری پایین کشاورزی و اتکا به چوب برای سوخت به این معنی بود که مقادیر زیادی زمین برای تهیه مواد اولیه باید پاکسازی می شد.

دوم: روشن می کند که تخریب جنگل ها در یک قرن اخیر چقدر سریع شده است. در مدت زمانی بیش از 100 سال، جهان به اندازه 9000 سال گذشته جنگل از دست داده. منطقه ای به اندازه ایالات متحده که این امر ناشی از گسترش مداوم زمین برای کشاورزی بوده است. تا سال 1950 تقریبا به اندازه جنگل ها زمین کشاورزی وجود داشت و 43٪ از زمین قابل سکونت بودند.

در سال 2018، این میزان به 46 درصد افزایش یافت؛ در حالی که جنگل ها به میزان 38 درصد کاهش یافتند. وقتی به فشارهای فزاینده جمعیتهای امروزی روی زمین فکر می کنیم، غالبا ابرشهرهای گسترده را به تصویر می کشیم؛ اما زمین های شهری فقط 1٪ از زمین های قابل سکونت جهانی را تشکیل می دهند و بزرگترین ردپای بشریت به دلیل آنچه می خورد است، نه محل زندگی!

.

منابع انگلیسی:

https://www.nationalgeographic.com/environment/article/deforestation

https://ourworldindata.org/deforestation

https://www.theworldcounts.com/stories/deforestation-facts-and-statistics

https://www.theworldcounts.com/challenges/planet-earth/forests-and-deserts/rate-of-deforestation/story

 

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب