راهنمای سفر به ارومیه؛ هر آنچه باید در مورد شهر آب بدانید

0

اگر کسی ارومیه را ندیده باشد و بعد ادعا کند که چهارگوشه ایران را دیده است، نمی‌توان ادعای او را جدی گرفت. مگر می‌شود آدم ایران‌گرد و اهل سفر باشد و سفر به ارومیه، شهر آب، شهر ادیان و پاریس ایران را در کارنامه‌اش نداشته باشد؟ از طرف دیگر، این شهر آن‌قدر از نظر طبیعی، فرهنگی و تاریخی غنی است که دیدن آن هر ایرانی را با هر سلیقه‌ای به وجد می‌آورد.

در این مقاله قصد داریم با شما به ارومیه سفر کنیم، در جاهای دیدنی، بازارها و رستوران‌های آن بگردیم و ببینیم که بهترین زمان سفر، بهترین غذاهای محلی و سوغاتی‌های این شهر زیبا چیست.

برای رزرو ویلا وسوئیت در ارومیه کلیک کنید

معرفی شهر ارومیه

ارومیه کجاست؟
ارومیه لقب شهر اولین‌ها را هم یدک می‌کشد.

ارومیه یکی از قدیمی‌ترین شهرهای ایران است که از قدیم به خاطر قرارداشتن در شاهراه ارتباطی قفقاز، آسیای صغیر و خاورمیانه، یکی از مهم‌ترین شهرهای کشورمان محسوب می‌شود. همین موقعیت استراتژیک باعث شد که ارومیه در قدیم محل تاخت‌وتاز حکومت‌های مختلف باشد و در دوران جنگ جهانی دوم هم مدتی در اشغال روسیه بود.

همه این حوادث باعث شده که فرهنگ مردم ارومیه تلفیقی از فرهنگ اقوام و ملل همسایه مختلف باشد و این موضوع بر آثار تاریخی این شهر نیز تأثیر خود را گذاشته است؛ به‌نحوی‌که این شهر تعداد زیادی کلیسا و مسجد در فهرست آثار ملی ثبت شده خود دارد.

ارومیه لقب شهر اولین‌ها را هم یدک می‌کشد؛ چون اولین مدرسه به شیوه مدرن، اولین نشریه محلی، اولین شبکه تلویزیونی محلی، اولین بیمارستان مدرن و اولین مرکز آموزش پزشکی ایران در این شهر تأسیس شده است.

از نظر موقعیت جغرافیایی هم این شهر از غرب به کشور ترکیه، از جنوب به نقده، از شمال به سلماس و از شرق به دریاچه ارومیه محدود می‌شود. این شهر در آخرین سرشماری سراسری حدود 740 هزار نفر جمعیت داشته است.

بخوانید از: راهنمای سفر به آذربایجان شرقی؛ با اصالت و کهن

آب‌وهوا و بهترین فصل سفر به ارومیه

بهترین زمان سفر به ارومیه
تابستان بهترین زمان سفر به ارومیه است.

این شهر را می‌توان به‌جرئت یکی از خنک‌ترین شهرهای ایران دانست و همین موضوع یکی از جذابیت‌های سفر به ارومیه است. این شهر تاریخی از سطح دریا 1332 متر ارتفاع دارد و به همین دلیل تابستان‌هایی نسبتاً معتدل و پاییز و زمستانی سرد و برفی دارد. تعداد روزهای یخبندان در این شهر ممکن است به 120 روز در سال هم برسد.

از اوایل آبان تا اوایل خرداد در این شهر بارندگی زیاد می‌شود و اگر می‌خواهید در آب‌وهوایی ایده‌آل و معتدل از ارومیه بازدید کنید، توصیه می‌کنیم سفر خود را به اوایل تیر تا اواخر شهریور موکول کنید.

بخوانید از:‌ جاذبه‌های گردشگری مرند

بهترین جاهای دیدنی و گردشگری شهر ارومیه

همان‌طور که گفتیم، ارومیه تاریخچه و فرهنگی غنی دارد و به همین دلیل فهرست جاذبه‌های تاریخی آن طولانی است. قرار داشتن بین کوه سیر و دریاچه ارومیه و آب‌وهوای معتدل هم باعث شده که تعداد جاذبه‌های طبیعی هم در این شهر و اطراف آن بیشتر شود.

در ادامه به 8 جاذبه طبیعی و تاریخی این شهر اشاره می‌کنیم که اگر سفر به ارومیه را به چند روز محدود کنید، می‌توانید تمامی آن‌ها را ببینید:

دریاچه ارومیه

دریاچه ارومیه
روایت‌های زیادی وجود دارد که بر اساس آن‌ها، زرتشت دعوت خود را از کنار دریاچه ارومیه شروع کرده است

مگر می‌شود در سفر به ارومیه دریاچه‌ای که نامش را از شهر ارومیه گرفته و بزرگ‌ترین دریاچه داخلی ایران محسوب می‌شود را ندید. گرچه این دریاچه در سال‌های اخیر حال‌وروز خوبی ندارد؛ اما هنوز زیبا است و دیدن آن خالی‌ازلطف نیست. در این دریاچه می‌توانید تفریحاتی مثل قایق‌سواری و شنا را تجربه کنید. در اطراف آن هم بنادر و دهکده‌های جذابی مثل دهکده ساحلی چی‌چست وجود دارند که می‌توانید از امکانات تفریحی و رفاهی آن‌ها استفاده کنید.

روایت‌های زیادی وجود دارد که بر اساس آن‌ها، زرتشت دعوت خود را از کنار دریاچه چی‌چست (نام قدیم دریاچه ارومیه) شروع کرده است. این روایات قدمت این دریاچه و اهمیت آن را ثابت می‌کنند.

بخوانید از:‌ معرفی جاهای دیدنی سرعین؛ جایی که می‌توان تابستان را دوست داشت

مسجد جامع ارومیه

مسجد جامع ارومیه
مسجد جامع ارومیه در کنار بازار تاریخی این شهر قرار دارد.

مسجد جامع ارومیه یکی از جاذبه‌های تاریخی ارومیه است که قدمت آن به دوران سلجوقیان می‌رسد. تعداد مساجد باقی‌مانده از دوران قبل از قاجاریان در ایران زیاد نیست و این موضوع در کنار معماری متفاوت این مساجد، ارزش بازدید از آن‌ها را بالا می‌برد. مسجد جامع ارومیه در کنار بازار تاریخی این شهر قرار دارد و در سفر به ارومیه می‌توانید از این 2 مکان تاریخی در یک روز دیدن کنید.

بخوانید از:‌ جاذبه‌های گردشگری ماکو، شهری تاریخی در حصار کوه‌های بلند

بازار سنتی ارومیه

بازار بزرگ ارومیه
این بازار در زمان صفویان احداث شده است.

بازار سنتی یا تاریخی ارومیه از آن جاذبه‌هایی است که بازدید از آن هم فال و هم تماشا محسوب می‌شود؛ چون با قدم زدن در آن می‌توانید از دیدن طاق‌های ضربی خشتی لذت ببرید و برای بازگشت سوغاتی هم بخرید. همچنین اگر بخواهید در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنید و به رستوران نروید، می‌توانید مایحتاج روزانه خود مثل مواد غذایی، ادویه و … را هم از بازار سنتی ارومیه بخرید.

بازار ارومیه همسایه مسجد جامع این شهر است و قدمت آن به دوران صفویان برمی گردد. البته این بازار در دوره‌های مختلف بازسازی شده است.

بخوانید از:‌ مهم‌ترین جاهای دیدنی جلفا را بشناسید

کلیسای ننه مریم

کلیسای ننه مریم ارومیه
قدمت این کلیسا به دوران ساسانیان می‌رسد.

ارومیه شهر ادیان است و کلیساهای متعددی دارد که برخی از آن‌ها به فهرست بهترین و زیباترین کلیساهای ایران راه پیدا کرده‌اند. کلیسای ننه مریم، سنت مری یا مریم مقدس مهم‌ترین و قدیمی‌ترین کلیسای این شهر است که در سفر به ارومیه حتماً باید از آن بازدید کنید. برخی قدمت این کلیسا را به دوران ساسانیان و زمان تولید حضرت عیسی نسبت می‌دهند.

این کلیسا از آن زمان تاکنون محل عبادت پیروان مسیح است و هنوز تمامی آیین‌ها و مراسم‌های این مذهب در آن برگزار می‌شود.

دریاچه مارمیشو

دریاچه مارمیشو ارومیه
این دریاچه در نزدیکی مرز ایران و ترکیه و در میان کوه‌های بلند و سرسبز قرار گرفته است.

دریاچه مارمیشو وسعت چندانی ندارد؛ اما به‌جرئت می‌توان گفت که از زیباترین جاذبه‌های طبیعی ایران محسوب می‌شود. این دریاچه در نزدیکی مرز ایران و ترکیه و در میان کوه‌های بلند و سرسبز قرار گرفته است. اگر سفر به ارومیه را به فصول گرم موکول کنید، می‌توانید انعکاس زیبای طبیعت اطراف را در این دریاچه ببینید و عکس‌های زیبا بگیرید.

یکی دیگر از جاذبه‌های دریاچه مارمیشو، مراکز پرورش زنبورعسل است که می‌توانید عسل تولیدشده در آن‌ها را به عنوان سوغاتی بخرید.

بحوانید از: روستای تاریخی صخره ای کندوان

ساختمان شهرداری ارومیه

ساختمان شهرداری ارومیه
مهندسان آلمانی این ساختمان را به شکل عقابی با بال‌های باز طراحی کرده‌اند.

ساختمان شهرداری ارومیه از جمله ساختمان‌های مشهور ساخته شده در دوران پهلوی دوم است. این ساختمان توسط مهندسان آلمانی و به شکل یک عقاب با بال‌های باز طراحی شده است. البته احداث این ساختمان زیبا به یکی از بهترین معماران آن دوران یعنی مشهدی محمدحسین یا ملا اوستا سپرده شد.

4 ستون ورودی و بالکن طبقه اول این ساختمان شما را یاد ساختمان‌های اروپایی می‌اندازد. از آنجایی که بازدید از داخل ساختمان شهرداری ممکن نیست، در سفر به ارومیه تنها می‌توانید از این بخش عکاسی کنید.

بخوانید از:‌ جاذبه‌های گردشگری مراغه

روستای بند

روستای بند ارومیه
روستای بند مثل ارومیه از رودخانه شهرچای حیات می‌گیرد.

رودخانه شهر چای حیات‌بخش شهر ارومیه است و بعد از گذر از جنوب شهر ارومیه، از جنوب غربی این شهر می‌گذرد. این موضوع باعث شده که در مسیر این رودخانه پربرکت روستاهای متعددی ایجاد شود. یکی از روستاهای زیبای اطراف ارومیه، روستای بند است که مثل ارومیه از رودخانه شهرچای حیات می‌گیرد.

قرار داشتن این روستا در یکی از جلگه‌های رود شهرچای باعث شده که مناظر بسیار زیبایی داشته باشد و اگر بهار و تابستان را برای سفر به ارومیه انتخاب کنید، اوج زیبایی روستای بند را خواهید دید.

بخوانید از:‌ جاهای دیدنی آذربایجان شرقی که حتما باید ببینید

مدرسه هدایت

مدرسه هدایت
قدمت این مسجد به دوران قاجار می‌رسد.

مدرسه هدایت یکی دیگر از جاذبه‌های تاریخی ارومیه است که در اصل خانه یکی از بزرگان ایل قاجار بوده و بعد از عضو شدن مالک، به مدرسه تغییر کاربری داده است. این بنا شکوه و زیبایی بناهای قاجاری را دارد و این را با نگاه کردن به شاه‌نشین، ایوان‌ها، پنجره‌ها و تزیینات طاق‌های آن می‌توان متوجه شد. این مدرسه در بافت تاریخی ارومیه قرار دارد؛ به همین دلیل در سفر به ارومیه می‌توانید برنامه بازدید از آن و مسجد جامع و بازار ارومیه را در یک روز قرار دهید.

برای آشنایی بیشتر با سایر جاذبه‌های شهر آب و ادیان، مقاله جاهای دیدنی ارومیه را بخوانید.

راه‌های دسترسی به ارومیه

بهترین مسیر برای سفر به ارومیه
هواپیما سریع‌ترین و بهترین روش سفر به ارومیه است.

ارومیه تقریباً در منتهاالیه شمال غرب کشور قرار دارد و اگر بخواهید با خودروی شخصی از استان‌های مرکز کشور و تهران خودتان را به این شهر برسانید، مدت زیادی را در راه خواهید بود. فاصله این شهر تا تهران حدود 760 کیلومتر است که برای پیمودن آن با خودروی شخصی به 8.5 ساعت زمان نیاز دارید. تمامی روش‌های دسترسی به ارومیه را در ادامه می‌خوانید:

دسترسی به ارومیه با خودروی شخصی

برای سفر به ارومیه از تهران و با خودروی شخصی، باید خودتان را به اتوبان تهران قزوین برسانید. بعد از رد کردن شهرهای کرج، قزوین، زنجان و تبریز، به این شهر می‌رسید. بخشی از این مسیر از روی پل دریاچه ارومیه می‌گذرد که تجربه جذابی را در اختیارتان می‌گذارد. البته اگر می‌خواهید زیاد در راه خسته نشوید، می‌توانید در تبریز یک اقامتگاه بگیرید و بعد از استراحت، راهی ارومیه شوید.

دسترسی به ارومیه با اتوبوس

سفر به ارومیه با اتوبوس از بیشتر شهرهای بزرگ کشور امکان‌پذیر است و در پایانه‌های مسافربری این شهرها اتوبوس به مقصد ارومیه وجود دارد. این قاعده در مورد تاکسی هم صدق می‌کند. پایانه مسافربری ارومیه در خیابان هفت‌تیر و روبروی هتل قصر این شهر قرار دارد و تمامی تاکسی‌ها و اتوبوس‌های ارومیه شما را در این پایانه پیاده می‌کنند.

دسترسی به ارومیه با قطار

ایستگاه راه‌آهن ارومیه یکی از بزرگ‌ترین ایستگاه‌های قطار کشور است و از تمامی شهرهایی که به شبکه ریلی کشور متصل شده‌اند، می‌توانید خودتان را به این ایستگاه برسانید. ایستگاه قطار این شهر در جاده ارومیه به اشنویه قرار دارد.

دسترسی به ارومیه با هواپیما

سفر به ارومیه با هواپیما آسان‌ترین و سریع‌ترین راه سفر به این شهر است. فرودگاه ارومیه در جاده ارومیه به سلماس قرار دارد و پرواز تهران تا ارومیه حدود یک ساعت و 10 دقیقه طول می‌کشد.

غذاهای محلی ارومیه

بهترین غذاهای محلی ارومیه
ارومیه خورش؛ مشهورترین غذای محلی ارومیه

ارومیه یکی از غنی‌ترین شهرهای ایران از نظر خوراک است و آش‌ها، خورش‌ها و شیرینی‌های متنوعی دارد. در سفر به ارومیه حتماً غذاهایی مثل ارومیه خورش، آش دوغ، آش کلم، سوپ بلغور، آش برگ مو، خورشت کنگر، گیزاتما، گوزلمه و دلمه کلم و همچنین شیرینی‌هایی مثل لوزانک، حلوای اوماج و حلوای هویج را امتحان کنید.

بهترین مراکز خرید و بازارها

بهترین مراکز خرید ارومیه
بازار بزرگ ارومیه بزرگ‌ترین و مشهورترین مرکز خرید این شهر است.

به دلیل نزدیکی این شهر به کشور ترکیه، در سفر به ارومیه می‌توانید کالاهای خارجی را با قیمت مناسبی تهیه کنید. بسیاری از این کالاها در پاساژهایی مثل مرکز خرید تورک مال و سیتادیوم پیدا می‌شوند و اگر دنبال کالاهای ارزان‌تر و تاناکورا هستید، می‌توانید به بازار تاناکورای ارومیه مراجعه کنید که از بزرگ‌ترین بازارهای تاناکورای کشور است. برای خرید مایحتاج روزمره و آشنایی با فرهنگ و زبان مردم ارومیه هم حتماً سری به بازار سنتی این شهر بزنید.

بهترین رستوران‌های ارومیه

بهترین رستوران‌های ارومیه
رستوران کشکول بهترین غذاهای سنتی و محلی را در ارومیه عرضه می‌کند.

در سفر به ارومیه می‌توانید انواع غذاهای سنتی ایرانی، غذاهای محلی و فست‌فود را در بهترین رستوران‌های این شهر پیدا کنید. اگر بیشتر غذاهای سنتی را می‌پسندید یا دوست دارید غذاهای محلی این شهر را امتحان کنید، می‌توانید به سفره‌خانه سنتی کشکول، سفره‌خانه دارچین، رستوران گازماخ و رستوران سنتی بام سبز تورک مال سری بزنید.

بهترین فست‌فودهای ارومیه هم شامل فست‌فود دکتر ژون، فست‌فود چوبین و فست‌فود مون لایت می‌شوند. بهترین کباب‌های این شهر را هم می‌توانید در رستوران‌های دیاکو، فلامینگو، غار نمک و مولوی نوش جان کنید.

هتل‌ها و محل‌های اقامت ارومیه

ارومیه از قدیم یک شهر توریستی بوده است و تعداد زیادی هتل 4 و 5 ستاره در آن وجود دارد. البته اقامت در این هتل‌ها هزینه‌های سفرتان را بالا می‌برد و برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها، در سفر به ارومیه می‌توانید در اقامتگاه‌های سنتی یا آپارتمان‌ها و سوئیت‌های این شهر اقامت کنید.

مهم‌ترین جشنواره‌ها و مراسم آیینی و فرهنگی

ارومیه مهد موسیقی عاشیق محسوب می‌شود و این موسیقی در فهرست آثار ملموس ایران به ثبت رسیده است. هر ساله در این شهر جشنواره موسیقی عاشیقی برگزار می‌شود و اگر در سفر به ارومیه خوش‌شانس باشید، می‌توانید از دیدن این جشنواره لذت ببرید. بخشی قابل‌توجهی از جمعیت این شهر سنی، آشوری و مسیحی هستند که هر کدام مراسم و آیین خاص خود را دارند. فهرست زیر بخشی از مهم‌ترین مراسم آیینی و فرهنگی مردم ارومیه را نشان می‌دهد:

  • جشن شانی‌در (جشن برداشت انگور)
  • جشن عید فطر و قربان مسلمانان سنی
  • جشن عید نوروز
  • جشن آب‌پاشی آشوری‌ها

سوغاتی ارومیه چیست؟

ارومیه از نظر سوغات هم تنوع و غنای زیادی دارد؛ در حدی که هنگام سفر به ارومیه ممکن است برای خرید سوغات از آن سردرگم شوید. نقل مهم‌ترین سوغات این شهر است که در طعم‌های مختلف تولید می‌شود و می‌توانید بدون ترس از خراب شدن، آن را برای مسیرهای دور هم تهیه کنید. به غیر از آن، انواع عرقیجات و داروهای گیاهی، لوزانک، سوجوق و حلوای هویج و گردو هم از بهترین و مشهورترین سوغاتی‌های ارومیه محسوب می‌شوند.

بخوانید از:‌ بهترین سوغاتی های تبریز

ارومیه؛ شهر طبیعت، شیرینی و تاریخ

در این راهنمای جامع سفر به ارومیه، شما را با این شهر، جاهای دیدنی، مسیرهای دسترسی، بهترین زمان سفر، سوغات، غذاهای محلی و بهترین رستوران‌ها و مراکز خرید آن آشنا کردیم. همان‌طور که گفتیم، در سفر به این شهر گزینه‌های زیادی برای اقامت در اختیار دارید که با مراجعه به صفحه اجاره ویلا و سوئیت در ارومیه، می‌توانید تعدادی از بهترین اقامتگاه‌های ارومیه را ببینید و رزرو کنید.

سؤالات متداول درباره سفر به ارومیه

ارومیه کجاست؟

ارومیه مرکز استان آذربایجان غربی است و از غرب به ترکیه، از شرق به دریاچه ارومیه، از شمال به سلماس و از جنوب به نقده محدود شده است.

بهترین جاهای دیدنی ارومیه کدام‌اند؟

کلیسای ننه مریم، مسجد جامع، بازار سنتی، مدرسه هدایت، دریاچه ارومیه و دریاچه مارمیشو از بهترین جاهای دیدنی ارومیه محسوب می‌شوند.

بهترین زمان سفر به ارومیه چه فصلی است؟

این شهر آب‌وهوایی کوهستانی و سرد دارد و به همین دلیل بهترین زمان سفر به آن از اوایل تیر تا اوایل شهریور است.

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*