روستای زوات چالوس کجاست؟ مروارید پنهان چالوس

0

شمال پر از جاهای دیدنی بکر است. اگر گردشگر حرفه‌ای شمال کشور باشید، ممکن است با شنیدن این جمله بخندید؛ اما جایی که در این مقاله می‌خواهیم معرفی کنیم واقعاً از بکرترین جاهای دیدنی شمال است. عجیب‌تر آن که روستای زوات چالوس فاصله زیادی از تهران ندارد و در آن جنگل، دریاچه، آبشار، هوای خوب و هر چیزی که از یک جاذبه طبیعی شمال انتظار دارید پیدا می‌شود.

اگر می‌خواهید دفعه بعدی که به چالوس می‌روید جایی غیر از ساحل رادیو دریا و سایر سواحل این شهر را ببینید و اولین مقصد دریادار پایتخت‌نشینان را از نو کشف کنید، حتما سری به روستای زوات غرب بزنید. قبل از رفتن هم این مقاله را حتما بخوانید؛ چون در مورد این روستا و مسیر دسترسی به آن اطلاعات زیادی در اینترنت پیدا نمی‌شود.

برای اجاره ویلا و سوئیت در چالوس کلیک کنید

روستای زوات چالوس کجاست؟

روستای زوات چالوس کجاست؟
روستای زوات غربی در 6 کیلومتری چالوس قرار دارد.

روستای زوات یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی چالوس است که در غرب این شهر و در ابتدای جاده چالوس به تنکابن قرار دارد. البته در اطراف چالوس 2 روستای زوات قرار دارد که با پسوندهای شرقی و غربی از یکدیگر متمایز شده‌اند. مقصود ما از روستای زوات چالوس در این مقاله، روستای زوات غربی است.

روستای زوات شرقی در مجاورت بخش انتهایی جاده چالوس قرار دارد و زوات غربی کمی دورتر و در مجاورت رود سرداب واقع شده؛ رودی که به ساحل چالوس می‌ریزد و در غرب این شهر قرار دارد.

این روستا در سرشماری سال 1395 تنها 300 نفر جمعیت داشت که بیشتر آن‌ها به پیشه کشاورزی و دامداری اشتغال دارند و برخی از آن‌ها از زمان احداث سد زوات (روی رود سرداب) با ارائه خدمات به گردشگران کسب درامد می‌کنند. احداث این سد منجر به ایجاد دریاچه‌ای زیبا و سرسبزی بیشتر این منطقه شده و گردشگران را به خود جذب می‌کند.

مسیر دسترسی به روستای زوات چالوس

بهترین مسیر دسترسی به روستای زوات
پیمودن مسیر چالوس تا زوات فقط 15 دقیقه طول می‌کشد.

اگر قصد دارید اول در چالوس اقامت کنید و بعد به روستای زوات سری بزنید، برای دسترسی به این روستا باید وارد کمربندی چالوس به تنکابن شوید، ضلع جنوبی را در پیش بگیرید، بعد از دور زدن در اولین دوربرگردان، باید وارد جاده زوات شوید و بعد از عبور از روستای تجن کلاً علیا، به روستای زوات می‌رسید. برای دسترسی به سد، جنگل و آبشار زوات، باید بعد از رسیدن به این روستا به سمت جنوب بروید. پیمودن مسیر چالوس تا زوات فقط 15 دقیقه طول می‌کشد.

اگر هم می‌خواهید مستقیماً از تهران به روستای زوات غرب بروید، باید در انتهای جاده چالوس مسیر تنکابن را انتخاب کنید و در کمربندی چالوس-تنکابن، در اولین دوربرگردان دور بزنید و وارد جاده زوات شوید.

بخوانید از: دریاچه ولشت کجاست؟ دختر زیبای کلاردشت 

بهترین زمان سفر به روستای زوات چالوس

بیشتر ما چالوس را به خاطر سواحلش می‌شناسیم و طبیعی است که به دلیل نزدیکی این شهر به دریا، انتظار داشته باشیم که آب‌وهوای این شهر در تابستان‌ها شرجی شود. البته در نیمه دوم سال آب‌وهوای کوهستانی بر چالوس غالب می‌شود و به همین دلیل در این دوران هوای چالوس سرد، برفی و بارانی است.

داستان روستای زوات به دلیل دوری از دریا کمی متفاوت است و می‌توان آن را از ییلاقات چالوس حساب کرد. با این حال به دلیل فاصله نه‌چندان زیاد با دریا، هوای زوات هم در اواخر بهار و تابستان کمی شرجی می‌شود. بهترین زمان سفر به این روستا، اردیبهشت، شهریور و مهر است. در اوایل پاییز هزار رنگ شدن برگ‌های درختان جنگل زوات دیدنی است و مناظری فراموش‌نشدنی به وجود می‌آورد.

برای آشنایی با آب‌وهوای چالوس و سایر دانستنی‌های لازم برای سفر به این شهر، راهنمای سفر به چالوس را بخوانید.

جاهای دیدنی روستای زوات چالوس

روستای زوات 3 جاذبه گردشگری دارد که وجود هر کدام از آن‌ها در یک شهر یا روستا، می‌تواند گردشگران زیادی را جذب کند و شما می‌توانید در یک روز تمامی آن‌ها را ببینید. در ادامه جاهای دیدنی روستای زوات چالوس را معرفی می‌کنیم:

سد روستای زوات چالوس

سد روستای زوات چالوس
آب سرداب رود در فصول گرم هم خروشان است و به همین دلیل توصیه می‌کنیم در دریاچه سد زوات شنا نکنید.

سد زوات مهم‌ترین و مشهورترین جاذبه روستای زوات است؛ چون دسترسی نسبتاً مناسبی دارد و فاصله آن تا خود روستا کم است. این سد روی یکی از عریض‌ترین بخش‌های رودخانه سرداب احداث شده و دریاچه زیبایی را ایجاد کرده که با نشستن در تفرجگاه‌ها و رستوران‌های اطراف می‌توانید از دیدن این دریاچه لذت ببرید. همچنین روی این دریاچه چند پل چوبی احداث شده که با ایستادن روی آن‌ها می‌توانید عکس‌های زیبایی بگیرید.

آب سرداب رود در فصول گرم هم خروشان است و به همین دلیل توصیه می‌کنیم در دریاچه سد زوات یا رودخانه شنا نکنید. به جای آن می‌توانید در دریاچه سد ماهیگیری کنید. در اطراف سد نیز امکاناتی مثل فروشگاه‌های سوغات محلی و سرویس بهداشتی وجود دارد.

بخوانید از: جاده چالوس و پیچ و خم های پاییزاش خاطره سازترینند

جنگل زوات

جنگل زوات
این جنگل در جنوب روستای زوات چالوس قرار دارد.

جنگل زوات یکی از زیباترین جنگل‌های شمال است که از نزدیکی سد زوات شروع می‌شود و از جنوب به جنگل سینوا و روستای زوات شرق و از غرب به روستای سنگ وارث و نمک‌آبرود می‌رسد. اگر اهل ماجراجویی باشید و تجهیزات لازم هم همراهتان باشد، می‌توانید با گشت‌وگذار در این جنگل خودتان را به یکی از زیباترین جاذبه‌های چالوس یعنی مرداب هسل برسانید. البته توصیه می‌کنیم که اگر با مسیرهای جنگلی آشنا نیستید، حتما از یک راهنمای محلی کمک بگیرید.

بخوانید از: روستای فلکده در دل طبیعت چالوس ، چشمتان به جاده باشد 

آبشار زوات

آبشار روستای زوات چالوس
هوای اطراف این آبشار حتی در فصول گرم هم بسیار خنک و دلپذیر است.

آبشار زوات در دل جنگل زوات و در نزدیکی رود سرداب قرار دارد و برای پیدا کردن آن کافی است از سد زوات کمی دور شوید و به سمت جنوب بروید. هوای اطراف این آبشار حتی در فصول گرم هم بسیار خنک و دلپذیر است. دسترسی به این آبشار به حدود 20 دقیقه پیاده‌روی در مسیر سنگلاخی کنار رودخانه سرداب نیاز دارد و به همین دلیل مناسب سالمندان و کودکان نیست. سایر افراد هم بهتر است با کفش مناسب این مسیر را طی کنند.

اقامت در روستای زوات چالوس با شب

در این مقاله یکی از بکرترین و زیباترین جاذبه‌های شمال یعنی روستای زوات چالوس را معرفی کردیم و به شما گفتیم که چگونه خودتان را به این روستا برسانید و از جنگل، سد و آبشار آن بازدید کنید. برای دسترسی بهتر به این روستا، توصیه می‌کنیم وارد صفحه اجاره ویلا و سوئیت در چالوس شوید؛ چون با رزرو اقامتگاه در این شهر دسترسی بهتری به روستای زوات و جاذبه‌های آن خواهید داشت.

سؤالات متداول درباره روستای زوات چالوس

روستای زوات چالوس کجاست؟

این روستا از توابع دهستان کلارستاق شرقی است و در غرب شهر چالوس قرار دارد.

آبشار زوات کجاست؟

این آبشار در جنوب روستای زوات غربی قرار دارد و برای دسترسی به آن باید از سد زوات به سمت جنوب بروید و حدود 20 دقیقه در مجاورت رود سرداب پیاده‌روی کنید.

سد زوات چالوس کجاست؟

این سد در جنوب روستای زوات واقع شده و فاصله کمی تا این روستا دارد.

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*