همه چیز درباره پارک شهر تهران، قدیمی‌ترین پارک پایتخت

0

اگر سری به آلبوم مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌هایتان بزنید، حتما عکسی از کودکی یا جوانی‌شان پیدا می‌کنید که در پارک شهر گرفته شده است! عمر این پارک آنقدر قدیمی و دور و دراز است که یک جورهایی جد تمام پارک‌های تهران به حساب می‌آید!

درست است که از عمر این پارک وسیع و قدیمی بیشتر از ۷۰ سال می‌گذرد، اما هنوز هم پارک شهر یکی از جاذبه‌های طبیعی تهران است و استراحت زیر درختان بید مجنون و چنارش، به اندازه همان قدیم‌ها به دل می‌نشیند!

امروز سری به پارک شهر تهران، یکی از قدیمی‌ترین پارک‌های پایتخت می‌زنیم و به شما می‌گوییم که چرا باید این طبیعت سرسبز و خوش آب و هوا را در لیست دیدنی‌های خود قرار دهید.

برای مشاهده و اجاره روزانه خانه در تهران کلیک کنید

معرفی پارک شهر

پارک شهر
فضای پارک شهر برای استفاده افرادی که دچار محدودیت حرکتی هستند، مناسب سازی شده است.

پارک شهر یکی از قدیمی‌ترین بوستان‌های پایتخت است که در منطقه ۱۲ تهران قرار دارد. زمینی به وسعت ۲۵ هکتار که ۱۷ هکتار از آن را فضای سبز و ۸ هکتار دیگرش را پیاده‌رو، خیابان، دریاچه مصنوعی، آب‌نماها و عمارت‌های شهری تشکیل داده‌اند.

پارک شهر تهران هشت درب ورودی دارد و از شمال به خیابان فیاض‌بخش، از شرق به خیابان خیام و محله سنگلج، از غرب به خیابان وحدت اسلامی و از جنوب به خیابان بهشت منتهی می‌شود. دسترسی به محله‌های مختلف، فضای سبز وسیع و امکانات رفاهی و تفریحی متنوع، پارک شهر را به یکی از محبوب‌ترین بوستان‌های تهران تبدیل کرده است.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید این پارک از معدود بوستان‌های تهران است که فضای آن برای استفاده افرادی که دچار محدودیت حرکتی هستند، مناسب سازی شده است.

بخوانید از: گشتی کوتاه در زیباترین پارک شمال تهران، پارک نیاوران

تاریخچه پارک شهر

تاریخچه پارک شهر
پارک شهر در زمان رضا شاه روی بخشی از ویرانه‌های محله سنگلج ساخته شد

پارک شهر مانند تمام بناهای قدیمی، داستان پر فراز و نشیب خودش را دارد که از قضا بسیار هم شنیدنی است. حدود ۱۵۰ سال قبل، سنگلج به عنوان یکی از محله‌های آباد و پرجمعیت تهران شناخته میشد. این محله در اولین سال‌های حکومت رضاشاه و با تقارن جنگ جهانی دوم، رونق خود را از دست داد و شوربختانه با ورود سربازان بیگانه به تهران، به محله‌ای ترسناک و متروکه مبدل شد.

از آنجا که قنات سنگلج به چاهای فاضلاب راه داشت و آلودگی‌اش آب شهری محله‌های دیگر را درگیر می‌کرد، رضاشاه دستور داد تا قسمت شمالی این محله را تخریب کرده و با درخت‌کاری گسترده در آن، از سنگلجِ مخروبه بوستانی سرسبز و پردرخت بسازند.

تاریخچه پارک شهر
تا سال ۱۳۲۹ پارک شهر مجموعه‌ای خصوصی بود و زیر نظر شهرداری و وزارت کشاورزی قرار داشت.

تا سال ۱۳۲۹ این باغ مجموعه‌ای خصوصی بود و زیر نظر شهرداری و وزارت کشاورزی قرار داشت. با این حال در همان سال دستور ساخت اولین پارک تهران در آن صادر گشت و پس از ده سال، به همت مهندسان ایرانی درب پارک شهر به روی عموم مردم باز شد.

پارک شهر در ابتدا با نام «باغ سنگلج» در میان مردم قدیمی شناخته میشد. با این حال به دلیل نظارت مستقیم ارگان شهرداری روی ساخت آن، این بوستان با عناوین «پارک شهرداری» و «پارک شهر» تغییر نام داد. پارک شهر در طول سالیان مختلف، دستخوش تغییرات فراوانی گشت و به تدریج امکانات و مراکز گردشگری متعددی به آن اضافه شد.

بخوانید از:‌ صفر تا 100 تهرانگردی در سفر به تهران 

پارک شهر کجاست؟

پارک شهر تهران
پارک شهر تهران در منطقه ۱۲ پایتخت و در محدوده خیابان‌های خیام و شهید فیاض‌بخش قرار دارد.

همانطور که گفتیم، پارک شهر تهران در منطقه ۱۲ پایتخت و در محدوده خیابان‌های خیام و شهید فیاض‌بخش قرار دارد.

جهت مشاهده و اجاره ویلا کلیک کنید

دسترسی به پارک شهر

مسیرهای دسترسی به پارک شهر کاملا به شیوه حمل و نقل شما بستگی دارد. در ادامه برخی از مسیرهای دسترسی به این بوستان قدیمی را به اختصار توضیح می‌دهیم:

دسترسی به پارک با مترو

دسترسی به پارک شهر
یکی از ایستگاه‌های مترو نزدیک به پارک شهر، ایستگاه حسن آباد است.

برای دسترسی به پارک شهر با مترو می‌توانید از دو خط متفاوت کمک بگیرید. در مسیر اول باید از خط دو مترو تهران استفاده کرده و در ایستگاه حسن آباد پیاده شوید. این ایستگاه در خیابان وحدت اسلامی (شاپور) قرار دارد. بعد از خروج از مترو، در جهت جنوبی خیابان وحدت حرکت کنید تا بعد از چند دقیقه پیاده‌روی به پارک شهر برسید.

مسیر دوم مترو به پیاده‌روی بیشتری نیاز دارد. در این مسیر باید خودتان را به ایستگاه مترو امام خمینی برسانید. این ایستگاه در حقیقت تقاطع خطوط یک و دو مترو  است. بعد از خروج از مترو و وارد شدن به خیابان امام خمینی، به سمت غرب حرکت کرده تا وارد خیابان خیام جنوبی شوید. پس از نزدیک شدن به بنای قورخانه، پارک شهر را مشاهده خواهید کرد.

دسترسی به پارک با اتوبوس

دسترسی به پارک با اتوبوس
می‌توانید از اتوبوس‌های BRT خیابان ولیعصر که مسیر راه‌آهن – تجریش را طی می‌کنند برای رفتن به پارک شهر استفاده کنید.

خبر خوب این است که خطوط مختلفی از اتوبوس به پارک شهر دسترسی دارند. مثلا اتوبوس‌های پایانه فیاض‌بخش یا اتوبوس‌های میدان امام خمینی می‌توانند شما را در هرجایی که باشید به پارک شهر برسانند.

البته می‌توانید از اتوبوس‌های BRT خیابان ولیعصر که مسیر راه‌آهن – تجریش را طی می‌کنند هم استفاده کنید. فقط به خاطر داشته باشید که در سواری با BRT، باید در ایستگاه دکتر حسابی پیاده شده و در خیابان امام خمینی به سمت شرق حرکت نمایید. بعد از ۲۰ دقیقه پیاده‌روی به پارک شهر خواهید رسید.

بخوانید از: معرفی موزه خودروهای تاریخی تهران

دسترسی به پارک با تاکسی

دسترسی به پارک شهر با تاکسی
تاکسی‌های متعددی در سراسر تهران به خیابان‌های نزدیک به پارک شهر تردد می‌کنند.

تاکسی‌های متعددی در سراسر تهران به خیابان‌های نزدیک پارک شهر تردد می‌کنند. در پایانه‌های میدان آزادی، میدان هفت تیر، سید خندان، میدان تجریش، میدان صنعت و میدان رسالت، تاکسی‌های متعددی برای خیابان امام خمینی (که در حوالی پارک شهر قرار دارد) تعبیه شده است.

دسترسی به پارک با ماشین شخصی

دسترسی به پارک شهر با ماشین شخصی
اگر می‌خواهید با خودرو شخصی به پارک شهر بیایید، بهتر است روزهای آخر هفته را برای این منظور انتخاب کنید.

پارک شهر در محدوده طرح ترافیک قرار دارد. پس اگر می‌خواهید با خودرو شخصی به اینجا بیایید، یا باید طرح ترافیک بخرید و یا روزهای آخر هفته را برای این منظور انتخاب کنید. فراموش نکنید که در روزهای وسط هفته ترافیک سنگینی در این محدوده برقرار است، ضمن اینکه ممکن است پیدا کردن جای پارک چندان راحت نباشد.

با این حال می‌توانید با خودرو شخصی از هر نقطه تهران که هستید، از طریق خیابان‌های ولیعصر، امام خمینی یا فردوسی به سمت پارک شهر بیایید.

بخوانید از: تفریحات تهران

امکانات رفاهی پارک شهر

امکانات رفاهی پارک شهر
در بخش‌هایی از پارک شهر، خدمات ورزشی مخصوص نابینایان وجود دارد.

همانطور که گفتیم، یکی از جذابیتهای پارک شهر این است که امکانات رفاهی مناسبی برای معلولان و افراد کم توان در نظر گرفته شده است. مثلا در بخش‌هایی از پارک، خدمات ورزشی مخصوص نابینایان وجود دارد و در قسمت ورودی پارک هم مسیرهای مشخصی برای معلولان تعبیه شده است.

به جز این موارد، در پارک شهر امکانات رفاهی متنوعی نیز برای سایر شهروندان در نظر گرفته شده که برخی از مهم‌ترین آنها به شرح زیر هستند:

  • نمازخانه
  • سرویس بهداشتی
  • آبخوری
  • مسجد
  • آلاچیق
  • بوفه‌های غذا
  • امکانات ورزشی نظیر میز‌های پینگ‌پنگ و وسایل ورزشی

بخوانید از: باغ گیاه شناسی ملی ایران

آشنایی با بخش‌های مختلف پارک

اجازه دهید تا با معرفی بخش‌های مختلف پارک شهر، به شما بگوییم که با ورود به این بوستان سرسبز قرار است با چه چیزهایی روبه‌رو شوید:

حوض مرکزی و فواره‌ها

حوض مرکزی و فواره‌ها پارک شهر
حوض مستطیلی پارک در میان فواره‌های کوچک و بزرگ احاطه شده است.

یکی از دیدنی‌ترین قسمت‌های پارک شهر، حوض مرکزی و فواره‌هایی است که تمایشان لذت و آرامش وصف نشدنی را به همراه می‌آورد. این حوض مستطیلی که به یکی از ورودی‌های پارک نزدیک است، در میان فواره‌های کوچک و بزرگ احاطه شده و عصرها به دیدنی‌ترین بخش پارک تبدیل می‌شود. مخصوصا وقتی که فواره‌ها باز می‌شوند و رقص آب با صدای گوش نوازش در فضای پارک جریان می‌گیرد.

خبر خوب این است که دور تا دور این حوض، نیمکت‌های مختلفی گذاشته شده‌ است تا شهروندان با استراحت در آنها از منظره پیش رو نهایت لذت را ببرند.

بخوانید از: نقطه آغاز هنر و دانش؛ فرهنگسرای نیاوران

تندیس‌ها و مجسمه‌های مختلف

تندیس‌ها و مجسمه‌های مختلف پارک شهر تهران
در گوشه و کنار پارک شهر تهران، تندیس‌ها و مجسمه‌های مختلفی از حیوانات وجود دارد.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید در گوشه و کنار پارک شهر تهران، تندیس‌ها و مجسمه‌های مختلفی از حیوانات وجود دارد. مجسمه‌های شیر سنگی، طاووس، مرد باغبان و ساعت بزرگ مرکزی که هر یک سوژه‌ عکاسی خانواده‌ها و فرزندانشان هستند. در میدان مرکزی پارک همچنین تندیسی از نماد قربانیان سلاح شیمیایی قرار داده شده است که تماشایش بخشی از تاریخ را یادآوری می‌کند.

دریاچه مصنوعی پارک شهر

دریاچه مصنوعی پارک شهر تهران
دریاچه پارک شهر به مطبوع نگه داشتن آب و هوای این منطقه کمک کرده و چشم اندازی زیبا به پارک بخشیده است.

درست در بخش شرقی پارک، یک دریاچه مصنوعی وجود دارد که از ساخت آن بیشتر از ۲۰ سال می‌گذرد. دریاچه‌ای با وسعت ۴۵۰۰ مترمربع که به مطبوع نگه داشتن آب و هوای این منطقه کمک کرده و چشم اندازی زیبا به پارک بخشیده است.

عمق دریاچه مصنوعی پارک شهر با توجه به اتفاق تلخی که چند سال گذشته در آن افتاد، از پنج متر و نیم به کمتر از یک متر کاهش یافته است. با این حال امکان قایق سواری روی آبهای این دریاچه برای تمام افراد فراهم شده و علاقه‌مندان می‌توانند با داشتن جلیقه نجات از سواری در آن غرق در لذت شوند.

بخوانید از: 15 مورد از بهترین پارک‌های تهران که حتما باید ببینید 

کتابخانه مرکزی پارک

قفسه‌های کتابخانه پارک شهر با مجموعه‌ای از کتاب‌های چاپ سنگی و نفیس پر شده است.
قفسه‌های کتابخانه پارک شهر با مجموعه‌ای از کتاب‌های چاپ سنگی و نفیس پر شده است.

برای تمام کتاب‌خوان‌های حرفه‌ای، کتابخانه مرکزی پارک شهر یک محل ایده‌ال است. مخصوصا که این کتابخانه دسترسی راحتی دارد و قفسه‌هایش با مجموعه‌ای از کتاب‌های چاپ سنگی و نفیس پر شده است. اصلا به همین دلیل است که هر روز افراد بسیاری به این ساختمان قدیمی سر می‌زنند و خودشان را چند ساعتی در لابه‌لای برگه‌های کتاب گم می‌کنند.

کتابخانه مرکزی پارک شهر از بخش‌های سالن مطالعه، بخش نشریات و بخش مرجع تشکیل شده است. جالب است که بدانید در بخش نشریات کتابخانه که فعالیت خود را از سال ۱۳۶۰ هجری شمسی آغاز کرده است، بیش از ۱۰۰ هزار جلد کتاب، نزدیک به ۷۰۰ عنوان مجله و ۱۶ عنوان روزنامه نگهداری می‌شود.

این کتابخانه محیط آرام و مناسبی برای مطالعه دارد و بدون اغراق یکی از بزرگ‌ترین و مجهزترین کتابخانه‌های‌ عمومی استان تهران به حساب می‌آید. کتابخانه مرکزی پارک شهر روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۷:۳۰ تا ۲۱ و روزهای پنجشنبه، جمعه و ایام تعطیل از ۸ صبح تا ۱۸ عصر دایر بوده و پذیرای عاشقان کتاب و مطالعه است.

بخوانید از: جاهای دیدنی تهران

گونه‌های گیاهی و جانوری پارک شهر

گونه‌های گیاهی و جانوری پارک شهر
گل‌کاری‌های هنرمندانه این بوستان، پارک شهر را به یک تابلوی نقاشی هنرمندانه تبدیل کرده‌اند.

اگر یادتان باشد به شما گفتیم که از ۲۵ هکتار زمین پارک شهر، ۱۷ هکتار از آن به فضای سبز اختصاص یافته است! آن هم فضای سبزی که بیشترش را قدیمی‌ترین و کهن‌سال‌ترین درختان تهران تشکیل می‌دهند. بلوط، صنوبر، چنار، فندق، کاج دریایی، بید مجنون، زبان گنجشک، پروس، ماگنولیا، شاه بلوط، سولاسون و سیدالاشجار تنها بخشی از این درختان سرسبز و متنوع پارک شهر هستند.

از دیگر جاذبه‌های فضای سبز پارک شهر، می‌توان به گل‌کاری‌های هنرمندانه این بوستان اشاره کرد که با رنگهای زرد و قرمز و سفید، پارک شهر را به یک تابلوی نقاشی هنرمندانه تبدیل کرده‌اند. شکوفه‌های پیچ امین الدوله که دور تا دور دیوارهای پارک را گرفته، چنان عطری به فضای اینجا بخشیده است که توصیف کردنش به راحتی در کلمات نمی‌گنجد.

در پارک شهر یک باغ پرندگان هم وجود دارد که در آن گونه‌های مختلفی از طاووس، قرقاول، فلامینگو، لک‌لک، ماکائو، قوی سیاه، بوقلمون، کبوتر وحشی، طوطی، مرغابی و انواع مرغ و خروس نگهداری می‌شوند.

بخوانید از:‌ پاییزگردی در خیابان ولیعصر 

تفریحات پارک شهر

یک خوبی دیگر پارک شهر این است که می‌توانید با تفریحات متنوعش سرگرم شوید و گذر زمان را فراموش کنید. بعضی از بهترین تفریحات پارک شهر شامل موارد زیر می‌شوند:

قایق‌سواری روی دریاچه

قایق‌سواری روی دریاچه پارک شهر
امکان قایق سواری علاقه‌مندان روی دریاچه مصنوعی پارک شهر فراهم شده است

همانطور که گفتیم امکاناتی برای قایق سواری علاقه‌مندان روی دریاچه مصنوعی پارک شهر فراهم شده و به دلیل عمق کمی که دارد، محلی امن برای انجام این تفریح جذاب به حساب می‌آید.

پیاده‌روی در جاده تندرستی

پیاده‌روی در جاده تندرستی پارک شهر
در پارک شهر یک مسیر پیاده‌روی طراحی شده است تا علاقه‌مندان بتوانند در آن قدم بزنند.

در پارک شهر یک مسیر پیاده‌روی طراحی شده است تا علاقه‌مندان بتوانند با قدم زدن در آن، هم از طبیعت اطراف لذت برده و هم دقایقی را به ورزش کردن سپری کنند. با شما که تعارف نداریم! مسیر زیبای جاده تندرستی که از میان فضای سبز و گل‌کاری‌های پارک می‌گذرد، هر کسی را به پیاده‌روی وسوسه می‌کند! مخصوصا در این روزهای پاییزی که هم آب و هوا مطبوع است و هم درختان رنگ و بوی تازه‌ای به خود گرفته‌اند.

بخوانید از:‌ معرفی باغ کتاب تهران

پینگ‌پنگ، والیبال و بدمینتون

پینگ‌پنگ، والیبال و بدمینتون در پارک شهر تهران
زمین والیبال و میز پینگ پنگ، از دیگر امکانات ورزشی است که در پارک شهر وجود دارد.

زمین والیبال و میز پینگ پنگ، از دیگر امکانات ورزشی است که در پارک شهر وجود دارد! علاوه بر این می‌توانید در قسمت‌های مشخص شده پارک، بدمینتون بازی کنید و به یاد روزهایی که این ورزش طرفداران بیشتری داشت، حسابی آدرنالین خونتان را بالا ببرید. فراموش نکنید که برای انجام این ورزش‌ها باید خودتان راکت پینگ پونگ، بدمینتون و توپ والیبال به همراه داشته باشید.

بخوانید از: باغ ایرانی تهران

ورزش با لوازم بدن‌سازی

ورزش با لوازم بدن‌سازی در پارک شهر تهران
در پارک شهر وسایل متنوع بدنسازی تعبیه شده است تا علاقه‌مندان بتوانند در آب و هوای مطبوع اینجا ورزش کنند.

مثل تمام پارک‌های دیگر، در گوشه و کنار پارک شهر وسایل متنوع بدنسازی تعبیه شده است تا علاقه‌مندان از هر گروه سنی که باشند، بتوانند در آب و هوای مطبوع اینجا ورزش کنند. بد نیست بدانید در روزهای تعطیل و آخر هفته‌ها، بخش‌هایی از پارک به پاتوق گروه‌های شاد و پر انرژی از ورزشکاران تبدیل می‌شود که با وسایل شخصی ورزشی یا وسایل بدنسازی بوستان، مشغول تحرک هستند.

دوچرخه‌سواری و اسکیت‌سواری

دوچرخه‌سواری و اسکیت‌سواری در پارک شهر تهران
یک خوبی دیگر پارک شهر این است که در آن پیستی مجهز برای دوچرخه سواری و اسکیت سواری وجود دارد.

یک خوبی دیگر پارک شهر این است که در آن پیستی مجهز برای دوچرخه سواری و اسکیت سواری وجود دارد. نوجوانان، جوانان و سایر علاقه‌مندان به این دو رشته ورزشی می‌توانند با کرایه دوچرخه یا اسکیت، لحظات هیجان انگیزی را تجربه کنند.

پیک‌نیک و استراحت

پیک‌نیک و استراحت در پارک شهر تهران
اگر حوصله ورزش ندارید، می‌توانید به سادگی یک زیرانداز برداشته و در طبیعت یا یکی از آلاچیق‌های پارک اطراق کنید.

اگر حوصله ورزش و هیجان ندارید، می‌توانید به سادگی یک زیرانداز برداشته و در طبیعت یا یکی از آلاچیق‌های پارک اطراق کنید. بعد هم چند ساعتی در کنار خانواده یا دوستان خود استراحت کرده و در طبیعت سرسبز و خوش آب و هوای پارک، برای چند لحظه هم که شده دغدغه‌هایتان را به فراموشی بسپارید.

بخوانید از:‌ پل طبیعت تهران کجاست؟ 

جاذبه‌های پارک شهر

اجازه دهید تا شما را با دیگر جاذبه‌های پارک شهر آشنا کنیم و بگوییم که به جز طبیعت گردی و ورزش در این بوستان قدیمی، می‌توانید از چه مکان‌هایی بازدید کنید!

موزه صلح تهران

موزه صلح تهران پارک شهر تهران
نام این موزه صلح است اما در آن مجموعه‌ای از ابزار جنگ و آثار به جا مانده از نبرد تحمیلی ایران و عراق نگهداری می‌شود.

نام این موزه صلح است اما در آن مجموعه‌ای از اسلحه‌ها، ادوات و ابزار جنگ و آثار به جا مانده از نبرد تحمیلی ایران و عراق نگهداری می‌شود. مثلا شما می‌توانید در این موزه ماسک‌های ضد شیمیایی، مین و حتی باقیمانده‌ بمب‌های خوشه‌ای را ببینید که در میان قفسه‌ها نگهداری می‌شوند. اصلا هدف اصلی موزه این است که آثار مخرب جنگ روی زندگی افراد و محیط زیست را به نمایش بگذارد و اهمیت صلح را یادآوری کند.

اغلب افرادی که در این موزه کار می‌کنند، از رزمنده‌های جنگ ایران و عراقند که یا مجروح شده‌اند و یا توانسته‌اند آن دوران را به سلامت سپری کنند. رزمنده‌هایی که هنوز خاطرات آن روزها برایشان زنده است و اگر بخواهید با کمال میل برایتان از تجربیات تلخ و شیرینشان صحبت می‌کنند.

در موزه صلح جشنواره‌ها و برنامه‌های فرهنگی و هنری نیز برگزار می‌شود. در یک بخش دیگر از این موزه هم چند غرفه برای گریم کودکان در نظر گرفته شده است که هنرمندان با نقاشی روی صورت کودکان، به سرگرم کردن آنها می‌پردازند.

بخوانید از: موزه بانک ملی ایران، جواهری فرهنگی در قلب تاریخ 

تماشاخانه سنگلج

تماشاخانه سنگلج
در بخش جنوبی پارک شهر، یک تماشاخانه قدیمی وجود دارد که بسیاری از هنرمندان در آن نمایش‌های جذاب خود را اجرا ‌کرده‌اند.

هیچ می‌دانستید که در بخش جنوبی پارک شهر، یک تماشاخانه بسیار قدیمی وجود دارد که تا امروز بسیاری از هنرمندان شناخته شده در آن نمایش‌های جذاب خود را اجرا ‌کرده‌اند؟ تماشاخانه سنگلج بدون اغراق یکی از جذاب‌ترین بخش‌های پارک شهر تهران است که قدمتش به سال ۱۳۴۰ برمی‌گردد. شاید برایتان جالب باشد که بدانید در این تماشاخانه، تئاترهای مختلفی از آثار نویسندگان معروف مانند بهرام بیضایی و غلامحسین ساعدی برگزار شده است.

بخوانید از: پارک ژوراسیک تهران کجاست؟

اجرای مراسم و جشنواره‌های متنوع در فضای پارک

اجرای مراسم و جشنواره‌های متنوع در فضای پارک
اجرای موسیقی زنده و رقص محلی از جمله مراسمی است که در ایام مختلف سال در فضای پارک برگزار می‌شود.

اجرای موسیقی زنده و رقص محلی، شاهنامه‌خوانی، پخش انیمیشن و اجرای نمایش برای بچه‌ها از جمله مراسم متنوعی است که در ایام مختلف سال و در فضای پارک برگزار می‌شود.

آکواریوم پارک شهر

آکواریوم پارک شهر تهران
در آکواریم پارک شهر قسمت‌های مختلفی مانند فیش اسپا، اتاق کودک، آزمایشگاه و کافه تشکیل شده است.

بسیاری آکواریوم پارک شهر تهران را اولین آکواریوم بزرگ و عمومی کشور می‌دانند؛ آکواریومی که در آن گونه‌هایی نایاب و خاص از انواع ماهیان زینتی نگهداری می‌شود. بخش اصلی آکواریوم پارک شهر یک حوضچه بزرگ ۵۰ متری است که ظرفیتی برابر با ۲۰ هزار لیتر آب دارد و در آن قسمت‌های مختلفی مانند فیش اسپا، اتاق کودک، آزمایشگاه و کافه نیز تشکیل شده است.

باغ پرندگان

باغ پرندگان پارک شهر
اگر به تماشای حیات وحش علاقه‌مندید، می‌توانید به بخش مرکزی پارک شهر مراجعه کرده و از باغ پرندگان بازدید کنید.

اگر به تماشای پرندگان و حیات وحش علاقه‌مندید، می‌توانید به بخش مرکزی پارک مراجعه کرده و از باغ پرندگان بازدید کنید. این باغ از دو محوطه‌ باز تشکیل شده است که در آنها هشت قفس بسیار بزرگ برای نگهداری ۴۰ گونه پرنده مهاجر و ساکن وجود دارد. پرندگانی مانند عروس هلندی و مرغ عشق، طوطی، قرقاول، بوقلمون و … که به‌ شدت مورد توجه کودکان قرار گرفته و به سوژه‌هایی ناب برای عکاسی خانواده‌ها تبدیل شده‌اند.

خوب است که بدانید در اطراف باغ پرندگان چند دوربین چشمی و تلسکوپ هم وجود دارد! یعنی علاقه‌مندان می‌توانند به کمک آنها از نزدیک پرندگان را مشاهده کرده و شاهد جست و خیز و شیطنت‌هایشان باشند. در این مجموعه همچنین دوره‌ها و تورهای پرنده‌نگری رایگان برای علاقه‌مندان برگزار می‌شود.

بخوانید از: بهترین کافه‌های تهران برای کار با لپ تاپ

جاهای دیدنی اطراف پارک شهر

پارک شهر در یکی از قدیمی‌ترین محله‌های تهران واقع شده و به همین دلیل در اطرافش تا دلتان بخواهد جاهای تاریخی و دیدنی متعددی وجود دارد:

خانه موزه مقدم

خانه موزه مقدم
خانه مقدم یکی از زیباترین خانه‌‌های قاجاری تهران است که مثل و مانندش را در هیچ جا ندیده‌اید!

دلتان برای دیدن خانه‌های قدیمی و قاجاری تنگ شده؟ از همان خانه‌هایی که حیاط بزرگی دارند و با پنجره‌های چوبی و حوض پر از ماهی به چشم می‌آیند؟ خبر خوب این است که می‌توانید با سر زدن به خانه مقدم این دلتنگی شیرین را از یاد ببرید!

خانه مقدم یکی از زیباترین خانه‌‌های قاجاری تهران است که مثل و مانندش را در هیچ جا ندیده‌اید! خانه‌ای با ترکیبی از معماری ایرانی و اروپایی که در آن مجموعه‌ از سنگ‌های قیمتی و قدیمی، چپق و قلیان، شیشه و سفالینه، تابلوهای نقاشی، اسناد تاریخی و… نگهداری می‌شود.

کاخ گلستان

کاخ گلستان
علاوه بر طبیعت سبز و حیاط دلنشین کاخ گلستان، معماری منحصر به فرد این بنای باستانی بسیار جذاب است!

بگذارید تا تاریخ گردی را با یکی از جذاب‌ترین و دیدنی‌ترین بناهای قدیمی تهران یعنی کاخ گلستان ادامه دهیم. عمارتی باستانی و شگفت انگیز که بی‌اغراق هر گردشگر و مسافر داخلی و خارجی، آرزوی سر زدن به آن و کشف ناشناخته‌هایش را در سر می‌پروراند.

علاوه بر طبیعت سبز و حیاط دلنشین کاخ گلستان، معماری منحصر به فرد، آینه کاری‌های هنرمندانه، کاشی‌کاری و طلاکاری‌های جذاب و دلنشین این بنای باستانی بسیار دیدنی و جذاب است! بد نیست که بدانید کاخ گلستان تا پارک شهر تنها ۷۰۰ متر فاصله دارد و دسترسی به آن با یک پیاده‌روی یک ربعه به راحتی امکان پذیر خواهد بود!

خیابان سی‌ تیر

خیابان سی‌ تیر
در خیابان سی تیر بوفه‌های سیار و غرفه‌های کوچک، انواع و اقسام خوراکی‌‌ها و تنقلات را عرضه می‌کنند.

خیابان سی تیر از قدیمی‌ترین خیابان‌های تهران است که در نزدیکی پارک شهر واقع شده و به دلیل کافه و رستوران‌های متنوعش محبوبیت فراوانی دارد. گذرگاهی سنگفرش شده و سرشار از زندگی که در سال‌های اخیر، یکی از پاتوق‌های اصلی جوانان و علاقه‌مندان به غذاهای خیابانی به شمار می‌رود.

در این خیابان هر غذایی که فکر کنید پیدا می‌شود. از فست فودها و ساندویچ‌های پر از مخلفات گرفته تا انواع آش و کباب و غذاهای سنتی ایرانی. در این محدوده همچنین بوفه‌های سیار و غرفه‌های کوچک، انواع و اقسام خوراکی‌‌ها و تنقلات مانند آبمیوه، بستنی و قهوه‌های خوش عطر و طعم را عرضه می‌کنند.

خوشبختانه در این گذرگاه تاریخی برای همه سلیقه‌‌ها و با هر رنج قیمتی، از ارزان تا گران، خوشمزه‌ترین خوراکی‌ها طبخ می‌گردد. بد نیست که بدانید حدود ۱۰۰ کافه و رستوران سیار و دکه غذا فروشی در خیابان سی تیر وجود دارند که علاوه بر پذیرایی از گردشگران، باعث اشتغال‌زایی طیف وسیعی از جوانان خوش ذوق پایتخت شده‌اند.

بخوانید از: شکم گردی در خیابان سی تیر

سردر باغ ملی

سردر باغ ملی
روزگاری این بنای تاریخی و هنرمندانه، به عنوان نماد اصلی تهران شناخته میشد.

سردر باغ ملی یک بنای آجری قدیمی به جا مانده از دوران قاجار است که در نزدیکی پارک شهر قرار دارد. روزگاری این بنای تاریخی و هنرمندانه، به عنوان نماد اصلی تهران شناخته میشد.

وقتی از سردر داخل می‌روید انگار که وارد تهران قدیم شدید! زمین سنگ‌فرش و معماری فوق‌العاده آن، فضایی پوشیده از شمشاد و درختان بید، کاشی‌کاری و طاق‌های هلالی و معماری صفوی‌گونه سردر، آن را به یکی از زیباترین بناهای تاریخی تهران تبدیل کرده است. عکاسی در این بنا آزاد است و اگر اهل عکاسی باشید بدون نیاز به هیچ مجوزی می‌توانید کلی عکس هنری بیندازید.

موزه ملی ایران

موزه ملی ایران
نخستین موزه رسمی ایران، موزه ایران باستان یا موزه ملی ایران است که در فاصله ۲ دقیقه‌ای از پارک شهر قرار دارد.

نخستین موزه رسمی ایران، موزه ایران باستان یا موزه ملی ایران است که در فاصله ۲ دقیقه‌ای از پارک شهر تهران قرار دارد. مجموعه‌ای که با داشتن بیش از ۳۰۰ هزار اشیای به دست آمده از دوران مختلف تاریخی کشور، یکی از کامل‌ترین موزه‌های باستانی ایران به شمار می‌رود.

اشیا و آثار تاریخی موزه ملی ایران در دو بخش «موزه ایران باستان» و «موزه باستان شناسی و هنر اسلامی» نگهداری می‌شوند. آثاری که شامل اشیا به جا مانده از دوران پارینه سنگی تا پیدایش نخستین تمدن‌ها در ایران و حکومت‌های پس از آن هستند.

کاخ شهربانی

کاخ شهربانی
معماری این ساختمان تلفیقی از سبک سنتی ایرانی و سبک اروپایی است.

کاخ شهربانی در دوره پهلوی اول، ساختمان اداره شهربانی بود و حالا با گذشت نزدیک به نود سال به یکی از دیدنی‌های تاریخی تهران تبدیل شده است. کاخ شهربانی هم حول‌وحوش پارک شهر و نزدیک سردر باغ ملی قرار گرفته و معماری‌اش به سبک ساختمان‌های آن دوران، تلفیقی از سبک سنتی ایرانی و سبک اروپایی است.

فراموش نکنید که امکان بازدید از داخل ساختمان وجود ندارد و شما تنها می‌توانید با گذشتن از کنار این بنا به نمای بیرونی آن نگاهی بیندازید.

بخوانید از:‌ بهترین پارک‌های مناسب کودکان در تهران 

بهترین زمان بازدید از پارک چه وقت است؟

پاییز پارک شهر تهران
یکی از بهترین زمانها برای لذت از طبیعت پارک شهر، فصل پاییز است.

به شما پیشنهاد می‌کنیم که برای لذت بردن از طبیعت پارک شهر، اواسط بهار و اوایل پاییز راهی این بوستان شوید. در فصل بهار، درختان پارک با برگ‌های سرسبز و شکوفه‌های رنگارنگ و گل‌های تازه باز شده به چشم می‌آیند و تهران را جور دیگری برایتان معنی می‌کنند.

در پاییز هم پیاده‌روهای پارک با انبوهی از برگ‌های زرد و قرمز و نارنجی پوشیده می‌شوند و لذت قدم زدن و شنیدن صدای خش خش برگ‌ها را حسابی به دلتان می‌اندازند.

کلام آخر

پارک شهر تهران در بهار
یک خوبی پارک شهر این است که می‌توانید با تفریحات متنوعش سرگرم شوید و گذر زمان را فراموش کنید.

پارک شهر از آن دسته دیدنی‌های پایتخت است که باید برای یک بار هم که شده از آن بازدید کنید! البته به شما قول می‌دهیم که بعد از همان یک بازدید، به طرفدار پر و پاقرصش تبدیل می‌شوید و احتمالا این بوستان سرسبز و خوش آب و هوا را به لیست پاتوق‌های محبوبتان اضافه می‌کنید.

اگر ساکن تهران نیستید و می‌خواهید به زودی عازم پایتخت شوید و سری هم به پارک شهر بزنید، می‌توانید با مراجعه به وبسایت شب و بررسی خانه‌ها، آپارتمان‌ها و سایر گزینه‌های اقامتی، یک جای جمع و جور و جذاب را بسته به سلیقه خود انتخاب کرده و در آن ساکن شوید.

 

پرسش‌های متداول

پارک شهر کجاست؟

پارک شهر تهران در منطقه ۱۲ پایتخت و در محدوده خیابان‌های خیام و شهید فیاض‌بخش قرار دارد.

نزدیکترین ایستگاه مترو به پارک شهر تهران چیست؟

اگر از خط دو مترو استفاده می‌کنید، در ایستگاه مترو حسن‌آباد از قطار پیاده شوید و پس از خروج از ایستگاه، در خیابان وحدت اسلامی به‌سمت جنوب پیاده‌روی کنید تا پس از پنج دقیقه به پارک شهر برسید.

نام قدیم پارک شهر تهران چیست؟

پارک شهر در ابتدا با نام «باغ سنگلج» درمیان مردم قدیمی شناخته میشد.

پارک شهر چه دیدنی‌هایی دارد؟

موزه صلح تهران، باغ پرندگان و آکواریوم از جمله دیدنی‌های این بوستان هستند.

 

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*