گردشی در پاییز جندق؛ تجربه گرمای خاص کویر جندق در پاییز

1

فصل پاییز به پادشاه فصل‌ها معروف است. کویرگردی در فصل پاییز یکی از تفریحات اصلی سفردوستان است. ایران، کشور چهارفصل ما، در هر فصل و هر گوشه‌اش جاذبه‌ای برای عاشقان طبیعت و کویر دارد. کویرهای ایران که بیشتر در بخش مرکزی کشور پراکنده هستند، بهترین مقاصد سفر پاییزی هستند. کویر جندق یکی از بهترین مناطق کویرگردی ایران است که در منطقه خور و بیابانک اصفهان قرار دارد. در این مقاله قصد داریم کویرگردی در پاییز جندق را با هم تجربه کنیم و سفری به این منطقه کویری زیبا داشته باشیم؛ با ما همراه باشید.

جندق کجاست؟

سفر در پاییز جندق

شهر جندق، شهری کوچک است که در شمال شرق استان اصفهان، نزدیک به استان سمنان و کویر مصر قرار دارد. این شهر کویری به دلیل داشتن جاذبه‌های تاریخی و طبیعت کویر، مقصد سفر افرادی است که به کویرگردی و رصد آسمان علاقه دارند.

برای رسیدن به جندق از سمت تهران، بهینه‌ترین مسیر حرکت به سمت سمنان و سپس به سمت نائین اصفهان است. اگر مبدا شما شهر اصفهان باشد، باید ابتدا به سمت نائین، سپس انارک و جندق حرکت کنید. همچنین برای رسیدن به این شهر از سمت شرق نیز می‌توانید از مسیر سبزوار یا طبس استفاده کنید.

برای اجاره ویلا در اصفهان کلیک کنید.

بهترین زمان سفر به کویر جندق

شهرهای کویری و مرکزی ایران، آب و هوای گرم‌تری نسبت به نقاط شمالی‌تر دارند و بهترین زمان سفر به این نقاط، فصل‌های سرد سال است. بهترین فصل سفر به جندق، نیمه اول بهار و پاییز است؛ بی‌دلیل نیست که پاییز جندق در بین کویرگردان معروف است. در ادامه جاهای دیدنی جندق و راهنمای کویرگردی در جندق را باهم بررسی می‌کنیم.

جاهای دیدنی و تاریخی جندق

قلعه انوشیروان جندق

در کنار کویر جندق که یکی از جاذبه‌های اصلی این شهر است، این شهر تاریخی جاذبه‌های دیگری نیز دارد که شما را مجاب می‌کند حتما یک‌بار به آن سری بزنید.

بافت کاه‌گلی و سنتی شهر؛ یادگار قرون گذشته

تاریخ کشف شده شهر جندق،‌ به دوره ساسانیان برمی‌گردد. این شهر با داشتن خانه‌های کاه‌گلی، کوچه‌هایی که جوی آب از میان آن‌ها عبور می‌کند، طاق‌های کوتاه و بافت سنتی خانه‌های کویری یکی از مقاصد خاص سفر در پاییز است. این شهر کویری نزدیک به دشت کویر، کویر مصر و کویر ریگ جن است.

قلعه انوشیروان

یکی از بخش‌های تاریخی جندق، قلعه جندق است که به زندان انوشیروان و امروزه به قلعه انوشیروان معروف است. این بخش تاریخی، شامل مسجد جامع، خانه و کوچه‌های است که به‌صورت تو در تو در کنار هم قرار گرفته‌اند. مسجد جامع امروز هم فعالیت خود را ادامه می‌دهد و علاوه بر این، افرادی هستند که در خانه‌های قلعه انوشیروان زندگی می‌کنند و این مسکن را از نیاکان خود به ارث برده‌اند.

باغ‌ها، قنات‌ها و معماری مرموز

آب منطقه و چاه خانه‌ها، از قنات‌هایی که در این منطقه هستند تامین می‌شوند. بافت گیاهی کویر جندق، منطبق با آب و هوای منطقه است و گیاهان گز، تاق، خارشتر و درختان انار و انگور از گیاهان شاخص منطقه هستند. معماری خانه‌های منطقه نیز کویری و کاه‌گلی است تا خنکای هوا را بیشتر در خود نگه دارد.

طاق خانه‌ها در این منطقه اکثرا کوتاه هستند؛ دلیل این موضوع این است که در گذشته، راهزنان با اسب وارد شهر می‌شدند و اموال افراد را تصاحب می‌کردند. به‌همین خاطر طاق خانه‌ها و کوچه‌ها کوتاه است تا راهزنان نتوانند با اسب در شهر تردد کنند. شاید تا چندین سال پیش نیز این طاق‌ها همچنان کاربرد خود را داشتند اما امروزه تنها یادگار و اثری از دوران دور هستند.

راهنمای کویرگردی در جندق

قنات مرکزی جندق

کویر جندق، به گود محمود معروف است. روستا بها آباد و دره بیدان، از بخش‌های کویری منطقه جندق و گود محمود هستند که با داشتن تپه‌های مخروطی، شن‌های روان و ظاهر بکر نسبت به سایر کویرهای ایران، یک مقصد عالی در فصول سرد سال است. کویر جندق یکی از مسیر‌های اصلی رسیدن از کویر مصر به کویر ریگ جن است و همچنین در مسیر اصفهان به مشهد قرار دارد.

در سفر به این کویر زیبا و بکر، بهتر است به نکات زیر توجه کنید:

  • بهتر است همراه با یک راهنمای آشنا به مسیر و کویر به این منطقه سفر کنید.
  • بهترین فصل سفر به این مناطق فصل پاییز است که هوا در معتدل‌ترین حالت خود قرار دارد.
  • برای سفر به کویر، بهترین زمان شروع سفر صبح زود است و بهتر است اگر قصد کمپ در کویر را ندارید، قبل از تاریکی هوا برگردید.
  • برای کمپ و شب‌مانی در کویر، با تورهای کویرگردی که آشنا به محل هستند سفر کنید.
  • نرم‌افزارهای مسیریاب و تجهیزات همراه داشته باشید.
  • حتما آب آشامیدنی به اندازه کافی و جعبه کمک‌های اولیه همراه داشته باشید و در عین حال تلاش کنید تا حد ممکن سفر سبکی داشته باشید.

شب در جندق کجا بمانیم؟

فاصله کویر جندق از شهرهای بزرگ اطراف خود تقریبا زیاد است و حداقل ۳ ساعت رانندگی برای رسیدن به این شهرها در پیش دارید. بنابراین شاید اقامت شبانه انتخاب بهتری در سفر به جندق باشد. همانطور که در ابتدا گفتیم، جندق در منطقه خور و بیابانک قرار دارد. برای اقامت شبانه نیز می‌توانید از اقامتگاه‌های منطقه خور و بیابانک که در سایت شب وجود دارند استفاده کنید. برای اجاره ویلا و بومگردی در خور و بیابانک، کافیست اسم شهر جندق یا خور و بیابانک را در سایت شب جستجو کنید.

 

سوالات متداول

  1. کویر جندق کجا قرار دارد؟

کویر جندق در شمال شرقی استان اصفهان قرار دارد.

  1. فاصله جندق تا تهران چقدر است؟

فاصله تهران تا جندق در حدود ۷ ساعت است.

  1. بهترین زمان سفر به کویر جندق کی است؟

فصل پاییز بهترین فصل سفر به کویر جندق است.

1 پاسخ
  1. طباطبائی نظر داده:

    سلام دوستان عزیزم ، برای آشنایی بیشتر با شهر جندق از آداب و رسوم ، مشاهیر و … به سایت رسمی جندق مراجعه نمایید jandaghtv.ir

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب