کویر مصر کجاست؟ شترسواری بر پهنه‌ای از طلا

0

آنچه کویر و تل‌ماسه‌های آن را در پاییز و زمستان جذاب می‌کند، ایستادن روی شن‌هایی است که هنوز گرمای تابستان را دارند و در ذهن تک تکشان، خاطره روزهایی است که کویر صحنه سلطنت گرمای استخوان‌سوز بوده است؛ گرمایی که کمتر جنبنده‌ای می‌تواند از آن جان سالم به در ببرد. کویر مصر یکی از این کویرهای پر ابهت است که در پاییز رام و اهلی می‌شود و بسیاری را به سمت خود می‌خواند.

سفر به این کویر جادویی و کشف گوشه‌گوشه آن، تجربه‌ای است که می‌تواند برای هر کسی جذاب باشد. اگر می‌خواهید شب کویر و ستاره‌های پرنور آن را در آغوش بکشید و هنگام شترسواری و بالا و پایین رفتن روی ماسه‌های طلایی هیپنوتیزم شوید، حتماً سفر به کویر مصر را در برنامه خود بگذارید. پیش از رفتن، این مقاله را هم بخوانید تا با زیروبم این کویر را خوب بشناسید.

برای اجاره ویلا و سوئیت در اصفهان کلیک کنید

کویر مصر کجاست؟

کویر مصر کجاست
این جاذبه طبیعی با نام‌های کویر خور و بیابانک، چاه دراز، کلاته یوسف و مزرعه یوسف هم شناخته می‌شود.

کویر مصر همان جایی است که شما را از هزینه زیاد برای سفر به دبی و تجربه سافاری‌های آن بی‌نیاز می‌کند. این کویر زیبا به خاطر تپه‌های شنی طلایی و زیبای خود و امکان تجربه تفریحات منحصربه‌فردی مثل شترسواری و سافاری، شهرت دارد و قاب‌های سینمایی و جذابی که در آن می‌بینید، تا سال‌ها در ذهنتان باقی خواهند ماند.

این جاذبه طبیعی با نام‌های کویر خور و بیابانک، چاه دراز، کلاته یوسف و مزرعه یوسف هم شناخته می‌شود؛ اما بیشتر آن را با نام روستای مجاورش یعنی روستای مصر می‌شناسند. این کویر در مسیر دامغان به نایین و اصفهان، 45 کیلومتری شهر جندق و 55 کیلومتری شهر خور واقع شده است. کویر مصر از سمت جنوب، جنوب غرب و جنوب شرق با کوه‌های فلات مرکزی ایران احاطه شده و همجواری با این کوه‌ها، فراز و نشیب‌های زیبایی را در آن ایجاد کرده است.

البته روستای مصر هم زیبایی‌های منحصربه‌فرد خود را دارد. معماری این روستا مثل سایر روستاهای کویری ایران ساده است و شامل خانه‌هایی کاهگلی با سقف گنبدی و درهای چوبی می‌شود.

آدرس کویر مصر: استان اصفهان، شهرستان خور و بیابانک، بخش جندق، روستای مصر

برای آشنایی با سایر کویرهای زیبا و دیدنی ایران، مقاله بهترین مناطق ایران برای کویرگردی را بخوانید.

علت نام‌گذاری کویر مصر

همان‌طور که گفتیم، این کویر نام خود را از روستای همسایه‌اش گرفته و داستان نام‌گذاری روستای مصر هم در نوع خود جالب است. تا قبل از این که شهرت کویر مصر به سرتاسر ایران برسد و شن‌های طلایی آن گردشگران زیادی را جلب کند، کار اهالی روستای مصر کشاورزی، دامپروری و پرورش شتر بود. یکی از بزرگان روستا، یوسف نام داشت که برای دسترسی به آب‌های زیرزمینی و تأمین آب موردنیاز برای شرب و زمین‌های های کشاورزی روستا، اولین چاه روستا را حفر کرد.

متأسفانه این چاه جوابگوی نیاز روستا نبود و اهالی آن مجبور شدند چاه عمیق‌تری حفر کنند که به دلیل عمق زیاد، نام آن را چاه دراز گذاشتند. یوسف با این نام موافق نبود و از مردم خواست که به حرمت همنام بودن او با حضرت یوسف و داستان خشکسالی مصر، نام چاه را مصر بگذارند و بعداً این نام به کل روستا و کویر مجاورش تعمیم پیدا کرد.

مسیر دسترسی به کویر مصر

بهترین مسیر دسترسی به کویر مصر
پیمودن مسیر تهران تا کویر مصر با خودروی شخصی، حدود 8 ساعت طول می‌کشد.

اهالی استان‌های شمال شرق و شرق کشور، می‌توانند خودشان را به دامغان برسانند و از آنجا راه جنوب را در پیش بگیرند تا به کویر مصر برسند. اهالی تهران، استان‌های مرکزی و غربی هم بهتر است اول به قم یا اصفهان بروند و بعد مسیر نائین و خور را در پیش بگیرند. بهترین مسیر دسترسی برای اهالی جنوب هم از اصفهان می‌گذرد.

بخوانید از: توضیح جامع درباره روستای تاریخی ابیانه

فاصله تهران تا کویر مصر

فاصله این کویر تا تهران حدود 730 کیلومتر است که پیمودن آن با خودروی شخصی حدود 8 ساعت طول می‌کشد. اگر اهل تهران هستید و می‌خواهید با خودروی شخصی عازم این کویر شوید، 3 راه پیش رو دارید:

  • مسیر تهران، قم، کاشان، اردستان، نائین، انارک و مصر
  • مسیر تهران، اصفهان، نائین، انارک و مصر
  • مسیر تهران، سمنان، دامغان، حسن‌آباد، جندق، چاه ملک و مصر

فاصله اصفهان تا کویر مصر

فاصله اصفهان تا این کویر حدود 420 کیلومتر است و طی کردن این مسیر با خودروی شخصی، حدود 5 ساعت طول می‌کشد.

بهترین زمان سفر به کویر مصر

بهترین زمان سفر به کویر مصر
آبان تا اردیبهشت، بهترین زمان سفر به کویر مصر است.

بهترین زمان سفر به کویر مصر، پاییز و زمستان است؛ اما اگر بخواهیم دقیق‌تر بگوییم، برای لذت بردن از هوا و دوری از گزند مار، عقرب و رتیل و همچنین دیدن کویر در بهترین حالتش، بهتر است آبان تا اردیبهشت را برای سفر خود انتخاب کنید. البته اگر می‌خواهید شب در کویر کمپ بزنید یا در اقامتگاه‌های نزدیک آن اقامت کنید، بهتر است در آبان و آذر عازم مصر شوید؛ چون شب‌های زمستانی کویر و مناطق اطراف آن بسیار سرد است.

بخوانید از: آبشار پونه زار بهشتی در اصفهان 

تفریحات کویر مصر

سفر به کویر می‌تواند بسیار اقتصادی باشد؛ چون قدم زدم با پای ‌برهنه روی شن‌ها، شب‌نشینی و تماشای ستارگان و عکاسی از زیبایی‌های کویر هزینه‌ای ندارد؛ اما اگر می‌خواهید در سفر به کویر هیجان بیشتری را تجربه کنید، توصیه می‌کنیم از شترسواری، اجاره ماشین آفرود و موتور چهارچرخ و همچنین سند بوردینگ غافل نشوید. در ادامه، به تمامی تفریحاتی که می‌توان در کویر مصر تجربه کرد، اشاره می‌کنیم:

شترسواری

شترسواری در کویر مصر
شترسواری حس ماجراجویی و کشف ناشناخته‌ها را در شما زنده می‌کند.

درست است که پیشه مردم روستای مصر بعد از استقبال گردشگران از کویر مجاورشان تغییر کرده؛ اما پرورش شتر هنوز هم در این روستا رواج دارد و با پرداخت کمی هزینه به محلی‌ها می‌توانید از سواری روی شترهایشان لذت ببرید. شترسواری حس ماجراجویی و کشف ناشناخته‌ها را در شما زنده می‌کند و باعث می‌شود حین یک سواری نرم و آهسته، از تماشای مناظر اطراف لذت ببرید.

اجاره ماشین آفرود

اجاره ماشین آفرود در کویر مصر
انجام حرکات نمایشی روی تپه‌ها، آدرنالین خونتان را بالا می‌برد.

اگر خودتان خودروی آفرود ندارید و دوست دارید کویرگردی با این خودروها را تجربه کنید، می‌توانید خودروهای آفرود اهالی روستا را کرایه کنید. اگر دوست دارید هیجان بیشتری را تجربه کنید، می‌توانید از صاحبان خودروها بخواهید که همراه شما بیایند و با انجام حرکات نمایشی روی تپه‌ها، آدرنالین خونتان را بالا ببرند.

بخوانید از: روستای وانشان ، نشانی از بهشت در گلپایگان 

سوار شدن موتورهای چهارچرخ

کرایه موتور چهارچرخ در کویر مصر
با استفاده از این وسایل هیجان‌انگیز می‌توانید چرخی در کویر بزنید و از تپه‌های شنی بالا بروید.

در مجتمع‌های کمپینگ و خدمات سافاری، معمولاً موتورهای چهارچرخ هم کرایه داده می‌شوند. پیش از سوار شدن، مسئولان این مراکز آموزش‌های لازم را به شما می‌دهند و بعد خودتان با استفاده از این وسایل هیجان‌انگیز می‌توانید چرخی در کویر بزنید و از تپه‌های شنی بالا بروید.

سند بوردینگ

سند بوردینگ نسخه شنی و کویری اسنوبوردینگ است که در آن، روی یک تخته با کف صیقلی می‌ایستید و بعد روی تپه‌های شنی سر می‌خورید و پایین می‌آیید. اگر قلق این تفریح را یاد بگیرید، می‌توانید هیجان زیادی را تجربه کنید. در مورد ایمنی آن هم خیالتان راحت باشد؛ چون هر دوپای شما به بورد بسته می‌شود.

عکاسی

عکاسی در کویر مصر
آن‌قدر صحنه‌های زیبا در کویر می‌بینید که فرصت گذاشتن گوشی توی جیب یا کوله‌پشتی خود را پیدا نمی‌کنید.

احتمالاً در این کویر با مشکل پر شدن حافظه گوشی هوشمندتان روبرو می‌شوید؛ چون آن‌قدر صحنه‌های زیبا و مسحورکننده در کویر می‌بینید که فرصت گذاشتن گوشی توی جیب یا کوله‌پشتی خود را پیدا نمی‌کنید. اگر دوربین حرفه‌ای داشته باشید، کارتان درآمده و باید از دوستان و هم‌سفران هم دائم عکاسی کنید.

بخوانید از: جاذبه‌های گردشگری چادگان؛ چرا باید به چادگان سفر کرد؟ 

رصد ستارگان

رصد ستارگان در کویر مصر
می‌گویند آسمان کویر بسیار نزدیک به نظر می‌رسد.

برخی از مراکز کمپینگ و سافاری روستا، تلسکوپ حرفه‌ای هم دارند و تورهای کوتاه رصد ستارگان در شب برگزار می‌کنند. می‌گویند آسمان کویر بسیار نزدیک به نظر می‌رسد؛ به حدی که انسان خیال می‌کند که با دراز کردن دستش می‌تواند ستاره‌های آسمان را بچیند. با استفاده از تورهای رصد ستارگان، می‌توانید این احساس ناب را باکیفیتی بالا تجربه کنید.

کمپینگ

کمپینگ در کویر مصر
توصیه می‌کنیم با کمک راهنماهای محلی مکان کمپینگ خود را انتخاب کنید تا در امان باشید.

شب‌نشینی و کمپ کردن در دل کویر، می‌تواند یکی از تجارب ناب و تکرارنشدنی زندگی باشد. گوش دادن به سکوت کویر و صدای آتش، آواز خواندن دور هم و تماشای آسمان کویر، این تجربه را ناب‌تر هم می‌کند. فقط توصیه می‌کنیم که حتماً دسته‌جمعی به کمپینگ بروید و با کمک راهنماهای محلی، مکان کمپینگ خود را انتخاب کنید تا در امان باشید.

بخوانید از: جاذبه‌های گردشگری و جاهای دیدنی ابیانه 

قیمت سافاری کویر مصر

قیمت سافاری کویر مصر به مدت‌زمان و مسیر آن بستگی دارد. معمولاً سافاری کوتاه‌مدت با خودروهای آفرود بدون سقف، چیزی حدود 200 هزار تومان تمام می‌شود؛ اما اگر بخواهید با خودروهای مجهزتر چند ساعت در کویر بچرخید، باید روی مبالغ بالای 2 میلیون تومان حساب کنید. اگر با تور به کویر بروید، هزینه سافاری در قیمت تور لحاظ می‌شود.

جاهای دیدنی اطراف کویر مصر

فهرست زیر، زیباترین جاهای دیدنی کویر مصر و اطراف آن را معرفی می‌کند و توصیه می‌کنیم حتماً بازدید از آن‌ها را در برنامه سفرتان قرار دهید.

چال سلکنون

چال سلکنون کویر مصر
این چال در نزدیکی تخت عباسی (شکارگاه شاه‌عباس)، دریاچه نمک و تخت عروس قرار دارد.

چال سلکنون یکی از زیباترین مناطق کویر است که در شمال روستای مصر قرار دارد. به دلیل ارتفاع کمتر این منطقه نسبت به اطراف، به آن چال می‌گویند و همین موضوع باعث جذابیت و زیبایی آن شده است. این چال در نزدیکی تخت عباسی (شکارگاه شاه‌عباس)، دریاچه نمک و تخت عروس قرار دارد.

قلعه و روستای بیاضه

روستا و قلعه بیاضه
قدمت قلعه این روستا به دوران ساسانیان می رسد.

روستای بیاضه در 50 کیلومتری جنوب شهر خور واقع شده و به خاطر نخلستان‌ها و آثار تاریخی خود شهرت دارد. مورخان معتقدند که قدمت قلعه این روستا به دوران ساسانیان می‌رسد و در سفرنامه ناصرخسرو هم به این قلعه اشاره شده است. برای داشتن تجربه ناب زندگی در کویر، می‌توانید اقامتگاه‌های این روستا را رزرو کنید.

تخت عروس

تخت عروس کویر مصر
فرسایش خاک باعث شده تا دیوارهای شرقی و نیمه شمالی تخت عروس زیبایی بی حد و حصری پیدا کنند.

تخت عروس یکی از زیباترین جاذبه‌های کویری کشور است و به دلیل داشتن ارتفاع مناسب، چشم‌انداز زیبایی به روستای مصر، تپه‌های شنی، چال سلکنون، تخت شور و حتی کوه‌های دامغان دارد. فرسایش خاک باعث شده تا دیوارهای شرقی و نیمه شمالی تخت عروس هم زیبایی بی حد و حصری پیدا کنند.

بخوانید از: جاذبه های گردشگری اردستان 

دریاچه نمک کویر مصر

دریاچه نمک کویر مصر
دریاچه نمک سلکنون با 2000 کیلومتر وسعت، بزرگ‌ترین دریاچه نمک فصلی ایران لقب دارد.

دریاچه نمک کویر مصر یا همان دریاچه نمک سلکنون، یکی دیگر از جاذبه‌های این کویر است که در شمال شرقی روستای مصر قرار دارد. منشأ پیدایش این دریاچه سیلی است که در سال 1355 در روستای مصر جاری شده و در حال حاضر، پساب کشاورزی روستای مصر آب آن را تأمین می‌کند.

دریاچه نمک سلکنون با 2000 کیلومتر وسعت، بزرگ‌ترین دریاچه نمک فصلی ایران لقب دارد و از بزرگ‌ترین منابع استخراج پتاس در جهان است. پنج‌ضلعی‌های سفیدی که به دلیل اختلاف دمای شب و روز کویر و شکستن لایه نمک سطحی ایجاد شده‌اند، جاذبه اصلی دریاچه نمک سلکنون محسوب می‌شوند.

کویر جندق

کویر جندق در شمال غربی کویر مصر قرار دارد و یکی دیگر از زیباترین و محبوب‌ترین مناطق کویری کشور محسوب می‌شود. این کویر فاصله زیادی تا روستای مصر ندارد و اگر خودروی شخصی داشته باشید، می‌توانید در مدت‌زمان حدودی 2 ساعت، از روستای مصر به کویر جندق بروید.

کوچه‌های تودرتو و معماری عجیب خانه‌های سنتی روستای جندق، جاذبه اصلی آن است. طاق‌های ورودی خانه‌ها و کوچه‌های این روستا برای جلوگیری از ورود راهزنان با اسب، کوتاه طراحی شده‌اند.

حیوانات کویر مصر

حیوانات کویر مصر
اگر می‌خواهید از گزند جانورانی مثل مار و عقرب در امان باشید، توصیه می‌کنیم تا جای ممکن در کویر کمپ نکنید.

در کویر مصر به جز شتر، عقرب و رتیل، حیوانات دیگری مثل روباه شنی، مار جعفری، خرگوش، کارال و پرندگانی مثل شاهین هم زندگی می‌کنند. تعدادی از این حیوانات از نزدیک شدن به انسان خودداری می‌کنند؛ اما اگر می‌خواهید از گزند جانورانی مثل مار و عقرب در امان باشید، توصیه می‌کنیم تا جای ممکن در کویر کمپ نکنید و اگر این کار را انجام دادید، هنگام خواب از بسته بودن تمامی منافذ چادر خود مطمئن شوید.

لوازم و تجهیزات سفر موردنیاز برای سفر به کویر مصر

تجهیزات مورد نیاز برای سفر به کویر مصر
برای این سفر لباسی را بردارید که تمامی بدن را بپوشاند و جلوی نفوذ آفتاب، باد، شن و آب را بگیرد.

کویرنوردی هم مثل کوهنوردی به ابزار و تجهیزات خاص خود نیاز دارد. برای این که از سفر خود به کویر لذت ببرید و آسیب نبینید، توصیه می‌کنیم تجهیزات زیر را حتماً همراه خود داشته باشید:

  • لباس مناسب (لباسی که تمامی بدن را بپوشاند و جلوی نفوذ آفتاب، باد، شن و آب را بگیرد و در عین حال خنک هم باشد)
  • قمقمه (از واجبات سفر به کویر)
  • چادر مسافرتی محکم
  • لباس گرم برای شب‌های سرد کویر
  • پتو، بالش و ملحفه
  • کرم ضد آفتاب
  • عینک‌آفتابی
  • پاوربانک
  • پوتین یا کفش مناسب برای پیاده‌روی
  • پماد دفع حشرات
  • تجهیزات کمک‌های اولیه
  • نقشه کاغذی و جی‌پی‌اس
  • آینه (برای این که هنگام گم شدن با انعکاس نور بقیه را از مکان خود مطلع کنید)

 

بخوانید از: خوانسار باغی سرسبز و زیبا 

اقامت در کویر مصر با شب

در این مقاله کویر مصر را به شما معرفی کردیم که یکی از زیباترین مناطق کویری ایران است و از زیبایی‌ها، تفریحات و جاذبه‌های آن گفتیم. در صفحه اجاره ویلا و سوئیت در خور و بیابانک می‌توانید ده‌ها اقامتگاه کویری و بومگردی زیبا در نزدیکی کویر مصر پیدا کنید. این اقامتگاه‌ها در شهر خور یا روستاهای اطراف قرار دارند و با رزرو آن‌ها، دسترسی خوبی به کویر مصر خواهید داشت. همچنین در برخی از آن‌ها می‌توانید غذاهای محلی لذیذ را هم نوش جان کنید.

سؤالات متداول درباره کویر مصر

کویر مصر کجاست؟

استان اصفهان، شهرستان خور و بیابانک، بخش جندق، روستای مصر

قیمت سافاری کویر مصر چقدر است؟

هزینه سافاری کویر به مسیر و مدت‌زمان آن بستگی دارد و از 200 هزار تومان تا 2 میلیون تومان متغیر است.

فاصله کویر مصر تا تهران چقدر است؟

این کویر تا تهران 730 کیلومتر فاصله دارد و از شهرهای اصفهان، کاشان و دامغان می‌توانید خودتان را به آنجا برسانید.

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*