راهنمای سفر به دشت ارژن؛ طبیعت‌گردی در دشتی باستانی

0

می‌گویند اگر تا کازرون نروید، انگار نیمی از زیبایی‌های شیراز را ندیده‌اید. جاده شیراز به کازرون خود یکی از جاذبه‌های این شهر است و در دل آن چند جاذبه تاریخی و طبیعی دیگر مثل دشت ارژن شیراز قرار دارد.

این دشت یکی از جاذبه‌های محبوب مردم شیراز هم هست و اگر از شیرازی‌ها سراغ بهترین جاهای دیدنی شهرشان را بگیرید، به شما توصیه می‌کنند که برنامه سفر خود را تنها به تخت‌جمشید، آرامگاه‌ها و مساجد تاریخی شیراز محدود نکنید و حتماً به دشت ارژن و سایر جاذبه‌های طبیعی اطراف شیراز هم سری بزنید.

در این مقاله قصد داریم این دشت زیبا و تاریخی را به‌صورت کامل معرفی کنیم و به جاهای دیدنی، بهترین زمان سفر، جاذبه‌های اطراف، تاریخچه و بهترین مسیر دسترسی به آن نیز بپردازیم.

برای اجاره ویلا و سوئیت در شیراز کلیک کنید

دشت ارژن کجاست؟

دشت ارژن کجاست
این دشت از روستایی با نام مشابه شروع می‌شود و تا کازرون ادامه پیدا می‌کند.

دشت ارژن جایی در میانه جاده شیراز به کازرون و در جوار کوهپایه‌های زاگرس جنوبی آرمیده است. همین موضوع باعث شده که آب‌وهوای این دشت نسبت به شیراز دلپذیرتر و خنک‌تر باشد. این دشت از روستایی با نام مشابه شروع می‌شود و تا کازرون ادامه پیدا می‌کند و به غیر از 2 دریاچه بزرگ (ارژن و پریشان)، چند آبشار و پوشش گیاهی زیبا و منحصربه‌فرد، جاذبه‌های تاریخی متعددی در بخش شمالی آن وجود دارد. پیشینه برخی از این آثار تاریخی به دوران ساسانیان می‌رسد.

بخوانید از: روستای قلات کجاست؟

تاریخچه دشت ارژن

تاریخچه دشت ارژن شیراز
علاوه بر تخت‌جمشید، در شاهنامه نیز بارها به این دشت اشاره شده است.

کتیبه‌ها و آثار تاریخی موجود در بخش شمالی دشت ارژن و همچنین اشاره به آن در تخت‌جمشید، نشان از قدمت دیرینه و باستانی این دشت دارد. همچنین این دشت یکی از مقاصد کوچ قشلاقی عشایر قشقایی و بختیاری است که یکی از قدیمی‌ترین اقوام ایرانی محسوب می‌شوند.

علاوه بر تخت‌جمشید، در شاهنامه نیز بارها به این دشت اشاره شده و به دلیل موقعیت استراتژیک خود، مورد توجه پادشاهان و حکمرانان مختلف بوده است. مثلاً ارتش ایران برای پایان دادن به حکومت ملوک‌الطوایفی در دوران رضاشاه، مجبور شد حاکم وقت منطقه را از پا در بیاورد.

در گذشته این دشت از توابع کازرون محسوب می‌شد؛ اما چند سالی است که به شهرستان شیراز اضافه شده است. این دشت هم نزد کازرونی‌ها و هم شیرازی‌ها محبوبیت زیادی دارد و یکی از پاتوق‌های آن‌ها برای گذراندن تعطیلات آخر هفته، طبیعت‌گردی و شکم گردی محسوب می‌شود.

بخوانید از:‌ بهشت گمشده شیراز، تنگ بستانک 

وجه تسمیه نام دشت ارژن

در گذشته این دشت شیراز یکی از ساتراپی‌ها یا همان استان‌های حکومت هخامنشی بود و به همین دلیل بسیاری معتقدند که نام آن را از یکی از سرداران هخامنشی با نام ارژن گرفته‌اند. البته در مورد فلسفه نام‌گذاری این دشت چند تئوری دیگر هم وجود دارد؛ مثلاً برخی معتقدند که نام دشت از گیاهی بومی با همین نام گرفته شده و برخی هم می‌گویند ریشه کلمه ارژن، کلمه‌ای اوستایی با نام ارجن به معنای مقدس است.

بهترین زمان بازدید از طبیعت دشت ارژن

بهترین زمان سفر به دشت ارژن
بهار و تابستان، بهترین زمان سفر به این دشت است.

دشت ارژن شیراز در ارتفاع 2050 متری از سطح دریا قرار دارد و به همین دلیل آب‌وهوای آن مطبوع است و عشایر قشقایی و بختیاری هم به همین دلیل در تابستان‌ها به این دشت کوچ می‌کنند. البته اگر می‌خواهید اوج زیبایی این دشت را ببینید، توصیه می‌کنیم ماه‌های فروردین و اردیبهشت را برای سفر خود انتخاب کنید. در این زمان گل‌های وحشی و زیبا کل دشت را می‌پوشانند و آبشارها و دریاچه‌های آن خروشان و پر آب می‌شوند.

این دریاچه یکی از بهترین جاهای دیدنی شیراز در تابستان هم محسوب می‌شود؛ چون در این فصل هنوز سرسبزی خود را دارد و از طرف دیگر، شانس تماشای زندگی ساده عشایر و دوستی آن‌ها با طبیعت را در اختیارتان قرار می‌دهد. همچنین در فصول سرد این دشت پر از گل‌های نرگس شیرازی می‌شود و عطر آن‌ها سرمستتان می‌کند.

فاصله دشت ارژن تا شیراز چقدر است؟

فاصله این دشت تا شیراز حدود 73 کیلومتر و تا کازرون حدود 70 کیلومتر است. از نظر زمانی، فاصله این دشت تا کازرون و شیراز یکی است و اگر بخواهید از هر کدام این شهرها به دشت ارژن بروید، حدود یک ساعت و 10 دقیقه در راه خواهید بود.

بهترین مسیر دسترسی به دشت ارژن شیراز

بهترین مسیر دسترسی به دشت ارژن
بهترین مسیر دسترسی به این دشت، از شیراز می‌گذرد.

اگر در نیمه شمالی کشور یا استان‌های شرقی و غربی کشور زندگی می‌کنید، بهترین راه این است که اول خودتان را به شیراز برسانید و از آنجا راهی دشت ارژن شوید.

بعد از رسیدن به شیراز، باید وارد کمربندی جنوبی این شهر (بزرگراه امام خمینی) شوید و به سمت غرب برانید تا به جاده شیراز-کازرون برسید. در این جاده باید حسین‌آباد، خیرآباد و خان زنیان را رد کنید تا به یک دوراهی برسید که یکی از آن‌ها به چهل‌چشمه و دیگری به سمت دشت ارژن می‌رود. بعد از کمی رانندگی به سمت جنوب، به این دشت می‌رسید.

اگر هم ساکن استان‌های جنوب غرب کشور هستید، می‌توانید از سمت کازرون هم خودتان را به این دشت برسانید. بعد از وارد شدن به بزرگراه کازرون-شیراز، باید پل آبگینه، دشت برم و بورنجان را رد کنید تا به مقصد برسید.

بخوانید از:‌ بهترین محلات توریستی و مناطق اطراف شیراز

جاذبه‌ها و دیدنی‌های دشت ارژن

این دشت پر از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی است. در ادامه به مهم‌ترین و دیدنی‌ترین جاذبه‌های آن اشاره می‌کنیم:

دریاچه ارژن

دریاچه ارژن
قرار داشتن این دریاچه در میان کوه و دشت، منجر به جذابیت آن شده است.

دریاچه ارژن در بخش شمال شرقی دشت قرار دارد. دسترسی به این دریاچه از طریق جاده شیراز به کازرون بسیار آسان است و فاصله کمی با این جاده دارد. دریاچه ارژن از جمله دریاچه‌های آب شیرین کشور است و وسعت آن به 2 هزار هکتار می‌رسد. آب این دریاچه را باران و رودخانه دالکی تأمین می‌کند.

قرار داشتن این دریاچه در میان کوه و دشت، منجر به جذابیت آن شده و زمانی که هوا آفتابی است، تصویر کوه‌های اطراف توسط آب دریاچه منعکس می‌شود و زیبایی آن را چندبرابر می‌کند. تعداد زیادی از رستوران‌های دشت در نزدیکی دریاچه ارژن قرار دارند و آن را به یکی از مقاصد تفریحی مناسب برای تعطیلات و آخر هفته‌های شیرازی‌ها تبدیل کرده‌اند.

بخوانید از:‌ آبشار مارگون: سفری خنک و هیجان‌انگیز 

آبشار چرونیز

آبشار چرونیز
عظمت این ابشار از همان ابتدای مسیر ورودی دشت ارژن مشخص است.

آبشار چرونیز هم در مجاورت جاده شیراز به کازرون قرار دارد و فاصله آن تا دریاچه ارژن بسیار کم است. این آبشار را می‌توانید پشت رستوران‌ها و کافه‌های این منطقه پیدا کنید؛ گرچه عظمت آن از همان ابتدای مسیر ورودی دشت ارژن مشخص است. صخره‌های پلکانی این آبشار جلوه و ابهت خاصی به آن بخشیده و حفره‌های کوه نیز این جلوه را کامل می‌کند.

این آبشار در فصل زمستان یخ می‌زند و قندیل‌های آن در فصل سرما دیدنی است.

چادرهای عشایر

چادرهای عشایر در دشت ارژن
این چادرهای زیبا و سبک زندگی ساده و بی‌آلایش عشایر، در فصل گرما جلوه‌ای خاص به دشت ارژن می‌بخشد.

یکی از جاذبه‌های دشت در فصل گرما، چادرهای عشایر است که در جای‌جای آن پراکنده شده‌اند و در نزدیکی آن‌ها دام‌های در حال چرا یا کودکی را در حال بازی خواهید دید. این چادرهای زیبا و سبک زندگی ساده و بی‌آلایش عشایر، در فصل گرما جلوه‌ای خاص به دشت ارژن می‌بخشد.

بخوانید از:‌ راهنمای سفر به شیراز 

تنگ شاپور

تنگه شاپور دشت ارژن
مجسمه غول‌پیکر شاپور اول ساسانی در این غار نصب شده است.

تنگ شاپور یا تنگ چوگان یکی از جاذبه‌های تاریخی دشت است که در شمال غربی آن و در نزدیکی شهر باستانی بیشاپور قرار دارد. در این منطقه چند کتیبه بزرگ مربوط به دوران ساسانیان و غاری با نام غار شاپور هم قرار دارد که مجسمه غول‌پیکر شاپور اول در آن نصب شده است. این غار در دوران ساسانیان مکانی مقدس بوده و آتشکده‌ای نیز در نزدیکی آن قرار دارد.

پوشش گیاهی و جانوری دشت ارژن

آب‌وهوای کوهستانی و پربارش باعث شده که این دشت خاک حاصلخیزی داشته باشد و از گونه‌های گیاهی و جانوری مختلف میزبانی کند. درختان بادام، زالزالک و بلوط فراوان‌ترین گونه گیاهی دشت محسوب می‌شود و در گوشه‌وکنار می‌توانید آن‌ها را ببینید. همان‌طور که در بالا گرفتیم، در زمستان هم دشت پر از گل‌های نرگس می‌شود و عطری دل‌انگیز دارد.

در گذشته این دشت محل زندگی شیر ایرانی بود که به دلیل ساخت‌وسازها و از بین رفتن زیستگاهش، دیگر در این منطقه زندگی نمی‌کند. با وجود تهدیدهای زیست‌محیطی، در این دشت هنوز هم برخی حیوانات وحشی مثل گوزن و آهو پیدا می‌شوند.

امکانات دشت ارژن

دشت ارژن از گذشته‌های دور یکی از تفرجگاه‌های محبوب شیرازی‌ها و شهرهای اطراف بوده و به همین دلیل، در آن امکانات رفاهی متعددی وجود دارد. باغ‌رستوران‌های شیک و بزرگ، بازار محلی، سرویس بهداشتی، فروشگاه‌های مختلف و نمازخانه از امکانات رفاهی موجود در این دشت محسوب می‌شوند.

همچنین در نقاط مختلف دشت چند سایت پاراگلایدر سواری وجود دارد و اگر می‌خواهید هیجان پرواز بر فراز چشم‌اندازی سرسبز و زیبا را تجربه کنید، پیشنهاد می‌کنیم به این مراکز سری بزنید.

رستوران‌های دشت ارژن شیراز

رستوران‌های دشت ارژن شیراز
صرف غذای باکیفیت در هوای آزاد و در مجاورت آبشار ارژن، تجربه‌ای است که توصیه می‌کنیم در سفر به دشت ارژن آن را از دست ندهید.

در این دشت و به‌خصوص در نزدیکی آبشار و دریاچه ارژن، چندین رستوران باکیفیت و بزرگ وجود دارد. اکثر این رستوران‌ها فضای باز و سرسبزی دارند و غذاهای سنتی ایرانی و غذاهای محلی شیراز را در آلاچیق‌ها و تخت‌های موجود در فضای باز خود سرو می‌کنند. صرف غذای باکیفیت در هوای آزاد و در مجاورت آبشار ارژن تجربه‌ای است که توصیه می‌کنیم در سفر به این دشت آن را از دست ندهید.

بخوانید از:‌ بهترین رستوران های شیراز را بشناسید

اقامت در دشت ارژن

اگر می‌خواهید به معنای واقعی خود را از زندگی شهری و هیاهوی آن جدا کنید و از آرامش دشت لذت ببرید، توصیه می‌کنیم یکی از اقامتگاه‌های بومگردی موجود در روستای دشت ارژن یا کازرون را رزرو کنید. اگر هم می‌خواهید با یک تیر چند نشان بزنید و جاهای دیدنی شیراز را هم ببینید، در خود شهر شیراز انواع و اقسام هتل، هاستل، اقامتگاه بومگردی و آپارتمان برای رزرو وجود دارد.

جاهای دیدنی اطراف دشت ارژن

شهر باستانی بیشاپور
شهر باستانی بیشاپور، در شمال غربی دشت ارژن قرار دارد.

تقریباً تمامی جاذبه‌های شیراز را می‌توان در دسته جاهای دیدنی نزدیک دشت ارژن قرار دارد؛ اما در این بخش جاذبه‌هایی را معرفی می‌کنیم که فاصله کمی تا این دشت دارند و می‌توانید همه آن‌ها را نهایتاً در یکی دو روز ببینید.

  • دریاچه پریشان
  • شهر باستانی بیشاپور
  • دشت برم
  • روستای قلات
  • کاروان‌سرای میان کتل

بخوانید از:‌ دیدنی‌ترین جاذبه‌های تاریخی شیراز را بشناسید! 

دشت ارژن؛ زیباروی باستانی

در این مقاله، به معرفی کامل دشت ارژن شیراز پرداختیم؛ گفتیم کدام فصل به این دشت سفر کنید، چه جاذبه‌هایی را ببینید و از چه مسیری به آن برسید. برای دسترسی بهتر به این دشت و سایر جاذبه‌های شیراز، می‌توانید وارد صفحه اجاره ویلا و سوئیت در شیراز شوید و یکی از اقامتگاه‌های باکیفیت شب در این شهر را رزرو کنید.

سؤالات متداول درباره دشت ارژن

دشت ارژن کجاست؟

این دشت در شهرستان شیراز و حدفاصل این شهر تا کازرون قرار دارد.

بهترین جاهای دیدنی دشت ارژن کدام‌اند؟

دریاچه ارژن، آبشار ارژن و تنگه شاپور از مهم‌ترین جاهای دیدنی این دشت محسوب می‌شوند.

فاصله دشت ارژن تا شیراز چقدر است؟

این دشت تا شیراز حدود 73 کیلومتر فاصله دارد که پیمودن این فاصله با خودروی شخصی حدود یک ساعت و 10 دقیقه طول می‌کشد.

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*