پاییزگردی عاشقانه در باغ فردوس تهران، یادگار قاجارها

0

درست در میان خانه‌های کوچک و بزرگ شمال تهران، یک عمارت جادویی و منحصر به فرد وجود دارد که حضورش در خیابان‌ شلوغ و پرترافیک ولیعصر، شگفت انگیز است! عمارتی که هیچ ربطی به بناهای امروزی ندارد و دوربرش را تا دلتان بخواهد، درختان سبز و جوی‌های آب احاطه کرده‌اند! این عمارت و فضای سرسبزش، همان باغ فردوس است که بسیاری آن را یکی از زیباترین اثرات تاریخی پایتخت معرفی می‌کنند.

در این روز خنک و زیبای پاییزی، سری به باغ فردوس تهران می‌زنیم و با شما از این بنای شگفت انگیز و دیدنی صحبت می‌کنیم:

برای مشاهده و اجاره روزانه خانه در تهران کلیک کنید

معرفی باغ فردوس تهران

باغ فردوس
قدمت باغ فردوس به دوران قاجار برمی‌گردد.

باغ موزه فردوس یکی از جاذبه‌های تاریخی تهران است که در حوالی میدان تجریش و در محله‌ای به همین نام واقع شده است. باغی با عمارتی اشرافی که قدمتش به دوران قاجار و سلطنت محمد شاه برمی‌گردد. باغ فردوس از شمال به محله دربند و سعدآباد، از جنوب به خیابان مقصودبیک و محله الهیه، از شرق به خیابان شریعتی و از غرب به خیابان ولیعصر منتهی می‌شود.

تاریخچه باغ فردوس تهران

باغ فردوس تهران
باغ فردوس توسط یکی از درباریان قاجار و در زمان محمد شاه ساخته شده است.

تاریخچه باغ فردوس مانند تمام بناهای قدیمی تهران، داستان جالب و شنیدنی خودش را دارد. باغ فردوس در روزگاران گذشته، زمینی وسیع بود که از اراضی اسدآباد و ولنجک در شمال تهران آغاز میشد و بخش‌هایی از محله‌های الهیه، دره تجریش و محمودیه را در بر می‌گرفت.

در دوران محمد شاه قاجار، صدر اعظم وی «حاجی میرزا آقاسی»، دو عمارت شمالی و جنوبی را در آن احداث کرد. این باغ سپس به داماد ناصرالدین شاه رسید و بخش‌هایی از محوطه و ساختمان آن در این دوره ترمیم و بازسازی شد. تا آخرین روزهای حکومت قاجار، این باغ به دست تاجران مختلف شهر افتاد و دستخوش تغییرات فراوانی شد.

تاریخچه باغ فردوس تهران
در دوران پهلوی دوم، بخشی از باغ فردوس به مکانی برای جشن‌های ۲۵۰۰ اختصاص یافت.

در همین دوران بود که قناتی در دل باغ احداث کردند تا به کمک آن بتوانند درختان و طبیعت اطرافش را آبیاری کنند. چند استخر و فواره هم در گوشه و کنار باغ احداث شد و باغ فردوس به محلی برای برگزاری جشن‌های عروسی و مهمانی‌های اشرافی صاحبانش تبدیل گشت.

در دوران پهلوی اول، عمارت باغ فردوس مجددا مرمت و دبیرستان شاپور تجریش در آن دایر شد. این باغ همچنین در دوران پهلوی دوم به عنوان محلی برای برگزاری جشن‌های ۲۵۰۰ مورد استفاده قرار می‌گرفت. پس از انقلاب، باغ فردوس در اختیار صدا و سیما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود تا سرانجام در شهریورماه ۱۳۸۱ این بنای تاریخی با عنوان «موزه سینمای ایران» داستان جدید خود را آغاز کرد.

بخوانید از: گشتی کوتاه در زیباترین پارک شمال تهران، پارک نیاوران

باغ فردوس تهران کجاست؟

باغ فردوس تهران
باغ فردوس از شمال به میدان تجریش، از شرق به خیابان دربندی، از غرب به ولیعصر و از جنوب به خیابان توتونچی منتهی می‌شود.

همانطور که گفتیم، باغ فردوس تهران در حوالی میدان تجریش و خیابان ولیعصر قرار دارد. آدرس دقیق باغ فردوس به شرح زیر است:

خیابان ولیعصر، خیابان طوس، خیابان جعفری، مجموعه باغ موزه فردوس

معماری باغ فردوس

معماری باغ فردوس
تمام اتاق‌ها و سالن‌های ساختمان باغ، به گچ‌بری‌های زیبا مزین شده است.

باغ فردوس چیزی حدود ۲۰ هزار متر مربع وسعت دارد و مساحت عمارت آن هم نزدیک به هزار متر مربع است. بنای این باغ از سه طبقه تشکیل شده که هر گوشه‌اش با گچ‌بری‌های هنرمندانه، آینه کاری و مقرنس‌کاری‌های گل و شاخ و برگ به چشم می‌آید.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید تندی شیب باغ به‌گونه‌ای است که کف طبقه اول بنا با قسمت جنوبی باغ و سقف آن با قسمت شمالی باغ هم سطح است. این شیب که از شمال غربی باغ به جنوب غربی‌اش می‌رسد، باعث شده است تا شیوه معماری و چیدمان استخرها و آب‌نماها در آن متفاوت باشد.

معماری باغ فردوس
تندی شیب باغ فردوس به حدی است که کف طبقه اول بنا با قسمت جنوبی باغ و سقف آن با قسمت شمالی باغ هم سطح است.

بر اساس اسناد به جا مانده از تاریخ، در حیاط این مجموعه استخرهای متعددی وجود داشته‌ است که به نسبت وسعت زمین و فاصله از عمارت، بزرگ و بزرگ‌تر می‌شدند. در باغ فردوس همچنین چند عمارت کوچک و بزرگ وجود داشته که در گذر تاریخ همگی تخریب شده‌اند.

حیاط باغ فردوس بیشتر از هر چیز با درختان چنار قدیمی دیده می‌شود. درختانی قطور و ضخیم که در طول عمر طولانی‌شان، شاهد وقایع و اتفاقات مختلفی بوده‌اند. البته به نظر می‌رسد که درختان دیگری هم در باغ فردوسِ قدیم وجود داشته‌اند!

درختان توت، ازگیل، سیب گلاب، زردآلو و آلوچه که جزو درختان همیشگی باغ‌های شمیران به حساب می‌آمدند. متاسفانه امروز دیگر خبری از این درختان و میوه‌های خوش طعم و رنگشان نیست و تنها درختان چنار از میان آن طبیعت انبوه به یادگار مانده‌‌اند.

جهت مشاهده و اجاره ویلا کلیک کنید

امکانات باغ فردوس تهران

در باغ فردوس تهران برای هر سلیقه‌ای یک جای جذاب و هیجان انگیز وجود دارد! فرقی نمی‌کند که کتابخوان و علاقه‌مند به تاریخ باشید یا فقط بخواهید روی صندلی کافه‌ای بنشینید و قهوه‌ای گرم نوش جان کنید! در باغ فردوس همه چیز برای ساختن یک روز جذاب و فراموش نشدنی مهیا شده است!

سالن های سینما

سالن سینما باغ فردوس
در باغ فردوس سه سالن سینما وجود دارد که فیلم‌های روز در آن‌ها اکران می‌شود.

در باغ فردوس سه سالن سینما با نام‌های «سالن فردوس»، «سالن تمدن» و «سالن سینماتوگراف» وجود دارد که در آنها فیلم‌های روز به نمایش گذاشته می‌شوند. ظرفیت سینما فردوس ۱۰۹ نفر، سینماتوگراف ۲۰۵ نفر و سینما تمدن ۵۲ نفر است و به دلیل گنجایش بالا، یکی از بهترین مجموعه‌‎ها برای علاقه‌مندان فیلم و سینما به حساب می‌آید.

بنای داخلی این سالن‌ها به قدری جذاب و دلنشین است که احتمالا به محض ورود به آنها، محو تماشای گچ‌بری‌های سقف و طرح‌های روی دیوار می‌شوید. تا یادمان نرفته است بگوییم که خوردن تنقلات در سالن‌های سینمای باغ فردوس تهران ممنوع است و احتمال دارد که از همراه داشتن بچه‌های کوچک نیز ممانعت به عمل بیاید.

برای آگاهی از برنامه سینماهای باغ فردوس می‌توانید از وبسایت مجموعه یا تابلو اعلاناتی که در بخش ورودی باغ وجود دارد کمک بگیرید و حتی از گیشه فروش بلیط که همان‌جا واقع شده، بلیط خود را تهیه نمایید.

کافه‌ باغ فردوس

کافه‌ باغ فردوس
در باغ موزه فردوس چند کافه هیجان انگیز هم وجود دارد که می‌توانید از آنها به عنوان محلی برای استراحت استفاده کنید.

کافه باغ فردوس یک مجموعه دلنشین و جذاب است که میز و صندلی‌هایش در میان فضای باز باغ قرار گرفته و بهترین نوشیدنی‌ها و خوراکی‌ها را عرضه می‌کند. این کافه از دو بخش به نام‌های «پالت» و «تراس آفتاب‌مهتاب» تشکیل شده و شکل و شمایلش به سبک المان‌های سینمایی طراحی شده است.

بخوانید از: بهترین کافه‌های تهران

کافه ویونا

کافه ویونا باغ فردوس
کافه معروف و زنجیره‌ای ویونا در سمت چپ باغ و بعد از ورود به محوطه قرار دارد.

حتما کافه ویونا را می‌شناسید و می‌دانید که این مجموعه زنجیره‌ای در اغلب مراکز تجاری و تفریحی یک شعبه دارد. شعبه ویونا باغ فردوس هم در بخش شرقی باغ واقع شده و با منویی متنوع از خوراکی‌های هیجان انگیز و نوشیدنی‌های مختلف از علاقه‌مندان پذیرایی می‌کند.

کتاب‌فروشی باغ فردوس

کتاب‌فروشی باغ فردوس
تلویزیون قرمز رنگ قدیمی که روی چهارپایه قرار دارد شما را به‌سمت کتاب فروشی حوض نقره هدایت می‌کند.

کمی پایین‌تر از ورودی باغ فردوس، چشمتان به تلویزیون قرمز رنگی می‌خورد که روی یک چهارپایه چوبی قرار گرفته و با جمله «به جاش کتاب بخونین»، شما را به یک کتاب فروشی دنج و دوست داشتنی دعوت می‌کند. کتاب فروشی حوض نقره، تنها کتاب فروشی مستقر در باغ فردوس است که در آن مجموعه کاملی از کتاب‌های ادبی، سینمایی، فلسفی و محصولات فرهنگی، هنری و صنایع دستی عرضه می‌شود.

فروشگاه

فروشگاه صنایع دستی در باغ فردوس
چند فروشگاه صنایع دستی در باغ فردوس به عرضه محصولات خود مشغولند.

در بخشی از ساختمان موزه، چند غرفه و فروشگاه کوچک از پوشاک، دستبند و زیورآلات، شکلات و صنایع دستی وجود دارد که محصولات متنوعشان توجه هر کسی را به خود جلب می‌کند.

بخوانید از: بهترین سوغات تهران

موزه سینما باغ فردوس

موزه سینما باغ فردوس
موزه سینمای ایران در سال ۱۳۸۱ به مجموعه باغ فردوس انتقال یافت.

موزه سینمای ایران تا پیش از قرار گرفتن در مجموعه باغ فردوس در خیابان لاله‌زار مستقر بود. با این حال در سال ۱۳۸۱ این موزه دیدنی و تماشایی با پیگیری اداره‌ فرهنگ و ارشاد اسلامی و با حضور رئیس‌جمهوری وقت آقای محمد خاتمی، به عمارت باغ فردوس انتقال یافت و استاد عزت‌الله انتظامی به عنوان اولین مدیر عامل آن معرفی شد.

در حال حاضر این موزه از چند تالار جذاب و دیدنی تشکیل شده است که هر یک به آشنا کردن مخاطبان با سینمای ایران و جهان کمک می‌کنند. در هر کدام از این تالارها مجموعه‌ای از عکس‌های هنرمندان سینمای ایران، پوسترهای مختلف فیلم، آرشیو کاملی از نشریات و مجلات، مستندات و تجهیزات فیلم‌سازی، جوایز کسب‌شده توسط هنرمندان ایرانی در جشنواره‌های مختلف و چند هزار فیلم‌نامه و نمایش‌نامه ایرانی نگهداری می‌شود.

در ادامه، تالارهای مختلف این موزه را به اختصار معرفی می‌کنیم. فراموش نکنید که اگر می‌خواهید از داخل تالارها عکاسی کنید، باید مجوز عکاسی را از گیشه ورودی دریافت نمایید.

تالار آغازگران

تالار آغازگران
در این بخش با اولین‌های سینمای ایران آشنا خواهید شد.

همانطور که از نامش پیداست، در این بخش با اولین‌های سینمای ایران آشنا می‌شوید. در تالار آغازگران بخشی از تاریخچه سینمای ایرانی را می‌بینید، نگاهی به اولین تجهیزات فیلم‌برداری می‌اندازید و از تماشای عکس‌های قدیمی اولین بازیگران ایرانی شگفت زده می‌شوید. تالار آغازگران، مسیر آغاز سینمای ایران را با نگاهی مستند و به دور از اغراق به شما نشان می‌دهد.

تالار معاصران

تالار معاصران
این تالار به نمایش و معرفی هنرمندان معاصر سینما می‌پردازد.

در این تالار بیش از ۷۰۰ پرتره از کارگردانان، بازیگران، آهنگسازان و سایر دست‌اندکاران مهم سینمای ایران به نمایش گذاشته شده است. در تالار معاصران همچنین غرفه‌های اختصاصی وجود دارد که به هنرمندانی مثل عزت‌الله انتظامی، پوران درخشنده، رخشان بنی‌اعتماد، داریوش مهرجویی و… تعلق دارند.

تالار بین‌‌‌الملل

تالار بین‌‌‌الملل
جوایز هنرمندان افتخار آفرین در عرصه بین‌المللی در این بخش نگهداری می‌شود.

می‌توانید در این تالار جوایز بین المللی هنرمندان مانند نخل طلایی کن، شیر ونیز، خرس برلین و دیگر جوایز جهانی سینمای ایران را ببینید. در تالار بین الملل همچنین مجموعه کاملی از پوستر فیلم‌های ایرانی راه‌یافته به جشنواره‌های بین‌المللی نگهداری می‌شود.

بخوانید از: جاهای دیدنی تهران

تالار نام‌آوران

تالار بین‌‌‌الملل
همانطور که از اسمش پیداست، در این تالار با نام آوران هنر آشنا مخواهید شد.

این تالار فضایی ساکت و آرام دارد که ناگهان با فلاش عکاسی و صدای تشویق حضار، روشن شده و نام‌آوران سینمای ایران را با نورپردازی‌های خاص معرفی می‌کند.

بخش سینمای کودک و نوجوان

بخش سینمای کودک و نوجوان باغ فردوس
در این قسمت می‌توانید عروسک‌های قدیمی سینمای کودک را ببیند.

اگر دلتان برای کلاه قرمزی و پسرخاله و دیگر عروسک‌های قدیمی سینمایی تنگ شده، می‌توانید در این تالار دوباره آنها را ببینید و دلتنگی‌تان را به فراموشی بسپارید. در بخش سینمای کودک و نوجوان موزه سینما، مجموعه‌ای از عروسک‌ها و شخصیت‌های فیلم‌های کودکی‌مان به نمایش گذاشته شده‌اند.

بخش سینمای دفاع مقدس

بخش سینمای دفاع مقدس
تصاویر مربوط به فیلم‌ها، بازیگران، کارگردان‌ها و عوامل اصلی فیلم‌های جنگی کشور در این تالار نمایش داده می‌شود.

می‌توانید در این بخش مجموعه‌ای از تصاویر و آثار مربوط به فیلم‌ها، بازیگران، کارگردان‌ها و عوامل اصلی فیلم‌های جنگی را مشاهده کنید.

بخوانید از: بازدید از تاریخ در موزه های تهران

تماشاخانه

تماشاخانه باغ فردوس
در این بخش شمایل سینماهای دهه ۳۰ و ۴۰ بازسازی شده است.

در تماشاخانه موزه باغ فردوس، یک سینما به سبک سینماهای دهه ۳۰ و ۴۰ شبیه سازی شده است که در آن نخستین تصاویر سینمای ایران به همان شیوه قدیمی برای شما پخش می‌شود.

بخش صدا و دوبله

بخش صدا و دوبله باغ فردوس
در این موزه، ابزارهای قدیمی صدابرداری و لحظاتی از نخستین فیلم‌های دوبله شده به نمایش گذاشته شده است.

اگر به دوبله و صدابرداری علاقه دارید، قطعا این تالار برای شما جذاب و هیجان انگیز خواهد بود. در بخش صدا و دوبله موزه سینما، مجموعه‌ای از ابزارهای قدیمی صدابرداری جمع آوری شده است. در این بخش همچنین می‌توانید از غرفه علی کسمایی (پدر دوبله ایران) دیدن کنید و به تماشای لحظاتی از نخستین فیلم‌های دوبله شده ایرانی مشغول شوید.

شاه نشین (اتاقی به نام علی حاتمی)

شاه نشین (اتاقی به نام علی حاتمی)
در این اتاق تندیس علی حاتمی را می‌بینید که به‌همراه عزت‌الله انتظامی پشت میز تدوین نشسته است.

در اتاق شاه نشین، علی حاتمی را می‌بینید که پشت میز تدوین فیلمِ «حاجی واشنگتن» نشسته و حسابی سرش گرم کار است. نکته جالب توجه درباره این اتاق این است که تندیس عزت‌الله انتظامی هم درست در مقابل علی حاتمی قرار گرفته و به نظر می‌آید که گویی این دو هنرمند با هم مشغول حرف و صحبتند.

برای مشاهده و اجاره اقامتگاه کلیک کنید.

خانه فرهاد

خانه فرهاد
یادگارهایی از وسایل شخصی، سازها و کتاب های فرهاد در این بخش نگهداری می‌شود.

یکی از نوستالژیک‌ترین و زیباترین تالارهای موزه سینما، اتاق فرهاد است. در این اتاق کوچک و جمع و جور، یادگارهایی از وسایل شخصی، سازها و کتاب‌های فرهاد نگهداری می‌شود. شما می‌توانید ضمن گوش دادن به صدای دلنشین فرهاد که در فضا پخش می‌شود، در اتاق و میان وسایل این خواننده چرخی بزنید و غرق در تاریخ و روزهای گذشته شوید.

هزینه ورودی و ساعت بازدید از باغ فردوس تهران

بازدید از باغ فردوس تهران
مجموعه باغ موزه فردوس تهران یکشنبه‌ها تا جمعه‌ها از ساعت ۱۰ تا ۱۸ باز است.

ساعت بازدید باغ موزه فردوس تهران: یکشنبه‌ها تا جمعه‌ها از ساعت ۱۰ تا ۱۸

روزهای تعطیل باغ موزه فردوس: شنبه‌ها و ایام سوگواری

ساعت کار غرفه‌های فرهنگی و کافه‌های باغ فردوس: هر روز از ساعت ۹ صبح تا ۲۴

هزینه ورودی باغ فردوس تهران:

بازدیدکنندگان داخلی: ۵ هزار تومان؛ بازدیدکنندگان خارجی: ۲۰ هزار تومان؛ بازدید گروهی و دانشجویی: ۳ هزار تومان

قیمت بلیط سینماهای باغ موزه فردوس: پنجشنبه و جمعه: ۱۵ هزار تومان؛ سه‌شنبه‌ها: ۹ هزار تومان؛ روزهای عادی: ۱۲ هزار تومان

شماره تماس باغ فردوس تهران:  ۹-۲۲۷۰۵۰۰ (۰۲۱)

بخوانید از: پارک شهر، قدیمی‌ترین پارک تهران

بهترین زمان بازدید از باغ فردوس

باغ فردوس
یکی از زیباترین فصل‌ها برای سر زدن به باغ فردوس بهار است.

باغ فردوس در تمام روزهای سال جذاب و دیدنی است. با این حال اگر می‌خواهید طبیعت باغ را در زیباترین روزهایش ببینید، توصیه می‌کنیم که بهار و اوایل پاییز را برای این منظور انتخاب نمایید.

نکات جالب درباره باغ فردوس

باغ فردوس
باغ فردوس در قدیم از دو بخش بیرونی و اندرونی تشکیل شده بوده است.

اجازه دهید تا چند نکته جالب درباره باغ فردوس را با شما در میان بگذاریم:

  • باغ موزه فردوس در قدیم شامل دو باغ بیرونی و اندرونی بوده است. باغ بیرونی همین باغی است که عمارت کنونی در آن قرار گرفته و آن را با نام باغ موزه می‌شناسند. اما باغ اندرونی، در بخش جنوب غربی قرار داشته که دسترسی به آن در حال حاضر امکان پذیر نیست.
  • در باغ فردوس استخرهای کوچک و بزرگی وجود داشته که متاسفانه در طول زمان و به دلیل ساخت خیابان‌های شهری یا کمبود آب تخریب شده‌اند.
  • براساس متون قدیمی، باغ فردوس هفت ورودی داشته است که دو در آن در شمال، سه در در جنوب، یک در در شرق و یک در دیگر هم در بخش غربی قرار دارند.
  • در گذشته آب مورد نیاز باغ از دو قنات محمدیه (مجیدآباد) و قنات باغ فردوس تأمین میشده است.
  • از استخرهای قدیمی باغ، تنها یک حوض کوچک در شمال عمارت اصلی وجود دارد که یک جوی آب نیز به آن متصل شده است. این استخر و جوی به گردش آب در این باغ کمک می‌کنند.
  • درختان چنار باغ فردوس به قدری انبوه بوده‌اند که اگر شخصی از بالای عمارت به حیاطش نگاه می‌کرد، چیزی جز جنگلی مخملی نمی‌دید.
  • برخی از درختان قدیمی باغ فردوس هنوز در خیابان‌های نزدیک به این مجموعه قابل مشاهده هستند.

بخوانید از: باغ ایرانی تهران کجاست؟ یادگار سبز مستوفی‌الممالک 

جاهای دیدنی اطراف باغ فردوس

در نزدیکی باغ فردوس، جاهای دیدنی بسیاری وجود دارند که می‌توانند ایده خوبی برای گشت و گذار در خیابان‌های شمالی پایتخت باشند. برخی از بهترین جاهای دیدنی اطراف باغ فردوس به شرح زیر هستند:

موزه زمان

موزه زمان
در این موزه خوش نقش و نگار مجموعه کاملی از ابزارهای سنجش و زمان به نمایش گذاشته شده است.

موزه زمان از آن دسته دیدنی‌های تهران است که بدون شک شما را به یک سفر تاریخی می‌برد. این مجموعه که به عنوان نخستین موزه ساعت ایران شناخته می‌شود، در سال ۱۳۷۸ در یکی از خانه‌های قدیمی محله زعفرانیه افتتاح شد. در این موزه مجموعه‌ای از ابزارهای تعمیر ساعت، اسناد گاه‌شماری، تقویم‌های باستانی و ساعت‌های قدیمی ایرانی و خارجی که از کشورهای فرانسه، سوئیس، انگلیس و آلمان به یادگار مانده‌اند، نگهداری می‌شوند.

به لطف کافه جذاب و دوست داشتنی این مجموعه و فضای سبز زیبا و آرامش‌بخش آن، سر زدن به این موزه علاوه بر گشت و گذار در تاریخ، تفریحی جذاب و هیجان انگیز خواهد بود.

شماره تماس: ۲۲۴۱۷۳۳۶-۰۲۱

آدرس: تهران، خیابان زعفرانیه، نبش خیابان پرزین بغدادی، موزه زمان

بخوانید از: معرفی موزه خودروهای تاریخی تهران

بازار تجریش

بازار تجریش
بازار تجریش یکی از بازارهای قدیمی تهران است که با مغازه‌های جذابش، ساعت‌ها شما را سرگرم می‌کند.

بازار سرپوشیده تجریش، یکی از بازارهای قدیمی تهران است که با راسته‌های پرپیچ‌وخم و مغازه‌های جذابش، ساعت‌ها می‌تواند شما را سرگرم کند. خیلی از گردشگران ایرانی و خارجی برای تماشای زیبایی و عظمت این بازار، به تهران سفر می‌کنند. پس بهتر است حالا که تا اینجا آمده‌اید حتما به بازار سر بزنید.

این بازار از یک طرف به میدان تجریش و از سمت دیگر به امام‌زاده صالح دسترسی دارد. بازار تجریش که بازار تاریخی شمیران محسوب می‌شود، همچنان بافت قدیمی خود را حفظ کرده و یکی از جاهای دیدنی مناطق شمالی تهران به حساب می‌آید. بازاری که در آن همه چیز، از شیر مرغ تا جانِ آدمیزاد پیدا می‌شود و به صورت سرپوشیده دو محله سرپل و تجریش را به هم وصل می‌کند.

آدرس: تهران، میدان تجریش، جنب امام‌زاده صالح

بخوانید از: بازمانده تاریخ چند 100 ساله در شلوغی شهر؛ بازار بزرگ تهران 

دربند

دربند
دربند یکی از پاتوق‌های تهرانی‎‌هاست و به دلیل آب و هوای تمیزش، پناهگاهی برای فرار از شلوغی شهر شناخته می‌‌شود.

دربند یکی از محبوب‌ترین پاتوق‌های تهرانی‎‌هاست و به دلیل آب و هوای تمیز و بکرش، پناهگاهی برای فرار از شلوغی و ترافیک و آلودگی‌های شهر شناخته می‌‌شود. معمولا بسیاری از افراد، دربند تهران را به ‌عنوان اولین گزینه برای گشت و گذار توریست‌های خارجی و داخلی معرفی می‌کنند.

این محله قدیمی همه چیز را برای تفریحی ناب و استراحتی کوتاه فراهم کرده است. از رودخانه پرآب و کوچه‌باغ‌های قدیمی‌اش گرفته تا رستوران‌های پرنور و رنگارنگ، همگی آماده‌اند تا فضایی دور از هیاهوی شهر را برای گردشگران بسازند.

آدرس: تهران، میدان تجریش، خیابان فناخسرو، میدان دربند.

بخوانید از: گشت و گذار در محله دربند تهران

امام‌زاده صالح

امام‌زاده صالح
بقعه امامزاده صالح جزو بزرگ‌ترین امامزاده‌های ایران است که حیاط بزرگ آن همیشه با ازدحام زائران به چشم می‌آید.

برای اهالی شمیران، امامزاده صالح یک جاذبه نوستالژیک و مهم است! این مکان زیارتی و دیدنی در نزدیکی باغ فردوس قرار دارد و می‌تواند مقصدی ایده‌ال برای دعا، نیایش و استراحتی کوتاه باشد.

امام‌زاده صالح تا باغ فردوس چیزی حدود سه کیلومتر فاصله دارد و با پیاده‌روی، دسترسی به آن حدود پنج تا ده دقیقه طول خواهد کشید. این امام‌زاده از جمله زیارتگاه‌های باصفا و قدیمی شمال شهر است که معماری گنبد فیروزه‌ای رنگش، چشم هر گردشگری را به خود خیره خواهد کرد.

آدرس: تهران، انتهای خیابان ولی‌عصر، ضلع جنوب شرقی میدان تجریش

مسیر دسترسی به باغ فردوس چطور است؟

دسترسی به باغ فردوس
خیابان ولیعصر یکی از مسیرهای دسترسی به باغ فردوس تهران است.

برای دسترسی به باغ فردوس می‌توانید از تاکسی، اتوبوس‌های بی‌آرتی و ماشین شخصی استفاده کنید:

دسترسی به موزه سینما با مترو

در خط یک مترو به ایستگاه تجریش رفته و پس از خروج از ایستگاه در میدان قدس، با ۲۰ دقیقه پیاده‌روی در خیابان ولیعصر به‌ سمت جنوب، به عمارت باغ فردوس برسید.

دسترسی به موزه سینما با اتوبوس و مینی‌بوس

اگر قصد استفاده از بی‌آرتی را دارید، می‌توانید از اتوبوس‌های مسیر تجریش – راه‌آهن استفاده کنید و در ایستگاه باغ فردوس از اتوبوس پیاده شده و به این باغ بروید. همچنین می‌توانید با مینی‌بوس‌های خط تجریش – ولنجک به خیابان ولیعصر رفته و روبه‌روی باغ فردوس از آن پیاده شوید.

دسترسی به موزه سینما با ماشین شخصی

اگر با ماشین شخصی به باغ فردوس می‌روید، در جریان باشید که ممکن است برای پیدا کردن جای پارک با مشکل مواجه شوید. بهتر است اتومبیل خود را در یکی از کوچه‌های اطراف پارک کنید یا از نزدیک‌ترین پارکینگ عمومی که در میدان تجریش واقع شده کمک بگیرید.

دسترسی به موزه سینما با تاکسی

در هر نقطه از تهران، تاکسی‌های خطی مختلفی به سمت میدان تجریش یا پارک وی حرکت می‌کنند. اگر تاکسی شما را در محدوده پارک وی پیاده‌ کرد، می‌توانید یک تاکسی دیگر به سمت میدان تجریش گرفته و در حوالی باغ فردوس پیاده شوید.

کلام آخر

باغ فردوس در شب
این باغ آنقدر شگفت انگیز است که به جز سر زدن به آن، هیچ جورِ دیگری نمی‌توانید به زیبایی‌اش پی ببرید!

در این مطلب با شما از باغ فردوس تهران، عمارت تاریخی به یادگار مانده از قاجارها صحبت کردیم. این باغ آنقدر شگفت انگیز است که به جز سر زدن به آن، هیچ جورِ دیگری نمی‌توانید به زیبایی‌اش پی ببرید! حتی این مقاله کوتاه هم نمی‌تواند به درستی حال و هوای پاییزی و عاشقانه‌ای که این روزها در آن جریان دارد را توصیف کند. اگر تصمیم گرفته‌اید تا در سفر به تهران سری هم به باغ موزه فردوس بزنید، فراموش نکنید که می‌توانید برای پیدا کردن هرگونه گزینه اقامتی، خانه و سوئیت در پایتخت از سایت شب کمک بگیرید!

پرسش‌های متداول

باغ فردوس تهران کجاست؟

باغ موزه فردوس در شمال شهر تهران و در محله‌ای با صفا به نام باغ فردوس قرار دارد.

چگونه با مترو به باغ فردوس برویم؟

برای رسیدن به موزه سینما می‌توانید در خط یک مترو به ایستگاه تجریش رفته و پس از خروج از ایستگاه در میدان قدس، با ۲۰ دقیقه پیاده‌روی در خیابان ولیعصر به‌سمت جنوب، به عمارت باغ فردوس برسید.

باغ فردوس چه امکاناتی دارد؟

سالن‌های سینما، کافه، موزه، کتابفروشی و فروشگاه‌های صنایع دستی برخی از امکانات باغ فردوس به شمار می‌روند.

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*