پارک پردیسان کجاست و چه امکاناتی دارد؟

0

هیچ می‌دانستید که در پایتخت پارکی وجود دارد که آن را با نام ریه‌های تنفسی تهران معرفی می‌کنند؟ بوستان پردیسان به دلیل فضای وسیع سرسبز و امکانات ورزشی و تفریحی متنوعش، نقش بزرگی در اکسیژن رسانی تهران بازی می‌کند و به همین دلیل است که این نام را روی آن گذاشته‌اند!

اگر موافق باشید سری به پارک پردیسان تهران بزنیم و چند ساعتی به گشت و گذار در این بوستان خوش و آب و هوا مشغول شویم.

برای مشاهده و اجاره روزانه خانه در تهران کلیک کنید

معرفی پارک پردیسان

پارک پردیسان

پارک پردیسان، یکی از بوستان‌های قدیمی و باصفای تهران است که در منطقه دو و در ضلع شمالی بزرگراه حکیم، بین شیخ فضل الله و یادگار امام (ره) قرار دارد. این پارک در سال ۱۳۹۳ به‌عنوان پارک بدون دخانیات شناخته شد و به‌دلیل نقش مهمی که در تلطیف هوای کلان‌شهر تهران ایفا می‌کند، ریه‌ پایتخت لقب گرفته است. طراحی پارک پردیسان به گونه ای صورت گرفته تا فضایی را برای علاقه مندان به ورزش هایی نظیر پیاده روی، دوچرخه سواری و … فراهم آورد و در حال حاضر یکی از پاتوق های ورزش های روزانه مردم در شهر است.

جالب است بدانید که پارک پردیسان تنها پارک شهری در  تهران به حساب می‌آید که زیر نظر شهرداری فعالیت نمی کند و نگهداری و رسیدگی به آن به عهده سازمان حفاظت از محیط زیست ایران گذاشته شده است. این فضای سبز وسیع، نزدیک به ۳۰۰ هکتار مساحت دارد و با داشتن ۳۲۰ گونه متنوع گیاهی، یکی از بزرگ‌ترین پارکهای شهری تهران شناخته می‌شود.

تاریخچه شکل گیری پارک پردیسان تهران

ایده تاسیس پارک پردیسان برای اولین بار در دهه ۱۳۵۰ به عنوان یک مجموعه علمی، آموزشی، پژوهشی و تفرجگاهی مطرح شد و در دستور کار سازمان محیط‌ زیست قرار گرفت. معماری اصلی فضای این پارک نیز بر عهده ایان مک هارگ از معماران برجسته جهان گذاشته شد. پس از تایید ایده اولیه، یک شرکت آمریکایی به نام WMRT به‌عنوان مجری این طرح انتخاب شد.

قرار بود پارک پردیسان در طی ۱۰ سال ساخته شود اما پروژه ساخت آن با وقوع انقلاب و آغاز جنگ تحمیلی چندین سال به طول انجامید. اما بعد از انقلاب اسلامی طرح اصلی احداث پارک پردیسان تهران اجرایی شد و رفته رفته نیز در حال توسعه است. هدف از احداث بوستان پردیسان تهران، تلفیق تفرجگاه طبیعی، زیستگاه جانوری و پژوهشکده آموزشی با همدیگر بود. امروزه نیز در گوشه و کنار این پارک این پیوند سه‌گانه به وضوح مشاهده می‌شود.

بخوانید از: جاهای دیدنی تهران

آدرس و موقعیت جغرافیایی پارک پردیسان

همانطور که گفتیم، پارک پردیسان یکی از پاتوق‌های اهالی غرب تهران و از بهترین پارکهای تهران است! این بوستان از سمت شمال به بزرگراه همت و محله شهرک غرب، از شرق به بزرگراه شیخ فضل‌الله نوری، از غرب به مسیل رودخانه پونک و از سمت جنوب به بزرگراه حکیم و محله بلوار مرزداران محدود می‌شود. بد نیست بدانید در غرب پارک پردیسان یکی دیگر از بوستان های بزرگ و محبوب پایتخت یعنی بوستان نهج البلاغه قرار دارد. پارک پردیسان همچنین ۲ ورودی دارد که یکی از آنها در بزرگراه حکیم و دیگری در بزرگراه همت واقع شده است.

آدرس پارک پردیسان

ضلع شمال بزرگراه حکیم، بین شیخ فضل‌الله و یادگار امام (ره)

راهنمای دسترسی به پارک پردیسان

خوشبختانه برای رسیدن به پارک پردیسان راه‌های مختلفی وجود دارد که در ادامه به برخی از آنها اشاره می‌کنیم:

دسترسی به پارک پردیسان با ماشین شخصی

رفتن با ماشین شخصی راحت‌ترین راه رسیدن به پارک پردیسان است. همانطور که گفتیم بخش شمالی «بزرگراه حکیم» و «بزرگراه همت شرق» بعد از بزرگراه یادگار دو مسیر ورودی به پارک پردیسان با خودروی شخصی هستند.

دسترسی به پارک پردیسان با مترو

نزدک‌ترین ایستگاه‌های مترو به پارک پردیسان، ایستگاه صنعتِ خط ۷ و ایستگاه سرسبزِ خط ۶ هستند؛ از ایستگاه صنعت با ۲۰ دقیقه پیاده‌روی در مسیری پر درخت به درب همت می‌توان رسید؛ ایستگاه سرسبز حدود ۱۰ دقیقه پیاده‌روی تا درب حکیم فاصله دارد.

دسترسی به پارک پردیسان با اتوبوس

درکنار درب همت ایستگاه اتوبوس پردیسان قرار دارد. از این ایستگاه، اتوبوس‌های خط ۳۲۶ متروی چیتگر-سه‌راه ضرابخانه و ۲۸۱ صنعت-کوهسار می‌گذرند. خط اتوبوس ۳۲۶ دسترسی خوبی به پارک پردیسان از شرق و غرب تهران می‌دهد.

جهت مشاهده و اجاره ویلا کلیک کنید

دیدنی های پارک پردیسان

وقت آن رسیده است که سری هم به دیدنی‌های متفاوت و جذاب پارک پردیسان بزنیم و به شما بگوییم که محبوبیت این پارک دقیقا به چه دلایلی است!

مرکز بازپروری حیات وحش پردیسان

پارک پردیسان

این بوستان به یک مرکز بازپروری حیات وحش، کلینیک تخصصی حیات وحش و مرکز تکثیر و بازپروری یوز آسیایی مجهز است که در آن از حیوانات آسیب‌دیده و گمشده‌ای که به خاطر شرایط ناهموار جغرافیایی یا تجارت سیاه قاچاقچیان از محل زندگیشان دور افتاده یا زخمی شده‌اند نگهداری می‌کند. حیوانات آسیب دیده در این مرکز نگهداری شده و پس از درمان و بر طرف شدن مشکل، در دامان طبیعت رها می‌شوند. برای حیواناتی هم که نمی‌توانند به طبیعت برگردند، یک محل زندگی مشخص برای آنها ایجاد خواهد شد و یا در صورت امکان به باغ وحش منتقل می‌گردند.

مرکز بازپروری حیات وحش پارک پردیسان از دو بخش حیات وحش طبیعی و حیات وحش در حال اسارت تشکیل شده است. در حیات وحش طبیعی جانوران بومی مانند پرندگان و خزندگان و در حیات وحش در حال اسارت حیواناتی در سه گروه گوشت‌خوران، علف‌خوران و پرندگان نگهداری می‌شوند. اغلب این حیوانات و پرندگان شامل جانداری مانند گرگ، خرس، طاووس، جغد و… هستند که امکان بازدید از آنها توسط عموم وجود دارد.

فستیوال بادبادک بازی پردیسان

اگر آخر هفته ها به پارک پردیسان بروید، بادبادک‌های رنگارنگی را می‌بینید که در اعماق آسمان به پرواز درآمده‌اند! این پارک از گذشته به عنوان محلی برای تجمع بادبادک بازان پایتخت شناخته می‌شده است، تا جایی که اغلب افراد علاقه‌مند در روزهای آخر هفته تعداد زیادی از بادبادک‌های رنگارنگ خود را بر فراز آسمان این منطقه به پرواز و حرکت در می آورند.

موزه تنوع زیستی پردیسان

یکی دیگر از جاذبه‌های دیدنی پارک پردیسان، موزه تنوع زیستی آن است که در آن انواع حیوانات و حشرات به‌صورت تاکسیدرمی به نمایش گذاشته شده‌اند. در این مجموعه همچنین ﮔﻮﻧﻪﻫﺎی نایاب حیوانی مانند هوبره، سیاه خروس، گور ایرانی، یوزپلنگ و میش مرغ نگهداری می‌شوند. این موزه از پنج بخش نمایشگاهی، تحقیقاتی، آموزشی و کارگاه تاکسیدرمی تشکیل شده است و از شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۸ صبح تا ۲:۳۰ بعدازظهر از علاقه‌مندان میزبانی می‌کند.

سینمای محیط زیست پردیسان

سینمای محیط زیست پارک پردیسان، نخستین سینمای محیط زیستی ایران است که در آن فیلم‌های حیات وحش و مسائل مربوط به محیط زیست به نمایش گذاشته می‌شود. بهتر است که پیش از مراجعه به این مجموعه با مسئولان پارک درباره ساعات کاری آن هماهنگ نمایید.

موزه ملی آب بوستان پردیسان

یکی دیگر از موزه‌های پارک پردیسان تهران موزه ملی آب است. در این موزه سیر و تاریخ تكامل آب از زمان استحصال در ایران با استفاده از كاریز و آب‌انبار به علاقه‌مندان توضیح داده می‌شود.

پل معلق نهج البلاغه

پل معلق پارک نهج البلاغه که به پل معلق آسمان نیز شناخته می‌شود؛ اولین پل معلق تهران است که دو پارک نهج البلاغه و بوستان پردیسان را به هم متصل می‌‌کند. این پل معلق کابلی و صاف، ۶۵ متر ارتفاع، ۲۸۵ متر طول و دو متر عرض دارد و می‌تواند به‌صورت هم‌زمان وزن  ۲۰۰ نفر را کنترل کند.

از روی این پل  چشم‌انداز بی‌نظیری از برج میلاد، بوستان پردیسان، پارک نهج البلاغه و پل طبیعت قابل تماشا است. ضمن اینکه امکان تجربه بازی‌های هیجان‌انگیز و مهیجی مثل سوئینگ، راپل، بانجی‌جامپینگ و صعود از پل هم در این محدوده وجود دارد.

مدرسه طبیعت بوستان پردیسان

این مدرسه برای آشنایی بهتر کودکان با طبیعت، به آموزش کودکان ۴ تا ۱۲ ساله می‌پردازد. در این مدرسه برنامه‌هایی مانند آشنایی با مراحل کاشت گیاهان، آشنایی با ‏‏پوشش جانوری، شناخت طبیعت و اقلیم و بازی با عناصر طبیعی به کودکان آموخته می‌شود. بد نیست که بدانید در مدرسه طبیعت پارک پردیسان والدین نمی‌توانند وارد محدوده بازی کودکان شوند، چون کودکان به‌ همراه یکدیگر به بازی‌های خلاق و مرتبط با طبیعت می‌پردازند و مربیان نیز آن‌ها را راهنمایی می‌کنند.

بخوانید از: بهترین پارکهای تهران برای کودکان

امکانات پارک پردیسان

در پارک پردیسان تهران تقریبا همه امکاناتی که برای یک تفریح جانانه و استراحتی مطبوع در فضای دلباز و چشم‌نواز پارک وجود دارد. پارکینگ خودرو، سالن اجتماعات، سرویس‌های بهداشتی و اغذیه فروشی از جمله مهم‌‎ترین این امکانات شناخته می‌شوند. انواع لوازم ورزشی و دستگاه‌های بدنسازی هم در این پارک تعبیه شده‌ است و بسیاری از علاقه‌مندان از آنها برای یک ورزش ملایم استفاده می‌کنند. البته که برای آنهایی که علاقه‌ای به ورزش و پیاده‌روی هم ندارند، امکان استراحت روی نیمکت‌های کوچک و بزرگ و پیک نیک در آلاچیق‌‌ مهیا شده است.

طبیعت پارک پردیسان

همانطور که گفتیم طبیعت پارک پردیسان ریه‌های تنفسی تهران است. این پارک در موقعیت جغرافیایی واقع شده که بادهای غالب غربی از آن‌ می‌گذرد. همین موضوع باعث شده است تا پارک پردیسان در تلطیف هوای آلوده تهران نقش حیاتی داشته باشد. در حال حاضر پارک طبیعت پردیسان ۳۲۰ گونه گیاهی متفاوت را در خود جای داده است که اغلب آنها گیاهان بومی تهران و اطراف شهر هستند.

مسیر پیاده روی بوستان پردیسان

علاوه بر آن وسایل ورزشی متنوع، در پارک پردیسان مسیرهای مشخصی برای پیاده‌روی در فضای باز تعبیه شده‌ است تا ورزشکاران بتوانند به راحتی در این مسیرها تردد کنند. این مسیر پیاده‌روی هفت کیلومتر دارد و روزهای تعطیل و آخر هفته‌ها به پاتوقی برای علاقه‌مندان ورزش‌های صبحگاهی و دوچرخه‌سواران تبدیل می‌شود.

بخوانید از: راهنمای سفر به تهران

حیوانات خانگی در پارک پردیسان

بوستان پردیسان جزو آن دسته از بوستان‌های پایتخت است که در آن اجازه ورود حیوانات خانگی به بازدیدکنندگان داده شده است. بنابراین اگر جزو افرادی هستید که حیوان خانگی دارید، می‌توانید آن‌ها را با خود برای گردش به پارک پردیسان بیاورید!

دوچرخه سواری در پردیسان

در پارک پردیسان دو مسیر جذاب برای دوچرخه سواری علاقه مندان وجود دارد. یک مسیر خط کشی شده‌ آسفالت و یک مسیر برای دوچرخه سواری کوهستان که به دور رینگ اصلی پارک کشیده شده ‌است. امکانات فراوان و هموار بودن مسیر این پیست باعث شده است که تا پارک پردیسان در رده بهترین پارک برای دوچرخه سواری در تهران قرار بگیرد.

بهترین زمان رفتن به پارک پردیسان

بهترین زمان رفتن به پارک پردیسان کاملا به قصد و نیت شما از سر زدن به این بوستان بستگی دارد. مثلا اگر دوست دارید که در هوای مطبوع پیاده‌روی کنید و از فضای سبز پارک لذت ببرید، فصل بهار و اوایل پاییز بهترین گزینه است. نباید فراموش کنید که دویدن، دوچرخه سواری یا پیاده‌روی در روزهای سرد و یخبندان زمستان این پارک با آسفالت‌های خیس و لغزنده همراه است که البته ممکن است برای بعضی جذاب و هیجان انگیز هم باشد!

بد نیست که بدانید این پارک آخر هفته‌ها با جمعیتی انبوه از خانواده‌ها و جوانان احاطه می‌شود! پس اگر دوست دارید فضای خلوت و آرام آن را تجربه کنید باید در روزهای وسط هفته راهی شوید.

در پارک پردیسان امکان اجاره دوچرخه یا وسایل تفریحی دیگر وجود دارد؟

همانطور که گفتیم پارک پردیسان با داشتن مسیر دوچرخه ‌سواری یکی از بهترین مکان‌ها و بوستان‌ های جنگلی تهران برای پرداختن به این تفریح و ورزش مهیج است. در این بوستان همایش‌های دوچرخه‌ سواری نیز برگزاری می‌شود با این حال پارک پردیسان مانند برخی دیگر از پارک‌ها مکانی برای اجاره دوچرخه ندارد و شما باید از دوچرخه‌ی شخصی خود استفاده کنید.

آیا در پارک امکانات برای کودکان مثل زمین بازی یا پارک بازی وجود دارد؟

خوشبختانه در پارک پردیسان همه جور امکاناتی برای سنین مختلف فراهم شده است. کودکان و نوجوانان هم می‌توانند از یک زمین‌ مخصوص بازی در محدوده بوستان نهج البلاغه و زمین‌های اسکیت، والیبال و بدمینتون این پارک برای چند ساعتی تفریح استفاده کنند.

کلام آخر، پارک پردیسان بوستان محبوب خانواده‌ها

پارک پردیسان یکی از پارک‌های دیدنی و محبوب غرب تهران است که به عنوان پاتوقی برای پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری و بادبادک‌بازی شناخته میشود. جاذبه‌های دیدنی این پارک آآنقدر متنوع است که می‌توانید یک روز کامل خود را به پیاده‌روی و طبیعت گردی، پیکنیک، بادبادک بازی، تماشای موزه حیات وحش و دیگر تفریحات آن اختصاص دهید.

اگر قصد سفر به تهران و دیدن بوستان پردیسان تهران را دارید، می‌توانید از سایت شب و اقامتگاه‌ها و بوم گردی های آن هم دیدن نمایید. خوشبختانه در تهران خانه‌ها و سوئیت‌های کوچک و بزرگی وجود دارند که به گرمی میزبان مسافران خواهند بود. تنها کافی است تا برای اجاره روزانه خانه در تهران از سایت شب کمک بگیرید.

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب