معرفی جاهای دیدنی سرعین؛ جایی که می‌توان تابستان را دوست داشت

0

با رسیدن به میانه تابستان، تعداد شهرهایی که می‌توان دمای زیر 30 درجه را در آن‌ها تجربه کرد به تعداد انگشت‌های دست می‌رسد. سرعین یکی از این شهرهای همیشه خنک و بدون کولر است که در آن می‌توانید مثل دوران کودکی تابستان را بار دیگر دوست داشته باشید و بدون گرمازدگی و آفتاب سوختگی، طبیعت گردی و تفریح کنید. البته برخی از جاهای دیدنی سرعین مثل آبگرم‌های متنوع این شهر، برای یک سفر زمستانی لذتبخش هم ایده‌آل به نظر می‌رسند.

در این مقاله قصد داریم شما را با بهترین جاهای دیدنی سرعین آشنا کنیم و به معرفی سوغاتی‌های این شهر، بهترین زمان سفر و نحوه اجاره اقامتگاه در آن می‌پردازیم.

برای اجاره ویلا و سوئیت در سرعین کلیک کنید

سرعین کجاست؟

سرعین کجاست
این شهر در 30 کیلومتری سرعین قرار دارد.

سرعین پایتخت چشمه‌های آب گرم معدنی ایران و یکی از خنک‌ترین مناطق ایران در تابستان است که در استان اردبیل قرار دارد. فاصله این شهر تا مرکز استان چیزی حدود 30 کیلومتر و تا تهران نیز 600 کیلومتر است. برای رسیدن به این شهر خنک، سرسبز و زیبا، باید شهرهای کرج، قزوین، زنجان را رد کنید و در نزدیکی روستای قولی قصه، وارد خروجی اردبیل شوید.

آذری‌زبان‌ها به سرعین، سریین (به معنای خنک) می‌گویند و ازآنجایی‌که کم پیش می‌آید این شهر دمای بالای 25 درجه را به خودش ببیند، این نام‌گذاری منطقی به نظر می‌رسد. این شهر از شرق به اردبیل، از جنوب به نیر، از شمال به مشکین‌شهر و از غرب به کوه‌های سبلان محدود می‌شود.

بهترین جاهای دیدنی سرعین کجاست؟

همان‌طور که تا اینجای مقاله متوجه شده‌اید، بیشتر جاهای دیدنی سرعین اردبیل شامل چشمه‌های آبگرم آن می‌شود. با این حال این شهر در اطراف خود جاذبه‌های طبیعی و تاریخی متعددی هم دارد که در ادامه به معرفی آن‌ها هم پرداخته‌ایم:

آب گرم سبلان

مجتمع اب درمانی سرعین
بزرگترین مرکز آب‌درمانی خاورمیانه

اگر در سرعین سراغ بهترین و بزرگ‌ترین چشمه آبگرم شهر را بگیرید، به احتمال زیاد مجتمع آب‌درمانی سبلان را به شما معرفی می‌کنند. آب گرم سبلان یکی از مشهورترین جاهای دیدنی سرعین و از بهترین چشمه‌های آب گرم ایران است که 7000 مترمربع وسعت دارد. این مجتمع در 2 طبقه ساخته شده و به‌صورت جداگانه و هم‌زمان به آقایان و خانم‌ها خدمات ارائه می‌کند.

ساعات کاری این مجموعه از 8 صبح تا 12 شب است و در مرکز شهر سرعین قرار دارد. در مجمتع سبلان به جز استخرهای آبگرم، امکانات دیگری مثل سونای خشک و بخار، جکوزی، حوضچه آب سرد، دوش‌های انفرادی و خدمات پزشکی و فیزیوتراپی هم وجود دارد.

آدرس آبگرم سبلان سرعین: سرعین، خیابان دانش

 

آب گرم گاومیش گلی

آب گرم گاومیش گلی؛ از مشهورترین جاهای دیدنی سرعین
دمای آبگرم این مجتمع به 46 درجه سانتی‌گراد هم می‌رسد.

آب گرم گاومیش گلی در نزدیکی آب گرم سبلان و روی یکی از مرتفع‌ترین نقاط شهر سرعین احداث شده است. گاومیش گلی هم از قدیمی‌ترین مجتمع‌های آب‌درمانی و جاهای دیدنی سرعین است و به جز استخر سرپوشیده، استخر روباز هم دارد. چشمه آب گرم این مجتمع در گذشته یکی از آسیاب‌های ارزشمند سرعین را به گردش در می‌آورد و باعث می‌شد که این آسیاب در زمستان‌ها هم کار کند.

دمای آبگرم این مجتمع به 46 درجه سانتی‌گراد هم می‌رسد و تجربه این دما در زمستان‌های سرد و یخبندان های سرعین بسیار لذتبخش است. آب این مجموعه کلسیم و سدیم کربنات دارد و به همین دلیل کمی بو می‌دهد. البته این آب بو دار خواصی مثل درمان بیماری‌های حرکتی، استخوانی و قلبی را تامین می‌کند.

 آدرس آبگرم گاومیش گلی سرعین: سرعین، خیابان ولیعصر، میدان گاومیش گلی

بخوانید از: جاذبه‌های گردشگری سرعین

پیست اسکی آلوارس

پیست اسکی آلوارس
این پیست اسکی در زمستان مقصد بسیاری از اهالی اردبیل و سرعین و سایر هم‌وطنان و توریست‌های خارجی است.

پیست اسکی آلوارس یکی از مدرن‌ترین و بزرگ‌ترین پیست‌های اسکی ایران است که از جاهای دیدنی سرعین هم به شمار می‌رود. این پیست در دامنه کوه‌های آلوارس و شمال غربی شهر سرعین قرار دارد و فاصله آن تا سرعین حدود 22 کیلومتر است. این پیست اسکی در زمستان مقصد بسیاری از اهالی اردبیل و سرعین و سایر هم‌وطنان و توریست‌های خارجی است.

در پیست اسکی آلوارس می‌توانید امکانات متعددی مثل تله سیژ، فروشگاه سوغاتی، رستوران، کافی‌شاپ، زمین بازی، مراکز کرایه تجهیزات اسکی و چندین چشمه آبگرم را پیدا کنید. این پیست اسکی در فصول بهار، پاییز و زمستان پر از برف است و می‌تواند تجربه بی‌نظیر اسکی را برایتان به ارمغان بیاورد.

آدرس پیست اسکی آلوارس سرعین: استان اردبیل، ۱۲ کیلومتری روستای آلوارس و ۳۰ کیلومتری سرعین

بخوانید از: تجربه سفر به گردنه حیران 

دره آلوارس

دره آلوارس، از زیباترین جاهای دیدنی سرعین
در چشمه مشهور مین بلاغ دره آلوارس می‌توانید ماهی قزل‌آلا بگیرید.

دره آلوارس یکی دیگر از جاهای دیدنی سرعین و روستای زیبای آلوارس است که کمی پایین‌تر از پیست اسکی آلوارس قرار دارد. این دره با نام‌های دره گلستان و قزل گل لر هم شناخته می‌شود و از زیباترین جاهای دیدنی اطراف سرعین در بهار و تابستان است. در این زمان گل‌ها در این دره باز می‌شوند و آب شدن برف‌های کوه سبلان باعث می‌شود که در آن چشمه‌های متعددی به وجود بیاید.

در چشمه مشهور مین بلاغ دره آلوارس می‌توانید ماهی قزل‌آلا بگیرید و از شنا کردن در آبگرم‌های طبیعی آن نیز لذت ببرید. آبشار و چشمه گورگور نیز از جاذبه‌های این دره است.

آدرس دره آلوارس سرعین: استان اردبیل، شمال غربی سرعین، منطقه گلستان

بخوانید از: پل معلق مشگین شهر، طولانی‌ترین پل معلق خاورمیانه

آبشار گور گور

آبشار و چشمه گور گور سرعین
این آبشار از سطح زمین 2420 متر ارتفاع دارد.

آبشار و چشمه گورگور از زیباترین جاهای دیدنی سرعین است که در دره آلوارس (شمال غرب سرعین) قرار دارد. این آبشار از سطح زمین 2420 متر ارتفاع دارد و مسیر دسترسی به آن کمی سخت است. البته کوه‌نوردی و تحمل سختی مسیر به دیدن این آبشار مرتفع و خروشان می‌ارزد. لازم به ذکر است که این آبشار در فصل‌های پاییز و زمستان یخ می‌زند.

آدرس آبشار و چشمه گورگور سرعین: استان اردبیل، ۲۰ کیلومتری شهر سرعین، به سمت پیست اسکی آلوارس

بخوانید از: کلیبر کجاست؟ شهری کوچک در دل دیار بابک 

آبشار ورگه سران

آبشار ورگه‌سران؛ از بهترین جاهای دیدنی سرعین
این روستا به جز آبشار ورگه سران، طبیعت بی‌نظیر، غارها و چشمه‌های متعددی دارد.

بخش‌هایی از شمال و غرب شهر سرعین به کوه‌های سبلان محدود می‌شود و به همین دلیل چندین آبشار زیبا در این مناطق وجود دارد. آبشار ورگه سران یکی از همین آبشارهای زیبا است که در شمال غرب شهر سرعین و در نزدیکی روستایی با همین نام قرار دارد. این روستا و آبشار آن نسبت به آبشار گورگور فاصله کمتری با شهر سرعین دارند و دسترسی به آن‌ها هم راحت‌تر است.

این روستا به جز آبشار ورگه سران، طبیعت بی‌نظیر، غارها و چشمه‌های متعددی دارد و وجود این چشمه‌ها باعث شده که با نام چهل‌چشمه هم شناخته شود.

آدرس آبشار ورگه سران سرعین: استان اردبیل، ۱۰ کیلومتری شمال سرعین، روستای ورگه سران

بخوانید از: فصل گرما، سفر به استان اردبیل بهترین انتخاب 

آبگرم بش باجلار

ابگرم بش باجیلار سرعین
بش باجیلار بزرگ‌ترین آبگرم سرعین بعد از آبگرم سبلان است.

مجتمع آب‌درمانی بش باجیلار یا بش باجلار یکی دیگر از جاهای دیدنی سرعین و از مراکز آبگرم طبیعی بزرگ سرعین است. بش باجلار در نزدیکی مراکز آبگرم سبلان و گاومیش گلی قرار دارد و دمای آب آن تا 35 درجه سانتی‌گراد می‌رسد. مثل بیشتر آبگرم‌های سرعین، آب این مرکز هم کدر و ترش‌مزه است.

بش باجیلار بزرگ‌ترین آبگرم سرعین بعد از آبگرم سبلان است. در آب آن ترکیباتی مثل بی‌کربنات سدیم و کلر پیدا می‌شود و برای درمان بیماری‌های مفاصل و امراض دیگر مناسب است. سونای خشک و بخار، جکوزی، خدمات پزشکی و فیزیوتراپی، جکوزی و پارکینگ از دیگر امکانات آبگرم بش باجیلار محسوب می‌شود.

آدرس آبگرم بش باجیلار سرعین: استان اردبیل، سرعین، میدان گاومیش گلی، خیابان ژنرال

بخوانید از: گردنه حیران در هر فصلی شما را حیرت زده می‌کند!

دهکده باستانی ویند کلخوران

روستای ویندکلخوران سرعین؛ از زیباترین جاهای دیدنی سرعین
این روستا به دلیل غارهای دستکند خود شهرت دارد.

دهکده باستانی یا سنگی ویند کلخوران یکی از جاذبه‌های تاریخی و از جذاب‌ترین جاهای دیدنی سرعین است. این دهکده در 5 کیلومتری جنوب غربی سرعین قرار دارد و در آن تعدادی غار دست کند که در زیر تپه‌ای سنگی حفر شده‌اند، به چشم می‌خورد. از داخل این غارهای دستکند آثار تاریخی ارزشمند متعلق به دوران اشکانی، ساسانی و پس از اسلام کشف شده است که نشان‌دهنده مسکونی بودن آن‌ها در دوره‌های زمانی مختلف است.

آدرس دهکده ویند کلخوران سرعین: استان اردبیل، ۵ کیلومتری جنوب غربی سرعین، روستای ویند کلخوران

روستای ویلادره

روستای ویلا دره سرعین
این روستا در 3 کیلومتری شمال سرعین قرار دارد.

روستای ویلادره یکی از زیباترین جاهای دیدنی سرعین است که فاصله کمی تا این شهر دارد. این روستا با نام بیله درق هم شناخته می‌شود و فاصله آن تا شمال شهر سرعین تنها 3 کیلومتر است. از جمله جاذبه‌های این روستا می‌توانیم به چشمه‌های آب‌معدنی متعدد، چمنزارهای طبیعی زیبا و پرگل (در تابستان) و کندوهای عسل اشاره کنیم. همچنین در نزدیکی این روستا چندین غار کوچک و بزرگ قرار دارد.

آدرس روستای ویلادره سرعین: استان اردبیل، ۳ کیلومتری شمال سرعین

روستای کنزق

روستای کنزق؛ از مهم‌ترین جاهای دیدنی سرعین
این روستا نیز به دلیل خانه‌های دستکند به یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی سرعین تبدیل شده است

روستای کنزق هم یکی دیگر از جاذبه‌های نزدیک به سرعین است که تنها 3 کیلومتر با این شهر فاصله دارد. این روستا نیز به دلیل غارها و خانه‌های دستکند به یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی سرعین تبدیل شده است. قدمت حیات در این روستا به 1000 سال قبل از میلاد مسیح می‌رسد.

برخلاف روستای ویند کلخوران، بیشتر خانه‌های سنگی کنزق در زیر زمین و با اشکال مختلف حفر شده‌اند. این روستا چند غار طبیعی هم در اطراف خود دارد.

آدرس روستای کنزق سرعین: استان اردبیل، بخش مرکزی شهرستان سرعین، دهستان آب‌گرم، روستای کنزق

سوغات سرعین چیست؟

وقتی وارد شهر سرعین می‌شوید و مسیر اقامتگاه خود را در پیش می‌گیرید، با مهم‌ترین سوغات این شهر یعنی عسل طبیعی سبلان آشنا می‌شوید. پرورش زنبورعسل در اطراف سرعین رواج زیادی دارد و به همین دلیل فروشگاه‌های متعددی در شهر سرعین عسل طبیعی عرضه می‌کنند. از دیگر سوغاتی‌های محبوب و مشهور سرعین می‌توانیم به جاجیم و فرش اشاره کنیم.

در این شهر تعدادی مرکز خرید مدرن هم تأسیس شده که تعدادی از آن‌ها به دلیل تنوع کالا و امکاناتی مثل فودکورت و شهربازی به جاهای دیدنی سرعین تبدیل شده‌اند. پاساژ آدنا مال و مرکز خرید لاله از جمله این پاساژها محسوب می‌شوند.

بهترین زمان سفر به سرعین اردبیل

این شهر در دامنه کوه و 1650 متر از سطح دریا ارتفاع دارد و به همین دلیل زمستان‌های آن سرد و برفی است. وجود چشمه‌های آبگرم متعدد، احداث پیست اسکی آلوارس و امکانات رفاهی و توریستی مناسب باعث شده که این شهر در زمستان هم پذیرای تعداد زیادی توریست ایرانی و خارجی باشد.

بهترین زمان بازدید از جاهای دیدنی سرعین، از اواسط بهار تا آخر شهریور است؛ البته ممکن است در این زمان پیست اسکی آلوارس پر از برف نباشد و باید قید این یک مورد را بزنید.

اقامت در سرعین با شب

در این مقاله از وبلاگ شب به معرفی جاهای دیدنی سرعین، مشهورترین مراکز آبگرم طبیعی و جاذبه‌های طبیعی اطراف این شهر پرداختیم. برای دسترسی بهتر به این جاذبه‌ها، توصیه می‌کنیم وارد صفحه اجاره ویلا و سوئیت در سرعین شوید و اقامتگاهی که با شرایط و بودجه شما تناسب دارد را رزرو کنید.

سؤالات متداول درباره جاهای دیدنی  سرعین

بهترین جاهای دیدنی سرعین کدام‌اند؟

مجتمع آبگرم سبلان، آبگرم گاومیش گلی، دره آلوارس، چشمه گورگور و روستای ویند کلخوران

بهترین جاهای دیدنی سرعین در تابستان کدام‌اند؟

دره آلوارس، چشمه گورگور، روستای ویلا دره و آبشار ورگه سران

مجتمع آبگرم سبلان سرعین کجاست؟

سرعین، خیابان دانش

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*