همه چیز درباره ویروس کرونا و راههای پیشگیری

0

ویروس مرگبار کرونا که از شهر ” ووهان ” چین سرچشمه میگیرد در هشت کشور دیگر مبتلایانی پیدا کرده و همچنان رو به گسترش است.

کارشناسان پیش بینی میکنند که تا پایان روزهای سال نوی چینی ها، صدها میلیون نفر به این کشور سفر کرده باشند که همین موضوع خطر ابتلای جهانی به این ویروس را افزایش میدهد.

تا به امروز، آمارها از کشته شدن 250 نفر و مبتلا شدن بیش از هزاران نفر در سطح جهان خبر میدهد. این بیماری به جز چین در حداقل هشت کشور دیگر هم دیده شده است: تایلند ، ژاپن ، کره جنوبی ، تایوان ، ویتنام ، سنگاپور ، عربستان سعودی و ایالات متحده آمریکا.

کارشناسان بهداشت برای معرفی،محافظت و پیشگیری از این ویروس مواردی را مطرح کرده اند که با شما در میان میگذاریم

کرونا چیست؟

کرونا چیست

خانواده ویروس ” کرونا ” گروه بزرگی از ویروس ها هستند که بر دستگاه تنفسی تأثیر می گذارند. ویروسهای این خانواده می توانند منجر به سرماخوردگی ، ذات الریه و سندرم حاد تنفسی شوند که مشابه آن در سالهای 2002 و2003 و با اسم ” سارس ” منجر به ابتلا 8000 مورد و مرگ 774 نفر در چین شد.

در ابتدا پزشکان گمان می كردند این ویروس – كه به احتمال زیاد از بازار غذاهای دریایی سرچشمه گرفته – تنها از حیوانات به انسان قابل شیوع باشد. اما پس از تحقیقاتی مشخص شد كه انسانها هم می توانند ناقل کرونا باشند.

زمان شیوع این بیماری نگران کننده است زیرا انتظار می رود صدها میلیون نفر برای جشن سال نو چینی ها به این کشور سفر کنند. کارشناسان معتقدند که سفر به کشورهای آلوده میتواند مانند آتش سوزی کرونا را به نقاط دیگر گسترش دهد.

در زیر نکاتی برای پیشگیری و دقت بیشتر هنگام سفر مطرح میکنیم :

از تماس با افراد بیمار جلوگیری کنید، مخصوصاً آنهایی که علائم سرماخوردگی دارند.

از تماس با افراد بیمار جلوگیری کنید

افرادی که به ویروس کرونا مبتلا شده اند از علائمی چون تب و لرز، سردرد و گلودرد صحبت کرده اند. عده ای هم گفته اند که در تنفس مشکل دارند. از تماس با افرادی که علائمی شبیه به ذات الریه یا سرماخوردگی دارند و سرفه میکنند خودداری کنید.

بهداشت شخصی را رعایت کنید

بهداشت شخصی

هنگام عطسه یا سرفه حتمآ از دستمال استفاده کنید و جلوی دهان و بینی خود را بگیرید.

شستن دستهایتان باید حداقل 20 ثانیه طول بکشد. در صورت نبود صابون میتوانید از مایعات ضد عفونی کننده ای که حداقل 60 درصد الکل دارد استفاده کنید.

کمربند ایمنی و سینی های هواپیما معمولآ توسط خدمه پاک می شوند اما میتوانید خودتان مجدد آنها را با مایع ضدعفونی تمیز کنید.

چشم، بینی و دهانتان را با دستان شسته نشده لمس نکنید

شست و شوی دستها

همانطور که پیش از این گفتیم اگر مسافر هستید باید دست خود را به طور مکرر با آب و صابون بشویید. در غیر این صورت به هیچ وجه صورت و دهانتان را لمس نکنید.

متاسفانه هیچ واکسنی برای محافظت در مقابل کرونا وجود ندارد. هنوز درمان مشخصی پیدا نشده و اگر قرار بر ساخت واکسن کرونا باشد، سالها طول خواهد کشید.

اگر به چین یا کشورهای آلوده سفر میکنید، به حیوانات نزدیک نشوید

به حیوانات نزدیک نشوید

دانشمندان ویروس کرونا را در بازارهای دریایی محلی که حیوانات زنده هم در آن وجود دارد ردیابی کرده اند . آنها تصور میکنند که این ویروس از خفاش و مار به انسانها انتقال پیدا کرده است.

از زمان شیوع این بیماری درخواستهای زیادی برای تعطیلی بازارهای حیوانات زنده اعلام شده است. پس تا میتوانید از محیطهای محلی و تماس با حیوانات خودداری کنید.

ماسک همیشه کمک کننده نیست

ماسک

بسیاری از مردم تصمیم به خرید ماسک های صورت گرفته اند تا جایی که طبق گفته ها در بعضی از فروشگاه های چین ماسک صورت نایاب شده است. پزشکان اعتقاد دارند که زدن ماسک هیچوقت راهی صد در صد موثر برای محافظت از بیماری های عفونی نیست و بهترین راه همان شستن دستهاست.

در صورت مشاهده علائم بیماری سریعآ به مقامات پزشکی مراجعه کنید

علائم بیماری

چه در سفر باشید و چه از سفر برگشته اید، در صورت دیدن هر علامت مشکوک سریعا به پزشک مراجعه کنید. تمام مسافرانی که اخیرآ مریض بوده اند و به چین سفر کرده اند، باید تاریخچه سفرشان را به یک پزشک اطلاع دهند.

در بسیاری از کشورها مسافران مشکوک و بیماران در بدو ورود به کشور مورد غربالگری قرار میگیرند. تا به امروز ایران و 31 ایرلاین‌ و کشور دیگر پروازهای چین خود را در ماه فوریه لغو کرده اند تا از شیوع این بیماری جلوگیری کنند.

در کنار این موارد ، آموزشهای فردی از طریق رسانه ها و اینترنت در حال افزایش است و پزشکان امیدوارند مردم با رعایت بهداشت فردی و به ویژه شستن دست ها این بیماری مهلک را متوقف کنند.

برگردان از

https://vietnaminsider.vn/

سایت شب، رزرو آنلاین ویلا و سوئیت

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب