14 قدم برای برنامه ریزی پیش از سفر

0

اولین باری که به سفری طولانی میرفتم به خوبی خاطرم هست.نمیدانستم باید دقیقا چکار کنم؟  تصمیم گرفتم تا اول از همه به کتاب فروشی محل سری بزنم، شاید میتوانستم از کتابهای راهنما،ایده و راهکار بگیرم. کتابها بد نبودند اما برای من که سفری طولانی داشتم کافی نبود.

متاسفانه در آن زمان ، برخلاف امروز خبری از وبلاگ های سفر گردی واپلیکیشن های کمکی نبود. دست و پایم را گم کرده بودم. راستش را بگویم، در طول سفر همیشه این اضطراب را داشتم که مبادا چیزی فراموش شده باشد.

بعد از سفر اولم و سفرهای بعدی، تجربه های خوبی به دست آوردم و این تجربه ها به من کمک کرد تا بتوانم در طول سالها به دوستان، خانواده ام و حتی تورهای مسافرتی در برنامه ریزی درست کمک کنم.

من هم مثل همه شما میدانم که برنامه ریزی سفر میتواند کاری پراسترس و زمان گیر باشد. به همین دلیل تصمیم گرفتم تا لیستی از بایدها و نبایدها تهیه کنم. این لیست که از 14 قدم برای برنامه‌ریزی پیش از سفر تشکیل شده است برای هر سفری کاربرد دارد و به شما نشان میدهد که قدم به قدم به سراغ چه کارهایی بروید.

قدم اول: تصمیم بگیرید که به کجا سفر کنید

مقصدتان را مشخص کنید

تعریف واضح از مقصد سفر، هدف شما را برای اقدامات بعدی مشخص می‌کند. حتما شما هم افراد بسیاری را دیده‌اید که می‌گویند می‌خواهند به سفر بروند، اما نمی‌گویند دقیقا به کجا میخواهند بروند؟ مشخص و دقیق باشید!

به جای اینکه بگویید می‌خواهم به شمال بروم، بگویید می‌خواهم سری به رشت بزنم! شهر و مقصدتان را به روشنی تعیین کنید. این موضوع باعث میشود تا با تمرکز بیشتری قدم های بعدی را بردارید.

قدم دوم: طول سفر را تعیین کنید

تصمیم بگیریم کجا سفر کنیم

یکی از نخستین موضوعاتی که هزینه های سفر شما را مشخص میکند، تعیین تعداد روزهایی است که در سفر سپری میشوند. اگر بگویید میخواهم برای 10 روز به شیراز بروم،هدفی پیش رویتان مجسم میشود که بر اساس آن تصمیم گیری خواهید کرد.

قدم سوم : هزینه های سفرتان را پیدا کنید

هزینه سفرتان را محاسبه کنید

حالا نوبت این است که بفهمید قرار است چقدر برای این سفر هزینه کنید.سبک سفر کردن شما، هزینه شما را مشخص میکند. قرار است با کوله پشتی سفر کنید؟ یا میخواهید در یک هتل لوکس اقامت داشته باشید؟ قیمت رستوران ها، هتل ها، کافه ها و حتی مکانهای دیدنی چقدر است ؟

با پرسیدن این سوال ها و جستجو در وب سایت های سفرگردی،گوگل و دوستانی که قبلا به این مکانها سفر داشته اند، میتوانید اطلاعات نسبتا دقیقی از هزینه های سفر خود داشته باشید.

قدم چهارم : پس انداز کردن را شروع کنید

پس انداز کردن را شروع کنید

از همین حالا شروع کنید به نوشتن تمام خرج هایی که هر روز برای خود انجام میدهید. در پایان روز حتما متوجه خواهید شد که چه مقدار پول خرج موارد غیر ضروری میشود. جالب است که بدانید مردم هر روز پول زیادی برای خریدهای کوچک و غیرضروری به هدر میدهند: بطری های آب، خوراکی های روزانه، قهوه اضافه و ….! یادداشت کردن مخارج روزانه به شما نشان میدهد که برای پس انداز کردن باید کدام خرید قطع شود.

خیلی هم لازم نیست هر روز پول زیادی پس انداز کنید. اگربرای 8 ماه بعد عازم سفری هستید که 2 میلیون هزینه دارد، میتوانید با پس انداز کردن روزی 8 هزار تومان این مبلغ را تا 8 ماه جمع کنید. یادتان نرود که خیلی از خوراکی هایی که هروز میخورید بیشتر از 8 هزار تومان قیمت دارند!

قدم پنجم : مصمم و متمرکز باشید!

هر روز آرزو و اشتیاق سفر رفتنتان را به خودتان یادآوری کنید. سفر رفتن به مکانی ناشناخته، به خودی خود دلهره آور است و اگر خانواده و دوستان شما به اندازه شما مشتاق نباشند، میتوانند باعث دلسردی شما شوند.

به شما پیشنهاد میکنیم تا برای نگه داشتن شوق سفرتان،هر از گاهی سفرنامه های دیگران را که در کتاب ها یا فضای مجازی وجود دارد مطالعه کنید.

قدم ششم : تورها و سفرهای لحظه آخری را پیگیری کنید

قبل از خرید هر بلیط یا رزرو اقامتگاه، تورها و پیشنهادات لحظه آخری را بررسی کنید. ممکن است پیشنهاداتی را ببینیند که باعث شود پول کمتری برای هزینه کردن بپردازید. ضمن اینکه به شما توصیه میکنیم اگر سفری ارزان تر به مکانی مشابه مقصد شما وجود داشت، اول به سراغ آن بروید. انعطاف پذیر باشید و از بهترین و ارزانترین موقعیت استفاده کنید.

قدم هفتم : اگر با هواپیما سفر میکنید، زودتر بلیط رزرو کنید!

بعد از برنامه ریزی و تعیین مقصد، هر چه سریع تر بلیط هواپیما را رزرو کنید. تمام ایرلاینها را بررسی کنید و قیمت های مختلف را یادداشت کنید. اگر نمیخواهید در هواپیما کسی باشید که گرانترین پول بلیط را پرداخته اس ، از 2 ماه زودتر، به سراغ رزرو بلیط بروید.

قدم هشتم : اقامتگاه خود را رزرو کنید

ویلا یا اقامتگاه خود را انتخاب کنید

به محض اینکه تاریخ سفرتان مشخص شد، دنبال اقامتگاه باشید. حواستان باشد که گاهی صبر کردن، میتواند بهترین گزینه ها را از بین ببرد.

برای پیدا کردن اقامتگاه، میتوانید از سایت شب گزینه های متنوعی را پیدا کنید.

قدم نهم : برنامه ریزی کنید که قرار است در سفر چه کارهایی انجام دهید

برای هر روزتان برنامه ریزی کنید

مکان های دیدنی و تفریحی جایی که به آن میروید را پیدا کنید. برای هر روزتان برنامه‌ریزی دشته باشید. با این برنامه‌ریزی پولتان برای کارهای بیهوده به هدر نخواهد رفت.

قدم دهم : حواستان به قبوض و پرداخت های ماهیانه تان باشد

اگر قرار است به سفری طولانی بروید، حواستان باشد که قبوض ماهیانه تان به صورت آنلاین یا از طریق اس ام اس در اختیارتان قرار بگیرد. اگر باید در موعد مقرری پرداختی داشته باشید، آن را یادداشت کنید تا در طول سفر از خاطرتان نرود.

قدم یازدهم : به دوستان و همکارانتان اطلاع دهید

به شما توصیه میکنیم که افراد نزدیک خود را از زمان و مکان مسافرتتان مطلع سازید. البته که گفتن جزئیات سفر به خود شما بستگی دارد.

قدم دوازدهم : چمدانهایتان را ببندید

حالا وقتش است که چمدانهایتان را ببندید. یادتان نروید که خیلی آن را سنگین نکنید. تحقیقات نشان داده است که معمولآ 20 درصد از وسایلی که با خود به سفر میرویم، غیر ضروری است. بعد از جمع کردن چمدان، باز هم به دقت به وسایلتان نگاه کنید و به ضرورت بردن هر کدام از این وسایل،بدون تعصب فکر کنید.  چمدان سنگین، فقط شما را خسته تر خواهد کرد.

قدم سیزدهم : حواستان به بیمه مسافرتی باشد!

اگر با تور به سفر میروید از وضعیت بیمه و شرایط تحت پوشش آن اطلاع داشته باشید. اگر خودتان مسئولیت سفرتان را به عهده دارید، به شما توصیه میکنیم که نسبت به داشتن بیمه مسافرتی اقدام کنید .خیلی ها فکر میکنند که همیشه سالم هستند و احتیاجی به بیمه ندارند. باید به شما بگوییم که معمولآ بیمه مسافرتی چیزی فراتر از مراقبت های پزشکی است. شکستن دوربین، کنسل شدن بلیط هواپیما و حتی دزدی، اموری هستن که  معمولآ تحت پوشش بیمه قرار میگیرند.

 اما قدم آخر : از سفرتان نهایت لذت را ببرید

از لحظه لحظه سفرتان لذت ببرید! شما برای این سفر و این لحظه برنامه ریزی کردید، کار کردید و پس انداز داشته اید و حالا اینجا هستید! در مقصد رویاییتان! اگر کمی اضطراب دارید، باید به شما بگوییم که کاملا عادی است. همیشه تجربه های جدید دلهره آورند. سعی کنید تا افکار منفی را از خود دور کنید و آماده اتفاقات جدید باشید!

 

برگردان از :

www.nomadicmatt.com

 

 

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب