چطور واکسن کرونا گردشگری را برای همیشه تغییر میدهد

0

در تاریخ 9 نوامبر یکی از کاندیداهای واکسن کووید 19، ساخته شده توسط شرکت هایPfizer و BioNTech، به عنوان ایمن ترین واکسن برای مقابله با این بیماری معرفی شد. این واکسن که با نام فایزر شناخته میشود توانسته است بیش از 90٪ در جلوگیری از ابتلا داوطلبان به ویروس موثر باشد.

پس از این خبر، صنعت گردشگری که روزهای رکود خود را طی میکرد بلافاصله با افزایش قیمت سهام شرکت های هواپیمایی و کشتی های کروز مواجه شد. اپراتورهای جستجوی تور و برنامه های سفر،از افزایش رزرو و سرچ برای مسافرت در سال 2021 خبر دادند.

مسافران با اعلام پیدا شدن واکسن کرونا به این فکر افتادند که میتوانند پس از مدتها تعطیلات دلخواهشان را تجربه کنند. اما آیا سفر رفتن با وجود این کشف به شرایط گذشته برمی گردد؟ یا روزهای خوش تعطیلات هم مانند بسیاری از فعالیتهای دیگر تغییر کرده است؟

 

 

اولویت واکسیناسون

دکتر “فلیسیتی نیکلسون” متخصص امور مسافرتی در کلینیک Trailfinders انگلیس، می گوید که برای پاسخ پرسشهای بالا همچنان باید صبر کنیم.

وی اعتقاد دارد که فعلآ باید منتظر گذر زمان بود تا همه چیز به نوعی به حالت عادی برگردد و این موضوع زمان زیادی میخواهد.

نیکلسون همچنین میگوید: “در حال حاضر بخشهای گردشگری در آخرین اولویتهای روند این واکسن هستند. كشورها پیش از نفوذ عمومی واکسن ابتدا به سراغ واكسیناسیون اقشار آسیب پذیر و كارکنان پزشکی و بهداشتی خواهند رفت. با اینکه با شنیدن کشف واکسن فایزر بسیار خوشحال شدیم ولی بعید است به همان سرعت که دولتها و کشورها میگویند روند واکسیناسیون و ایمنی جهانی برقرار شود. ”

اگر کشورها بتوانند راهی برای حمل و نقل صحیح این واکسن پیدا کنند (که باید در منفی 70 درجه سانتیگراد یا منفی 94 درجه فارنهایت ذخیره شود)، اوایل سال آینده به عنوان زمان شروع دوباره سفرها پیش بینی شده است.

کشورهایی که اقتصاد آنها مبتنی بر جهانگردی است از بازگشت مردم و مسافران ناامید شده اند، با این وجود بیشتر افراد در صنعت مسافرت میدانند كه تا پاییز 2021 اوضاع گردشگری به خوبی روزهای پیش از کرونا نخواهد بود.

 

گردشگری بعد از واکسن کرونا

تصور نکنید که به محض انجام برنامه واکسیناسیون می توانید اولین هواپیما را بگیرید و به سادگیِ گذشته راهی شهر یا کشور رویاییتان شوید. نیکلسون معتقد است که احتمالآ مدرک تزریق واکسن برای کشورهای مقصد اجباری شود.

یک گواهینامه بین المللی واکسیناسیون یا پیشگیری برای ورود به کشورهای خاص، از جمله مدارکی است که مسافران باید همراه داشته باشند.

وی می گوید: “من فکر می کنم یک گواهینامه رسمی، بصورت آنلاین یا کاغذی وجود خواهد داشت که نشان می دهد در کلینیک معتبری واکسینه شده اید. همراه داشتن این گواهینامه معمولآ از سمت کشور مقصدتان مشخص خواهد شد.

در حقیقت بیشتر كشورهایی كه جمعیت آسیب پذیر یا مسن تری دارند خواستار چنین اثباتی هستند زیرا می دانیم که این بیماری تا چه حد میتواند برای این گروه افراد ویرانگر باشد.”

 

جبران زمان از دست رفته با سفرهای خاص

اما برنامه بعدی پس از همراه داشتن مدارک واکسیناسیون چه خواهد بود؟

به گفته “جان بیوان”، مدیرعامل گروه مسافرتی Dnata، از زمان اعلام خبر پیدا شدن واکسن میزان قابل توجهی در افزایش تعداد رزروها مشاهده شده است. همچنین میانگین ارزش رزرو توسط افرادی که استطاعت سفر به خارج از کشور را دارند تا 25 درصد نسبت به روزهای پیش از کرونا افزایش یافته است.

مردم امسال تعطیلاتی نداشته اند، پس قرار است که خودشان را با پیشنهادهای بهتری مهمان کنند. رزرو اتاق های با کیفیت تر و افزایش سفر با گروههای خانوادگی از جمله تغییراتی است که به تازگی هنگام رزرو اقامتگاه از سمت مسافران دیده میشود.

برای مثال شرکتNetflight شاهد رزرو گروه 19 نفره ای است که میخواهند برای تعطیلات عید پاک به دوبی سفر کنند.

مدیرعامل این شرکت اعتقاد دارد که مردم در سال گذشته فرصتهای زیادی برای سفر را از دست داده اند و می خواهند تجربه ای متفاوت داشته باشند. در حقیقت مسافران میخواهند تا اولین سفرشان بعد از کرونا ویژه و خاص باشد.

به این ترتیب تقاضا برای سفرهای غیر عادی به قدری زیاد شده است که این شرکت در ماه اکتبر مجموعه جدیدی از سفرهای منحصر به فرد را با عنوان Journeys to Come راه اندازی کرد. دیدن خورشید گرفتگی در پاتاگونیا و شنا با نهنگها زیر آفتاب نیمه شب ایسلند، از جمله این برنامه ها هستند.

 

تغییرات محسوس در فرودگاهها

حتی با وجود واکسن کرونا و ایمنی احتمالی،”جان بیوان” باور دارد که شیوه مسافرت به ویژه در مکانهایی مانند فرودگاه ها تغییر میکند. اینگونه به نظر میرسد که در آینده خطوط هواپیمایی باید بدون لمس سطوح و بصورت آنلاین، تمام فعالتیهای خود را انجام دهند.

قوانین متعدد فرودگاهها به ترتیب حذف خواهند شد و این موضوع میتواند تجربه بهتری برای مسافران باشد. هم اکنون بسیاری از خطوط هوایی از مسافران میخواهند که هنگام سوار شدن به هواپیما، در صندلی های انتظار بنشینند و به نوبت و با آرامش بلیط خود را تحویل دهند. بدین ترتیب دیگر خبری از صفهای طولانی و شلوغی برای وارد شدن به هواپیما نخواهد بود.

محدودیت بوفه ها، نبود ازدحام، حفظ فضای شخصی و جلوگیری از دست دادن و در آغوش گرفتن از دیگر تغییراتی است که این روزها در فرودگاهها دیده میشود. این محدودیت ها تا زمانی که مردم احساس راحتی بیشتری نکنند باقی خواهد ماند.

همچنین ممکن است بسیاری از فعالیتها و روادید فرودگاهی حذف و روشهای آنلاین جایگزین آنها شود.

 

قوانین مسافرتی آزادتر، تمام چیزی که نیاز داریم

اما اگر روزهای پایانی کرونا با یک ویژگی خوب همراه باشد، قطعآ این ویژگی قوانین آزادتر صنایع گردشگری است.

بسیاری از سیاستهای ارائه شده توسط شرکتهای گردشگری برای سال 2021 کاملاً انعطاف پذیر است و به نظر می رسد که این موضوع حداقل در کوتاه مدت ادامه داشته باشد.

صنعت گردشگری تاکنون توانسته است تا موضوع بازپرداخت هزینه ها را در مراحل مختلف به سرانجام برساند. از طرف دیگر مسافران هم در مورد آنچه رزرو می کنند و انتظاراتی که دارند، آگاه تر شده اند.

به بیان بهتر تامین کنندگان این صنعت باید توانایی ارائه انعطاف پذیری را داشته باشند زیرا مشتریان به دنبال شفافیت هستند.

طبق سیاست های جدید، برخی از شرکتهای گردشگری در بیشتر رزروهای اخیر خود، تا حداکثر 30 روز قبل از عزیمت استرداد کامل را ارائه می دهند.

این موضوع همچنین در عملکرد شرکتهای هواپیمایی دیده میشود. بدین ترتیب مسافران کمتر از گذشته با از بین رفتن پول هنگام لغو پرواز مواجه خواهند شد.

به مسافران آینده توصیه می شود که با دیدن پرواز با شرایط انعطاف پذیر، رزرو خود را انجام دهند زیرا ظرفیت هواپیمایی در سال 2021 همچنان پایین خواهد بود.

 

نگاه جدید گردشگران

بسیاری از پزشکان و متخصصان بهداشت بر این اعتقادند که انجام واکسیناسیون کرونا به نفع مبارزه با بیماری های دیگر است و میتواند باعث درمان بهتر سایر ویروسها از جمله ابولا شود.

علاوه بر این، نگرشِ مسافران نسبت به سلامتی و بهداشت در حال تغییر است. مردم اکنون نسبت به بیماریهای عفونی آگاهی بیشتری دارند.

قبل از همه گیری، تعداد مسافرانی که پیش از سفر درباره مقصدشان تحقیق میکردند یا از افراد دیگر مشاوره میگرفتند بسیار کم بود. در حال حاضر تعداد زیادی از گردشگران به مشاوره های مسافرتی روی آوردند و از این طریق با دیگر خطراتِ کشور مقصد آشنا میشوند.

امروز مردم فهمیده اند که یک ویروس تا چه حد میتواند خطرناک و ویران کننده باشد. شاید این آگاهی از جمله نکات مثبتی باشد که در جریان این همه گیری بوجود آمده است.

 

برگردان از

https://edition.cnn.com/travel/article/

 

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب