معرفی محله چهارباغ اصفهان؛ شانزه‌لیزه نصف جهان کجاست؟

0

قدیم‌ها شهرها با طبیعت بیشتر دوست بودند و اصلاً تعریف شهر با آن چیزی که امروزه ما می‌شناسیم تفاوت زیادی داشت. ساکنان شهرها اصلاً فکرش را هم نمی‌کردند که روزگاری محل زندگی آن‌ها جولانگاه ساختمان‌های زشت و ماشین‌های دودزا شود و برای رفتن به دامن طبیعت، مجبور شوند کیلومترها رانندگی کنند. در قدیم خیابان‌هایی مثل چهارباغ اصفهان وجود داشت که بسیاری از جاذبه‌های طبیعی پیشش کم می‌آوردند و اصلاً هویت شهر با آن‌ها تعریف می‌شد.

در این مقاله قصد داریم یکی از زیباترین خیابان‌های ایران یعنی چهارباغ عباسی اصفهان را معرفی کنیم، گشتی در پاتوق محبوب اهالی نصف جهان و مایه شگفتی گردشگران بزنیم و ببینیم که در گوشه و کنارش چه جاذبه‌هایی نهفته است.

برای اجاره ویلا و سوئیت در اصفهان کلیک کنید

چهارباغ عباسی کجاست؟

چهارباغ اصفهان کجاست
این خیابان گذری برای فراموشی روزمرگی‌ها و پر کردن ریه‌ها از هوای پاک است.

اگر می‌خواهید نصفِ نصف جهان را ببینید، کافی است به خیابان چهارباغ اصفهان بروید؛ چون تعدادی از بهترین و مشهورترین جاذبه‌های این شهر مثل سی و سه پل، عالی‌قاپو، چهل‌ستون، نقش‌جهان و … در کنار این خیابان یا در نزدیکی آن قرار دارند. این خیابان در قلب شهر اصفهان قرار دارد و بخش قدیم آن که با نام چهارباغ عباسی شناخته می‌شود، به‌تازگی به پیاده‌راه تبدیل شده است.

این خیابان زیبا به دلیل درختان سر به فلک کشیده و انبوهش که در کنار نهر آب ساخته شده‌اند و در فصل‌های مختلف طاق‌هایی رنگارنگ را ایجاد می‌کنند، شهرت دارد و یکی از مراکز شکم گردی و پاساژ گردی اصفهانی‌ها هم محسوب می‌شود. چهارباغ در اصل مجموعه‌ای از چند باغ بوده که متأسفانه در حال حاضر تنها یکی از آن‌ها (هشت‌بهشت) باقی مانده است.

این خیابان گذری برای فراموشی روزمرگی‌ها و پر کردن ریه‌ها از هوای پاک است و هنگام پیاده‌روی، در گوشه‌وکنار آن کافه‌ها و رستوران‌های زیبا، کافه‌های سیار، سینما، کتاب‌فروشی، فروشگاه‌های لوازم موسیقی و نقاشی و … را می‌بینید. این موضوع، چهارباغ را به یکی از مراکز فرهنگی و هنری اصفهان هم تبدیل کرده است.

بخوانید از: سیر تا پیاز راهنمای سفر به اصفهان 

آدرس چهارباغ عباسی و نحوه دسترسی به آن

چهارباغ اصفهان در اصل از 3 خیابان چهارباغ عباسی، چهارباغ پایین و چهارباغ بالا تشکیل شده است. کل این مجموعه، از میدان شهدای اصفهان شروع می‌شود و با گذر از سی و سه پل، به دروازه شیراز (میدان آزادی) می‌رسد.

چهارباغ پایین، حدفاصل میدان شهدا تا دروازه‌دولت (میدان امام حسین) است و بعد از آن چهارباغ عباسی شروع می‌شود که تا سی و سه پل ادامه دارد. چهارباغ بالا هم از سی و سه پل شروع و در دروازه شیراز تمام می‌شود.

بهترین روش دسترسی به این خیابان، استفاده از وسایل نقلیه عمومی اصفهان است. با پیاده شدن در ایستگاه مترو امام حسین، می‌توانید به گلِ کار یعنی چهار باغ عباسی دسترسی داشته باشید.

تاریخچه چهارباغ عباسی

تاریخچه چهارباغ عباسی
این خیابان در تمامی دوره‌های تاریخی مورد توجه بوده و اهمیت زیادی داشته است.

چهارباغ عباسی اولین بخش این خیابان زیبا بود که در دوران شاه‌عباس صفوی و بعد از انتخاب اصفهان به عنوان پایتخت، ساخته شد. چهارباغ پایین هم بعداً به دستور رضاشاه پهلوی ساخته و به بخش قدیم این خیابان و سی و سه پل اضافه شد.

در دوران اوج چهارباغ، در این خیابان نهری عریض وجود داشت که به سی و سه پل می‌ریخت و سر راهش حوض‌هایی را پر می‌کرد که در محل تقاطع‌های چهارباغ با خیابان‌های دیگر ساخته شده بودند.

به‌موازات این نهر، یک گذرگاه برای پیاده‌ها و یکی دیگر برای سواره‌ها ساخته شده بود و در کنار این گذرگاه‌ها، باغ‌های سرسبز و پردرخت و عمارت‌های باشکوه عصر صفوی دیده می‌شد. این باغ‌ها و عمارت‌ها در اختیار امرا و درباریان بود؛ اما مردم عادی هم می‌توانستند در باغ‌ها بگردند و میوه‌های درختان را بچینند.

این خیابان در تمامی دوره‌های تاریخی مورد توجه بوده و اهمیت زیادی داشته؛ اما در دوران قاجار تا مرز نابودی پیش رفت. در زمان مظفرالدین‌شاه، ظل‌السلطان (برادر ناصرالدین‌شاه) که حاکم اصفهان بود، دستور نابودی چهارباغ و بسیاری از بناهای تاریخی و زیبای این شهر را صادر کرد که خوشبختانه بازرگانان اصفهانی و طلاب مدرسه چهارباغ موفق شدند جلوی تخریب کلی خیابان چهارباغ را بگیرند.

در تعدادی از سفرنامه‌های گردشگران خارجی، از چهارباغ یاد شده و شوالیه شاردن فرانسوی در سفرنامه خود گفته که چهارباغ، زیباترین معبری است که تاکنون دیده‌ام.

بخوانید از: معرفی 35 جاذبه گردشگری و جاهای دیدنی اصفهان

معماری چهارباغ اصفهان

معماری چهارباغ اصفهان
معماری 4 باغ با الهام از عناصر 4 گانه حیات طراحی شده است.

عدد 4 در معماری سنتی ایرانی عددی مهم و مقدس است؛ چون عناصر حیات شامل 4 مورد آب، آتش، باد و خاک می‌شوند. در گذشته ساخت چهارباغ‌ها با هدف احترام به این عناصر و عدد مقدس 4 انجام می‌شده و چهارباغ اصفهان هم از این قاعده مستثنی نیست. این خیابان به سبک چهارباغ سنتی ساخته شده است که در این سبک، باغ را با یک خیابان اصلی می‌ساختند و با احداث 2 گذرگاه فرعی موازی، آن را به 4 قسمت تقسیم می‌کردند.

بهترین زمان بازدید از چهارباغ اصفهان

بهترین زمان بازدید از چهارباغ اصفهان
در پاییز، چهارباغ اصفهان محل حکمرانی پادشاه فصل‌ها است.

چهارباغ از معدود جاذبه‌هایی است که تعیین بهترین زمان بازدید از آن، بسیار دشوار است؛ چون این خیابان در هر فصل زیبایی خاص خود را دارد.

در بهار، چهارباغ سرسبز و پر از شکوفه می‌شود و با نفس کشیدن در آن می‌توانید روحتان را تازه کنید. در تابستان این خیابان پناهگاهی برای فرار از گرما است و در پاییز، محل حکمرانی پادشاه فصل‌ها است؛ به‌نحوی‌که بیشتر تصاویر زیبایی که از این خیابان ثبت شده، مربوط به فصل پاییز می‌شود. در زمستان هم کافی است کمی برف بیاید تا چهارباغ بار دیگر زیبایی خود را به رخ بکشد.

بخوانید از: معرفی محله جلفای اصفهان؛ اروپای کوچک در نصف جهان 

دیدنی‌های چهارباغ عباسی

تعداد زیادی از جاذبه‌های مشهور و محبوب اصفهان در امتداد این خیابان قرار دارند و در ادامه، به معرفی آن‌ها می‌پردازیم:

کاخ هشت‌بهشت

باغ و کاخ هشت بهشت اصفهان
تنها بنای باقی‌مانده از دوران اوج چهارباغ عباسی

کاخ هشت‌بهشت تنها باغی است که از دوران باشکوه چهارباغ عباسی باقی مانده و زمانی که از میدان امام حسین وارد این خیابان می‌شوید، کاخ هشت‌بهشت را در سمت چپ خود می‌بینید. مثل بسیاری از کاخ‌های به جا مانده از دوران قاجار و صفویه، این کاخ هم تزیینات باشکوه و منحصربه‌فردی دارد و اگر در دوران قاجار از شکوه آن کم نمی‌شد؛ قطعاً هنوز لقب زیباترین کاخ جهان را یدک می‌کشید.

مدرسه چهارباغ

مدرسه چهارباغ اصفهان
این مدرسه از شاهکارهای معماری دوران صفویه است.

مدرسه یا حوزه علمیه چهارباغ، در مجاورت و کمی پایین‌تر از کاخ هشت‌بهشت قرار دارد. این مدرسه هم از شاهکارهای معماری دوران صفویه است و کاشی‌کاری‌های فیروزه‌ای و باشکوهش از همان در ورودی توجه شما را جلب می‌کند. در حال حاضر، بازدید از مدرسه چهارباغ تنها در روزهای پنج‌شنبه و جمعه امکان‌پذیر است.

بخوانید از: فرهنگ بومی و آداب و رسوم اصفهان 

میدان نقش‌جهان

میدان نقش جهان اصفهان
این میدان مجموعه‌ای از چند اثر تاریخی مثل مسجد شیخ لطف‌الله، عالی‌قاپو، مسجد شاه و بازار قیصریه است.

تقریباً تمامی ایرانی‌ها میدان نقش‌جهان را می‌شناسند و شهرت آن جهانی است. برای دسترسی به این میدان از چهارباغ، باید وارد خیابان سپه شوید که از میدان امام حسین شروع می‌شود.

این میدان مجموعه‌ای از چند اثر تاریخی مثل مسجد شیخ لطف‌الله، عالی‌قاپو، مسجد شاه و بازار قیصریه است و در حاشیه آن می‌توانید انواع و اقسام فروشگاه‌های صنایع‌دستی و سوغاتی‌های اصفهان را پیدا کنید. اگر به این میدان رفتید، حتماً سوار کالسکه شوید و از چرخیدن دور حوض بزرگ و تماشای طاق‌های زیبای اطراف آن لذت ببرید.

کاخ چهلستون

کاخ چهل ستون اصفهان
این کاخ به خاطر ستون‌های بزرگش شهرت دارد که تصویر آن‌ها در حوض بزرگ جلوی کاخ منعکس می‌شود.

کاخ چهلستون پشت کاخ عالی‌قاپو قرار دارد و هم از میدان امام حسن و هم خیابان باغ گلدسته به آن دسترسی خواهید داشت. این کاخ به خاطر ستون‌های بزرگش شهرت دارد که تصویر آن‌ها در حوض بزرگ جلوی کاخ منعکس می‌شود و به همین دلیل اسم چهل‌ستون را روی آن گذاشته‌اند. مثل سایر بناهای تاریخی چهارباغ، کاخ چهلستون هم کاشی‌کاری‌ها و تزیینات خیره‌کننده‌ای دارد و باغ آن یکی از خاص‌ترین و زیباترین باغ‌های ایرانی محسوب می‌شود.

سی و سه پل

سی و سه پل اصفهان
با عبور از روی این پل، چشم‌انداز زیبایی به زاینده‌رود و شهر اصفهان خواهید داشت.

وضعیت سی و سه پل از نظر شهرت، مثل میدان نقش‌جهان است و این بنای تاریخی یکی از نمادهای شهر اصفهان محسوب می‌شود. با عبور از روی این پل، چشم‌انداز زیبایی به زاینده‌رود (البته اگر پرآب باشد) و شهر اصفهان خواهید داشت. البته برای این که از سی و سه پل لذت وافر ببرید، باید عصر و غروب از آن بازدید کنید؛ چون در این زمان از هر گوشه آن صدای آواز به گوش می‌رسد و چراغ‌های آن جلوه و شکوه خاصی را ایجاد می‌کنند.

بهترین رستوران‌های چهارباغ عباسی

رستوران‌های چهارباغ عباسی
اگر می‌خواهید در فضایی شبیه به آثار تاریخی اصفهان غذا میل کنید، به رستوران شهرزاد بروید.

همان‌طور که گفتیم، چهارباغ اصفهان پاتوق شکم گردی هم هست؛ چون تعدادی از بهترین رستوران‌های اصفهان در این خیابان قرار دارند. از میان این رستوران‌ها، می‌توانیم به رستوران شهرزاد و بریانی شاد اشاره کنیم.

بخوانید از: معرفی بهترین کافه و رستوران‌های اصفهان 

رستوران شهرزاد

اگر می‌خواهید در فضایی شبیه به آثار تاریخی اصفهان غذا میل کنید، به رستوران شهرزاد بروید. این رستوران در تقاطع چهارباغ و خیابان عباس‌آباد قرار دارد و در بدو ورود، آینه‌کاری‌ها و شمسه‌های رنگارنگ آن توجهتان را جلب می‌کند. رستوران شهرزاد نزدیک به 60 سال است که انواع غذاهای سنتی ایرانی و اصفهانی را با بالاترین کیفیت سرو می‌کند.

بریانی شاد

اگر می‌خواهید محبوب‌ترین غذای اصفهان را با کیفیتی بالا نوش جان کنید، حتماً سری به بریانی شاد بزنید. این بریانی در ابتدای خیابان طالقانی چهارباغ واقع شده و اگر در فصل پیک سفر به آنجا بروید، باید چند دقیقه‌ای در صف بایستید.

پاساژها و مراکز خرید چهارباغ اصفهان

مراکز خرید چهارباغ اصفهان
در مراکز خرید این خیابان می‌توانید انواع پوشاک، صنایع‌دستی، زیورآلات، عتیقه‌جات و سوغات اصفهان را پیدا کنید.

چهار باغ تعدادی از بهترین مراکز خرید اصفهان را هم در خود جای داده که در آن‌ها می‌توانید انواع پوشاک، صنایع‌دستی، زیورآلات، عتیقه‌جات و سوغات اصفهان را پیدا کنید. اگر اهل پاساژگردی هستید، حتماً سری به بازارهای زیر بزنید:

  • مرکز خرید پارک اصفهان
  • مرکز خرید کوثر
  • مرکز خرید عالی‌قاپو
  • مجتمع چهارباغ
  • بازار هنر

بخوانید از: بهترین مراکز خرید و بازارهای اصفهان به همراه سوغات خاص آن 

اجاره ویلا، خانه سنتی و اقامتگاه در اصفهان با شب

در این مقاله چهارباغ اصفهان را به‌صورت کامل و جامع معرفی کردیم، با هم گشتی در گوشه‌وکنار آن زدیم و با تاریخچه، جاهای دیدنی، بهترین زمان بازدید و نحوه دسترسی به آن آشنا شدیم. برای دسترسی بهتر به این خیابان و جاذبه‌های آن، می‌توانید وارد صفحه اجاره ویلا و سوئیت در اصفهان شوید و انواع اقامتگاه‌های سنتی، ویلا و آپارتمان را در چهار باغ رزرو کنید.

سؤالات متداول درباره محله چهارباغ اصفهان

چهارباغ عباسی اصفهان کجاست؟

استان اصفهان، اصفهان، حدفاصل میدان شهدا تا دروازه شیراز

چهارباغ پایین اصفهان کجاست؟

چهارباغ پایین از چهارباغ عباسی شروع می‌شود و تا میدان شهدا ادامه دارد.

مهم‌ترین جاهای دیدنی چهارباغ اصفهان کدام‌اند؟

کاخ چهلستون، باغ هشت‌بهشت، مدرسه چهارباغ و میدان نقش‌جهان از مهم‌ترین جاهای دیدنی این خیابان هستند.

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*