زیباترین و جذاب ترین جاده های ایران

0

فهرست مطالب

در لغت‌نامه گردشگری، عبارتی وجود دارد که بیشتر افراد با آن آشنا هستند: سفر جاده‌ای! سفری که جاده، بخش اصلی آن است و رسیدن به مقصد، با خودروی شخصی و از میان مسیرهای پرپیچ و خم معنا پیدا می‌کند. در چنین شیوه گردشگری، مسیرهای جاده‌ای و لذت بردن از جاذبه‌های طبیعی، قسمت مهمی از سفر به شمار می‌روند!

برای علاقه‌مندان سفر در جاده، تماشای مسیر در میانه راه لذت بخش و هیجان انگیز است، به ویژه اگر از دل جاده‌های زیبا و تماشایی گذر کنند.

از آنجا که جاده‌های کشور جذابیت‌های منحصر به فردی دارند و یکی از شیوه‌های پرطرفدار سفر در میان گردشگران شناخته می‌شوند، بر آن شدیم تا با معرفی زیباترین جاده های ایران، شما را با این مسیرهای شگفت انگیز آشنا کنیم.

جاده اراک به بروجرد، مسیری غافلگیرکننده

اگر اهل سفر به مناطق کوهستانی باشید و از رانندگی در جاده‌های مرتفع و سرسبز لذت می‌برید، جاده اراک به بروجرد یکی از پیشنهادهای ما به شماست.

این جاده که در رشته کوههای زاگرس قرار گرفته است، طبیعت متفاوت و دیدنی دارد. جاده در بعضی قسمتها کوهستانی می‌شود و اطراف آن را سنگها و صخره‌های بزرگ فرا می‌گیرند. با این حال در برخی دیگر از قسمت‌های این مسیر، درختان بلند و روستاهای کوچک و باصفا در کنار دشت‌های بزرگ و بی انتها وجود دارند.

فراموش نکنین که این جاده در زمستانن و اواخر پاییز با برف و لغزندگی همراه خواهد بود رانندگی در آن مستلزم داشتن زنجیر چرخ است.

برای مشاهده و رزرو ویلا کلیک کنید

جاده فیلبند به سنگچال، قدم زدن روی ابرها

زیباترین جاده های ایران

فیلبند یکی از روستاهای زیبای شهرستان بابل است که به دلیل موقعیت جغرافیایی خاص، قرار گرفتن در ارتفاعات کوهپایه‌‎ای و چشم اندازهای منحصر به فرد به مراتع و روستاهای اطراف، از جمله پرطرفدارترین مقاصد گردشگران به حساب می‌آید.

سفر به این روستا از طریق جاده فیلبند میسر می‌شود، مسیری کوهستانی و خوش آب و هوا که حتی در روزهای گرم تابستان، نسیم خنکش روح هر مسافری را جلا می‌دهد. در طول مسیر این جاده، دشت‌های سرسبز و پهناور با تک درختانی که با صبوری قد علم کرده‌اند، بیش از هرچیز توجه گردشگران را به خود جلب خواهند کرد.

در اطراف این مسیر همچنین چشمه‌های پر آب کوچک و بزرگی مانند «چشمه لار» قرار دارند که افراد ساکن فیلبند از آب آن‌ها برای آشامیدن استفاده می‌کنند.

بهترین زمان سفر به جاده فیلبند از اواسط بهار آغاز می‌شود و تا پایان تابستان ادامه دارد. در فصل بهار این مسیر با بارش‌های سبک باران، آفتاب و رنگین کمان، جلوه دیگری به خود می‌گیرد. جاده فیلبند همچنین در صبح‌های زود، با انبوهی از ابرهای سرگردان احاطه می‌شود و قدم زدن در آن، جذاب و رویایی خواهد بود. «جنگل الیمستان»، «جنگل چلاو»، «روستای سنگچال» و «روستای پاشاکلا» از دیگر جاذبه‌های دیدنی جاده فیلبند به شمار می‌روند.

نباید فراموش کرد که جاده فیلبند، مسیر همواره و ساده‌ای نیست و به‌ دلیل قرار گرفتن در راه کوهستانی، شیب تندی دارد. ضمن اینکه بارش‌های زیاد در طول سال پیمودن آن را دشوارتر می‌کند. اگر قصد سفر به فیلبند با ماشین شخصی را دارید، بهتر است که خودرو خود را پیش از سفر به‌صورت تخصصی سرویس کنید. این مسیر همچنین در فصل زمستان به‌دلیل بارش برف مسدود می‌شود و تردد در آن متوقف می‌گردد.

برای رسیدن به جاده روستای فیلبند باید در حدود ۱۴۰ کیلومتر از تهران در جاده هراز پیش بروید تا به ابتدای این جاده برسید. نزدیک‌ترین شهرها به جاده فیلبند آمل و بابل هستند. این جاده حدود ۳۰ کیلومتر طول دارد.

بخوانید از: سفر به فیلبند

جاده چالوس، مسیر همیشه سبز

بگذارید تا تعارف‌های پیش پا افتاده را کنار بگذاریم! جاده چالوس احتیاج به معرفی ندارد. جاده‌ای همیشه سبز که به دلیل نزدیکی به تهران و راه‌های متنوعش به شهرهای شمالی، از جمله مسیرهای پرتردد کشور شناخته می‌شود. مسیری که طول آن به ۱۶۰ کیلومتر می‌رسد و در راه پرپیچ ‌و خم خود، از سرسبزترین جنگل‌ها و زیباترین کوه‌ها عبور می‌کند.

جاده چالوس، از کرج و سد امیرکبیر آغاز می‌شود و بعد از گذر از جاذبه‌های طبیعی، روستاهای خوش آب و هوا و مناطق ییلاقی زیبا، به شهر چالوس می‌رسد. در این مسیر، دیدنی‌های طبیعی بسیاری وجود دارند که هر مسافر خوش ذوقی را به سمت خود فرا می‌خوانند.

روستاهای «خور»، «آتشگاه»، «نوجان»، «مورود»، «گچسر» و «آسارا» از مهم‌ترین ییلاق‌های این جاده هستند که با پوشش گیاهی بکر و آب و هوایی عالی، زیباترین مناظر طبیعی را خلق کرده‌اند. از دیگر دیدنی‌های اطراف جاده چالوس می‌توان به «آبشار چهارصد تنور»، «چشمه وله»، «قلعه صلصال»، «آبشار هفت چشمه» و «کاخ شهرستانک» اشاره کرد. دیدنی‌هایی که سر زدن به آن‌ها تنها با یک بار سفر در این جاده میسر نخواهد شد.

فراموش نکنید که جاده چالوس در سال‌های اخیر به یکی از شلوغ‌ترین جاده‌های ایران تبدیل شده است و رانندگی در آن، به دقت و حوصله فراوانی نیاز دارد.

بخوانید از: سفر به چالوس

جاده عباس آباد به کلاردشت، لذت رانندگی از میان جنگل‌های هیرکانی

برای تمام علاقه‌مندان به شمال و طبیعت بکر آن، رانندگی در جاده عباس آباد به کلاردشت، یک ماجراجویی شگفت انگیز است. جاده‌ای که از میان جنگل‌های هیرکانی و زیباترین درختان می‌گذرد و طبیعت بکر شمال را به شکلی دیگر به مسافران نشان می‌دهد.

جاده عباس آباد به کلاردشت یکی از زیباترین جاده ‌های ایران است که با مسافت تقریبی ۳۰ کیلومتر، در مسیری پر پیچ ‌و خم از کوهستان ارتفاع می‌گیرد. پوشش گیاهی منحصر به فرد و انبوه درختان بلند قامت این جاده، باعث شده است تا بخش‌هایی از این مسیر از نور آفتاب دور بمانند.

آب و هوای این جاده در بیشتر فصل‌های سال مناسب است و نسبت به نقاط اطراف، هوای بهتری دارد. اگرچه این مسیر با وجود زیبایی‌های منحصر به فردش، امکانات رفاهی چندانی ندارد و تنها چند کافه کوچک بین راهی، خدمات خود را به مسافران ارائه می‌دهند. ضمن اینکه آنتن‌دهی تلفن همراه در این محدوده، ضعیف است و امکان تماس در آن به سختی برقرار می‌شود.

با این حال تماشای دره‌های سرسبز، درخشش خورشید از میان درختان بلند، دیدن کلبه‌های زیبای ییلاقی و شنیدن صدای پرندگان در این مسیر، می‌توانند تداعی کننده زیباترین لحظات سفر در شمال باشند.

جهت اجاره و مشاهده کلبه کلیک کنید.

جاده شهرکرد به ایذه، تماشای زندگی عشایران

زیباترین جاده های ایران، تنها به مسیرهای شهرهای شمالی محدود نمی‌شوند. گاهی اوقات بکرترین و جذاب‌ترین جلوه‌گاه‌های طبیعت، در میان جاده‌های کوهستانی زاگرس و دشت‌های بی‌انتهای آن‌ها قرار دارند.

نمونه این جاده‌ها، مسیر شهرکرد به ایذه است که از میان زیباترین کوه‌ها و دشت‌های بکر و وسیع می‌گذرد. قسمت بزرگی از این جاده در استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است؛ استانی که به داشتن شگفت انگیزترین جاذبه‌های طبیعی شهرت دارد.

یکی از زیباترین بخش‌های سفر در مسیر جاده شهرکرد به ایذه، «دشت هلن» است. منطقه‌ای حفاظت‌شده که شامل تماشایی‌ترین دره‌ها، دشت‌ها، روستاها، کوه‌ها و رودخانه‌ها می‌شود. این دشت همچنین محل استقرار عشایر خونگرم کشور است و عبور از آن در فصل بهار، با مناظر شگفت انگیزی از چادرها و گله‌های آن‌ها همراه خواهد بود.

«منطقه حفاظت‌شده دهدز»، «تالاب چغاخور» و «دریاچه و سد کارون» نیز از دیگر دیدنی‌های این جاده هستند که امکان توقف و اقامت در آن‌ها وجود دارد. فراموش نکنید که بهترین زمان برای سفر در جاده شهرکرد به ایذه، بهار و پاییز است.

جاده چابهار به گواتر، جنوبی‌ترین نقطه کشور

به ما اعتماد کنید! رانندگی از میان سواحل جنوبی کشور و کوه‌های مرتفع آن، بدون شک به یکی از متفاوت‌ترین و جذاب‌ترین تجربه‌های زندگی‌‎تان تبدیل خواهد شد. مسیری با چشم اندازهای شگفت انگیز که نظیرشان در کمتر جایی از این دنیا وجود دارد!

جاده چابهار به بندر گواتر، از جمله زیباترین جاده های ایران است که حدود ۱۰۰ کیلومتر طول دارد و از بکرترین سواحل صخره‌ای ایران عبور می‌کند. این مسیر از غرب شهر چابهار آغاز می‌شود و تا بندر گواتر، شرقی‌ترین ساحل جنوب ایران، ادامه می‌یابد. مسیری که می‌توانید در سرتاسر آن، متفاوت‌ترین کوه‌ها را ببینید که در اثر فرسایش، شکل‌های عجیب و خاصی به خود گرفته‌اند و از آن‌ها با نام کوه‌های مینیاتوری یاد می‌کنند.

اسکله و «روستای رمین»، «ساحل بریس» و «تالاب لیپار» از دیگر دیدنی‌های جاده چابهار به گواتر هستند که سر زدن به هریک از آن‌ها، تجربه‌ای ناب و فراموش نشدنی خواهد بود.گشت‌وگذار در اسکله‌های جنوبی ایران و خرید سوغات از مردم خونگرم و مهربان محلی‌، از جمله لذت‌های بی‌مانند این مسیرند که می‌توانند خاطرات فراموش نشدنی را تا ابد در ذهنتان حک کنند.

بخوانید از: سفر به چابهار

جاده اسالم به خلخال، زیباترین جاده ایران

در بسیاری از راهنماهای گردشگری، جاده اسالم به خلخال به عنوان یکی از زیباترین جاده های ایران معرفی شده است. مسیری ناب و حیرت انگیز که از شهر اسالم در استان گیلان آغاز می‌شود و تا شهر خلخال در جنوب اردبیل امتداد می‌یابد. تنوع بالای گونه‌های گیاهی و وجود مناظر طبیعی متفاوت، از جمله دلایل شهرت و محبوبیت این جاده به حساب می‌آیند.

جاده اسالم به خلخال در برخی نقاط با درختان انبوه احاطه می‌شود و در برخی مناطق، از میان کوه‌های مرتفع، دشت‌های فراخ و دره‌های سرسبز عبور می‌کند. مسیری که حتی در روزهای گرم تابستانی، خنک است و آب و هوایش، روح هر مسافری را جلا می‌دهد! اما زیباترین بخش این جاده، گردنه کوهستانی الماس است که در ۶۰ کیلومتری اسالم واقع شده و در آن‌ کلبه‌های چوبی برای اقامت خاطره انگیز مسافران وجود دارد.

در این جاده مسیرهای مختلف کوهنوردی و جنگل‌نوردی نیز برای علاقه‌مندان این ورزش هیجان انگیز وجود دارد. روستای «ییلاقی ناو»، «ییلاق دشته»، «دریاچه نئور» و «آبشار نره گر» از جمله روستاهای ییلاقی این منطقه هستند که دسترسی به آن‌ها از جاده‌های فرعی اطراف امکان پذیر است.

جاده اسالم به خلخال حدود ۷۰ کیلومتر طول دارد و یکی از زیباترین مسیرها به ویژه در فصل‌های بهار و تابستان به حساب می‌آید.

جاده اردبیل به آستارا، عبور از گردنه حیران

اگر دلتنگ رانندگی در سرسبزترین نواحی شمالی ایران هستید و دلتان برای یک جرعه هوای ناب و تمیز تنگ شده، ما به شما عبور از جاده اردبیل به آستارا را پیشنهاد می‌کنیم. جاده‌ای به طول ۸۰ کیلومتر که در مرز استان‌های گیلان و اردبیل قرار دارد و از میان «گردنه حیران»، زیباترین گردنه‌ میان جاده‌ای می‌گذرد.

رانندگی در این مسیر، برابر است با تماشای مراتع سرسبز و زیبا و لذت بردن از جنگل‌های پر درختی که در میان افراد محلی، با نام جنگل‌های فندقلو شناخته می‌شوند. این جنگل‌های زیبا در مسیر فرعی جاده دودران-فندقلو و در فاصله ۲۷ کیلومتری شهر اردبیل قرار گرفته‌اند و به گردنه و تله کابین حیران منتهی می‌گردند.

بهترین زمان برای سفر در جاده اردبیل به آستارا، از اواخر اردیبهشت ماه آغاز می‌شود و تا اواخر تابستان ادامه دارد. نباید فراموش کرد که تردد در این مسیر در روزهای سرد سال سخت است و تنها با استفاده از زنجیر چرخ امکان پذیر خواهد بود.

جاده شاهرود به گرگان، آب و هوایی بی‌نظیر و طبیعتی بکر

جاده شاهرود به گرگان در میان جنگل‌های توسکستان واقع شده و به همین علت آن را با نام جاده توسکستان نیز معرفی می‌کنند. این جاده با پیچ‌وخم‌های فراوان و طبیعت بی‌نظیرش، یکی از زیباترین جاده ‌های ایران به حساب می‌آید. مسیری با انبوه درختان بلوط، ارس و توسکا که برگ‌های رنگارنگ‌شان در فصل پاییز، چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره خواهد کرد.

در اطراف جاده شاهرود به گرگان تا چشم کار می‌کند، چشمه‌ها، آبشارها و روستاهای ییلاقی با تماشایی‌ترین مناظر دیده می‌شوند. پس از گذشتن از پیچ ‌و خم‌های جاده، «منطقه جهان نما»، دیگر جاذبه طبیعی این جاده به چشم می‌خورد که به دلیل پوشش گیاهی منحصر به فردش، در دسته مناطق حفاظت‌شده قرار گرفته است.

جاده شاهرود به گرگان حدود ۱۳۰ کیلومتر طول دارد و با داشتن آب و هوایی بی‌نظیر و طبیعتی ناب، از بکرترین مسیرهای جاده‌ای ایران به حساب می‌آید. «چشمه هفت رنگ بسطام»، «قله شاهوار»، «پارک جنگلی النگدره»، «پارک جنگلی قرق» و «روستای زیارت»، بخشی دیگر از جاذبه‌های طبیعی این جاده به شمار می‌روند که سر زدن به آن‌ها در هر فصلی لذت بخش خواهد بود.

جاده سیاهکل به دیلمان، مسیر فرعی به سوی طبیعت

بخش زیادی از زیبایی‌های استان گیلان، در جاده سیاهکل به دیلمان نهفته است. مسیری با آب و هوای مطبوع و مناظر دلنشین که از میان ارتفاعات شمالی کشور و جنگل‌های پر درخت عبور می‌کند.

جاده سیاهکل به دیلمان از جمله زیباترین جاده های ایران است که طبیعتی سرسبز و تماشایی دارد. این مسیر، یکی از راه‌های فرعی و پُرشیب استان گیلان به حساب می‌آید که در ساعات نخستین روز، با انبوهی از مه و ابرهای سرگردان دیده می‌شود.

ابتدای مسیر این جاده از سمت سیاهکل و با جنگل‌های زیبا و پر درخت آغاز می‌گردد. «آبشار لونک» مقصد بعدی این جاده است که در اطراف آن فضاهای متعددی برای اتراق گردشگران فراهم شده است. آبشاری با چشم اندازهای زیبا به منطقه دیلمان که طبیعت منحصر به فردش چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره خواهد کرد.

«کاروانسرای تی تی»، «جنگل لاریخانی»، «پارک جنگلی سیاهکل»، «استخر پاشوران» و «قلعه کوتول» از دیگر مقاصد بعدی جذاب در این مسیر زیبا و شگفت انگیز به شمار می‌روند.

بهترین زمان برای بازدید از جاده سیاهکل دیلمان و جاذبه‌های اطراف آن اردیبهشت ماه است. در این زمان دشت‌های اطراف جاده، پوشیده از گل‌های زرد و سرخ می‌شوند و صدای زمزمه آب و آواز پرندگان، فضایی سحرانگیز را بوجود می‌آورند. گرچه طبیعت زیبای این جاده در تابستان نیز بسیار سرسبز و تماشایی می‌شود، اما روزهای آفتابی آن می‌تواند برای برخی گرم و آزاردهنده باشد.

اگر دوست دارید در میان ارتفاعات سرسبز و پر پیچ و خم رانندگی کنید و هم‌زمان از آب و هوای تمیز و زلالی که در آن جریان دارد لذت ببرید، جاده سیاهکل به دیلمان یک انتخاب ایده‌ال است.

جاده جنگل دوهزار، پاییزی رنگارنگ در میان درختان

جاده جنگل دوهزار از زیباترین جاده های ایران است که در مسیری کوهستانی و پوشیده از درختان، ارتفاع می‌گیرد و به جذاب‌ترین چشم‌اندازهای دریای خزر و مناطق سرسبز شمال ایران منتهی می‌شود. در این مسیر دیدنی، رودخانه‌ای خروشان به موازات جاده در جریان است و درختان انبوه و شاخ و برگ پربار، همچون پناهگاهی سبز، آسمان را در آغوش گرفته‌اند.

«عسل محله» و «آغوزحال» از مهم‌ترین ییلاق‌های اطراف جاده جنگل دو هزار به شمار می‌روند که به دلیل داشتن طبیعت بکر، از جمله مقاصد محبوب در میان گردشگران ماجراجو به حساب می‌آیند. در اطراف این جاده همچنین قله‌های پرطرفداری مانند کوه‌های «گرد کوه»، «سیالان» و «سیاه کل»، از کوهنوردان با آغوش باز پذیرایی می‌کنند!

دسترسی به دشت دریاسر نیز از این جنگل با پیاده روی طولانی میسر است که البته به یک راهنمای کاربلد و تجهیزات مناسب نیاز دارد. وجود راه‌های مختلف جنگلی، آب و هوای پاک و طبیعت پردار و درخت باعث شده است تا جاده جنگل دوهزار یکی از بهترین مقاصد برای دوستداران طبیعت‌گردی باشد.

جاده سراوان به فومن، مسیری تخت اما پر درخت

برای رسیدن به فومن، شهر کلوچه‌های سنتی و مجسمه‌های رنگی، مسیری ۴۵ کیلومتری وجود دارد که طبیعتش، حیرت انگیز و منحصر به فرد است. این جاده، یکی از راه‌های سرسبز استان گیلان است که از شهر سراوان آغاز می‌شود و در طول مسیرش، از میان جاذبه‌های طبیعی فراوانی عبور می‌کند.

در طول گذر از این جاده می‌توانید از «موزه میراث روستایی گیلان» و دریاچه‌های «سقالکسار» و «سراوان» دیدن کنید. دریاچه سقالکسار با داشتن پوششی سبز رنگ از خزه‌های دریایی و درختان اطراف، یکی از زیباترین جاذبه‌های این مسیر است که سر زدن به آن به ویژه در فصل بهار، به شدت پیشنهاد می‌شود.

برای ورود به جاده سراوان فومن باید پس از سراوان و پیش از ورود به شهر رشت، در اتوبان قزوین رشت از طریق خروجی جاده فومن، مسیر سمت چپ به‌ سمت غرب را در پیش بگیرید.

جاده هراز، پیچ و خم‌های کوهستانی

کمتر کسی وجود دارد که از مسیر جاده هراز به شهرهای شمالی ایران سفر نکرده باشد. جاده‌ای پر پیچ و خم که دسترسی به استان مازندران را برای ساکنان تهران و شهرهای مرکزی ایران فراهم می‌کند.

جاده هراز که بعد از جاده چالوس، نزدیک‌ترین راه تا محدوده شمالی البرز شناخته می‌شود، با ۲۰۰ کیلومتر از شرق تهران آغاز شده و بعد از عبور از شهرهای رودهن، امامزاده هاشم، گزنک و آمل به محمودآباد می‌رسد. مسیری که در آن، روستاها، آبشارها، تالاب‌ها، جنگل‌ها، آبگرم‌ها، زیارتگاه‌ها و مناطق دیدنی بسیاری، زیباترین چشم اندازهای طبیعی را خلق کره‌اند.

در عبور از جاده هراز می‌توان بارها به جاده‌های فرعی پیچید و از تماشای جاذبه‌های طبیعی در آن‌ها لذت برد. برخی از زیباترین دیدنی‌های طبیعی در مسیر جاده هراز، «دریاچه‌ تار» و «دریاچه هویر» هستند که پس از منطقه آبعلی قرار گرفته‌اند و سر زدن به آن‌ها از طریق مسیر دماوند امکان پذیر خواهد بود.

«جاجرود»، «آبعلی»، «پلور» و «گزنک» از دیگر ییلاق‌های تماشایی محدوده جاده هراز به شمار می‌روند که اتراق در اطراف آن‌ها و تماشای مناظر زیبایشان خالی از لطف نیست.

گرچه پیچ‌های جاده هراز از جاده چالوس کمتر است؛ اما خطر ریزش کوه در آن زیاد خواهد بود. تا جایی که در روزهای بارانی سال، ریزش سنگ به خاطر پوشش کم گیاهی در بعضی قسمت‌های جاده رخ می‌دهد. این جاده همچنین ۱۴ تونل دارد و در مقایسه با جاده چالوس، به شهرهای شرقی حاشیه دریا نزدیک‌تر است.

برای رفتن به جاده هراز از تهران باید به خروجی‌های شرقی پایتخت بروید. سپس از جاده دماوند به ‌سمت پردیس و دماوند حرکت کنید و وارد جاده هراز شوید. طول این جاده حدود ۱۲۵ کیلومتر است.

جهت اجاره روزانه خانه در تهران کلیک کنید.

جاده رامسر به جواهرده، مسیری پوشیده شده از مه

جاده ۲۸ کیلومتری رامسر به جواهرده، یکی از مسیرهای محبوب شمالی است که در راه پرپیچ ‌و خم خود از چشم اندازهای زیبایی عبور می‌کند. از ویژگی‌های همیشگی این جاده، مه غلیظی است که بر فراز آن جاری می‌شود و در هر زمانی از سال قابل مشاهده است.

همانطور که از نامش پیداست، این جاده از شهر خوش آب و هوای رامسر شروع می‌شود و در نهایت به روستای جواهر ده می‌رسد. روستای جواهرده در دامنه کوه‌های سماموس قرار گرفته و از مناطق سردسیر شمالی به شمار می‌رود. این روستا همچنین طبیعتی دلفریب و هوایی خنک دارد و هر سال گردشگران فراوانی را به سمت خود فرا می‌خواند.

در طول مسیر این جاده، روستاهای ییلاقی زیبا و دشت‌های سرسبز و پهناوری وجود دارند که می‌توانند محل مناسبی برای اتراق در طبیعت و جنگل‌نوردی باشند. علاوه بر این، آبشارهای فصلی و دائمی نیز در اطراف جاده جواهرده از میان کوه‌ها و سنگ‌ها جاری می‌شوند، آبشارهایی که از جنگل‌های هیرکانی و پوشش گیاهی متنوع و انبوه‌شان عبور می‌کنند.

در فصل‌های پاییز و بهار، این جاده از مه پوشیده شده و زیبایی طبیعت اطراف دوچندان می‌گردد. در تابستان نیز این مسیر برای تردد مناسب است و هوایی بسیار خنک‌تر از مناطق اطراف دارد. با این حال برای رفتن به این جاده در زمستان باید تجهیزات لازم را به همراه داشته باشید.

برای مشاهده و اجاره ویلا رامسر کلیک کنید.

جاده ارس به جلفا، رانندگی در مناطق مرزی کشور

با حرکت در جاده ارس به جلفا، می‌توانید علاوه بر لذت بردن از تماشای طبیعت اطراف، بخش‌هایی از مراتع کشور ارمنستان را نیز ببینید. جاده ارس به جلفا از جاده‌های مرزی ایران است که در شمال غربی کشور و بین استان‌های آذربایجان شرقی و غربی قرار دارد. این جاده در امتداد رود ارس قرار گرفته و به موازات جنگل‌های ارسباران تا منطقه جلفا پیش می‌رود.

تنوع طبیعت این منطقه باعث شده است تا یک سمت جاده با کوه‌های بلند و سمت دیگر آن با جنگل‌های انبوه احاطه گردد. «حاشیه رود ارس» و «منطقه حفاظت شده مراکان» از زیباترین جاذبه‌های طبیعی در مسیر این جاده به حساب می‌آیند که چشم هر گردشگری را به خود خیره خواهند کرد.

نباید فراموش کرد که توقف در بیشتر بخش‌های جاده به ‌دلیل نزدیکی با مرز مجاز نیست. برای رفتن به جاده ارس جلفا می‌توانید به شهر جلفا در آذربایجان شرقی بروید و وارد جاده مرزی موازی با رود ارس شوید.

جاده میانه به زنجان، گذر از میان دشت‌های رنگارنگ

وقت آن رسیده است تا سفری به زیباترین جاده‌های آذربایجان شرقی داشته باشیم و با جاذبه‌های طبیعی اطراف آن‌‌ها آشنا شویم. جاده میانه به زنجان یکی از سحرانگیزترین و دیدنی‌ترین مسیرهای شمال شرقی کشور است که بازدید از جاهای دیدنی اطرافش، می‌تواند تا چندین روز به طول بینجامد!

این جاده از شهر میانه آغاز می‌شود و با عبور از مراتع سرسبز، دشت‌های پر گل و سبزه‌های نورسته، به شهر زنجان منتهی می‌گردد. یکی از جذاب‌ترین دیدنی‌های این مسیر، دشت میانه است که در فصل‌های بهار و تابستان، با تصاویر دل انگیز و گل‌های زیبای بهاری، جلوه‌ای ناب و رنگارنگ به خود می‌گیرد.

در این دشت و طبیعت اطراف جاده، انواع گیاهان خودرو و دارویی نیز رشد می‌کنند. کاکوتی، خاکشیر، پونه، بومادران، نعناع کوهی و درمنه از جمله این گیاهان هستند که بسیاری از مسافران را برای چیدن و حتی استشمام عطر دل انگیز‌شان، به وسوسه می‌اندازند!

جاده هریس به مشکین شهر، گذرگاهی با طبیعتی بکر

مسیر هریس به مشگین شهر به دلیل داشتن طبیعتی بی‌نظیر، از جمله زیباترین جاده های ایران به حساب می‌آید. جاده‌ای که چشم انداز‌های بکر و شگفت انگیزش هر مسافری را برای دقایقی حتی کوتاه، به خود جذب خواهد کرد.

این جاده در امتداد جنگل‌های ارسباران و دشت‌هایی وسیع قرار دارد و سفر به آن در بهار و پاییز، با تماشای گل‌های بهاری و درختان رنگارنگ همراه خواهد بود. بیهوده نیست که این مسیر را با نام جاده بهشت آذربایجان معرفی می‌کنند. از دیگر جاذبه‌های این منطقه می‌توان به «دریاچهٔ سد سهند»، «پل ونیار»، «بقعه شیخ اسحاق» و «چشمه آب معدنی اوکوز داغی» اشاره کرد.

جاده ساحلی بندرعباس به چابهار، حرکت در ساحل خلیج عمان

یکی دیگر از جاده‌های شگفت انگیز جنوبی کشور، مسیر ساحلی بندرعباس به چابهار است که از میان اسکله‌ها و چشم اندازهای طبیعی این ناحیه می‌گذرد. بهترین مسیر انتخابی در این جاده، مسیر میناب بندرعباس است که از محدوده‌های ساحلی خلیج عمان و صخره‌های دریا عبور می‌کند. جاده‌ای که بدون اغراق تمام ویژگی‌های طبیعی‌اش، شما را شگفت زده خواهند کرد!

مسیر بندرعباس تا چابهار چیزی حدود ۸ ساعت طول می‌کشد. در نتیجه اگر فکر می‌کنید که نمی‌توانید در این مدت بدون توقف رانندگی کنید، کافی است به اقامتگاه‌ها و هتل‌های بین راهی مراجعه نمایید.

جاده نوسود، جاده رویایی کرمانشاه

زیباترین جاده های ایران

جاده پرپیچ و خم نوسود، یکی دیگر از زیباترین جاده های ایران است که از جمله مسیرهای ارتباطی کرمانشاه با شهرهای جنوبی استان کردستان مانند مریوان و سروآباد شناخته می‌شود. این جاده بیشتر از هرچیز با آسمانی آبی، طبیعتی سبز، چشمه‌های جوشان، کوهستان‌های وحشی و مسیری پر پیچ و تاب شهرت یافته است.

جاده نوسود به ویژه در فصل بهار به یکی از زیباترین مسیرها برای رانندگی و طبیعت‌گردی تبدیل می‌شود. در این فصل همچنین می‌توان بکرترین فضاهای موجود را برای اتراق و کمپینگ پیدا کرد. علاوه بر این، وجود یک دریاچه شگفت انگیز در نزدیکی جاده، می‌تواند به گذراندن اوقاتی خوش کمک کند.

با این حال جاده نوسود به دلیل پیچ‌های بسیار زیاد و کاهش رفت و آمد در شب، مسیری مناسب برای رانندگی در روز است و بهتر است در طول شب از زدن به دلِ آن خودداری کرد. ضمن آنکه این راه پر پیچ و تاب، در فصل زمستان بسیار صعب العبور خواهد شد و برای رانندگی در آن باید به زنجیر چرخ خودرو مجهز بود.

جاده پارسیان به بندر مقام (بستانو)، لذت تماشای غروب آفتاب

زیباترین جاده های ایران

ساحل پارسیان به بندر مقام، یکی از زیباترین مسیر‌های ساحلی کشور است که کوه‌ها و صخره‌های مرتفع جنوب را به دریا متصل می‌کند. این جاده که با نام جاده بستانو نیز شناخته می‌شود، چشم اندازهایی سحرانگیز و تماشایی به دریا و کوه‌های اطراف دارد.

قدمت ساخت این جاده پر پیچ و خم به بیست سال پیش باز می‌گردد. جاده‌ای که در گوشه و کنار آن تا چشم کار می‌کند، صخره‌های سخت، آب زلال، صدف‌ها، گوش‌ماهی‌ها، لاک‌پشت‌های بزرگ و سفره‌ماهی‌هایی که تا نزدیکی ساحل آمده‌اند، دیده می‌شوند.

در مسیر جاده بستانو، بنادر، شهرها و روستاهای کوچک و بزرگی نیز وجود دارند که سر زدن به آن‌ها خالی از لطف نیست. «بندر بستانو»، «روستای زیارت» و «روستای مغدان» و برکه‌هایش، از جمله دیدنی‌های این جاده‌اند که در اطراف آن‌ها اقامتگاه‌های بومگردی نیز برای مسافران و علاقه‌مندان فراهم شده است.

در ادامه جاده بستانو به «ساحل نیرم» و «گردنه مقام» خواهید رسید که گشت و گذار و چرخیدن در آن‌ها به هر گردشگر خوش ذوقی به شدت توصیه می‌شود. ساحل نیرم یکی از زیباترین سواحل جنوبی ایران است که تماشای طلوع و غروب آفتاب و عکاسی در آن، به یکی از فراموش نشدنی‌ترین خاطرات زندگی‌تان تبدیل خواهد شد. گردنه مقام هم که با نام گردنه عشاق شناخته می‌شود، مجموعه‌ای از سنگ‌ها و صخره‌های تماشایی است که بازدید از گوشه و کنارش، می‌تواند ساعت‌ها به طول بینجامد.

برای رفتن به جاده بستانو باید به بندر مقام یا شهر پارسیان در استان هرمزگان بروید و سپس وارد این مسیر شگفت انگیز و رویایی شوید.

جاده سمیرم به یاسوج، بهترین مسیر دسترسی به قله دنا

جاده پرپیچ‌ و خم سمیرم به یاسوج یکی از زیباترین جاده‌ های ایران به شمار می‌رود که از جنگل، کوهستان و مناطق حفاظت شده دنا می‌گذرد. جاده‌ای ۱۶۰ کیلومتری که بهترین مسیر دسترسی به قله دنا برای کوهنوردان است. این جاده در نزدیکی قله دنا قرار دارد و به همین دلیل بخش‌هایی از آن با یخچال‌های طبیعی، رودخانه‌های پر آب و آبشارهای خروشان دیده می‌شود.

«دره بی بی سیدان»، «منطقه آب ملخ» و محدوده «تخت سلیمان» از دیگر نقاط دیدنی در نزدیکی جاده سمیرم به یاسوج هستند که با داشتن بیش از صدها چشمه کوچک و بزرگ و آبشارهای دائمی، مقصدی ایده‌ال برای طبیعت گردی به حساب می‌آیند. علاوه بر این در این جاده بناها و روستاهای تاریخی متعددی نیز وجود دارند که می‌توانند برای علاقه‌مندان به فرهنگ بومی کشور، یک گردشگری ناب و ایده‌ال باشند.

بهترین زمان سفر در جاده سمیرم به یاسوج، فصل بهار و تابستان است. این مسیر در فصل زمستان، سرد و پربارش می‌شود و ممکن است به دلیل یخبندان‌های شدید، رانندگی در آن کمی چالش برانگیز باشد. برای رسیدن به این جاده باید به شهر سمیرم در جنوب استان اصفهان یا شهر یاسوج در غرب استان کهگیلویه و بویراحمد بروید و سپس خود را به طبیعت ناب و کوهستان‌های آن بسپارید.

جاده شیراز به کازرون، مسیری در دامنه رشته کوه‌های زاگرس

جاده شیراز به کازرون، یکی از زیباترین جاده‌ های ایران در استان فارس است که حدود ۱۴۰ کیلومتر طول دارد. این جاده برخلاف بسیاری از دیگر جاده‌های کشور، با مسیری نسبتا هموار شناخته می‌شود. با این حال قرار گرفتن جاذبه‌های تاریخی و طبیعی در مناطق اطراف آن، باعث شده است تا این مسیر به یکی از پرطرفدارترین راه‌ها برای سفر گردشگران تبدیل گردد.

دشت ارژن یکی از زیباترین جاذبه‌های طبیعی در اطراف این جاده و فاصله ۶۰ کیلومتری شیراز است که طبیعت بی‌نظیرش، هرسال گردشگران فراوانی را از نقاط مختلف کشور به سوی خود فرا می‌خواند. این دشت در دامنه‌های رشته کوه زاگرس واقع شده است و به عنوان محل رویش گیاهان کمیابی همچون لاله‌های واژگون شناخته می‌شود. بهترین زمان سفر در این مسیر و دشت ارژن، بهار به‌ ویژه اردیبهشت ماه خواهد بود.

«آبشار ارژن»، «آبشار چراب»، «تالاب و دریاچه ارژن»، «قدمگاه سلمان و علی» و «دریاچه پریشان»، از دیگر جاذبه‌های طبیعی در مسیر جاده شیراز به کازرون به شمار می‌روند. این جاده همچنین در موازات «منطقه حفاظت‌شده میان کتل» قرار دارد؛ منطقه‌ای که زیستگاه گونه نادر گوزن ایرانی است و به عنوان محل اصلی رویش درختان بلوط ایران و خاورمیانه شناخته می‌شود.

جالب است که بدانید این منطقه به دلیل اکوسیستم بکر و منحصر به فردش، توسط سازمان یونسکو به ثبت رسیده است. برای رفتن به این جاده زیبا می‌توانید به شهر شیراز رفته و از سمت غرب آن به ‌سمت کازرون حرکت کنید.

تنگ ابوالحیات در مسیر کازرون به شیراز

تنگ ابوالحیات یا تنگ بوالحیات نام تنگه‌ای کوچک و در عین حال مرتفع است که در مسیر جاده قدیم شیراز به کازرون قرار دارد. این تنگه در حقیقت مجموعه‌ای از سنگ‌ها و ارتفاعات صخره‌ای است که در دو سمت شرقی و غربی جاده دیده می‌شود. تنگ ابوالحیات در نزدیکی روستایی با همین نام واقع شده و بنا به اعتقاد بسیاری از ساکنان محلی، از تاریخی دور و دراز حکایت می‌کند.

برخی از مردم محلی و مورخان روایت می‌کنند که آریوبرزن، سردار ایرانی در زمان حمله اسکندر در همین مکان راه را بر لشکر اسکندر بست و تلفات زیادی به آنها وارد کرد. گرچه هنوز شواهد تاریخی مطمئنی در این زمینه وجود ندارد، با این حال تماشای طبیعت بکر و ثبت تصاویر یادگاری در این منطقه، همچنان می‌تواند یک تجربه ناب و تماشایی باشد.

جاده طبس به خور

اما نوبت به جاده‌ای کویری و کمی تا قسمتی عجیب می‌رسد. جاده طبس خور یکی از جاده‌های بیابانی کشور به حساب می‌آید که در اطراف بافت کویری و ریگ‌های روان امتداد پیدا کرده است. جالب است که بدانید در نزدیکی دهکده بیابانی خور، یک دریاچه نمک به همین نام نیز وجود دارد. این جاده نیز از میان این دریاچه میگذرد. وضعیت ظاهری جاده به‌گونه‌ای است که اگر در روزهای گرم تابستان راهی آن شوید، ممکن است با دیدن نمک‌های خشک شده اطراف فکر کنید که احتمالا در این حوالی برف باریده است! زیرا دو طرف جاده به دلیل وجود نمک‌ها با رنگ سفید دیده می‌شود.

فراموش نکنید که در این مسیر هیچ پمپ بنزینی وجود ندارد! بنابراین برای احتیاط، حتما در شهر خور بنزین بزنید!

جاده گرگان به مشهد، گذر از جنگل‌های پر درخت

بدون اغراق یکی از شگفت انگیزترین مسیرهای سفر در محدوده‌ شهرهای شمالی ایران، مسیر جاده گرگان به مشهد است! راهی که در آن همه چیز، از جنگل‌های پردرخت گرفته تا چشمه‌های پر آب و کوهپایه‌های مرتفع، به زیباترین شکل ممکن خود را به هر مسافری نشان می‌دهند.

سفر از میان جنگل زیبای گلستان و تماشای طبیعت سرسبز این راه، باعث شده است تا بیش از یک سوم مسافرانی که به مشهد سفر می کنند، این مسیر رویایی را انتخاب کنند. مسیری جذاب و حیرت انگیز که مسافتی بیش از ۴۵۰ کیلومتر دارد و از میان شهرهایی مانند «آشخانه»، «بجنورد»، «شیروان»، «فاروج»، «قوچان» و «چناران» می‌گذرد.

اما در کنار جنگل‌ها و طبیعت بکر، دیدنی‌های جذاب دیگری نیز در این مسیر پرپیچ و خم وجود دارد. «روستای بدرانلو»، «پارک بش قارداش»، «منطقه بازخانه و پاقلعه»، «آبشار اخلمد» و گشت و گذار در «فاروج» یا همان شهر آجیلی، از دیگر جاذبه‌های شگفت انگیز مسیر جاده گرگان به مشهد هستند که سر زدن به آن‌ها، حکم سفری جداگانه و دل انگیز را خواهد داشت.

جهت اجاره سوئیت مشهد کلیک کنید.

جاده هجیج به اورامان تخت، پرپیچ و خم‌ترین جاده ایران

هجیج روستایی پلکانی و زیباست که در ۳۰ کیلومتری شمال غربی شهر پاوه و در ارتفاعات کرمانشاه قرار گرفته است. طبیعتی شگفت انگیز که به کمک جاده‌ای پرپیچ و خم به منطقه اورامان و روستاهای اطراف آن منتهی می‌شود. جاده‌ای که در دامنه کوه‌ها و کوهستان‌های زاگرس و در میان طبیعت سرسبز، چشمه‌های خروشان و دامنه‌های پر شیب واقع شده و در بهار و تابستان، با گل‌های رنگارنگ به چشم می‌آید.

جاده هجیج به اورامان تخت بدون اغراق یکی از زیباترین جاده‌ های ایران است که به دلیل چشم اندازهای طبیعی بکر، محبوبیت فراوانی در میان گردشگران و علاقه‌مندان سفر جاده‌ای دارد. جالب است که بدانید بسیاری این جاده را پرپیچ‌وخم‌ترین جاده‌ ایران می‌دانند.

بهترین زمان برای سفر به این منطقه و رانندگی در مسیر هجیج به اورامانات، ۶ ماه نخست سال است؛ زیرا این منطقه در زمستان برف‌گیر بوده و مسدود می‌شود. ضمن اینکه بهترین مسیر برای حرکت در این جاده، از شهر پاوه در کرمانشاه خواهد بود.

بخوانید از: سفر در تابستان

 

کلام آخر، لذت رانندگی در زیباترین جاده‌ های ایران

در این مطلب با شما از زیباترین جاده های ایران صحبت کردیم و به اختصار به معرفی برخی از جذاب‌ترین مسیرها برای سفری خاطره انگیز پرداختیم. گرچه همیشه رسیدن به مقصد بخش مهمی از سفر شناخته می‌شود، نباید فراموش کرد که مسیر و جذابیت‌های آن، نقش به سزایی در سفری هیجان انگیز ایفا می‌کنند. مسیرهایی که با داشتن مناظر چشم نواز و طبیعتی بکر، تجربه‌ای ناب و فراموش نشدنی برای مسافران فراهم خواهند کرد.

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب