سرگرمی های ارزان در شرایط سخت اقتصادی و کرونا

0

روزهای عجیبی را میگذرانیم. شبکه های خبری از شیوع بیشتر ویروس کرونا میگویند. در فضای مجازی یا از پر بودن بیمارستانها صحبت میشود و یا درباره گرانی و تورم و قیمت دلار میشنویم.

هنوز بسیاری از زمستان سال گذشته در قرنطینه خانگی مانده اند. دورکاری میکنند و به ندرت به مکانهای عمومی میروند. آنها هم که به سر کار میروند چاره ای ندارند. دانش آموزان و دانشجویان در خانه و از پشت موبایل و کامپیوتر در کلاسهای درس شرکت میکنند.

به نظر میرسد همه آنچه می خوانیم، تماشا می کنیم و می شنویم، یا درباره کروناست و یا از شرایط نسبتآ دشوار اقتصادی خبر میدهد.

منطقی این است که در چنین شرایطی بیشتر از همیشه مراقب خودمان و اطرافیانمان باشیم. ماندن در خانه و خواندن خبرهای ناخوشایند، حال و روحیه ای برایمان نمیگذارد. پس باید رسیدگی به روح و روانمان را در اولویت قرار دهیم.

وقایع اخیر ما را بر این داشت تا ایده هایی کوچک، ارزان و مناسب برای سرگرم بودن در چنین روزهایی جمع آوری کنیم. رفتارهایی که میتواند چند ساعتی حواسمان را از آنچه در دنیا میگذرد پرت کند.

یادمان نرود که ما همگی با هم در این شرایط قرار گرفته ایم و با کمی صبر و تغییر شیوه زندگی، میتوانیم این روزها را هم پشت سر بگذاریم.

1- مدیتیشن

مدیتیشن می تواند باعث بهبود علائم اضطراب و افسردگی، تقویت روحیه و کاهش استرس شود.

خوبی مدیتیشن این است که نه امکانات زیادی میخواهد و نه هزینه ای دارد. کافی است تا آن را بخشی از برنامه روزانه تان قرار دهید. گوشه ای آرام بنشینید، چشمانتان را ببندید و به آرامی نفس بکشید. سعی کنید در این زمان به افکار منفی میدان ندهید.

برنامه ها و اپلیکیشنهای مدیتیشن زیادی برای استفاده وجود دارد. Headspace یا Calm از جمله این برنامه ها هستند که به صورت رایگان آموزشهای جالبی در این زمینه ارائه میدهند.

2- برنامه هایی ببینید که شما را به خنده می اندازد

شبکه ها و اپ های خبری را خاموش کنید و چیزی ببینید که خنده بر لبانتان بیاورد. میتوانید فیلمی کمدی یا یک نمایش خنده دار در اینترنت پیدا کنید. یا در صفحات کمدی اینستاگرم کلیپهای شاد و بامزه تماشا کنید.

3- حرکات کششی یا ورزشهای سبک

اگر دورکاری میکنید و در خانه مانده اید میتوانید زمانی را برای حرکات کششی و ورزشی اختصاص دهید.انجام برخی حرکات ورزشی سبک و کششی به مدت 30 دقیقه حالتان را از این رو به آن رو میکند!

4- از موزه ها و پارکهای مجازی دیدن کنید!

پیدا کردن سرگرمی در چنین زمانی می تواند مشکل باشد.آن هم وقتی که اشتیاقِ شما برای بیرون رفتن از خانه قویتر شده و شما را مجبور میکند تا دائم در صفحات و پستهای مجازی سرگردان باشید.

اما خبر خوب این است که میتوانید از طریق گوشی همراه یا کامپیوتر در موزه های معروف پیاده روی کنید یا حتی از روی کاناپه به صورت رایگان به دنیای دیزنی سری بزنید.

با سرچ کردن کلمه virtual tour  و وارد کردن نام موزه یا پارک مورد نظرتان در جستجوگر گوگل، به راحتی میتوانید به این تورهای مجازی بپیوندید.

5- باغبانی و رسیدگی به گیاهان آپارتمانی

فارغ از اینکه فضای بیرونی برای پرورش گلها و گیاهان دارید یا خیر، باز هم می توانید گیاهان، میوه ها و سبزیجات را در خانه پرورش دهید. رسیدگی به گیاهان و فضای دل انگیزی که آنها در خانه بوجود می آورند حس خوب و متفاوتی دارد.

میتوانید در اینترنت نکات مفیدی برای باغبانی و پرورش گیاهان پیدا کنید.

6- یک دوش سبک!

گاهی اوقات هیچ چیز مانند یک دوش کوچک آرامش بخش نیست. حس پاکیزگی و سرزندگی به شما انرژی دوباره ای خواهد داد.

7- کمی از فضای مجازی فاصله بگیرید

هرروز مدتی را برای نبودن در فضای مجازی معین کنید.

