کامل‌ترین راهنمای سفر به چادگان، بهشت سبز اصفهان

0

این روزهای آخرِ تابستان، به جای ماندن در ترافیک‌های ۷، ۸ ساعته جاده شمال، فرمان را بچرخانید و سری به اصفهان بزنید! احتمالا با خودتان بگویید که مگر می‌شود هوای خنک شمال را با آب و هوای کویری اصفهان مقایسه کرد؟ اجازه دهید که ما هم به شما بگوییم درست است که اصفهان آب و هوای خشک و گرم و کویری دارد، اما در حوالی‌اش یک شهر خنک و خوش آب و هوا هم هست که می‌توانید در طبیعتش استراحت کنید و از رودخانه‌ای که در آن جریان دارد نهایت لذت را ببرید! منظورمان شهر چادگان است که در دو ساعتی اصفهان واقع شده و یکی از بهترین مناطق برای سفر در آخرین روزهای تابستان است.

راهنمای سفر به چادگان را با دقت بخوانید تا با این خطه سبز استان اصفهان بیشتر اشنا شوید.

 

جهت رزرو ویلا، خانه و اقامتگاه در چادگان کلیک نمایید

معرفی شهرستان چادگان

راهنمای سفر به چادگان
چادگان بر فراز دره‌ها و تپه‌های کوچک مشرف به زاینده رود قرار دارد.

چادگان شهرستانی خوش آب و هوا در غرب اصفهان است. این شهر از جنوب به استان چهارمحال و بختیاری، از غرب و شمال غرب به فریدن و فریدونشهر و از شمال و شمال شرق به تیران و کرون منتهی می‌شود. به دلیل قرار گرفتن چادگان بر فراز دره‌ها و تپه‌های دالانکوه، این شهر آب و هوای خنک و مناظر طبیعی شگفت انگیزی دارد. اصلا همین طبیعت و آب و هوای خوب چادگان است که اینجا را به یکی از بهترین ییلاقات اصفهان برای استراحت و تفریح تبدیل کرده است.

بخوانید از: آبشار پونه زار بهشتی در اصفهان 

شهرستان چادگان کجاست؟

مناظر طبیعی چادگان
بیشتر مردم شهرستان چادگان به زبان ترکی صحبت می‌کنند و به مشاغلی مانند دامداری و کشاورزی مشغولند.

چادگان در فاصله ۱۲۰ کیلومتری اصفهان و در حاشیه زاینده رود قرار دارد. شهری با ۱۲۰۰ کیلومتر مربع مساحت که دقیقا هم مرز و چسبیده به استان چهارمحال و بختیاری است. مردم چادگان به زبان ترکی و لری صحبت می‌کنند و اغلب به کشاورزی، دامداری و صنایع دستی مشغولند. بد نیست که بدانید به دلیل آب و هوای مطبوع این منطقه، کشاورزی در چادگان رونق بسیاری دارد و اغلب اهالی روستا گندم، جو و یونجه مزارع اینجا را به شهرهای دیگر صادر می‌کنند. گیلم بافی و قالی بافی از دیگر صنایع دستی محبوب چادگان هستند که اغلب توسط بانوان هنرمند این منطقه بافته می‌شوند.

بخوانید از: چرا باید به چادگان سفر کرد؟

دهكده توريستي چادگان

دهكده توريستي چادگان
دهكده توريستي چادگان

آب و هوای مطبوع، همجواری با زاینده رود و چشم اندازهای طبیعی فوق العاده باعث شده است تا بخشی از طبیعت چادگان به دهکده‌ای توریستی برای اقامت مسافران تبدیل شود. دهکده تفریحی چادگان از محبوب‌ترین تفریحگاه‌های اصفهان است که در ساحل دریاچه سد زاینده رود قرار دارد. زیبایی و خنک بودن چادگان هر تابستان بیش از ۱۴ هزار نفر مسافر را به دهکده تفریحی شهرستان چادگان  می‌کشاند. علاوه بر این در این دهکده توریستی امکانات هیجانا نگیز تفریحی متعددی هم مانند غواصی، ماهیگیری، پینت بال، قایق رانی، کارتینگ، استخر ساحلی، مانژ سوارکاری و زمین تنیس برای مسافران فراهم شده است تا بتوانند از بودن در این منطقه نهایت استفاده و لذت را ببرند.

بخوانید از: توضیح جامع درباره روستای تاریخی ابیانه 

مسیر دسترسی به چادگان

دسترسی به چادگان
برای دسترسی به چادگان باید مسیر جاده اصفهان را در پیش بگیرید.

اجازه دهید تا در این راهنمای سفر به چادگان، با شما از بهترین مسیرهای دسترسی به این شهر زیبا صحبت کنیم. برای رسیدن به چادگان باید از شهر اصفهان به سمت اتوبان صفه و اتوبان ذوب آهن حرکت کنید. بعد از گذشتن از نجف آباد، مسیر خود را در جاده تیران به سمت روستای علی آباد در سمت راست جاده تغییر دهید. با ادامه مسیر روستای علی آباد _قهریزجان، به شهرستان چادگان میرسید. فراموش نکنید که می‌توانید در این مسیر از دو روستای دیدنی «گرم دره» و «پل گپز» هم دیدن کنید.

جهت اجاره ویلا و سوئیت در اصفهان کلیک نمایید

تمدن چادگان

تمدن چادگان
شهرستان چادگان به دستور شاه عباس صفوی و برای سکونت ایل قشقایی ساخته شد.

شهرستان چاد به دستور شاه عباس صفوی و برای سکونت ایل قشقایی ساخته شد. جالب است که بدانید در زمان این پادشاه صفوی، برخی از ترک زبانان ایران مجبور به کوچ اجباری از شهر خود به منطقه چادگان شدند. به همین دلیل شاه عباس صفوی دستور داد تا در ارتفاعات اصفهان یا همان چادگان، شهری کوچک برای عشایر ترک زبان قشقایی بنا کنند. با این حال بسیاری از مورخان تمدن این منطقه را فراتر از دوران صفویان می‌دانند و معتقدند که چادگان از دوران هخامنشیان، محل سکونت نیاکان ما بوده است. ستون‌های چند هزار ساله و سفالینه‌های متعدد در کوه‌های چادگان نیز گواه بر این است که این شهر تاریخ دور و درازی دارد.

بد نیست که بدانید کلمه چادگان از دو بخش «چاد» و «گان» تشکیل شده است. «چاد« در زبان ترکی به شکاف دره گفته می‌شود و «گان» قید محل است و عبارت چادگان به معنای محل شکاف دره است، که در حقیقت به موقعیت جغرافیایی این شهر اشاره دارد.

بخوانید از: روستای وانشان ، نشانی از بهشت در گلپایگان 

جاهای دیدنی چادگان

وقت آن است که در این راهنمای سفر به چادگان، برخی از جاهای دیدنی این شهر زیبا را معرفی کرده و به شما بگوییم که در سفر به این شهر می‌‎توانید از کدام جاذبه‌های دیدنی بازدید کنید.

دهکده تفریحی زاینده رود، منطقه ییلاقی شگفت انگیز

دهکده تفریحی زاینده رود
دهکده توریستی چادگان بهترین محل برای سفر در آخرین روزهای تابستان است.

بدون شک اولین و محبوب‌ترین منطقه دیدنی در چادگان، دهکده توریستی است که همانطور که پیش از این اشاره کردیم، در حوالی سد زاینده‌رود قرار دارد. دهکده‌ای با ۲۴۵ هکتار فضای سبز و ۱۲۴ گونه مختلف گیاهی که می‌توانید با اقامت در آن، آرامش محض را تجربه کنید. اسکله قایقرانی، زمین‌های ورزشی، باشگاه سوارکاری، مسیر دوچرخه‌سواری، مراکز تجاری، رستوران‌ها، استخر و چای‌خانه‌های سنتی از جمله امکانات تعبیه شده در این دهکده توریستی به حساب می‌آیند.

بخوانید از: ۱۵ مقصد برای سفر در آخرین روزهای تابستان

روستای انالوجه، بهشت روی زمین

روستای انالوجه
روستای آنالوجه با دشت های وسیعی از گل احاطه شده است.

اجازه دهید تا شما را با یکی از زیباترین مناظر طبیعی چادگان و حتی اصفهان آشنا کنیم! روستای آنالوجه، یک پدیده شگفت انگیز و دیدنی است که در دامنه کوه‌های دالانکوه واقع شده و با دشتی از گل‌های رنگارنگ احاطه شده است. آب و هوای معتدل و طبیعت شگفت انگیز اینجا به ویژه در آخرین روزهای تابستان، چشم هر گردشگری را به خود خیره می‌کند.

در روستای آنالوجه همچنین یک قبرستان تاریخی وجود دارد که به گفته مورخان متعلق به دوران زندیه است. وجود گورهای تاریخی آن هم در طبیعتی شگفت انگیز، یکی از دیدنی‌ترین مناظر را پدید آورده است که به شما توصیه می‌کنیم در سفر به چادگان، سر زدن به آن را به هیچ وجه از دست ندهید.

بخوانید از: جاذبه های گردشگری اردستان 

دهستان مشهد کاوه، روستای خوش آب و هوای اصفهان

دهستان مشهد کاوه
آرامگاه کاوه آهنگر و پسرش در این دهستان قرار دارد.

شاید یکی از جذاب‌ترین نکات درباره این روستا این باشد که در کوچه پس کوچه‌هایش آرامگاهی برای کاوه آهنگر، شخصیت اساطیری شاهنامه ساخته شده است. به همین دلیل است که هر سال گروه‌های مختلف گردشگری تاریخی و ایران شناسی برای بازدید از مقبره کاوه آهنگر راهی این دهستان زیبا می‌شوند.

خانه معظم الملک میر پنج، تاریخ گردی در چادگان

خانه معظم الملک میر پنج
خانه معظم الملک میر پنج تلفیقی از معماری اروپایی و هنر معماری اصفهانی است.

بعد از گشت و گذار در طبیعت، نوبت آن است که در راهنمای سفر به چادگان کمی هم از آثار تاریخی و باستانی این منطقه دیدن کنیم. یکی از زیباترین آثار تاریخی چادگان، خانه معظم الملک میر پنج است که ساخت آن به دوران قاجار برمی‌گردد. معماری این خانه با تلفیقی از معماری اروپایی و هنر معماری اصفهانی به چشم می‌اید. یعنی شما می‌توانید در گوشه و کنار این بنا شاهد شیشه‌های رنگارنگ، کاشی‌کاری‌ها و آینه کاری‌های هنرمندانه‌ای باشید که تالارها و سالن‌های اروپایی را به خود مزین کرده‌اند.

بخوانید از: جاهای دیدنی اصفهان

دریاچه سد زاینده رود، یک طبیعت گردی ناب

دریاچه سد زاینده رود
دریاچه سد زاینده رود برای تامین برق استان و جلوگیری از تولید سیلاب ساخته شده است.

دریاچه سد زاینده رود یک دریاچه مصنوعی است که بیشتر برای تامین برق استان اصفهان و جلوگیری از تولید سیلاب ساخته شده است. دریاچه‌ای که در آن آبزیانی مانند کپور، شیر ماهی، ساردین، فیتوفاگ، قزل‌آلا و خرچنگ زندگی می‌کنند. دریاچه  سد زاینده رود وسعتی بالغ بر ۵۴ کیلومتر مربع دارد و به بعنوان بزرگترین دریاچه منطقه مرکزی فلات ایران شناخته می‌شود. ماهیگیری و قایق سواری از جمله تفریحات محبوب طبیعت‌گردان در کنار این دریاچه به حساب می‌آیند.

بخوانید از: خوانسار باغی سرسبز و زیبا 

پل اورگان، یادگار ایل بختیاری

پل اورگان
پل اورگان به دست بختیاریهای مرکز ایران و در قرن گذشته ساخته شده است.

درست است که اغلب افراد استان اصفهان را با معروف‌ترین پلش، یعنی پل خواجو می‌شناسند، اما در مسیر زاینده رود بیش از ۱۰ پل تاریخی دیگر هم وجود دارد که دیدنشان خالی از لطف نیست. یکی از این پل‌ها، پل اورگان است که در سال ۱۳۰۸ به دست بختیاری‌های مرکز ایران ساخته شد. در حقیقت مردم بختیاری از این پل برای رسیدن به چادگان استفاده می‌کردند. بد نیست که بدانید مردمِ ایل بختیاری ارزش و احترام ویژه‌ای برای این پل قائل هستند و در مراسم خود به این بنای تاریخی و قدیمی ادای احترام می‌کنند.

بخوانید از: گردشی در پاییز جندق؛ تجربه گرمای خاص کویر جندق در پاییز 

بهترین فصل برای بازدید از چادگان

طبیعت چادگان
بهترین فصل سفر به چادگان، بهار و اوایل پاییز است.

قرار گرفتن چادگان در منطقه‌ای نیمه کوهستانی باعث شده است تا این شهر در تمام روزهای سال آب و هوای مطبوعی داشته باشد. با این حال اگر دوست دارید چادگان را در طبیعتی سبز و خوش آب و هوا ببینید، بهتر است که بهار و اواخر تابستان را برای سر زدن به آن انتخاب کنید. چادگان در پاییز هم مناظر شگفت انگیزی دارد و با درختانی زرد و قرمز و نارنجی و دشتهایی از گل‌های زرد رنگ پاییزی به چشم می‌آید. فراموش نکنید که زمستان های این منطقه سخت و یخبندان است اما اگر عاشق طبیعت‌گردی در دل زمستان هستید می‌توانید به اطراف چادگان رفته و شاهد برف و یخبندانی باشید که در کوچه پس کوچه‌های شهر و دریاچه زاینده رود جا خوش کرده است.

بخوانید از: سوغاتی های استان اصفهان 

سوغات چادگان

سوغات چادگان
قالی و گلیم از اصلی‌ترین و قدیمی‌ترین سوغات شهر چادگان هستند.

اغلب اهالی چادگان را مردم خونگرم ایل بختیاری، ایل قشقایی و اصفهان تشکیل می‌دهند. به هیمن دلیل است که سوغات چادگان تنوع بالایی دارد و هر سلیقه‌ای را راضی نگه می‌دارد. مثلا می‌توانید در برخی از مغازه‌های صنایع دستی شهر، گلیم‌ها و قالی‌های رنگارنگ کوچک و بزرگی را ببینید که به دست بانوان قشقایی شهر و با پشم بز بافته شده‌اند. در چادگان همچنین انواع کشک، قارا، عسل، گردو، بادام، پسته، زعفران، آب‌نبات، سوهان، پولکی و نان محلی به عنوان سوغات خوراکی شهر به فروش می‌رسند.

علاوه بر این می‌توانید از محصولات کشاورزی چادگان که شامل میوه‌های تازه و خوشمزه‌ای مثل سیب، گیلاس، آلو، هلو، زردآلو، انگور، انار می‌شوند تهیه کرده و آنها را به عنوان سوغات به شهر خود ببرید. پنیر و دوغ محلی از دیگر سوغات چادگان هستند که توسط دامداران شهر تولید و عرضه می‌شوند.

بخوانید از: سوغاتی های اصفهان

اقامتگاه های چادگان

اقامتگاه های چادگان
در چادگان انواع خانه، اقامتگاه بومگردی، سوئیت و ویلا برای اقامت مسافران وجود دارد.

یکی از خوبی‌های چادگان این است که در آن انواع اقامتگاه، از بومگردی و روستایی گرفته تا آپارتمان و خانه‌های کوچک و بزرگ، وجود دارد. در دهکده تفریحی توریستی زاینده رود نیز می‌توانید نسبت به رزرو ویلاهای لوکس این منطقه اقدام کرده و در منطقه‌‎ای ییلاقی با چشم اندازی از طبیعت مستقر شوید.

کلام آخر، طبیعت گردی ناب در راهنمای سفر به چادگان

چادگان

در این راهنمای سفر به چادگان، با شما از این شهر زیبا و خوش آب و هوا صحبت کردیم و به شما گفتیم که می‌توانید در این منطقه خوش و آب و هوا چه تفریحاتی انجام دهید. به شما قول می‌دهیم که طبیعت بکر و آب و هوای جذاب چادگان، سفر در آخرین روزهای تابستان را به یکی از بهترین خاطرات شما تبدیل خواهند کرد. فراموش نکنید که می‌توانید برای رزرو خانه، ویلا و اقامتگاه در چادگان از سایت شب نیز کمک بگیرید.

 

سوالات متداول درباره راهنمای سفر به چادگان

شهرستان چادگان کجاست؟

شهرستان چادگان در فاصله ۱۲۰ کیلومتری غرب اصفهان قرار دارد.

جاهای دیدنی چادگان کدامند؟

دهکده تفریحی زاینده رود، دهستان مشهد کاوه، روستای انالوجه، پل اورگان، خانه معظم الملک میر پنج و سد زاینده رود از جاهای دیدنی چادگان هستند.

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*