20 تا از بهترین بستنی فروشی های تهران + آدرس

3

از میان تمام مغازه‌های کوچک و بزرگی که در اطراف خیابان‌ها جا خوش کرده‌اند، هیچ کدام به اندازه بستنی فروشی‌ها هیجان انگیز و وسوسه کننده نخواهند بود. بستنی فروشی‌هایی که در پشت محفظه‌ شیشه‌ای‌شان، انبوهی از رنگ‌های شاد و مزه‌های شیرین و متنوع وجود دارد.

خوشبختانه در پایتخت، بستنی فروشی‌های خوب کم نیستند؛ مخصوصآ وقتی پای خلاقیت و طعم‌های جدید در میان باشد. در ادامه این مطلب برایتان از بهترین بستنی فروشی تهران صحبت می‌کنیم و به شما پیشنهادهای هیجان انگیزی برای انتخاب بستنی‌های معروف پایتخت ارائه می‌دهیم.

تاریخچه بستنی در جهان

بد نیست پیش از چرخیدن در خیابان‌های پایتخت و صحبت درباره بهترین بستنی فروشی تهران، نگاهی به تاریخچه این خوراکی خوشمزه و پرطرفدار بیندازیم. بسیاری از مورخان، تاریخ منشا بستنی را به دو قرن قبل از میلاد نسبت می‌دهند؛ زمانی که اسکندر مقدونی برای دسر به سراغ نوشیدنی می‌رفت که از ترکیب برف، یخ، عسل و شهد گیاهان تشکیل شده بود.

منابع تاریخی همچنین نشان می‌دهند که در طول امپراطوری روم، نرون سزار بارها دونده‌های پرسرعت شهر را برای آوردن برف و یخ به نوک قله‌ها می‌فرستاد؛ تا بدین ترتیب بتواند با ترکیب یخ‌ها و آب میوه، دسر مورد علاقه‌اش را نوش جان کند. بیش از هزار سال بعد، جهانگرد نام آشنای باستانی، مارکوپلو، بعد از سفر چین با دستور نوشیدنی بازگشت که امروز به آن شربت می‌گوییم.

مورخان حدس می‌زنند که دستور ساخت شربت، بعدها در قرن شانزدهم الهام بخش تولید بستنی شد. در قرن هفدهم، دسری به نام “یخ خامه‌ای” که مشابه بستنی‌های امروز بود، به طور مرتب در سفره چارلز اول وجود داشت. در همان زمان پادشاهان فرانسوی نیز با دسرهای منجمد غذای خود را به اتمام می‌رساندند. سرانجام برای اولین بار در سال 1660، اولین دسر منجمد یا همان بستنی در کافه‌های پاریس در دسترس مردم عادی قرار گرفت.

اختراع دستگاه بستنی ساز

در سال ۱۸۴۳ میلادی، اولین ماشین بستنی ساز که به شکل یک دستگاه کوچک چرخشی بود، در آمریکا اختراع شد. چند سال بعد و همزمان با دیگر کشورهای اروپایی، در ایالت‌های مختلف آمریکا ماشین‌های بستنی ساز با اندازه‌ها و شکل‌های مختلف به تولید انبوه رسیدند.

بستنی‌های ابتدایی معمولا با ترکیب یخ، شیر، خامه، کره و تخم مرغ تهیه می‌شدند. بعدها با اختراع دستگاه‌های هموژنیزه و پاستوریزه، شکل و بافت بستنی‌ها از حالت منجمد و سخت، به حالت خمیری تغییر پیدا کرد. طعم‌های مختلف و جدید به دنیای بستنی‌ها وارد شد و این دسر منجمد توانست به سرعت به یکی از خوراکی‌های پرطرفدار در تمام دنیا تبدیل شود.

تاریخچه بستنی در ایران

تاریخچه بستنی در ایران چندان بی‌شباهت به روم باستان نیست. در ایرانِ قدیم مردم با ترکیب آب انگور و یخ و برف، دسر دلچسب خود را درست می‌کردند. در فصل تابستان این برف‌ها از یخچال‌های زیر زمینی یا برف‌های باقیمانده در کوه‌ها برداشته میشد.

با این حال رونق بستنی به شکل امروز، به دهه‌ 30 بر می‌گردد. زمانی که دست‌فروشان بساط خوراکی‌‌هایشان را روی زمین یا چرخ‌های کوچک پهن کرده و مردم در حال رفت و آمد را به خرید آنها تشویق می‌کردند. در حقیقت بستنی فروشی در تهران قدیم چندان شبیه به چیزی که امروز وجود دارد، نبود.

سرانجام در سال‌های دهه 40، ورود ماشین‌های بستنی ساز به ایران همه چیز را عوض کرد. شركت سازنده اين ماشین‌ها به هر کدام از بستنی فروشی‌های شناخته شده تهران، يك دستگاه هديه داد. پس از آن ساخت فالوده در کنار بستنی هم رونق فراوانی گرفت و این خوراکی خوشمزه به بخشی از تفریحات مردم پایتخت تبدیل شد.

برای مشاهده و اجاره روزانه خانه در تهران کلیک کنید

بهترین بستنی فروشی‌ تهران کجاست؟

گرچه انتخاب بهترین بستنی فروشی تهران در میان انبوهی از بستنی فروشی‌های پایتخت کاری سخت و دشوار است، اما ما برایتان لیستی از بهترین گزینه‌ها در مناطق مختلف شهر گرداوری کردیم تا با خیالی آسوده از این خوراکی خوشمزه لذت ببرید:

بهترین بستنی فروشی های مرکز تهران

مناطق مرکزی تهران همیشه به داشتن بهترین رستوران‌ها و اغذیه فروشی‌ها شناخته می‌شدند. خبر خوب این است که در این محله‌ها بستنی فروشی‌های محبوب و متفاوتی هم وجود دارد که سر زدن به آنها خالی از لطف نیست:

بستنی فروشی سی دا

بستنی فروشی سی‌دا یکی از متفاوت‌ترین بستنی فروشی‌های مرکز تهران است که از سال ۱۳۹۶ کار خود را در این محدوده آغاز کرد. اما ویژگی مهم این مغازه در تنوع بستنی‌هایش قرار دارد؛ به گونه‌ای که احتمالآ برای انتخاب در میان طعم‌های مختلف به سختی قادر به تصمیم‌گیری خواهید بود. از جمله بستنی‌های خلاقانه این برند، سوربتو است که به دلیل نداشتن مواد افزودنی و حتی شیر، برای افراد دارای حساسیت بسیار مناسب خواهد بود.

نشانی

خیابان سهروردی شمالی، پایین‌تر از بهشتی، نبش اندیشه‌ ٣

شماره تماس: ۸۸۴۵۸۷۲۷

بستنی فروشی‌های میدان سپاه

گرچه میدان سپاه معمولا به خاطر قرار داشتن حوزه حفاظتی نظام وظیفه شناخته می‌شود، اما دلیل دیگری هم در پشت پرده شلوغی‌های گاه و بیگاه این میدان وجود دارد. سال‌هاست که اطراف میدان سپاه به محلی برای فروش آبمیوه و بستنی‌های هیجان انگیز تبدیل شده است.

بسیاری از جوانان و خانواده‌ها ترجیح می‌دهند تا آخر هفته‌ها برای خوردن انواع بستنی عازم این منطقه مرکزی شوند و لحظاتی را در این پاتوق قدیمی بگذرانند. گرچه نمی‌توان رد پای بهترین بستنی فروشی تهران را در این محدوده پیدا کرد، اما پرسه زدن در میان مغازه‌های کوچک بستنی فروشی میدان سپاه قطعآ خاطره خوشی را برایتان رقم می‌زند.

بستنی فروشی منصور

اگر از طرفداران پر و پاقرص بستنی‌های سنتی باشید، حتمآ سر زدن به این بستنی فروشی را در ابتدای لیست کارهایی که باید انجام بدهید، بگذارید. شهرت و محبوبیت‌ بستنی‌های منصور تا جایی زیاد است که در بسیاری از شهرهای ایران با این نام شعبه‌هایی را هم دایر کرده‌اند و بستنی‌هایش را به عنوان بهترین بستنی تهران معرفی می‌کنند.

البته که این بستنی فروشی جایی برای نشستن ندارد و ممکن است در ساعات شلوغ، با صف طویلی از علاقه‌مندان این خوراکی مواجه شوید. با این حال قیمت بستنی‌ها و حتی فالوده‌های این مغازه بسیار مناسب و مقرون به صرفه است و ارزش ایستادن در صف را دارد!

نشانی

تهران، ونک، خیابان ملاصدرا، بعد از چهارراه شیراز، پلاک ۹۳

شماره تماس: ۸۸۰۴۲۹۵۹

بخوانید از: جاهای دیدنی تهران

سوییت دریم جلاتو

یکی از متفاوت‌ترین بستنی فروشی‌های مرکز تهران، سوییت دریم جلاتو است که انواع جلاتوهای ایتالیایی و بستنی سوربتو (بستنی‌ بدون شير) را به شکل مدرن و بر اساس انتخاب مشتری عرضه می‌کند. نکته خلاقانه سوییت دریم جلاتو، بستنی‌های چوبی است که با شکلات تلخ، شکلات شیری و انواع خوراکی‌های خوشمزه تزئین می‌شوند.

اگر در گشت و گذار در تهران ،  به جز بستنی به شیرینی هم علاقه دارید، این کافه برایتان یک گزینه هیجان انگیز هم در نظر گرفته است! چوروس یا همان شیرینی‌های بامیه از جمله خوردنی‌های پرطرفدار این مجموعه هستند که با سس‌های شیرین شکلاتی سرو می‌شوند.

نشانی: تهران خ ملاصدرا خ شیراز شمالی نرسیده به خیابان ونک پلاک ۲۲۹

شماره تماس: ۸۸۰۴۶۲۶۲

بهترین بستنی فروشی های غرب تهران

شاید باورش کمی سخت به نظر برسد، اما بدون اغراق متفاوت‌ترین بستنی فروشی‌های تهران معمولا در مناطق غربی شهر جا خوش کرده‌اند. در کوچه پس کوچه‌های محلات این منطقه، همیشه یک مغازه متفاوت بستنی فروشی وجود دارد تا کامتان را شیرین کند.

بستنی بابا رحیم؛ از بهترین بستنی فروشی های تهران

این بستنی فروشی قدیمی بیشتر از آنکه به خاطر بستنی‌هایش معروف باشد، به دلیل معجون‌های مختلفش شناخته می‌شود. طعم نوستالژیک معجون‌های گردویی و شیرپسته‌های خوشمزه این بستنی فروشی، احتمالآ شما را یاد گذشته‌ها می‌اندازد؛ مخصوصآ اگر طرفدار این سبک از خوردنی‌ها باشید.

بستنی بابا رحیم سابقه‌ای 50 ساله دارد و در کنار معجون‌های پرملات‌، بستنی‌های اسکوپی متنوع، انواع آب میوه و حتی فالوده شیرازی را هم برای طرفدارانش مهیا می‌کند.

نشانی: میدان توحید، خ ستارخان، مقابل خ نمازی (کوثر)، نبش ک شادی، پلاک ۲۴۵

شماره تماس: ۶۶۹۴۰۰۶۸

بخوانید از: راهنمای سفر به تهران

کافه بستنی جلاتو لب

کارگاه جلاتو یک موسسه تولید و فروشگاه بستنی ایتالیایی است که محصولاتش را با متد اصیل ایتالیایی تولید و عرضه می‌کند. این مجموعه بدون اغراق می‌تواند در رده بهترین بستنی فروشی تهران قرار بگیرد؛ زیرا به گواه مشتریان، کیفیت خوب، برخورد و سرویس مناسب و گزینه‌های متنوع شما را تحت تاثیر قرار خواهند داد. در کنار بستنی‌های جلاتو، این مجموعه به سرو قهوه، انواع نوشیدنی و حتی کیک نیز مشغول است.

نشانی

شهرک غرب، فاز ۱ ، خیابان ایران زمین، مرکز تجاری گلستان، بالکن طبقه اول

شماره تماس: ۸۸۰۸۸۱۸۱

بستنی فروشی جلاتو هاوس تهران

جلاتو هاوس از جمله بستنی فروشی‌های خلاق غرب تهران به حساب می‌آید که ویژگی اصلی آن تولید بستنی‌های بدون لاکتوز است. بستنی‌های این مجموعه در طعم‌های گوناگون و برای افراد مختلف از جمله گیاهخواران و افراد مبتلا به دیابت تولید می‌شوند. یک ویژگی مهم دیگر خانه جلاتو یا جلاتو هاوس، امکان سفارش اینترنتی بستنی‌هاست.

نشانی

شهرک غرب، بلوار فرحزادی، خیابان سپهر، خیابان فخارمقدم، پلاک ۹

شماره تماس: ۸۸۵۸۱۷۱۴

بهترین بستنی فروشی های جنوب تهران

انصاف نیست که برای پیدا کردن بهترین بستنی فروشی تهران، به سراغ کوچه پس کوچه‌های جنوب شهر نرویم. مردم خونگرم جنوب تهران از قدیم پاتوق‌های مختلفی برای تفریح آخرِ هفته‌ها و خوردن یک بستنی هیجان انگیز داشتند. پاتوق‌‌هایی که هنوز پابرجا هستند و طرفداران بسیاری دارند.

 

بستنی فروشی طعمی نو

در این مغازه خوش آب و رنگ، برخی از بستنی‌ها به شیوه متفاوتی درست می‌شوند. روش ساختن آنها در نوع خودش جالب و جدید است: مواد اولیه بسته به طعم به صورت اسلایس شده روی یک صفحه برودتی ریخته شده و بر روی آن مایع مخصوص بستنی ریخته می‌شود. این دو ترکیب با کاردک، خرد و مخلوط شده و در نتیجه طعم‌ها با مایع بستنی یکی می‌شوند.

به دلیل سرمای سطح، مایع بستنی کم کم شروع به یخ زدن می‌کند. بعد از آن دوباره با کاردک بستنی یخ زده به صورت رولی از روی صفحه برداشته می‌شود و آماده سرو خواهد بود.

نشانی

میدان انقلاب، اول کارگر شمالی، بالاتر از خیابان فرصت، کوچه مستعلی، مجتمع تجاری مهرسان، طبقه اول، واحد 16

شماره تماس: 66597695

بستنی شاد

اولین شعبه بستنی شاد در سال ۱۳۶۱ و در خیابان عباس آباد شروع به فعالیت کرد و بعدها به دلیل استقبال بالای مردم و کیفیت بالا کسب و کار خود را گستری داد. شعبه اصلی بستنی شاد در حال حاضر در چهارراه ولیعصر قرار دارد. خبر خوب برای علاقه‌مندان بستنی این است که می‌توانند در این مغازه بیش از 86 طعم متفاوت و جدید را امتحان کنند.

نشانی

چهارراه ولیعصر، روبروی بازار کامپیوتر رضا

شماره تماس: ۷۲۵۶۱

بهترین بستنی فروشی های شمال تهران

بدون اغراق می‌توان بستنی فروشی‌های شمال تهران را به عنوان قدیمی‌ترین و نوستالژیک‌ترین مغازه‌های پایتخت به حساب آورد. بستنی معروف تهران، اکبر مشدی، برای نخستین بار در کوچه‌های پر درخت این منطقه به شهرت رسید. گرچه هنوز نام و آوازه بستنی فروشی‌های قدیمی دیگری هم برای ساکنان این منطقه آشنا و خاطره انگیز است.

بستنی فروشی اکبر مشتی ملایری

اکبر مشدی بهترین بستنی فروشی تهران

همانطور که گفتیم، در سال‌های دهه 40 شركت سازنده ماشین بستنی سازی به هر کدام از بستنی فروشی‌های شناخته شده تهران يك دستگاه هديه داد. اما در اين ميان يكی از بستنی فروشی‌های بسيار قديمی به نام اكبر مشدی، زير بار استفاده از اين دستگاه‌ها نرفت.

شاید برای همین بود که در آن سالها بستنی اکبر مشدی، تنها بستنی معروف تهران شناخته میشد. وجه تمایز این بستنی هم در طعم دهنده‌های آن قرار داشت: بستنی همراه با زعفران، گلاب، خلال پسته و بادام و تکه‌های یخ زده خامه سرو میشد. مزه‌ای که امروز برای بسیاری از ما آشناست و از آن به عنوان بستنی سنتی یاد می‌کنیم.

میراث اکبر مشتی هنوز در تهران پابرجاست و اکنون به شکل مغازه‌ای کوچک در میدان تجریش قرار دارد. در این مغازه هنوز بستنی‌های سنتی و فالوده‌های خوش عطر و طعم قابل سفارش هستند. ما به پاس قدمت و طعم نوستالژیک بستنی‌های سنتی اکبر مشدی، این مجموعه را به عنوان بهترین بستنی فروشی تهران معرفی می‌کنیم.

نشانی

تهران، میدان تجریش، خیابان شهرداری، نرسیده به خیابان ناهید

شماره تماس: ۲۲۷۳۹۱۲۴

بستنی متری و کیلومتری

مگر می‌شود در خیابان ولیعصر قدم زد و از لذت چشیدن بستنی‌های قیفی این خیابان صرف نظر کرد؟ این بستنی فروشی که روبه‌روی پارک ملت قرار دارد، در روزهای تعطیل پاتوقی است برای دوست‌داران بستنی‌های قیفی بزرگ که برای رسیدن به آن راه طولانی را طی کرده‌اند.

آدرس: خیابان ولیعصر، روبروی پارک ملت، جنب کوجه آرامش

بخوانید از: 13 چشم‌انداز بی نظیر در بام های تهران که نباید از دست داد

بستنی کارول

کارول در کنار بستنی‌های باکیفیت و خوشمزه‌اش، وافل‌های ترد و لذیذی را آماده می‌کند که بسیاری برای تهیه آن سر و دست می‌شکنند. بستنی‌های کارول معمولآ ترکیبی از چند میوه یا خوراکی خوشمزه مثل نوتلا، موز، توت فرنگی و فندق هستند.

نشانی: تهران، بلوار قیطریه، نبش خیابان شب تاب

شماره تماس: ۲۲۶۸۸۸۶۰

بستنی فروشی ناصر تهران

بستنی ناصر یکی از بستنی فروشی‌های قدیمی شمال تهران است که در سال‌های اخیر با به روز کردن منو و محصولات خود، سعی در راضی نگه داشتن سلایق گوناگون داشته است. بستنی سنتی محبوب‌ترین خوراکی این مجموعه است که همراه با مغز بادام، گردو یا پسته سرو می‌شود. شیر پسته‌ها و شیک‌های بستنی ناصر از دیگر خوردنی‌های خوشمزه و پرطرفدار این مغازه به حساب می‌آیند.

نشانی

پاسداران، روبروی نارنجستان یکم

شماره تماس: ۲۲۸۰۲۸۲۰

بستنی بن آیس (اندرزگو)

بستنی بن آیس برای اولین بار در سال 1391 به شکل یک مغازه آبمیوه فروشی در اندرزگو کار خود را آغاز کرد. این مجموعه برای تولید بستنی‌ها و دیگر محصولات خود از طبیعی‌ترین مواد استفاده می‌کند.

نشانی

اندرزگو شرق به غرب، بعد از اشکستان پور نرسیده به چهاراه قیطریه

شماره تماس: 67572

بستنی عمو حسین

یکی دیگر از بستنی فروشی‌های قدیمی شمال تهران، بستنی عمو حسین است که در خیابان اقدسیه قرار دارد . این مغازه در کنار بستنی‌های خوشمزه و متنوع، به دلیل آبمیوه‌های تازه و طبیعی‌اش شهرت فراوانی کسب کرده است. بستنی‌های عمو حسین شامل بستنی سنتی و بستنی‌های اسکوپی می‌شوند.

نشانی: اقدسیه، خیابان بدیعی

شماره تماس: ۰۹۱۲۳۹۷۳۶۷۱

بستنی جلاتو ایلیو؛ از معروف ترین بستنی فروشی های تهران

اگر از علاقه‌مندان دنیای شرینی و شکلات باشید، حتمآ نام ایلیو به گوشتان خورده است. این برند نام آشنا در سالهای اخیر با تولید محصولاتی مانند کیک و کوکی فعالیت خود را آغاز کرد. در حال حاضر این مجموعه یکی از شعبات خود را در محله الهیه تاسیس کرده است و در آن برای علاقه‌مندان دنیای شیرین بستنی‌ها، جلاتوهای هیجان انگیزی را سرو می‌نماید.

نشانی: الهیه،بزرگراه مدرس،خ بیدار،خ شهید فیاضی،پ ۱۲۴،مرکز خرید مریم

شماره تماس: 26292847

بستنی سن مارکو؛ قیطریه تهران

این بستنی فروشی محبوب تا مدت‌ها به عنوان یکی از پاتوق‌های ساکنان قیطریه و محله‌های نزدیک به آن شناخته می‌شد. از جمله ویژگی‌های بستنی سن مارکو، استفاده از مواد اولیه طبیعی بدون نگهدارنده، بدون رنگ، روغن‌های گیاهی و طعم دهنده‌های شیمیایی است. در نتیجه طرفداران سن مارکو همیشه از محصولی تازه و با کیفیت بالا استفاده می‌نمایند.

نشانی

بلوار 35 متری قیطریه، پلاک 93، جنب کوچه بشتاب

شماره تماس: 22238108

بستنی سال سال

بستنی سال سال شاید از این نظر قابل توجه باشد که برای نخستین بار از محصول متفاوتی با نام ماست بستنی میوه‌ای رونمایی کرده است. این بستنی فروشی بسیاری از محصولات خود را از ماست تازه تهیه می‌کند. ماست بستنی‌های سال سال در مقایسه با بستنی‌های دیگر چربی بسیار کمتری دارند، به آسانی هضم می‌شوند و سرشار از کلسیم و پتاسیم هستند.

نشانی: پاسداران، بین دشتستان هفتم و دشتستان هشتم

سخن نهایی؛ چطور بهترین بستنی فروشی معروف تهران را انتخاب کنیم؟

سعی کردیم تا در این مطلب با شما از بهترین بستنی فروشی‌های پایتخت و بستنی معروف تهران صحبت کنیم. فراموش نکنید که این بستنی فروشی‌ها تنها گزیده‌ای در میان خیل عظیم مغازه‌هایی هستند که در تلاشند تا لحظه‌هایی شیرین و به یاد ماندنی را در ذهنمان حک نمایند. در پایان اگر قصد سفر به تهران را دارید حتما قبل از سفر نسبت به اجاره ویلا یا اجاره روزانه خانه در تهران اقدام کنید تا از تمامی جاهای دیدنی  این کلان شهر زیبا به راحتی دیدن کنید.

سوالات متداول:

بهترین بستنی فروشی تهران کجاست؟

بهترین بستنی فروشی های تهران در اقصی نقاط آن پراکنده اند ولی نام بستنی اکبر مشدی ملایری در تجریش تهران بسیار شناخته شده است.

بستنی‌های گیاهی برای گیاهخواران در کجای تهران وجود دارد؟

بستنی‌های جلاتو هاوس در طعم‌های گوناگون و برای افراد مختلف از جمله گیاهخواران و افراد مبتلا به دیابت تولید می‌شوند.

 

3 پاسخ
  1. درود نظر داده:

    درود. در لیستهای پس از این خواهشمندیم از بستنی فروشیهایی که بستنی گیاهی یا همون وگن یا همون غیرلبنی و بستنی بدون قند (مناسب افراد دیابتی) دارند هم بنویسید. با سپاس
    کاش بستنی فروشی ها از گذاشتن نامهایی مثل “عمو بستنی” و “عمو حسین” و “عمو ممد” و “داش مشتی” و امثال اینا هم خودداری می کردن … با برخی از این اسامی آدم بیشتر تشویق می شه که اون بستنی رو نخوره. اشتهای آدم کور می شه. آدم فکر می کنه بستنیشون مزه لاستیک سوخته کامیون رو می ده.

  2. درود نظر داده:

    درود. در لیستهای پس از این خواهشمندیم از بستنی فروشیهایی که بستنی گیاهی یا همون وگن یا همون غیرلبنی و بستنی بدون قند (مناسب افراد دیابتی) دارند هم بنویسید. با سپاس
    کاش بستنی فروشی ها از گذاشتن نامهایی مثل “عمو بستنی” و “عمو حسین” و “عمو ممد” و “داش مشتی” و سیبیل بستنی” امثال اینا هم خودداری می کردن … با برخی از این اسامی آدم بیشتر تشویق می شه که اون بستنی رو نخوره. اشتهای آدم کور می شه. آدم فکر می کنه بستنیشون مزه لاستیک سوخته کامیون رو می ده.

    1. بهشته محمدی نظر داده:

      سلام دوست عزیز حتما در اپدیت جدید مواردی که گفتید اضافه می شود

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب