درکه کجاست؟ معرفی کامل+ تفریحات و ویژگی‌ها

0

اگر سحرخیز باشید و در اولین ساعات روز از حوالی محله اوین عبور کنید، حتما چشمتان به جمع‌های کوهنوردی دو نفره یا چند نفره می‌خورد که در سربالایی‌های درکه عازم کوهنوردی‌اند! احتمالا می‌دانید که محله درکه در دامنه کوه‌های شمالی تهران قرار گرفته و یکی از پاتوق‌های کوهنوردان و طبیعت گردان است. محله‌ای خوش آب و هوا و قدیمی که انتخاب خوبی برای گشت و گذار در روزهای گرم تابستان به حساب می‌آید.

در این مطلب سری به درکه تهران می‌زنیم و با شما از این محله خوش آب و هوای پایتخت صحبت می‌کنیم.

برای مشاهده و اجاره روزانه خانه در تهران کلیک کنید

تاریخچه درکه

درکه
قدمت زندگی در درکه به حدود ۸۰۰ سال پیش برمی‌گردد.

اگر به درکه سر زده باشید، حتما دیده‌اید که در گوشه و کنار این محله چه خانه‌های قدیمی و تاریخی وجود دارد. به جز این خانه‌های قدیمی، بعضی از کوچه‌های درکه هم بافت تاریخی منحصر به فردی دارند و کاملا مشخص است که قدمتشان به سال‌های دور و دراز برمی‌گردد!

حقیقت ماجرا این است که درکه تهران از سال‌های بسیار دور، محل زندگی نیاکان ما بوده است و خودش یک جورهایی یک اثر تاریخی منحصر به فرد به حساب می‌آید. برخی از مورخان از روی بناهای قدیمی به جا مانده اینجا مثل حمام تاریخی و سنگ‌های تراش خورده، تخمین زده‌اند که قدمت زندگی در این محله به ۸۰۰ سال پیش برمی‌گردد.

این محله همچنین به دلیل آب و هوای مطبوعش ییلاقی خوش آب و هوا برای استراحت خان‌ها، اشرافیان و شاهزادگان قاجار بوده است.

بخوانید از: برج میلاد تهران

علت نام‌گذاری درکه چیست؟

درکه تهران
درکه از دو کلمه «در» و «که» گرفته شده که روی هم رفته به معنی دره کوچک است

درباره علت نامگذاری درکه نظرات مختلفی وجود دارد که هنوز هیچکدام به‌طور دقیق به اثبات نرسیده‌اند. مثلا بعضی از مردم محلی میگویند که نام اینجا از کلمه «درگ» گرفته شده است. درگ نوعی کفش خاص بوده است که اهالی این منطقه برای عبور در برف و بوران از آن استفاده می‌کردند.

برخی از مورخان هم می‌گویند که درکه از دو کلمه «در» و «که» گرفته شده که روی هم رفته به معنی دره کوچک است. هرچه که باشد، اسم درکه با این محله به خوبی چفت و بست شده و هروقت که نامش بر سر زبان‌ها می‌افتد، همه به یاد کوهپایه و کوهنوردی در آن می‌افتند.

بخوانید از: تفریحات تهران

ویژگی‌های درکه

پوشش گیاهی درکه
در طبیعت درکه بیش از ۲۱ نوع گیاه دارویی و خوراکی می‌روید.

اجازه بدهید که با شما درباره ویژگی‌های درکه صحبت کنیم و بگوییم که چرا این محله تا این حد در میان پایتخت نشینان محبوب و خواستنی است! اولین و مهم‌ترین ویژگی اینجا، آب و هوای خنک آن است طوری که در تابستان‌ها می‌توانید برای فرار از گرمای هوا به ارتفاعاتش پناه ببرید و در سایه درختانش استراحت کنید!

قرار گرفتن درکه در ارتفاعات باعث شده است تا این محله در فصل‌های سرد سال، شاهد بارش باران‌های فراوان باشد. به همین دلیل است که می‌توانید در گوشه و کنار کوهپایه‌های این محله، انواع درختان و گیاهان کمیاب را ببینید. جالب است که بدانید در طبیعت درکه بیش از ۲۱ نوع گیاه دارویی و خوراکی می‌روید که فقط در همین جا پیدا می‌شوند.

به جز آب و هوای مطبوع و طبیعت دل انگیز، مسیر کوهنوردی جذاب اینجا باعث شده است تا ورزشکاران و کوهنوردان در هر زمانی از سال خود را به این محله برسانند و از دل ارتفاعاتش صعود کنند.

بخوانید از: پل طبیعت تهران کجاست؟

مسیرهای دسترسی به درکه

دسترسی به درکه تهران از مسیرهای مختلفی امکان پذیر است که در ادامه به متداول‌ترین آنها اشاره می‌کنیم:

دسترسی با مترو

دسترسی به درکه از طریق مترو
یکی از راه‌های رسیدن به درکه استفاده از خط متروی تجریش است.

ارزان‌ترین مسیر برای رسیدن به درکه استفاده از مترو است. شما می‌توانید با سوار شدن در مسیر ایستگاه تجریش، خودتان را به این میدان برسانید و بعد با تاکسی خطی یا اتوبوس راهی این محله شوید.

جهت مشاهده و اجاره ویلا کلیک کنید

دسترسی با ماشین یا خودروی شخصی

دسترسی به درکه از اتوبان چمران
دسترسی به درکه با خودروی شخصی از اتوبان چمران امکان پذیر است.

اگر می‌خواهید از ماشین شخصی برای رسیدن به درکه استفاده کنید، چند راه پیش رویتان است که بسته به محلی که در آن هستید می‌توانید از آنها استفاده کنید. مثلا اگر می‌خواهید از شرق پایتخت راه بیفتید، باید وارد بزرگراه چمران شده و بعد از رسیدن به محله ولنجک، راهی محله اوین شوید. سپس از خیابان داودیان خودتان را در مسیر کوهپایه‌‌ای قرار دهید.

شما همچنین می‌توانید مسیر بزرگراه یادگار امام را در پیش بگیرید و با رسیدن به خیابان اوین، خودتان را به این محله برسانید. و در نهایت می‌توانید با رسیدن به میدان تجریش، از کوچه پس کوچه‌های زعفرانیه عبور کرده و عازم محله اوین و بعد درکه شوید.

بخوانید از: معرفی دربند تهران

دسترسی با اتوبوس‌های بی آر تی

دسترسی به درکه از طریق بی آر تی
برای رفتن به درکه می‌توانید از بی آر تی‌های پارک وی کمک بگیرید.

یکی دیگر از راه‌های اقتصادی و مقرون به صرفه برای رسیدن به درکه استفاده از اتوبوس‌های بی آر تی است. اتوبوس‌های بی آر تی خیابان ولیعصر شما را در ایستگاه پارک وی پیاده خواهند کرد. بعد از آن می‌توانید تاکسی‌هایی بگیرید که در زیر پل پارک وی قرار گرفته‌اند و مستقیم شما را به درکه می‌رسانند.

بخوانید از: راهنمای سفر به تهران

وسایل مورد نیاز برای کوهنوردی در درکه

تجهیزات کوهنوردی
برای کوهنوردی در درکه باید تجهیزات لازم را به همراه داشته باشید.

اگر هدف شما از رفتن به درکه تهران کوهنوردی و پیمایش ارتفاعات است، باید بسته به مسافتی که قرار است طی کنید تجهیزات لازم را به همراه داشته باشید:

  • یک کوله راحت و مناسب
  • آب آشامیدنی و آب گرم برای چای
  • کفش و لباس مناسب
  • کلاه
  • باتون یا عصای کوهنوردی
  • جعبه کمک‌های اولیه
  • لوازم شخصی و بهداشتی مثل لیوان، دستمال و ضدآفتاب
  • سوت نجات برای مواقع ضروری
  • تلفن همراه با شارژ کامل
  • زیرانداز برای استراحت
  • غذای سبک یا میانوعده

آدرس درکه

طبیعت زیبای درکه
بسیاری از کوهنوردان به صورت چشمی از کوچه پس کوچه‌های این محله راهی ارتفاعات می‌شوند.

همانطور که گفتیم، درکه تهران در ارتفاعات غربی پایتخت واقع شده است. این محله از شمال به رشته کوه‌های توچال، از جنوب به محله اوین، از شرق به اراضی دانشگاه شهید بهشتی و اوین و از غرب به سعادت‌آباد منتهی میگردد. بسیاری از کوهنوردان به صورت چشمی از کوچه پس کوچه‌های این محله راهی ارتفاعات می‌شوند. با این حال بهترین راه برای رفتن به ارتفاعات این است که اول از هرچیز خودتان را به میدان اصلی این محله برسانید:

آدرس: تهران، بزرگراه شهید چمران، خیابان یمن، خیابان رشید الدین فضل الله، خیابان داودیان، درکه

رودخانه درکه

رودخانه درکه
رودخانه درکه چیزی در حدود ۱۵ کیلومتر طول دارد.

یکی از دیدنی‌های جذاب و منحصر به فرد درکه، رودخانه آن است که در بدو ورود به این محله با آن روبه‌رو خواهید شد. این رودخانه چیزی در حدود ۱۵ کیلومتر طول دارد و به موازات بخش‌هایی از مسیر کوهنوردی قابل مشاهده است.

رودخانه درکه بیشتر از هر زمان دیگری در فصل بهار و تابستان پر آب می‌شود. رودخانه‌ای که از دامنه قله شاه‌نشین و توچال سرچشمه می‌گیرد و در طول مسیرش از چشمه‌ها و آبشارهای کوچک و بزرگ می‌گذرد.

قله چین کلاغ

قله چین کلاغ
هدف بسیاری از کوهنوردان تازه کار درکه، رسیدن به قله چین کلاغ است.

هدف بسیاری از کوهنوردان تازه کار درکه، رسیدن به قله چین کلاغ است. این قله به طور دقیق ۲,۸۲۰ متر ارتفاع دارد و به دلیل مسیر نسبتا هموارش، بهترین انتخاب برای افرادی است که می‌خواهند اولین صعود خود را تجربه کنند. با این حال نباید فراموش کرد که دسترسی به این قله باید با آمادگی بدنی، داشتن راهنما و تجهیزات مناسب همراه باشد.

چین کلاغ در فصل زمستان با انبوهی از برف و یخ پوشیده می‌شود؛ به همین دلیل بهتر است که برای صعود به آن فصل‌های گرم سال را انتخاب کنید. دسترسی به چین کلاغ از درکه حدود سه ساعت از زمان شما را به خود اختصاص می‌دهد. با این حال در این مسیر آنقدر جاذبه‌های طبیعی شگفت انگیز وجود دارد که خستگی راه را از تنتان به در می‌کنند.

رستوران های درکه

انواع کافه های درکه
در ارتفاعات درکه انواع کافه‌ها و رستوران‌های کوچک و بزرگ، آماده پذیرایی از کوهنوردان هستند.

در مسیر کوهنوردی به درکه با کافه‌‎ها و رستوران‌های کوچک و بزرگی مواجه می‌شوید که خستگی‌تان را با یک چای لب سوز یا غذایی خوش عطر و طعم به در می‌کنند. بعضی از محبوب‌ترین و بهترین کافه‌ها و رستوران‌ها در این محله به شرح زیر هستند:

کافه عمران، صمیمی و خودمانی

کافه عمران
کافه عمران یکی از پاتوق‌های همیشگی کوهنوردان است.

اجازه بدهید تا شما را با یکی از پاتوق‌های همیشگی کوهنوردان آشنا کنیم! کافه رستوران عمران یک کافه خودمانی و دلباز است که می‌توانید آن را بعد از حدود نیم ساعت کوهنوردی پیدا ‌کنید. مسئولان کافه از ساعت ٥ صبح کار خود را شروع کرده و با صبحانه‌های ساده اما خوشمزه‌ای مثل عدسی، نیمرو و تخم مرغ خرما از کوهنوردان پذیرایی می‌کنند. در کافه عمران انواع خوراکی‌های خوشمزه و غذاهای لذیذ ایرانی هم به عنوان ناهار، عصرانه و شام سرو می‌شود. این کافه دو فضای سرپوشیده و روباز دارد و تا ١٢ شب خدمات خود را به کوهنوردان و سایر علاقه‌مندان ارائه می‌دهد.

بخوانید از: بهترین کافه های تهران

رستوران اس پی یو، استراحت در کلبه‌های چوبی

اس پی یو
یکی از خوبی‌های اس پی یو این است که فضای آن به صورت کلبه‌های مجزا در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

اگر اهل کوهنوردی نیستید و ترجیح می‌دهید که در ابتدای مسیر جایی بنشینید و از مناظر اطراف و غذایی خوشمزه لذت ببرید، می‌توانید رستوران اس پی یو را با خیال راحت انتخاب کنید. اس پی یو یکی از محبوب‌ترین و البته کامل‌ترین رستوران‌های اینجا است که منوی متنوعی دارد و خوشزه‌ترین غذاها را با کیفیت مناسب سرو و آماده می‌کند.

یکی از خوبی‌های اس پی یو این است که فضای آن به صورت کلبه‌های مجزا در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد. کلبه‌هایی که به امکانات گرمایشی مجهزند ودر فصل سرما هم می‌توانند لحظاتی گرم و به یاد ماندنی را در خاطراتتان ثبت کنند. به شما پیشنهاد می‌کنیم که اگر به رستوران اس پی یو رفتید و خواستید در اینجا غذایی نوش جان کنید، شیشلیک هیجان انگیزش را در لیست سفارش‌هایتان بگذارید.

بخوانید از: بهترین رستوران‌های تهران

کافه بهشت، چشم اندازی به طبیعت

کافه بهشت درکه
کافه بهشت یکی از دنج‌ترین مکان‌ها برای صرف صبحانه و میانوعده در درکه به حساب می‌آید.

همانطور که از اسمش پیداست، این کافه مثل بهشتی کوچک در کنار رودخانه درکه دیده می‌شود. کافه‌ای که به شکل و شمایل یک خانه باصفا ساخته شده و جزئیاتش مثل پنجره‌های آبی، پرده‌های رنگی و دکور چوبی آن حسابی شما را سر ذوق می‌آورد. کافه بهشت از دو فضای تراس و داخلی تشکیل شده است و یکی از دنج‌ترین مکان‌ها برای صرف صبحانه و میانوعده به حساب می‌آید.

کافه گیل، تراس رو به رودخانه

یکی دیگر از کافه‌های کوچک درکه که در مجاورت رودخانه ساخته شده است، کافه گیل است که می‌تواند انتخابی ایده‌ال برای صرف میانوعده یا وعده‌های سریع پیش از کوهنوردی باشد. از آنجا که بخشی از میز و صندلی‌های این کافه روبه‌روی رودخانه چیدمان شده است، بسیاری برای لذت بردن از صدای گوش‌نواز جریان آب به اینجا مراجعه می‌کنند.

بهترین فصل برای رفتن به درکه

کوهنوردی در درکه صبح زود
کوهنوردی در درکه را به صبح زود موکول کنید تا سر و کارتان به ترافیک و شلوغی مسیر نیفتد.

درکه آنقدر زیباست که سر زدن به آن فصل مشخصی ندارد. در حقیقت طبیعت اینجا آنقدر دیدنی است که در تمام روزهای سال مناظر منحصر به فردش شما را شگفت زده خواهد کرد. با این حال اگر دوست دارید با خیال راحت و در هوایی مطبوع از کوهنوردی در اینجا لذت ببرید، بهترین زمان فصل بهار و اوایل پاییز است.

همچنین به شما توصیه می‌کنیم که کوهنوردی در اینجا را به صبح زود موکول کنید تا سر و کارتان به ترافیک و شلوغی مسیر نیفتد.

نکات مهم درکه گردی

کوهنوردی در درکه
برای کوهنوردی در درکه ترجیحا بهار و تابستان را انتخاب کنید تا با یخبندان و لغزنده بودن مسیر مواجه نشوید.

از آنجا که درکه در دل ارتفاعات و رشته‌کوهای البرز قرار گرفته است، بهتر است که پیش از عزیمت به این محله موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • حتما برای صرف غذا یا میانوعده به رستوران‌ها و کافه‌های معتبر مراجعه کنید و از خریدن خوراکی‌‌های به ظاهر جذاب دستفروشان خودداری نمایید.
  • برای کوهنوردی ترجیحا بهار و تابستان را انتخاب کنید تا با یخبندان و لغزنده بودن مسیر مواجه نشوید.
  • همراه داشتن خوراکی، آب، پوشاک مناسب و تجهیزات لازم را به خاطر بسپارید.
  • اگر حرفه‌ای نیستید، بیخیال رفتن به مسیرهای ناشناخته، دره‌های عمیق و راه‌های فرعی شوید.
  • از ریختن زباله در کوه و رودخانه خودداری کنید.

کلام آخر

کوه های درکه
یکی از بهترین زمان‌ها برای کوهنوردی در درکه فصل تابستان است.

در این مقاله از درکه تهران صحبت کردیم و به شما گفتیم که این محله چه ویژگی‌هایی دارد و برای رفتن به آن باید چه نکاتی را رعایت کنید. فراموش نکنید که درکه در فصل تابستان، آب و هوای خنک و مطبوعی دارد پس اگر هوس یک کوهنوردی هیجان انگیز به سرتان زده، این روزها بهترین زمان برای سر زدن به آن است.

اگر مسافر هستید و می‌خواهید ضمن کوهنوردی در این محله، چند روزی هم مهمان پایتخت باشید، می‌توانید با خیال راحت از سایت شب برای رزور خانه، آپارتمان و سوئیت در تهران کمک بگیرید.

 

سوالات متداول

درکه کجاست؟

درکه تهران در ارتفاعات غربی پایتخت واقع شده و از شمال به رشته کوه‌های توچال، از جنوب به محله اوین، از شرق به اراضی دانشگاه شهید بهشتی و اوین و از غرب به سعادت‌آباد منتهی میگردد.

معنی درکه چیست؟

درباره علت نامگذاری این محله نظرات مختلفی وجود دارد با این حال برخی از مورخان اعتقاد دارند که اسم این محله از دو کلمه «در» و «که» گرفته شده که روی هم رفته به معنی دره کوچک است.

دسترسی به قله چین کلاغ از درکه چقدر طول می‌کشد؟

دسترسی به چین کلاغ از درکه حدود سه ساعت از زمان شما را به خود اختصاص می‌دهد.

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*