باغ گیاه شناسی ملی ایران، یک طبیعت گردی ناب در غرب تهران

0

چه کسی باور می‌کند که در همین تهرانِ خودمان، این شهر شلوغ و پرترافیک و پر دود و دم، یکی از بزرگترین پارک‌های گیاه شناسی خاورمیانه قرار گرفته است؟ منظورمان باغ گیاه شناسی ملی ایران است که شما را در یک روز به تماشای طبیعت ایران و حتی جهان می‌برد.

در این مطلب به سراغ این باغ سرسبز و دیدنی می‌رویم و با شما از بخش‌های متنوع و جذاب اینجا صحبت می‌کنیم!

برای مشاهده و اجاره روزانه خانه در تهران کلیک کنید

درباره باغ گیاه شناسی تهران

باغ گیاه شناسی تهران
باغ گیاه شناسی تهران به جز جنبه زیبایی و گردشگری‌اش جنبه تحقیقاتی نیز دارد.

باغ گیاه شناسی ملی ایران زمینی وسیع در شمال غرب پایتخت است که در آن مجموعه‌ای از گیاهان بومی، غیربومی، نایاب و دارویی نگهداری می‌شود. باغی که نزدیک به ۱۵۰ هکتار مساحت داشته و در آن بیش از ۳ هزار گونه گیاهی از سراسر جهان وجود دارد.

گونه‌های گیاهی این باغ به عنوان ذخیره ژنتیکی گیاهان در معرض خطر انقراض، در دو محیط گلخانه و فضای باز نگهداری می‌شوند. این باغ به جز جنبه زیبایی و گردشگری‌اش، جنبه تحقیقاتی نیز دارد و متخصصان در این فضا، تحقیقات گسترده‌ای در زمینه علوم گیاهی و باغبانی انجام می‌دهند.

بخوانید از:‌لذت آبتنی در گرمای تابستان در مجموعه آبی اوپارک تهران

تاریخچه باغ گیاه شناسی ملی ایران

باغ گیاه شناسی تهران
باغ گیاه شناسی ملی تهران در سال ۱۳۴۷ و با واگذاری زمینی از مراتع ملی شده در اراضی چیتگر افتتاح شد.

باغ گیاه شناسی ملی تهران در سال ۱۳۴۷ و با واگذاری زمینی از مراتع ملی شده در اراضی چیتگر افتتاح شد. در سال ۱۳۴۸ جمعی از کارشناسان ایرانی به همراهی کارشناسان خارجی نقشه جامع باغ را طراحی کرده و آن را به شکل امروزی‌اش در آورده‌اند.

هدف از تاسیس این باغ در وهله اول نگهداری از گیاهان بومی و غیر بومی در فضایی بکر و تخصصی بود. پس از آن متخصصان این حوزه تصمیم گرفتند تا ورود عموم به این مجموعه را آزاد کرده و بخشی از فعالیت‌های خود را در آموزش و آشنا کردن مردم با گونه‌های گیاهی متنوع قرار دهند.

بخوانید از: تفریحات تهران

باغ گیاه شناسی تهران کجاست؟

باغ گیاه شناسی تهران
باغ گیاه شناسی تهران در شمال غرب پایتخت و روی دامنه‌های جنوبی رشته کوه البرز واقع شده است.

همانطور که گفتیم، باغ گیاه شناسی تهران در شمال غرب پایتخت و روی دامنه‌های جنوبی رشته کوه البرز واقع شده است. آدرس دقیق باغ گیاه شناسی تهران به شرح زیر است:

اتوبان تهران – کرج، خروجی پیکان‌شهر، شهرک سرو آزاد.

بخش‌های مختلف باغ گیاه شناسی ملی ایران

بخش‌های مختلف باغ گیاه شناسی ملی ایران
باغ گیاه شناسی تهران از یک دریاچه، چند رودخانه، ۷ رویشگاه ایرانی و ۶ رویشگاه خارجی تشکیل شده است.

باغ گیاه شناسی تهران از یک دریاچه، چند رودخانه، ۷ رویشگاه ایرانی، ۶ رویشگاه خارجی و ۸ کلکسیون طبیعی تشکیل شده است! اجازه دهید تا برای بهتر نشان دادن وسعت این مجموعه، بخش‌های مختلف آن را به شما معرفی کنیم:

دریاچه باغ گیاه شناسی

دریاچه باغ گیاه شناسی
دریاچه باغ گیاه شناسی تهران، بخشی از طبیعت بکر و جذاب این منطقه است.

دریاچه باغ گیاه شناسی تهران، بخشی از طبیعت بکر و جذاب این منطقه است که فضایی آرام و دل انگیز دارد و بهترین محدوده برای قدم زدن و استراحت در میان درختان به حساب می‌آید.

برای مشاهده و رزرو ویلا کلیک کنید.

آبشار و رودخانه‌های باغ گیاه‌شناسی

آبشار و رودخانه‌های باغ گیاه‌شناسی
آبشارها و رودخانه‌های این بخش از جمله محبوب‌ترین قسمت‌ها برای عکاسی گردشگران به حساب می‌آیند.

در باغ گیاه شناسی تهران ۶ رودخانه و ۲ آبشار وجود دارد که هر یک تاثیر به سزایی در مطبوع نگه داشتن آب و هوای این منطقه داشته‌اند. بد نیست که بدانید آبشارها و رودخانه‌های این باغ از جمله محبوب‌ترین قسمت‌ها برای ثبت تصاویر و عکاسی گردشگران به حساب می‌آیند.

رویشگاه هیرکانی یا بخش ناحیه خزر

رویشگاه هیرکانی یا بخش ناحیه خزر
در این رویشگاه بیش از ۶۴ گونه درختی و ۲۹ گونه گیاهی از جنگل‌های هیرکانی وجود دارد.

همانطور که از اسمش پیداست، در این بخش درختان و گونه‌های طبیعت هیرکانی نگهداری می‌شوند. این رویشگاه حدود ۸ هکتار دارد و در آن بیش از ۶۴ گونه درختی و ۲۹ گونه گیاهی از جنگل‌های هیرکانی وجود دارد.

جالب است که بدانید متخصصان این مجموعه برای شبیه سازی بهتر فضا، بخشی از خاک جنگل‌های شمال را در این محدوده استفاده کرده‌اند. دو رودخانه از شش رودخانه این باغ هم در این بخش واقع شده که به مرطوب نگه داشتن هوا کمک می‌کند.

بخوانید از:معرفی باغ کتاب تهران؛ میعادگاه کتاب‌خوان‌های تهرانی کجاست؟

رویشگاه زاگرس

رویشگاه زاگرس
در رویشگاه زاگرس از سنگ‌ها، خاک‌ و عناصر طبیعی رشته کوه‌های زاگرس استفاده شده است.

پوشش گیاهی این رویشگاه بدون شک شما را به یاد طبیعت و کوهستان‌‎های زاگرس می‌اندازد. رویشگاهی ۲ هکتاری که در آن تا چشم کار می‌کند، درختان زالزالک، بلوط، گلابی، بارانک، بادام، پسته، سماق ارغوانی و گیاهان دارویی معطر رشد می‌کنند. مانند رویشگاه هیرکانی، در رویشگاه زاگرس هم از سنگ‌ها، خاک‌ و عناصر طبیعی رشته کوه‌های زاگرس استفاده شده است.

در رویشگاه زاگرس همچنین سه تپه مصنوعی ساخته شده است که مرتفع‌ترین آن‌ها ۱۰ متر دارد و به خوبی فضای کوهستانی را تداعی می‌کند.

بخوانید از: جاهای دیدنی تهران

رویشگاه البرز جنوبی

رویشگاه البرز جنوبی
در رویشگاه البرز مجموعه‌ای از تپه‌ها، دره‌ها، دشت‌ها، رودخانه‌ها و چشمه‌های طبیعی وجود دارند.

در رویشگاه البرز مجموعه‌ای از تپه‌ها، دره‌ها، دشت‌ها، رودخانه‌ها، چشمه‌ها، آبشارها، آب انبارها و صخره‌های پراکنده وجود دارند! تا جایی که می‌توانید ساعت‌ها به تماشای گونه‌های گیاهی آن که از مناطق البرز جنوبی آورده شده‌اند، مشغول شوید.

در این منطقه بیش از ۲۴۰ نوع گونه گیاهی مثل ارس، بنه، زالزالک، گلابی وحشی، سماق، زربین و بید دیده می‌شوند. گیاهانی ارزشمند و منحصربه‌فرد که بخش مهمی از طبیعت این باغ را تشکیل می‌دهند.

رویشگاه ایرانی- تورانی

رویشگاه ایرانی- تورانی
رویشگاه ایرانی-تورانی با الهام از مناطق مرکزی و شرقی ایران و اقلیم خشک و نیمه‌خشک ساخته شده است.

رویشگاه ایرانی-تورانی با الهام از مناطق مرکزی و شرقی ایران و اقلیم خشک و نیمه‌خشک ساخته شده است. گونه‌های گیاهی این منطقه اغلب شامل گون، قیچ و پرند هستند که در دشت‌ها، بیابان‌ها، شوره‌زارها و تپه‌های شنی زندگی می‌کنند. بد نیست که بدانید برای رشد گیاهان مناسب در این منطقه، یک دریاچه آب شور نیز در این محدوده احداث شده است.

بخوانید از: پارک ملت تهران کجاست؟

گلخانه جنوب ایران

گلخانه جنوب ایران
گیاهان این گلخانه در شرایط گرم و مرطوب نگهداری می‌شوند.

در باغ گیاه شناسی تهران یک گلخانه جذاب و هیجان انگیز هم وجود دارد که به محض ورود به آن به یاد مناطق جنوبی ایران خواهید افتاد. گلخانه‌ای که در آن گیاهان شهرهای جنوب ایران در شرایط گرم و مرطوب نگهداری می‌شوند.

گلخانه جنوب ایران از ۳ بخش مجزا تشکیل شده است که در بخش ابتدایی آن به درختان حرا و مانگرو اختصاص دارد. در بخش میانی چشمتان به گونه‌های درختی مانند نخل و کنار و کهور می‌خورد و در بخش سوم شاهد زیست درختچه‌های جنوبی مثل درمان عقرب و نیلوفر درختی خواهید بود.

باغ پیاز ایرانی

باغ پیاز ایرانی
در باغ گیاه شناسی تهران، محوطه‌ای برای گیاهان پیازدار بومی ایرانی تعبیه شده است.

پیاز یکی از اندام‌های اصلی گیاهان است که معمولاً در زیر خاک رشد کرده و مواد مغذی مورد نیاز برای گلدهی گیاه را در خود نگهداری می‌کند. پیازها در انواع مختلفی از گیاهان از جمله لاله، نرگس، زنبق و زعفران وجود دارند. حالا در باغ گیاه شناسی تهران، محوطه‌ای برای گیاهان پیازدار بومی ایرانی تعبیه شده است که در آن بیش از ۲۱ گونه گیاهی پیازدار نگهداری می‌شوند.

باغ میوه‌های بومی

باغ میوه‌های بومی
در بخش میوه‌های بومی، مجموعه‌ای از ۳۴۶ درخت میوه نگهداری می‌شود.

ایران سرزمین میوه‌های رنگارنگ است و در هر گوشه و کنارش باغ‌های مختلفی از انگور، انجیر، ازگیل، انار، آلبالو، گیلاس، آلو، به، پسته و … وجود دارد. در بخش میوه‌های بومی این باغ نیز مجموعه‌ای از ۳۴۶ درخت میوه نگهداری می‌شود که در فصل تابستان بهترین منطقه برای بازدید و آشنا شدن با میوه‌های بومی ایرانی به حساب می‌آیند.

این باغ حدود ۴٫۵ هکتار دارد و شامل طیف وسیعی از درختان انجیر، انار، آلو، زالزالک، زیتون، سنجد، گلابی، فندق، هلو، شلیل، عناب، زردآلو، توت، انگور و پسته می‌شود.

بخوانید از: صفر تا 100 پارک پردیسان

رویشگاه اروپا

رویشگاه اروپا
رویشگاه اروپا به دو بخش «اروپا مشاهیر» و «اروپا یک» تقسیم شده است.

همانطور که از اسمش پیداست، در این باغ زیباترین گونه‌های گیاهی اروپا نگهداری می‌شود. سبک معماری این منطقه نیز شباهت زیادی به معماری قدیمی اروپایی دارد؛ مثلا در بدو ورود چشمتان به عمارتی می‌خورد که به سبک معماری کلاسیک یونانی طراحی شده و احتمالا شما را به یاد فیلم‌های قدیمی می‌اندازد.

رویشگاه اروپا به دو بخش «اروپا مشاهیر» و «اروپا یک» تقسیم شده است. در بخش «اروپا مشاهیر»، بلواری وجود دارد که در دو طرف آن مجسمه‌هایی از گیاه‌شناسان معروف اروپایی (کارل لینه، چارلز داروین، گرگور مندل، ادموند بواسیه و رشینگر) نصب شده است. این بخش در قسمت غربی رویشگاه به چشم می‌خورد.

رویشگاه اروپا
در بدو ورود به بخش اروپایی، چشمتان به عمارتی می‌خورد که به سبک معماری کلاسیک یونانی طراحی شده است.

در بخش «اروپا یک» هم فواره‌ای پر آب و باشکوه، تپه‌های زیبای گنبدی شکل، مناطق زیر کشت، درختان فراوان و گونه‌های گیاهی متنوع نگهداری می‌شوند. جالب است که بدانید گیاهان این بخش از سال ۱۳۹۲ در اینجا کاشته شده‌اند و به نوعی جزو جدیدترین بخش‌های باغ به حساب می‌آیند.

رویشگاه چمن‌زارهای آمریکا

رویشگاه چمن‌زارهای آمریکا
رویشگاه چمن‌زارهای آمریکا ۱.۴ هکتار دارد و یکی از زیباترین رویشگاه‌های این باغ به حساب می‌آید.

در این بخش می‌توانید با طبیعت زیبای قاره آمریکا آشنا شوید و از گونه‌های مختلف گیاهی، علفی و درختچه‌های بومی آمریکای شمالی که با شرایط آب‌ و هوایی تهران سازگار شده‌اند، دیدن کنید. رویشگاه چمن‌زارهای آمریکا حدود ۱.۴ هکتار دارد و به لحاظ تنوع گیاهی، یکی از زیباترین رویشگاه‌های این باغ به حساب می‌آید.

بخوانید از:‌پل طبیعت تهران کجاست؟ معرفی بزرگ‌ترین پل غیرخودرویی ایران

رویشگاه قفقاز

رویشگاه قفقاز
در باغ گیاه شناسی ملی ایران، فضایی ۳ هکتاری به گیاهان و طبیعت قفقاز اختصاص داده شده است.

قفقاز منطقه‌ای بین روسیه، ترکیه، آذربایجان، گرجستان، ارمنستان و شمال غربی ایران است که طبیعت بکر و منحصر به فردی دارد. در باغ گیاه شناسی ملی ایران، فضایی ۳ هکتاری به گیاهان و طبیعت این منطقه اختصاص داده شده است. در این محدوده چیزی حدود ۶ هزار گونه گیاهی از درختان بلند «مازو» و «اوری»، درختان آزاد، «افرا» و درختان «بارانک» نگهداری می‌شوند.

بخوانید از: دیدنی‌ترین عجایب پارک ساعی تهران

رویشگاه هیمالیا

رویشگاه هیمالیا
برای شبیه‌ شدن فضای این رویشگاه با منطقه هیمالیا، بخشی از محیط آن با تخته سنگ‌های غول پیکر ساخته شده است.

در باغ گیاه شناسی ملی یک محدوده کوهستانی هم وجود دارد که با درختان و گیاهان منطقه هیمالیا پوشیده شده است. اغلب گیاهان این رویشگاه شامل گیاهان سوزنی‌برگ مثل «سدر دئودار» و «کاج کاشفی»، گیاهان پهن‌برگ سبز مثل «بلوط» و گیاهان پهن‌برگ خزان‌کننده مثل «صنوبر» می‌شوند که با شرایط آب و هوایی تهران سازگاری دارند.

برای شبیه‌تر شدن فضای این رویشگاه با منطقه هیمالیا، بخشی از محیط اینجا با تخته سنگ‌های غول پیکر و تپه‌های مرتفع ساخته شده است.

رویشگاه چین و ژاپن

رویشگاه چین و ژاپن
رویشگاه چین و ژاپن از پربازدیدترین و محبوب‌‎ترین بخش‌های باغ گیاه شناسی ملی است.

برای بسیاری از ما سفر به کشورهای خاوردور مثل چین و ژاپن، یک هدف جذاب و احتمالا بلند مدت است! با این حال شما می‌توانید با سر زدن به رویشگاه چین و ژاپن بخشی از گشت و گذارتان در این دو مقصد را انجام دهید و با طبیعت جذاب این مناطق آشنا شوید.

رویشگاه چین و ژاپن از پربازدیدترین و محبوب‌‎ترین بخش‌های باغ گیاه شناسی ملی است که با وجود فضای کوچکش جذابیت‌های منحصر به فردی دارد. توجه به جزئیات، استفاده از سبک مینیاتوری در طراحی گیاهان و معماری شرقی این رویشگاه، اینجا را به محیطی آرام، دلنشین و متفاوت تبدیل کرده‌ است.

رویشگاه چین و ژاپن نزدیک به ۳.۲ هکتار مساحت دارد و در آن حدود ۱۶۰ گونه از درخت و درختچه‌های این مناطق نگهداری می‌شوند.

چهارباغ ایرانی (باغ رز)

چهارباغ ایرانی (باغ رز)
طراحی این باغ شباهت زیادی به باغ‌های قدیمی ایرانی دارد.

درست در بخش مرکزی باغ گیاه شناسی ملی می‌توانید یکی از زیباترین فضاهای این مجموعه را ببینید! باغی از گل‌های رنگارنگ رز که عطر و بوی دل انگیزی را در فضا جاری کرده‌اند. در این باغ هفت هکتاری، بیش از ۸۰ گونه رز شامل رزهای «هیبرید»، «بالارونده»، «مینیاتور» و «وحشی» روییده شده است.

طراحی باغ هم شباهت زیادی به باغ‌های قدیمی ایرانی دارد و تماشایش حس و حالتان را جلا خواهد داد.

بخوانید از: راهنمای ۰ تا ۱۰۰ ترمینال های پروازهای فرودگاه مهرآباد

باغ گیاهان صنعتی و دارویی

باغ گیاهان صنعتی و دارویی
در این بخش ۹۰ گونه از گیاهان دارویی و صنعتی از شهرهای مختلف ایران و حتی جهان کشت و نگهداری می‌شود.

در این باغ ۹۰ گونه از گیاهان دارویی و صنعتی از شهرهای مختلف ایران و حتی جهان کشت و نگهداری می‌شود. هدف از احداث این رویشگاه جمع‌آوری، بررسی و معرفی گیاهان دارویی و صنعتی به ‌عنوان مرجعی برای محققان، دانشجویان و علاقه‌مندان است.

جالب است که بدانید در بخش کوچکی از این باغ، چشمه‌ای از دل زمین جوشیده است که آبِ آن برای آبیاری درختان و پر شدن برکه نیلوفر آبی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بخش باغ سیستماتیک

بخش باغ سیستماتیک
در تمام بخش‌های مختلف این باغِ ۸٫۵ هکتاری، گیاهان به صورت مهندسی و با نقشه‌ای استراتژیک کاشته شده‌اند.

شاید برایتان سول باشد که چرا اسم این باغ را سیستماتیک گذاشته‌اند! پاسخش ساده است! در تمام بخش‌های مختلف این باغِ ۸٫۵ هکتاری، گیاهان و درختان به صورت کاملا مهندسی و با نقشه‌ای استراتژیک کاشته و روییده شده‌اند.

باغ صخره‌ای

باغ صخره‌ای
باغ صخره‌ای از قدیمی‌ترین بخش‌های باغ گیاه شناسی ملی است.

باغ صخره‌ای از قدیمی‌ترین بخش‌های باغ گیاه شناسی ملی است که قسمت بزرگی از آن را صخره‌ها، سنگ‌ها و آبشارهای مرتفع تشکیل داده‌اند. در این مجموعه همچنین بیش از ۷۰ گونه درخت، درختچه و گیاهان زینتی نگهداری می‌شوند.

بخش آموزشی و نمایشی

بخش آموزشی و نمایشی
در بخش آموزشی و نمایشی باغچه‌های کوچکی از گل‌ها و گیاهان متنوع وجود دارد.

هدف از ایجاد این بخش، فراهم کردن فضایی سبز برای آموزش و معرفی گیاهان و کاربردهای آنها است. در بخش آموزشی و نمایشی همچنین باغچه‌های کوچکی از گل‌ها و گیاهان متنوع وجود دارد که می‌توانند ایده خوبی برای گلکاری یا کاشت نهال در فضاهای سبز خانگی باشند.

بخوانید از: معرفی باغ ارم شیراز؛ بهشت راستین ایرانی

بخش پهن‌برگان

بخش پهن‌برگان
بخش پهن برگان در قسمت شمالی رویشگاه قفقاز واقع شده است

بخش پهن برگان در قسمت شمالی رویشگاه قفقاز واقع شده است و در آن انواع گیاهان پهن برگ مثل بابا آدم، پرنده بهشتی، دیفن باخیا، برگ انجیری، برگ عبایی، فیکوس و آرالیا نگهداری می‌شوند. بخش جذاب این رویشگاه پیاده‌روهای سنگفرش شده‌ای است که این گیاهان را از یکدیگر متمایز کرده و امکان بازدید از آنها را با سهولت بیشتری فراهم می‌کند.

بخش آربراتوم

بخش آربراتوم
در این منطقه تخصصی انواع گیاهان چوبی‌ در اندازه‌ها و ابعاد گوناگون کاشته و روییده می‌شوند.

شاید یکی از دیدنی‌ترین و جذاب‌ترین بخش‌های باغ گیاه شناسی ملی تهران، بخش آربراتوم باشد! در این منطقه تخصصی انواع گیاهان چوبی‌ در اندازه‌ها و ابعاد گوناگون کاشته و روییده می‌شوند. جالب است که بدانید هدف از احداث این بخش پیداکردن گونه‌های مناسب گیاهی و درختی برای استفاده در صنایع، چنگل‌کاری و بیابان‌زدایی بوده است.

بخش آربراتوم نزدیک به ۱۴ هکتار وسعت دارد و به جز گیاهان و درختچه‌های جذاب و سبزرنگ، با انبوهی از چشمه‌ها، برکه‌ها و نهرها به چشم می‌آید.

بخش شاکای

بخش شاکای
بخش شاکای از جمله وسیع‌ترین قسمت‌های باغ گیاه شناسی ملی است که به دو قسمت جنگل و تفریحگاه تقسیم می‌شود.

بخش شاکای از جمله وسیع‌ترین قسمت‌های باغ گیاه شناسی ملی است که به دو قسمت جنگل و تفریحگاه تقسیم می‌شود. ۱۰ هکتار از ۲۴ هکتار این مجموعه، بخش جنگلی است که در آن بیش از ۳۰ نوع درخت مثل چنار، گردو، افرا، اقاقیا، زربین، ارغوان، داغداغان، لیلکی، انار وحشی و… کاشته ‌شده است.

در بخش تفریحگاه نیز امکانات تفریحی و رفاهی مثل آلاچیق، فضاهای نشستن و استراحت، رستوران و سرویس بهداشتی قرار دارد.

موزه حشرات باغ گیاه شناسی تهران

موزه حشرات باغ گیاه شناسی تهران
در موزه حشرات باغ گیاه شناسی ملی ۳۰ هزار گونه از حشرات سراسر جهان نگهداری می‌شود.

بد نیست که بعد از گشت و گذار در طبیعت و تماشای درختان و گیاهان متنوع، سری هم به موزه حشرات باغ گیاه شناسی ملی بزنید! در این موزه ۳۰ هزار گونه از حشرات سراسر جهان برای بازدید علاقه‌مندان نگهداری می‌شود.

امکانات باغ گیاه شناسی ملی ایران

امکانات باغ گیاه شناسی ملی ایران
در باغ گیاه شناسی ملی تهران امکانات رفاهی مانند کارگاه‌های آموزشی و انتشارات و فروشگاه بذر و نهال تعبیه شده است.

در باغ گیاه شناسی ملی تهران امکانات رفاهی مانند پارکینگ رایگان، کارگاه‌های آموزشی و انتشارات، فروشگاه بذر و نهال، رستوران و بوفه برای خرید خوراکی‌ و آب، آلاچیق برای نشستن و استراحت، نمازخانه و سرویس بهداشتی تعبیه شده است.

بخوانید از: معرفی بهترین رستوران های تهران

بهترین زمان رفتن به باغ گیاه شناسی ملی ایران

باغ گیاه شناسی ملی در بهار
یکی از بهترین زمان‌ها برای بازدید از باغ گیاه شناسی ملی، فصل بهار است!

یکی از بهترین زمان‌ها برای بازدید از باغ گیاه شناسی ملی، فصل بهار است! در این زمان درختان سبزتر از همیشه به چشم می‌آیند و دشت‌ها با انبوهی از گل‌های رنگارنگ دیده می‌شوند. با این حال مانند هر طبیعت دیگری، باغ گیاه شناسی ملی در هر فصلی از سال دیدنی است و جذابیت‌های منحصر به فرد خودش را دارد. مثلا بخشی از گیاهان دارویی اینجا تنها در فصل تابستان می‌رویند و یا برخی از درختچه‌ها در پاییز گل می‌دهند.

بنابراین اگر تصمیم به بازدید از این مجموعه را گرفته‌اید، زمان و فصل را بهانه نکنید و هر وقت که فرصت کردید به سراغ این گنجینه طبیعی پایتخت بروید.

ساعت کاری و خرید بلیط باغ گیاه شناسی تهران

باغ گیاه شناسی هر روز از ساعت ۹ تا ۱۷ باز است و از گردشگران استقبال می‌کند.

قیمت بلیط باغ گیاه شناسی تهران در تابستان سال ۱۴۰۳، ۴۵ هزار تومان است که در صورت خرید بلیط از طریق سایت این مجموعه می‌توانید از تخفیف برخوردار شوید و آن را به بهای ۳۶ هزار تومان خریداری کنید.

شماره تماس: ۵-۴۴۷۸۷۲۸۲ (۰۲۱)

نقشه باغ گیاه شناسی تهران

نقشه باغ گیاه شناسی تهران
نقشه باغ گیاه شناسی تهران

قوانین بازدید از باغ گیاه شناسی ملی

بازدید از باغ گیاه شناسی ملی
در باغ گیاه شناسی ملی هرگونه تغییر و آسیب به گل‌ها و گونه‌های گیاهی ممنوع است.

برخز از مهم‌ترین قوانین باغ گیاه شناسی ملی شامل موارد زیر می‌شوند:

  • در باغ گیاه شناسی ملی هرگونه تغییر و آسیب به گل‌ها و گونه‌های گیاهی مثل چیدن و کندن، روشن‌ کردن آتش، کمپینک، درست‌ کردن غذا، آویزان‌ شدن از تنه درختان و آوردن وسایل بازی مثل دوچرخه ممنوع است!
  • آب موجود در این پارک آشامیدنی نیست و تنها برای آبیاری گیاهان استفاده می‌شود. برای تهیه آب آشامیدنی باید به بوفه و فروشگاه‌های حوالی اینجا مراجعه کنید.
  • ورود به مناطق کشت‌شده و چمن‌ها ممنوع است! برای پیاده‌روی در اینجا باید تنها در مسیرهای مشخص‌ شده قدم بزنید.
  • همراه داشتن لنز حرفه‌ای، پایه دوربین عکاسی و حیوانات خانگی به باغ ممنوع است.
  • به منظور جلوگیری از بروز هرگونه حادثه، از نزدیک‌شدن به دریاچه‌ها و آبشارها خودداری کنید.
  • زباله‌ها را در سطل‌های مخصوصی که در گوشه و کنار باغ تعبیه شده است بیندازید.
  • استراحت و یا صرف غذا تنها در مکان‌های مشخص شده باغ امکان پذیر است.
  • تهیه بلیط ورودی باغ به دو صورت حضوری و آنلاین امکان‌پذیر است؛ با این حال بهترین روش خرید آنلاین بلیط از سامانه باغ گیاه شناسی است. فراموش نکنید که امکان تهیه بلیط فقط تا ساعت ۱۶:۳۰ ممکن خواهد بود.
  • برای بازدید از موزه حشرات باید بلیط جداگانه (با قیمت ۱۶ هزار تومان) تهیه کنید.

توصیه‌های بازدید از باغ گیاه شناسی تهران

بازدید از باغ گیاه شناسی تهران
بازدید از باغ گیاه شناسی تهران حداقل ۴ ساعت طول می‌کشد.

اگر قرار است که در روزهای آینده سری به باغ گیاه شناسی ملی بزنید و از محیط بکر و سرسبز اینجا دیدن کنید، این نکات را به خاطر بسپارید:

  • باغ گیاه شناسی ملی وسعت زیادی دارد و از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است! به همین دلیل اگر می‌خواهید قسمت‌های اینجا را به طور کامل ببینید، از لباس و کفش مناسب استفاده کنید.
  •  بازدید از کل مجموعه حداقل ۴ ساعت طول می‌کشد. پس خودتان را برای این زمان آماده کرده و برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دهید.
  • از آنجا که اغلب فضای این مجموعه روباز است، همراه داشتن کلاه، عینک آفتابی و استفاده از ضد آفتاب را فراموش نکنید.

کلام آخر، باغ گیاه شناسی ملی زیستگاه گیاهان کمیاب

بازدید از باغ گیاه شناسی تهران
تهیه بلیط ورودی باغ به دو صورت حضوری و آنلاین امکان‌پذیر است.

در این مطلب با شما از باغ گیاه شناسی تهران صحبت کردیم و طبیعت بکر و منحصر به فرد اینجا را به اختصار توضیح دادیم! گرچه سر زدن به این باغ به وقت زیادی نیاز دارد اما به نظر ما سر زدن به طبیعت ایران و جهان آن هم در یک مجموعه جمع و جور و کامل از آن فرصت‌هایی است که حتما باید به سراغش بروید. اگر عازم تهران هستید و دوست دارید در سفر به این شهر از این باغ دیدنی هم بازدید کنید، می‌توانید برای رزرو خانه، آپارتمان و سایر گزینه‌های اقامتی از سایت شب کمک بگیرید.

سوالات متداول درباره باغ گیاه شناسی تهران

باغ گیاه شناسی تهران کجاست؟

اغ گیاه شناسی تهران در شمال غرب پایتخت و روی دامنه‌های جنوبی رشته کوه البرز واقع شده است. آدرس دقیق باغ گیاه شناسی تهران به شرح زیر است:

اتوبان تهران – کرج، خروجی پیکان‌شهر، شهرک سرو آزاد.

باغ گیاه شناسی تهران چه ساعت‌هایی باز است؟

باغ گیاه شناسی تهران هر روز از ساعت ۹ تا ۱۷ باز است و از گردشگران استقبال می‌کند.

باغ گیاه شناسی تهران چه امکاناتی دارد؟

پارکینگ رایگان، کارگاه‌های آموزشی و انتشارات، فروشگاه بذر و نهال، رستوران و بوفه، آلاچیق برای نشستن و استراحت، نمازخانه و سرویس بهداشتی از جمله امکانات باغ گیاه شناسی تهران به شمار می‌روند.

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*