استراحت از چرخیدنِ بی پایان در اینستاگرام، توییتر و فیس بوک به شما آرامش خاطر میدهد. این موضوع خیلی عالی است که با آنچه در جریان است به روز باشید،اما گاهی اوقات شنیدن این همه خبر و نظرات افراد میتواند طاقت فرسا باشد. حتی میتوانید با انجام بازی های فکری کمی ذهن خود را تقویت کنید و به روح خود آرامش و جلا بدهید.

8- بنویسید!

افکارتان را روی کاغذ بنویسید. این موضوع احساسات شما را پردازش و آزاد میکند. می توانید در مورد نگرانی ها و مشاهدات خود بنویسید، یا حتی درباره هر آنچه که دارید و نسبت به آن شکرگزار هستید.

9- قدم بزنید

اگر امکانش را دارید سری به نقاط خلوت بزنید و کمی راه بروید. حتی میتوانید برای گرفتن هوای تازه در حیاط خانه، پاسیو یا بالکن بنشینید.

فقط به یاد داشته باشید که اگر در بیرون قدم می زنید، فاصله تان را با دیگران حفظ کنید.

10- یک چُرت کوچک در میانه روز

اگر کمی وقت دارید یک چرت کوتاه را امتحان کنید. این خواب کوتاه در نیمه روز میتواند باقی زمانتان را پر از طراوت و شادابی کند. مسئولان “بنیاد ملی خواب” بر این عقیده اند که چرت زدن در میانه روز حتی میتواند مزیتهای روانشناسی داشته باشد. چنین استراحتهای کوتاه مدتی راهی برای آرامش و تمدد اعصاب است.

11- کتاب بخوانید یا پادکست گوش دهید

چه راهی بهتر از اینكه ذره ذره ذهن خود را با خواندن یك كتاب یا پادكستی جالب و آموزنده پر کنید؟

12– مرتب کردن کمدهای فراموش شده

حالا وقت آن است که به سراغ کمدهای آشفته ای که مدتها برای مرتب کردنشان برنامه ریزی میکردید بروید. مرتب و تمیز کردن اتاق و وسایل خانه به شما احساس خوبِ مفید بودن میدهد و  تا حدودی سرگرم کننده است!

13- رسیدگی به کارهای عقب مانده

اگر بیرون نمیروید این احتمال وجود دارد که وقت بیشتری در خانه داشته باشید. حالا باید مشخص کنید که انجام چه کارهایی را از مدتها به تعویق انداخته اید و اکنون زمان آن را دارید تا به سراغشان بروید.

14- پیشنهاد کمک به همسایگان میانسال یا خویشاوندان

در چنین شرایطی افراد میانسال آسیب پذیرتر هستند، بنابراین میتوانید در کارهایی مثل تهیه مواد غذایی یا نسخه های پزشکی به آنها کمک کنید. فقط به یاد داشته باشید که هنگام انجام این کارها باید فاصله اجتماعی ایمن را رعایت کنید و حتمآ از ماسک و وسایل ضد عفونی  استفاده نمایید.

15- اگر توانش را دارید،سراغ خیریه های آنلاین بروید

در مورد خیریه های مختلف تحقیق کنید یا افراد نیازمند را شناسایی کنید. اگر در وضعیت مالی مناسبی هستید میتوانید تا جایی که در وسعتان باشد به افراد نیازمند کمک کنید. فراموش نکنید که در این روزها بسیاری از افراد کار خود را از دست داده اند و شرایط مناسبی ندارند.

16- تماس تصویری با دوستان و آشنایان

اینجاست که تکنولوژی قدم بزرگی برایمان بر می دارد.

زمانی را مشخص کنید و با دوستان و آشنایان تماس تصویری بگیرید. این گپهای ویدیویی میتواند به صورت منظم و خلاقانه باشد.

جالب است بدانید که در نخستین روزهای انتشار ویروس کرونا، برخی از گروههای دوستانه از طریق تماس تصویری با یکدیگر وعده های غذایی می خورند، فیلم می دیدند، ورزش میکردند یا به طور مجازی به بازی های آنلاین مشغول میشدند.

17- نامه نگاری، این عادتِ خوبِ فراموش شده

هیچ چیز جذاب تر از بازگشت به تاریخ و ثبتِ نامه های شخصی نیست. میتوانید به رسم گذشته برای افراد خانواده، دوستان یا فردی که دوستش دارید کارت پستال تهیه کنید یا نامه بنویسید. نوشتن یادداشت و یادآوری خاطرات هم لذت بخش است و هم حالتان را از این رو به آن رو میکند.

18- تشکر و تمرین مهربانی

ممکن است موردِ آخر کمی شعاری یا کلیشه ای به نظر بیاید،ولی فراموش نکنیم که در این شرایط همه ما به مقداری مهربانی نیاز داریم.

اگر برای تهیه مواد غذایی و یا کار اداری از خانه بیرون میرویم، تلاش کنیم با افرادی که در این وضعیت مشغول کار و فعالیت هستند مودب باشیم. فراموش نکنیم که از آنها تشکر کنیم و با مهربانی با آنها صحبت کنیم. مهربانیِ ما دلگرمی بیشتری به کارمندان و کارکنان خسته این روزها میدهد.

برگردان از :

https://thethirty.whowhatwear.com/

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب