گشتی کوتاه در زیباترین پارک شمال تهران، پارک نیاوران

0

پارک نیاوران یکی از قدیمی‌ترین و زیباترین پارک‌های تهران است. بوستانی با درختان کهنسال که در محدوده شمالی پایتخت واقع شده و به دلیل وسعت و آب و هوای مطبوعش، شهرت زیادی در میان دیگر پارک‌های تهران دارد. در این مطلب با ما همراه باشید تا از این بوستان دیدنی و سرسبز دیدن کنیم و با شما سری به جاذبه‌های منحصر به فرد آن بزنیم!

معرفی و تاریخچه پارک نیاوران

پارک نیاوران هم مانند دیگر پارک‌های قدیمی تهران تاریخچه جالب و خواندنی دارد. بد نیست که بدانید این پارک در دوره پهلوی دوم و در سال ۱۳۴۸ به سبک باغ‌های اصیل و سنتی ایرانی احداث شده است. بوستانی با مساحتی بالغ بر ۶۲ هکتار که حدود ۸ هکتار آن به گل کاری و جاذبه های گیاهی اختصاص یافته و در ۲۰ هکتار دیگر آن چمن کاری انجام شده است. البته که ۳ و نیم هکتار از این بوستان هم شامل حوضچه بزرگ و آب نماهای کوچک و بزرگش می‌شود.

البته که پارک نیاورانِ امروز، با بوستانی که در قدیم وجود داشته تفاوت‌های بسیاری دارد! این بوستان در زمان پهلوی از زمین‌های مجموعه‌ کاخ نیاوران بوده است. در دهه ۴۰ بخشی از این زمین به شهرداری تهران واگذار می‌شود تا در آن بوستانی عمومی برای شهروندان احداث گردد. «علی سردار افخمی»، معمار برجسته‌ی ایرانی که طراحی مکان‌هایی چون تئاتر شهر را نیز انجام داده است، ساخت این بوستان را برعهده می‌گیرد و به کمک طراحان و معماران انگلیسی، آن را به شکل امروزی در میآورد.

البته که این پارک در سال‌های مختلف مورد بهسازی و بازسازی هم قرار گرفت و بخش‌هایی از آن با گذر زمان تغییر کاربری یافت.

برای مشاهده و اجاره روزانه خانه در تهران کلیک کنید

آدرس پارک نیاوران و مسیرهای دسترسی

پارک نیاوران

پارک نیاوران درست در یکی از شمالی‌ترین مناطق پایتخت قرار دارد. این بوستان در  انتهای شمالی خیابان پاسداران و در جنب کاخ نیاوران واقع شده است که برای رسیدن به آن می‌توان از راه‌های مختلفی استفاده کرد. با این حال یک نکته مهم پیش از انتخاب شیوه رفت و آمد به این پارک، توجه به وضعیت ترافیک است! چرا که در حوالی ظهر و اوایل شب خیابان‌های منتهی به این بوستان با حجم عظیمی از ترافیک و ماشین روبه‌رو خواهد شد.

پارک نیاوران با خودروی شخصی

اگر از بخش غربی تهران قصد سفر به پارک نیاوران را دارید، ابتدا باید به میدان تجریش برسید، سپس وارد خیابان باهنر شوید. میدان نیاوران را تا انتها طی کنید تا به پارک نیاوران تهران برسید. پیشنهاد ما به شما این است که در همان ابتدای خیابان پاسداران اتومبیل خود را پارک کنید، زیرا در این محل احتمال پیدا کردن یافتن جای پارک بیشتر است.

پارک نیاوران با مترو

برای رفتن به بوستان نیاوران با مترو، باید از خط یک مترو استفاده کنید. سپس در ایستگاه تجریش پیاده شوید. پس از آن با مقداری پیاده روی خود را به میدان قدس رسانده و از آنجا با یک تاکسی خود را به پارک نیاوران تهران برسانید. یکی دیگر از ایستگاه ها که می توانید از طریق آن به پارک نیاوران بروید، ایستگاه مترو نو بنیاد است. باتوجه به اینکه این پارک دسترسی مستقیم و کوتاهی به مترو ندارد نمیتوان آن را در زمره پارک های تهران نزدیک مترو دانست.

پارک نیاوران با اتوبوس

برای رفتن به بوستان نیاوران تهران با کمک اتوبوس، می توانید از خط های بلوار صبا-ازگل، میدان رسالت-میدان قدس یا میدان تجریش–دارآباد استفاده کنید. سپس در میدان نیاوران پیاده شده و به سمت پارک نیاوران حرکت کنید. لازم به ذکر است که اتوبوس هایی که از خط میدان رسالت به طرف میدان قدس حرکت می کنند، از میدان نیاوران عبور کرده اما در مسیر برگشت، از مسیر متفاوتی عبور می کنند.

بخوانید از: جاهای دیدنی تهران

پلان پارک نیاوران

همانطور که به شما گفتیم، معماری پارک نیاوران به کمک سردار افخم و طراحان و مهندسان انگلیسی انجام شده است. این پارک از دو در شمالی و جنوبی تشکیل شده و به دلیل کوهستانی بودن فضایش، بخش‌هایی از آن با پله‌های کوچک و بزرگ به یکدیگر وصل می‌شود. یکی از عناصر مهم معماری پارک نیاوران آب‌نماها و حوض‌های کوچک و بزرگی است که در گوشه و کنار بوستان به چشم می‌خورد. بد نیست که بدانید در گذشته برای آبیاری و آب استخرهای این مجموعه از آب تهران استفاده می‌شد؛ اما از سال ۱۳۷۹ از آب قنوات منطقه برای این منظور استفاده می‌شود.

دریاچه پارک نیاوران از دیگر دیدنی‌های محبوب این بوستان است که در آن ماهی های بازیگوش و لاک‌پشت‌های بامزه زندگی می‌کنند. درخت چنار ۱۵۰ ساله پارک هم جاذبه طبیعی دیگر این مجموعه است که نزدیک به ۲۰ متر ارتفاع دارد و با صلابت و زیبایی‌اش، چشم هر طبیعت دوستی را به خود خیره می‌کند.

خدمات و امکانات رفاهی پارک نیاوران

پارک نیاوران با توجه به موقعیتی که در آن قرار گرفته، جاذبه‌های فرهنگی و طبیعی فراوانی دارد. در ادامه به برخی از این امکانات اشاره می‌کنیم.

بخوانید از: تفریحات تهران

امکانات ورزشی پارک نیاوران تهران

پارک نیاوران تهران در هنگام صبح از شور و نشاط زیادی برخوردار است. همیشه حوالی ساعت ۷ الی ۸ صبح، در اطراف محوطه استخر این بوستان، جمعی از مردم در حال ورزش و تمرین هستند. اگر به این جمع دقت کنید، خواهید دید که از هر محدوده سنی در این جمع حضور دارند و مختص به گروه سنی خاصی نیست. البته ورزش کردن در این پارک تنها به صبحگاه محدود نمی شود و در باقی ساعات روز نیز شاهد ورزشکارانی با لباس های ورزشی و کتانی های مخصوص خواهیم بود که مشغول ورزش هایی مانند تنیس، والیبال، ورزش های رزمی، پینگ پنگ و… هستند.

برگزاری دوره آموزش اسکیت در بوستان نیاوران

یکی از پرطرفدارترین پاتوق‌های ورزشی جوانان و نوجوانان شمال شهر، زمین اسکیت پارک نیاوران است که در آن مسابقات و دوره‌های آموزش این ورزش هیجان انگیز برگزار می‌شود.

ورزش تیراندازی در پارک نیاوران تهران

یکی از مکان های مورد علاقه افرادی که به تیراندازی علاقه دارند، پارک نیاوران تهران است. در ضلع شرقی این پارک، یک باشگاه جمع و جور با نام باشگاه آریانا احداث شده که مکانی برای آموزش و انجام رشته تیراندازی به حساب می‌اید. بنابراین اگر به تیراندازی علاقه دارید، این پارک گزینه مناسبی برای شما خواهد بود. فرقی هم نمی کند که یک تیرانداز حرفه ای باشید یا صرفا برای تفریح به این کار علاقه داشته باشید! می‌توانید همه‌ روزه از ساعت 10 صبح الی 12 شب به این مجموعه مراجعه کنید.

استخر، باشگاه و سایر امکانات ورزشی بوستان نیاوران

یکی دیگر از جذابیت های بوستان نیاوران، وجود استخر و ورزشگاه چند منظوره مخصوص آقایان و بانوان است. در ورزشگاه شهدای نیاوران این مجموعه رشته هایی مانند شنا، ژیمناستیک، بدنسازی و ورزش‌های رزمی‌ آموزش داده می‌شود. علاوه‌ بر امکانات ورزشی همگانی، در پارک نیاوران یک زمین والیبال و میزهای مخصوص پینگ‌پنگ هم وجود دارد که هر علاقه‌مندی به ورزش را به خود جذب می‌کند. تا یادمان نرفته هم بگوییم که پارکور کاران، پای ثابت این بوستان هستند و پارک نیاوران یکی از پاتوق‌های همیشگی آن‌هاست.

جهت مشاهده و اجاره ویلا کلیک کنید

دیگر امکانات و تفریحات پارک نیاوران

اشکالی ندارد که هنگام سر زدن به پارک نیاوران، قصد ورزش و پیاده‌روی نداشته باشید! خوشبختانه در این بوستان همه جور تفریحات و امکاناتی برای سلایق گوناگون فراهم شده است.

عکاسی در پارک نیاوران

یکی از بهترین بوستان‌ها برای پیدا کردن ایده و سوژه‌های عکاسی، پارک نیاوران است. خوشبختانه در این فضای سبز پایتخت چشم اندازها و پس زمینه های زیبا و جذابی برای عکاسی وجود دارد. اغلب این پس زمینه ها ساخته شده از عناصر طبیعی مانند درخت و جوی آب و گل و گیاه زیبا هستند. اغراق نیست که اگر بگوییم بیشتر علاقه‌مندان به عکاسی برای یک بار هم که شده از فضای سبز این پارک برای ثبت تصاویر خود استفاده کرده‌اند.

طبیعت گردی و تماشای گونه‌های نایاب گیاهی در پارک نیاوران

به شما گفتیم که یکی از قدیمی‌ترین درختان پارک نیاوران، درخت چنار ۱۵۰ ساله است که در قسمت مرکزی این بوستان با قد و قامتی افراشته دیده می‌شود. علاوه بر این درخت کهنسال و با عظمت، درختان و گیاهان دیگری هم مثل اقاقیا، کاج، بید مجنون، میخک هندی، سدروس، نوئل، بیدفری، گیلاس، ماگنولیا، سیبگل، ایلکس، کورنوس، چرم لیفه و… در دسته گیاهان و پوشش گیاهی غالب پارک نیاوران قرار می‌گیرند.

البته که این درخت‌ها، محل زندگی پرندگانی مانند دارکوب، دم جنبانک، مرغ مینا، کلاغ و زاغ، گنجشک، لینگ سوسیلینگ، سار، سهره، بلبل و طوطی‌های سبز هستند.

کانون پرورش فکری کودکان و کانون زبان پارک نیاوران

کانون پرورشی فکری و کانون زبان، از دیگر مراکز فرهنگی پارک نیاوران هستند که از سال‌های گذشته به فعالیت‌های هنری و ادبی در زمینه کودکان و نوجوانان می‌پردازند. کانون پرورش فکری کودکان پارک نیاوران هر روز از ساعت ۹ صبح تا ۱۵ عصر دایر است و در آن علاوه بر یک کتابخانه هیجان انگیز اختصاصی کودکان و نوجوانان، نمایش های عروسکی و تئاتر نیز برگزار می‌شود.

کافه ها و رستوران های پارک نیاوران

تنها کافه و بوفه موجود در بوستان نیاوران تهران، همان کافه پارک نیاوران است که در ضلع شرقی بوستان در محوطه ورزشگاه قرار دارد. در حقیقت که در خود پارک کافه رستوران‌های قابل ذکری برای معرفی وجود ندارد. اما در نزدیکی این بوستان چند رستوران و کافه معروف وجود دارند که با مراجعه به آنها می‌توانید از خجالت شکمتان در بیایید!

دان تاون برگر در محدوده جنوبی پارک، پیتزا چمن در ضلع شمالی بوستان، کافه رستوران لانتی و کافه کارزین از جمله این کافه‌ها و رستوران‌ها هستند که هر روز از ساعت ۱۱ ظهر تا آخر شب فعالیت می‌کنند و در آنها همه چیز از انواع نوشیدنی‌های گرم و سرد و غذاهای خوش عطر و طعم سرو می‌شود.

بخوانید از: بهترین کافه های تهران

آیا ورود به پارک نیاوران هزینه دارد؟

بوستان نیاوران تحث مالکیت شهرداری تهران هست و از پارک‌های عمومی پایتخت به حساب می‌آید. بنابراین برای ورود به این پارک و استفاده از فضای سبز هزینه‌ای دریافت نمی‌شود. با این حال برای استفاده از امکانات خصوصی پارک مانند سالن‌های بازی باید مبلغی را به مسئولان مربوط پرداخت نمایید.

آیا در پارک نیاوران فضایی برای پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری وجود دارد؟

فرقی نمی‌کند چه زمانی از روز یا چه روزی از هفته باشد، در هر روز و ساعتی که به این پارک سر بزنید حتما چشمتان به عده‌ای در حال پیاده‌روی یا ورزش کردن خواهد افتاد. خوشبختانه در بخش‌های مختلفی از پارک نیاوران پیاده‌روهای وسیعی برای دویدن یا پیاده‌روی شهروندان وجود دارد. در اطراف استخر بزرگ این مجموعه هم محوطه بزرگی وجود دارد که اغلب افراد علاقه‌مند به ورزش از آن برای دوچرخه سواری یا پایده‌روی استفاده می‌کنند.

چه ساعاتی پارک نیاوران باز است؟

پارک نیاوران یک بوستان عمومی است و امکان بازدید از آن در هر ساعتی از شبانه روز برای شهروندان، مسافران، پایتخت نشینان و سایر علاقه‌مندان به طبیعت وجود دارد و ساعت کاری پارک نیاوران تهران شبانه روزی است.

بهترین زمان بازدید از پارک نیاوران

پارک نیاوران در محدوده مرتفع شمالی پایتخت واقع شده و با انبوهی از درختان و گیاهان متنوع دیده می‌شود. اصلا به همین دلیل است که سر زدن به این بوستان در هر فصل و زمانی از سال زیباست و جلوه‌های دیدنی از طبیعت را پیش رویتان می‌گذارد. در فصل بهار و تابستان، این بوستان بیشتر از هر زمان دیگری با طراوت و سرسبزی گیاهان و درختان کهنسالش به چشم می‌آید. هوای خنک و مطبوع از میان شاخه‌های درختان می‌وزد و استراحت روی نیمکت‌های پارک بدون اغراق یک تجربه آرامش بخش و منحصر به فرد است.

پارک نیاوران در زمستان و پاییز اما جلوه دیگری دارد. درختان زرد و نارنجی و قرمز و برف‌هایی که در میان شاخه‌هایشان جا خوش کرده‌اند، همه را به قدم زدن و راه رفتن روی برف‌ها تشویق می‌کنند. البته که بعضی از درخت‌های این پارک حتی در پاییز و زمستان هم سبز هستند و اجازه نمی‌دهند تا پارک نیاوران در میان انبوهی از برف و سپیدی پوشیده شود.

دیدنی های اطراف پارک نیاوران

دیدن پارک های تهران خالی از لطف نیست. اگر بعد از گشت و گذار در پارک نیاوران هوس کردید تا از دیدنی‌های اطراف آن هم بازدید کنید، ما به شما سر زدن به این مکان‌ها را پیشنهاد می‌کنیم:

فرهنگسرای نیاوران تهران

یکی از فعال‌ترین فرهنگسراهای پایتخت، فرهنگسرای نیاوران است. این مجموعه فرهنگی هنری با داشتن وسعتی بالغ بر ۱۱۰ هزار متر مربع، محل برگزاری برنامه‌هایی مانند نمایشگاه‌های هنرهای تجسمی، موسیقی و نقاشی شناخته می‌شود. علاوه بر میزبانی رخدادهای فرهنگی و هنری، این فرهنگسرا بیشتر از هر چیز با معماری پست‌ مدرنیستی خود به چشم می‌آید. ساختمانی با بنایی جذاب و منحصربه‌فرد که در میان باغی سرسبز در شمال تهران و درست روبه‌روی پارک نیاوران جاخوش کرده است.

کاخ نیاوران

همانطور که اشاره کردیم، پارک نیاوران بخشی از باغ کاخ نیاوران بوده که در دهه ۴۰ شمسی از مجموعه کاخ جدا شده و به عنوان یک فضای سبز عمومی تغییر کاربری داده است. کاخ نیاوران اما باغ ییلاقی فتحعلی‌شاه قاجار است که در نیزاری در محل کنونی‌اش احداث شد و به همین دلیل آن را «نی آوران» نامیدند. محمدشاه قاجار هم در این باغ بنای کوچکی بنا کرد و بعدها ناصرالدین‌شاه قاجار «کاخ صاحبقرانیه» را در این منطقه ساخت.

آخرین بنایی که در دوران قاجار در این باغ ساخته شد، عمارت کوشک احمدشاهی است. کاخ نیاوران در دوران پهلوی اقامتگاه تابستانی محمدرضا شاه پهلوی بود و امروز به دلیل آثار شاخص معماری و تزئینات به کار رفته، به‌ عنوان موزه در معرض دید عموم قرار دارد.

بخوانید از: بازدید از تاریخ در موزه های تهران

اطلس مال

بعد از گشت و گذار در پارک نیاوران، چرخیدن در یک مرکز خرید بزرگ و متفاوت، جذاب و هیجان انگیز خواهد بود. اطلس مال یکی از جدیدترین و مدرن‌ترین مراکز خرید تهران است که در مجاورت پارک نیاوران قرار دارد. این مجتمع تجاری اداری تفریحی، از بوتیک‌ها و مغازه‌های متنوع و کوچک و بزرگ تشکیل شده و با معماری منحصر به فرد و جذاب به چشم می‌آید. تا یادمان نرفته است بگوییم که چند کافه جذاب هم در این مرکز خرید مشغول فعالیت هستند و خوراکی‌ها و غذاهای رژیمی و خوشمزه‌شان را با بهترین کیفیت سرو می‌کنند.

نکات بازدید از پارک نیاوران

بد نیست که پیش از سر زدن به پارک نیاوران به این نکات مهم هم توجه کنید:

  • به دلیل وجود پله‌های زیاد این بوستان، فضای این پارک مناسب تردد افراد معلول، جانباز و کم‌توان حرکتی نیست.
  • پارک نیاوران پارکینگ اختصاصی ندارد، برای همین بهتر است روزهای خلوت هفته و ساعت‌های میانی روز را برای رفتن به این بوستان انتخاب کنید، تا بتوانید خودرو شخصی خود را در کنار خیابان پارک کنید.
  • هر چند این پارک امنیت بالایی دارد، اما بعضی از قسمت‌های حاشیه‌ای آن به دلیل نبود نور کافی مناسب پیک نیک و گشت و گذار در شب نیست.

کلام آخر، پارک نیاوران بهشت شمال پایتخت

در این مطلب با شما از پارک نیاوران صحبت کردیم و برخی از جاذبه‌های دیدنی و ورزشی این بوستان سرسبز و خوش آب و هوا را معرفی نمودیم. اگر ساکن تهران هستید که هیچ، اما اگر تصمیم دارید تا به پایتخت سفر کنید و به این پارک سر بزنید، به شما توصیه می‌کنیم که از سایت شب و اقامتگاه‌ها و بوم گردی های آن هم دیدن نمایید. خوشبختانه در تهران خانه‌ها و سوئیت‌های کوچک و بزرگی وجود دارند که به گرمی میزبان مسافران خواهند بود. می‌توانید برای اجاره روزانه خانه در تهران از سایت شب کمک بگیرید.

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب