معرفی روستای سیمین دشت فیروزکوه؛ شگفت انگیز کوچک

0

اگر اهل ایران‌گردی و علاقه‌مند به گردشگری باشید؛ احتمالا در مورد کوه‌های مینیاتوری و مریخی چابهار شنیده‌اید. دسترسی به این جاذبه برای ساکنان تهران و استان‌های نیمه شمالی کشور چندان آسان نیست و بسیاری از آن‌ها همیشه در حسرت دیدن کوه‌های مینیاتوری می‌مانند. خوشبختانه نسخه کوچک‌تر این کوه‌ها در اطراف روستای سیمین دشت فیروزکوه وجود دارد؛ روستایی که به دلیل داشتن رودخانه‌های پرآب، دریاچه، کوه‌های سر به فلک کشیده و درختان تنومند، می‌تواند نسخه کوچک‌تر شمال هم باشد.

آب‌وهوای این روستا از تهران خنک‌تر است و اگر این حقیقت را در کنار جاذبه‌های بالا بگذاریم، به این نتیجه می‌رسیم که این روستا حداقل ارزش یک‌بار دیدن را دارد. پیش از این که خودتان را برای سفر به این روستا آماده کنید، توصیه می‌کنیم این مقاله را با دقت بخوانید تا با مسیر دسترسی، بهترین زمان سفر و جاذبه‌های آن بهتر آشنا شوید.

برای اجاره ویلا در اطراف تهران کلیک کنید

سیمین دشت کجاست؟

روستای سیمین دشت کجاست؟
این روستا در 55 کیلومتری فیروزکوه قرار دارد.

سیمین دشت یکی از جاذبه‌های گردشگری فیروزکوه و از روستاهای خوش‌آب‌وهوای اطراف آن است که در 120 کیلومتری شرق تهران قرار دارد. می‌توان این روستا و مناطق اطراف آن را از ییلاقات تهران محسوب کرد.

سیمین‌دشت از قدیمی‌ترین روستاهای فیروزکوه محسوب می‌شود و قدمت چنار تنومندی که در حیاط مسجد جامع این شهر قرار دارد، این ادعا را ثابت می‌کند. از نظر تقسیمات جغرافیایی، این روستا در دهستان حبله‌رود فیروزکوه قرار گرفته و با روستاهای زرین‌دشت، حصاربن، گچه و محمودآباد همسایه است. همچنین تا فیروزکوه نیز 55 کیلومتر فاصله دارد.

بهترین زمان سفر به سیمین دشت

بهترین زمان سفر به سیمین دشت فیروزکوه
ماه‌های اردیبهشت، خرداد و شهریور بهترین زمان سفر به روستای سیمین دشت محسوب می‌شوند.

این روستا از چند طرف با کوه‌های بلندی همسایه است که ارتفاع آن‌ها به 3000 متر می‌رسد و به همین دلیل آب‌وهوای آن در نیمه دوم سال سرد است. اگر میانه خوبی با برف و باران ندارید، در فصل‌های پاییز و زمستان زیاد در این روستا به شما خوش نمی‌گذرد.

آب‌وهوای این روستا در ماه‌های اردیبهشت، خرداد، شهریور و اوایل مهار معتدل و دلپذیر است و به همین دلیل این ماه‌ها را می‌توان بهترین زمان سفر به سیمین دشت دانست. اگر گرمایی هستید، توصیه می‌کنیم در ماه‌های تیر و مرداد به این روستا سفر نکنید؛ چون هوای آن در این ماه‌ها تنها چند درجه از تهران خنک‌تر است.

بخوانید از:‌ دیدنی های دماوند را بهتر بشناسید 

بهترین راه‌های دسترسی به سیمین دشت فیروزکوه

بهترین مسیر دسترسی به روستای سیمین دشت
سریع‌ترین مسیر دسترسی به این روستا از جاده پردیس و مسیر تهران-فیروزکوه می‌گذرد.

این روستا دسترسی خوبی به شاهراه‌های اصلی استان تهران دارد و به دلیل نزدیکی به جاده تهران-فیروزکوه، دسترسی به آن آسان است. برای رفتن به این روستا 2 راه پیش رو دارید:

  • از اتوبان‌های شرق تهران خودتان را به جاده تهران-پردیس برسانید و از آنجا وارد جاده اصلی فیروزکوه شوید. این مسیر کوتاه‌تر است و به دلیل ممنوعیت تردد خودروهای سنگین، خلوت‌تر است. بعد از ورود به جاده فیروزکوه، باید خودتان را به سربندان برسانید و از آنجا وارد جاده فرعی سیمین‌دشت شوید.
  • اگر هم وارد جاده قدیم تهران-فیروزکوه شوید، بعد از پل جاجرود و سه‌راهی دانشگاه رودهن به جاده اصلی می‌رسید. بعد از ورود به جاده اصلی هم باید گیلاوند، آبسرد، جابان و سربندان را رد کنید تا به تابلوی روستای زرین‌دشت برسید. بعد باید وارد جاده فرعی این روستا شوید. در انتهای مسیر، سیمین دشت را پیدا می‌کنید.

پیمودن مسیر تهران تا این روستا، حدود 2 ساعت و نیم طول می‌کشد.

بخوانید از:‌ دریاچه‌های تار و هویر، نگینی در دل دماوند 

جاذبه‌های گردشگری سیمین دشت

جاذبه های روستای سیمین دشت
در اطراف این روستا تنوع پدیده‌های زمین‌شناسی و آب‌وهوایی زیاد است.

این روستا از جاذبه‌های ژئوتوریسم کشور محسوب می‌شود؛ یعنی در اطراف آن تنوع پدیده‌های زمین‌شناسی و آب‌وهوایی زیاد است. در اطراف این روستا هم می‌توانید کوه‌های مینیاتوری انار کندو را پیدا کنید که به دلیل فرسایش به این شکل درآمده‌اند و مناطق اطراف آن‌ها شباهت زیادی به کویر دارد.

از طرف دیگر، جنوب سیمین دشت سرسبز است و در آنجا می‌توانید رودخانه پر آب حبله‌رود را ببینید و اگر بیشتر به سمت جنوب بروید، به دریاچه آهنک می‌رسید. همچنین رودخانه دالیچای نیز از قسمت شرقی روستا می‌گذرد و منجر به سرسبزی مناطق این قسمت شده است.

همچنین آب‌وهوای معتدل این روستا نیز باعث شده که در آن باغ‌های پردرخت و درختان تنومند متعددی به چشم بخورد. این آب و هوا و وجود 2 رود پرآب، زمین‌های سیمین دشت را حاصلخیز کرده و انار، گندم جو، گرد، سیب، زردالو و خیار از جمله محصولات کشاورزی سیمین دشت محسوب می‌شوند.

علاوه بر این، در دشت‌های سرسبز اطراف سیمین دشت حیواناتی مثل قوچ، میش، آهو، گراز، روباه و … زندگی می‌کنند.

بخوانید از:‌ سد نمرود بهشت دست نیافتی درنزدیکی تهران و فیروزکوه

سیمین دشت و زرین‌دشت؛ همسایگان زیبا

زرین دشت، همسایه زیبای سیمین دشت
رودخانه حبله‌رود از این روستا هم گذر می‌کند.

زرین‌دشت یکی از زیباترین روستاهای ییلاقی اطراف سیمین دشت است که فقط 12 کیلومتر با آن فاصله دارد و می‌توانید این مسیر را با پای پیاده هم طی کنید. این روستا در منطقه‌ای دره مانند و در میان دامنه‌های رشته کوه البرز واقع شده است. این موضوع باعث شده که زرین‌دشت آب و هوا و طبیعتی بی نظیر داشته باشد.

رودخانه حبله‌رود از این روستا هم گذر می‌کند و مجموع این جوانب باعث شده که در اطراف زرین‌دشت هم باغ‌های میوه، زمین‌های کشاورزی و چشمه‌های جوشان زیادی وجود داشته باشد. چشمه خمده یکی از زیباترین چشمه‌های اطراف زرین‌دشت است که در 10 کیلومتری جنوب آن قرار دارد و در کنار آن می‌توانید یک استخر طبیعی پرآب با چشم‌اندازی زیبا را پیدا کنید.

جاهای دیدنی سیمین دشت

این روستای کوچک در میان دریاچه‌ها، کوه‌ها و رودهای زیبا احاطه شده که در ادامه چند مورد از آن‌ها را معرفی می‌کنیم.

دریاچه آهنک

دریاچه آهنک سیمین دشت
پیمودن مسیر دریاچه آهنک با پای پیاده حدود 2 ساعت طول می‌کشد.

دریاچه آهَنَک، آهنگ یا آن‌طور که محلی‌ها می‌گویند اُهَنَک، یکی از زیباترین و بکرترین جاذبه‌های گردشگری فیروزکوه است که در 5 کیلومتری جنوب سیمین دشت قرار دارد. دریاچه آهنگ فیروزکوه در میان نیزارهای بلند و دامنه کوه قرار دارد که این موضوع جذابیت آن را دوچندان می‌کند. این دریاچه از 2 قسمت تشکیل شده که اولی 8 متر و دیگری 30 متر عمق دارد.

کف این دریاچه با شن نرم و ریشه‌های علفی گیاهان پوشیده شده و همچنین آب آن پر از املاح معدنی مثل گوگرد است. این موضوع شیرجه زدن و شنا در این دریاچه را کمی دشوار می‌کند. در این دریاچه ماهی کپور هم پیدا می‌شود.

پیمودن مسیر دریاچه آهنک با پای پیاده حدود 2 ساعت و با ماشین حدود نیم ساعت طول می‌کشد.

بالاچشمه

بالاچشمه یکی دیگر از جاذبه‌های طبیعی این روستا است که در نزدیکی دریاچه آهنک قرار دارد. برای رسیدن به این چشمه باید دریاچه آهنک را رد کنید و 2 کیلومتر در کوه‌ها به سمت جنوب بروید. برخلاف دریاچه آهنک، آب بالاچشمه خنک و گوارا است و می‌توانید در سایه بید کهن‌سالی که در نزدیکی آن قرار دارد، کمی استراحت کنید.

کوه انار (انار کندو)

کوه انار کندو سیمین دشت
نسخه فانتزی کوه‌های مینیاتوری چابهار

کوه انار یا انار کندو در شمال سیمین دشت و پس از ورودی آن قرار دارد و شکل عجیب آن باعث شده که گردشگران حتما از آن عکس بگیرند. کوه انار همان نمونه مشابه کوه‌های مینیاتوری است که در مقدمه این مقاله به آن اشاره کردیم و فقط با داشتن تجهیزات کوهنوردی حرفه‌ای می‌توانید به آن صعود کنید.

در بالای این کوه قلعه‌ای تاریخی وجود دارد که مورخان قدمت آن را به دوران اسماعیلیان نسبت می‌دهند.

رودخانه‌های دلیچای و حبله‌رود

رودخانه‌های دلیچای و حبله‌رود از رشته‌کوه‌های البرز سرچشمه می‌گیرند و بعد از عبور از سیمین دشت به گرمسار در استان سمنان می‌رسند. برای رساندن آب این 2 رودخانه به گرمسار در مسیر آن‌ها سدی احداث شده که دریاچه آن یکی از جاذبه‌های گردشگری منطقه فیروزکوه محسوب می‌شود. این دریاچه یکی از مقاصد پرندگان بومی و مهاجر است.

چهارطاقی موین

بنای چهارطاقی موین در شمال غربی روستای سیمین دشت و در منطقه‌ای با نام حصار بن قرار دارد. این بنا 4 طاق، 4 ورودی و یک گنبد بزرگ دارد که روی این طاق‌ها قرار گرفته است. قدمت این بنا به قرن سوم و چهارم هجری می‌رسد و در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

مهم‌ترین نکات سفر به سیمین دشت

با رعایت نکات زیر می‌توانید سفری خاطره‌انگیز به این روستا داشته باشید:

  • در طول مسیر و طبیعت اطراف روستا، از ریختن زباله خودداری کنید تا سفر به آن برای سایرین هم خاطره‌انگیز شود.
  • از هرگونه تغییر در اکوسیستم منطقه مثل گرفتن و آزار حیوانات و تخریب درختان و گیاهان خودداری کنید.
  • اگر قصد کردید در دریاچه‌های اطراف روستا شنا کنید، حتما لباس اضافی و تجهیزات لازم را همراه داشته باشید.
  • کوهنوردی در کوه‌های اطراف به تجهیزات کوهنوردی حرفه‌ای نیاز دارد.
  • آفتاب این منطقه به دلیل نزدیکی به کوهستان بسیار سوزان است و حتما با خود عینک‌آفتابی و کرم ضدآفتاب ببرید.

اقامت در سیمین دشت با شب

در این مقاله هر آنچه باید در مورد سفر به روستای سیمین دشت فیروزکوه بدانید را در اختیارتان گذاشتیم؛ یعنی در مورد مسیر دسترسی، جاهای دیدنی، بهترین فصل سفر و نکات ضروری سفر به آن صحبت کردیم. اکثر اقامتگاه‌های این روستا شامل خانه‌های روستایی، اقامتگاه‌های بوم‌گردی و کلبه‌های چوبی می‌شوند که با مراجعه به صفحه اجاره ویلا و سوئیت در فیروزکوه می‌توانید آن‌ها را رزرو کنید.

سؤالات متداول درباره روستای سیمین دشت

روستای سیمین دشت کجاست؟

۱۲۰ کیلومتری شمال شرقی تهران، شهرستان فیروزکوه، جاده فرعی روستای زرین‌دشت

فاصله گرمسار تا سیمین دشت چقدر است؟

فاصله گرمسار تا این روستا 110 کیلومتر است.

انار کندو سیمین دشت کجاست؟

این کوه در شمال روستا و پس از ورودی آن قرار دارد.

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*