زیارتی دلنشین در امام زاده صالح (ع) تجریش، عبادتگاه تهرانی‌ها

0

یک شمیران است و یک امام زاده صالح (ع)! عبادتگاهی تاریخی و ناب که حال و هوای مطهرش روی تمام کوچه پس کوچه‌های تجریش اثر گذاشته و هر رهگذری را به زیارتی دلنشین دعوت می‌کند. امام زاده صالح (ع) علاوه بر بعد زیارتی‌اش، یک مکان تاریخی هم است و قدمتش به ۷۰۰ سال پیش برمی‌گردد.

اجازه دهید تا در ادامه، با شما از جزئیات این بنای زیارتی-تاریخی صحبت کنیم و بگوییم که چرا امام زاده صالح در طول تاریخ همیشه محبوب بوده است!

جهت مشاهده و رزرو خانه وسوئیت در تهران کلیک کنید

امامزاده صالح (ع) کجاست؟

امامزاده صالح
امامزاده صالح در انتهای خیابان ولی‌عصر و ضلع جنوب شرقی میدان تجریش قرار گرفته است.

امامزاده صالح در انتهای خیابان ولی‌عصر و ضلع جنوب شرقی میدان تجریش واقع شده است. ورودی‌های شمال، شمال غربی و شرقی امامزاده به بازار تجریش باز می‌شوند و از آنجا به تکیه تجریش راه دارند. ورودی غربی امامزاده هم رو به پایانه حمل‌ونقل شهری قرار گرفته است.

آدرس: تهران، میدان تجریش، حرم امامزاده صالح (ع)

شماره تماس: ۰۲۱۲۲۷۴۸۰۱۰

تاریخچه امام زاده صالح

بنای امام زاده صالح (ع) یک بنای قدیمی است و در طول تاریخ دستخوش اتفاقات فراوان شده است. برخی از مهم‌ترین دوره‌های تاریخی که امام زاده صالح در آنها مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته، به شرح زیر هستند:

امام زاده صالح (ع) در دوران ایلخانیان

امام زاده صالح (ع) در دوران ایلخانیان
نقاشی از بنای امام زاده صالح در دوره ایلخانیان

اسناد قدیمی تاریخی، ساخت بنای اولیه امام زاده صالح (ع) به دوران ایلخانیان نسبت می‌دهند. با این حال هیچ اطلاعات دقیقی درباره سازنده اصلی این بارگاه وجود ندارد. مورخان همچنین از روی معماری بنای امام زاده و سایر کتیبه‌های موجود حدس می‌زنند که سازه این عبادتگاه در دوران «غازان خان»، اولین ایلخان مسلمان مغول و مروج اسلام در میان مغولان ساخته شده است.

بخوانید از: صفر تا 100 تهرانگردی در سفر به تهران 

امام زاده صالح (ع) در دوران قاجار

امام زاده صالح (ع) در دوران قاجار
در دوره قاجار بخش زیادی از بنای امام زاده صالح (ع) مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت.

بیشتر تغییرات بنای امام زاده صالح (ع) به دوران قاجار مربوط می‌شود. در سال ۱۲۱۰، یکی از فرزندان فتحعلی شاه قاجار به نام «هلاکو» بنای امامزاده را بازسازی کرد. کاشی‌کاری گنبد و تغییر درب امامزاده از ضلع جنوبی به ضلع غربی، از اقدامات هلاکو بود.

در همین سال شجاع السلطنه (فرزند دیگر فتحعلی شاه) املاک بسیاری از جمله حمام، مسجد شمالی بقعه و زمین‌های کشاورزی جعفرآباد دربند را وقف امامزاده صالح (ع) نمود. در دوران قاجار همچنین بخش وسیع پیرامون حرم امامزاده به قبرستان اختصاص داده شد و بیش از ۱۵۰ نفر از افراد مشهور آن دوران در آن دفن شدند.

بخوانید از:‌ صفر تا 100 تهرانگردی در سفر به تهران 

امام زاده صالح (ع) در دوران پهلوی

امام زاده صالح (ع)
بخشی از کاشی‌کاری‌های گنبد امام زاده صالح (ع) در دوران پهلوی به اتمام رسید.

در سال ۱۳۳۸، خیری به نام «حسن فداکار» با بودجه شخصی خود برای ترمیم گنبد امامزاده، دوباره آن را کاشی‌کاری کرد. در زمان پهلوی همچنین بناهایی مانند سالن برگزاری مراسم عزاداری، سرویس بهداشتی و ایوان شمالی احداث گشت.

امام زاده صالح (ع) پس از انقلاب

امام زاده صالح (ع) پس از انقلاب
طرح توسعه و بازسازی وسیع حرم مطهر امامزاده صالح (ع) پس از انقلاب و در سال ۱۳۷۴ کلید خورد.

پس از سیل تجریش در سال ۱۳۶۶، بخش‌هایی از بنای امام زاده صالح (ع) مانند دیگر بناهای این محله تخریب شد. در سال ۱۳۷۴ به دلیل افزایش ورود زائران به امام زاده، طرح توسعه و بازسازی حرم این امام کلید خورد و قسمت‌های زیادی از ضلع غربی آن دستخوش تغییر شد.

تخریب مقابر صحن قدیمی، اتصال پارکینگ و پایانه مسافربری به حرم، احداث ورودی اصلی امامزاده در ضلع غربی، هم‌تراز کردن صحن‌های مختلف، احداث ایوان جنوبی و غربی، توسعه شبستان جنوبی در دو طبقه، ساخت کتابخانه، بهداری، آشپزخانه و سرویس بهداشتی از جمله بازسازی‌های مهم در این زمان به شمار می‌روند.

در دهه ۸۰ نیز تغییرات مختلفی روی بنای امام زاده صالح (ع) صورت گرفت. متاسفانه در این زمان بخش عمده بنای تاریخی امامزاده صالح (ع) از بین رفت. یک گنبد بتنی روی گنبد قدیمی و دو مناره به احداث رسید و داخل رواق‌ها نیز آیینه‌کاری شد.

معماری بنای امامزاده صالح (ع)

معماری بنای امامزاده صالح (ع)
اولین چیزی که در معماری امامزاده صالح توجه را به‌سمت خود جذب می‌کند، آبی فیروزه‌ای گنبد و گلدسته‌های آن است.

اغراق نیست اگر بگوییم رنگ آبی فیروزه‌ای گنبد و گلدسته‌ها، اولین چیزی است که توجه هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند. در حقیقت آنچه که بیشتر از همه معماری این بنا را برجسته کرده، ترکیب رنگ‌ها و طرح‌های هنرمندانه است.

درب‌های میان تمام رواق‌ها و محوطه امام‌زاده نیز به‌دست هنرمندان معاصر منبت‌کاری شده است. بقعه امامزاده، قدیمی‌ترین سازه این زیارتگاه محسوب می‌شود که ضریحش با استفاده از نقره و چوب و به شکل مشبک ساخته شده است.

بناهای مختلف حرم امامزاده صالح (ع) همچنین به سبک معماری قرن هفتم و هشتم هجری قمری ساخته شده و ترکیبی از سبک سنتی و باستانی ایرانی است. شاید برایتان جالب باشد که بدانید در گذشته صحن امامزاده یکی از قبرستان‌های تهران بود! با این حال بعد از مدتی تدفین در این محل ممنوع شد و آثار قبرهای قدیمی نیز از بین رفت.

بخوانید از: 20 مورد از جاهای دیدنی تهران که نمیدانید؛ گشت‌وگذاری کامل در پایتخت 

چنار کهن‌سال محوطه امامزاده صالح (ع)

چنار کهن‌سال محوطه امامزاده صالح (ع)
محیط تنه چنار امامزاده صالح به ۱۵ متر می‌رسید و هرکدام از شاخه‌های آن به اندازه یک چنار بزرگ قطر داشت.

اجازه دهید تا درباره یکی از شگفت انگیزترین درختان صحن امام زاده صالح (ع) صحبت کنیم! منظورمان درخت چنار قدیمی امام زاده است که به دلیل ظاهر بی‌مانندش زبانزد خاص و عام بود. این درخت به ‌اندازه‌ای بزرگ بود که سایه هر کدام از شاخه‌هایش بخش زیادی از حیاط محوطه را پوشش می‌داد.

بسیاری از زائران در کنار درخت چنار امام زاده به عبادت و استراحت مشغول بودند. حتی برخی از استادان مکتب (مدارس قدیمی) کلاس‌های خود را زیر سایه این درخت برگزار می‌کردند. عظمت و زیبایی این چنار به حدی بود که نامش در سفرنامه‌نویسانی چون مارکوپولو، دیالافوا و اولیویه نیز ثبت شد.

محیط تنه چنار امامزاده به ۱۵ متر می‌رسید و هرکدام از شاخه‌های آن به‌ تنهایی به اندازه یک چنار بزرگ قطر داشت. با این حال بعد از سیل تجریش و خشک شدن قنات این محله، بخش‌هایی از این درخت شگفت انگیز آسیب دید. سرانجام با اجرای طرح‌های جدید برای بازسازی امام‌زاده، دستور قطع این درخت صادر شد.

فضا و امکانات آرامگاه امامزاده صالح (ع)

فضای امام زاده صالح (ع) به بخش‌های مختلفی تقسیم شده است که در ادامه هر یک را به اختصار توضیح می‌دهیم:

ورودی‌های مختلف

ورودی‌های مختلف امامزاده
برای دسترسی به ورودی‌های امامزاده باید بخشی از مسیر را پیاده طی کنید و از بازارچه یا ترمینال وارد شوید.

امام زاده صالح (ع) چهار ورودی دارد که هر کدام از بخش‌های خاصی از تجریش قابل دسترسی هستند. در ضلع‌های جنوب، شرق و غرب امامزاده سه ورودی مختلف واقع شده است. ورودی‌های جنوبی و شرقی به بازار تجریش راه دارند و ورودی غربی نیز به ترمینال درون شهری تجریش منتهی می‌شود.

همانطور که پیش از این گفتیم، برای دسترسی به ورودی‌های امامزاده باید بخشی از مسیر را پیاده طی کنید و از بازارچه یا ترمینال وارد شوید.

حیاط بزرگ امامزاده

حیاط بزرگ امامزاده
کبوترهای حیاط امام زاده صالح آزادانه در صحن پرواز می‌کنند و زائران نیز می‌توانند به آن‌ها گندم بدهند.

حیاط بزرگ امامزاده یکی از جذاب‌ترین بخش‌های این زیارتگاه است. به ویژه کبوترهایی که در دسته‌های کوچک و بزرگ در صحن آن آزادانه پرواز می‌کنند. جالب است که بدانید بسیاری از زائران با دادن گندم به کبوتران، نذر خود را ادا می‌نمایند.

بخوانید از: معرفی حرم شاه عبدالعظیم تهران

حوض میان حیاط

حوض میان حیاط امام زاده صالح
در اطراف حوض امام زاده صالح وضوخانه برای آقایان و شیرهای آب آشامیدنی قرار دارد.

قبل از بازسازی اصلی بنای امام زاده صالح (ع)، این حرم مطهر از دو حیاط تشکیل شده بود که حوض در حیاط بزرگتر قرار داشت. آب این حوض از قنات سر پل تجریش تأمین می‌شد و سپس به‌ سمت باغ‌های تجریش می‌رفت. در کنار حوض، امکاناتی مانند وضوخانه و پاشویه هم ساخته شده بود. دو مکانی که زائران در آنها وضو می‌گرفتند، آبی به‌ دست و روی خود می‌زدند و خستگی راه را از تن به در می‌کردند.

امروز اما این حوض بازسازی شده و بخش‌های قدیمی آن تخریب گشته است. با این حال زائران همچنان می‌توانند از وضوخانه و شیرهای آب آشامیدنی که در حوالی حوض قرار دارند استفاده کنند.

مقبره شهدای گمنام در حیاط

مقبره شهدای گمنام در حیاط
بسیاری از زائران هنگام زیارت امامزاده صالح از مقبره شهدا بازدید می‌کنند و برای آن‌ها فاتحه می‌خوانند.

این بخش در حیاط جلویی امامزاده صالح قرار گرفته و در آن شهدای گمنام، شهدای هسته‌ای، بخشی از قربانیان حادثه هواپیمای اکراینی و شهید فخری‌زاده دفن شده‌اند. زائران هنگام زیارت امامزاده صالح از مقبره شهدا بازدید می‌کنند و برای آن‌ها فاتحه می‌خوانند.

محوطه زیارتی اصلی

محوطه زیارتی اصلی امامزاده صالح
بقعه امامزاده حدود ۵۰ متر مساحت دارد و قدیمی‌ترین سازه بنای امامزاده محسوب می‌شود.

در امامزاده صالح تهران دو رواق برای زیارت خانم‌ها و دو رواق برای زیارت آقایان قرار دارد که همگی با آیینه‌کاری‌های هنرمندانه به چشم می‌آیند.

بخوانید از:  10 جاذبه مذهبی-تاریخی ایران

سرداب امامزاده صالح (ع) یا رواق معصومیه

سرداب امامزاده صالح (ع) یا رواق معصومیه
مقبره اصلی امامزاده صالح (ع) نیز در زیرزمین یا سرداب بنا قرار دارد.

مقبره اصلی امامزاده صالح (ع) در زیرزمین یا سرداب بنا قرار دارد. مسیر سرداب، پلکانی در گوشه صحن است که ورود به آن برای عموم آزاد نیست. این مسیر سال‌ها مسدود شده بود تا حدود ۳۰ سال پیش، فردی کهنسال آن را به خادمان حرم نشان داد. پس از بررسی‌های کارشناسی، مسیر سرداب حرم امامزاده صالح (ع) شناسایی و مورد بازسازی قرار گرفت.

امامزاده صالح (ع) تا چه ساعتی باز است؟

امامزاده صالح (ع)
امامزاده صالح تجریش همه‌روزه از ساعت هشت تا ۲۴ باز است.

بازدید از امام زاده صالح (ع) برای عموم آزاد بوده و محدودیتی ندارد. درب‌های ورودی این بارگاه همه‌روزه از ساعت هشت تا ۲۴ باز است. با این حال توصیه می‌کنیم که در اعیاد و روزهای خاص سال پیش از مراجعه به این مکان مطهر، با مسئولان آن در ارتباط باشید.

بد نیست که بدانید برخی از زائران روز چهارشنبه (روز زیارتی امام موسی کاظم) را برای زیارت و ادای نذر خود در این امام‌زاده انتخاب می‌کنند.

امامزاده صالح کیست؟

امامزاده صالح
به استناد روایات شیعه و کتب تاریخی، امام زاده صالح (ع) فرزند امام موسی کاظم است.

به استناد روایات شیعه و کتب تاریخی، صالح‌بن‌موسی‌، فرزند امام موسی کاظم است. در اواخر قرن دوم هجری و پس از خبر ولیعهدی امام رضا (ع)، وی سفر خود را از عراق به ایران آغاز کرد. او در مسیر شمیران، برای استراحت در تجریش توقف کرد و در همین نقطه به دلایل نامشخص توسط شخصی به شهادت رسید. پیکر او در نزدیکی چنار بزرگ این منطقه به خاک سپرده شد.

زیارت امامزاده صالح (ع)

زیارت امامزاده صالح (ع)
در بقعه متبرکه امامزاده صالح، یک زیارت‌نامه قرار داده شده که مخصوص شخص ایشان است.

در بدو ورود به بقعه متبرکه امام زاده صالح (ع)، زیارت مخصوص این امام مطهر قرار داده شده است. بدین ترتیب زائران می‌توانند هنگام ورود به حرم، این زیارت‌نامه را در صحن قرائت کنند. متن زیارتنامه امام زاده صالح (ع) به شرح زیر است:

السَّلامُ عَلَیکَ اَیُّهَا السَّیِّدُ الزَّکِیُّ، اَلطّاهِرُ الوَلِیُّ، وَالدّاعِی الحَفِیُّ؛ اَشهَدُ اَنَّکَ قُلتَ حَقّاً، حَقّاً، وَنَطَقتَ حَقّاً وَصِدقاً، وَدَعوتَ اِلی مَولایَ وَمَولاکَ، عَلانِیَةً وَسِرًّا، فازَ مُتَّبِعُکَ، وَنَجا مُصَدِّقُکَ، وَخابَ وَخَسِرَ مُکَذِّبُکَ، وَالمُتَخَلِّفُ عَنکَ، اَشهَد لی بِهذهِ الشَّهادَةِ، لِاَکونَ مَنَ الفائِزینَ بِمَعرِفَتِکَ وَطاعَتِکَ، وَتَصدیقِکَ وَاتِّباعَکَ، وَالسَّلامُ عَلَیکَ یا سَیِّدی وَابنَ سَیِّدی. اَنتَ بابُ اللهِ المُؤتی مَنهُ، وَالمَأخوذُ عَنهُ، اَتَیتُکَ زائِراً، وَحاجاتی لَکَ مُستَودِعةً، وَها اَنَا ذا اَستَودِعُکَ دینی وَاَمانَتی، وَخَواتیمَ عَمَلی، وَجَوامِعَ اَمَلی اِلی مُنتَهی اَجَلی، وَالسَّلامُ عَلَیکَ وَ رَحمَةُ اللهِ وَبَرَکاتُه.

سلام بر تو ای آقای پاک و پاکیزه و سرور من و ای دعوت‌کننده (به حق) به مهربانی، گواهی دهم که تو حق گفتی و به حق و راستی سخن کردی و (مردم را) آشکارا و نهان به‌سوی مولای من و مولای خودت دعوت فرمودی. رستگار شد پیروی تو و نجات یافت تصدیق کننده‌ات و نومید و زیانکار شد تکذیب کننده‌ات و آن کس که با تو مخالفت کرد. گواه باش برای من این گواهی را تا من بوسیله معرفت و اطاعت تو و تصدیق و پیروی کردنت از زمره رستگاران باشم و سلام بر تو ای آقای من و ای فرزند آقای من. تویی درگاه خدا که از آن درآیند و (معالم دین را) از آن بگیرند. آمده‌ام به درگاهت برای زیارت و حاجت‌های خود را به تو سپرده‌ام و من اکنون به تو می‌سپارم دینم و امانتم و سرانجام کارهایم و همه آرزوهایم را تا پایان عمرم و بر تو باد سلام و رحمت خدا و برکاتش.

بخوانید از: معرفی اماکن مذهبی پایتخت

ماجرای نذر نمک امامزاده صالح (ع) چیست؟

نذر نمک امامزاده صالح (ع)
نمک در فرهنگ ایرانی نماد برکت و روزی بیشتر در سفره‌ است.

اگر به امام زاده صالح (ع) آمده باشید، حتما دیده‌اید که برخی از زائران نذر خود را که شامل کیسه‌های نمک است، ادا می‌کنند. نمک در فرهنگ ایرانی نماد برکت و روزی بیشتر در سفره‌ است، با این حال دلیل نذر نمک بیشتر به موضوعی تاریخی مربوط می‌شود.

از آنجا که در گذشته در تجریش برف زیادی می‌بارید، مردم کیسه‌ای نمک نذر می‌کردند تا با پاشیدن آن روی زمین، برف‌ها را آب کنند و مانع از زمین خوردن عابران پیاده شوند. آئینی که کم‌کم به یک رسم تبدیل شد و به ‌عنوان نذر امامزاده صالح (ع) رواج یافت.

از آن زمان تا امروز، نمک به‌ عنوان یکی از نذرهای اصلی امامزاده صالح شناخته می‌شود و بسیاری از مردم در امور مختلف زندگی با اختصاص نمک به‌ عنوان نذر، امید به برآورده‌ شدن حاجات خود دارند. از دیگر نذرهای رایج در این امامزاده می‌توان به آش و همچنین نان و پنیر و سبزی اشاره کرد.

مسیر دسترسی به امامزاده صالح (ع) تجریش

همانطور که می‌دانید تجریش یکی از شلوغ‌ترین مناطق تهران است و در آن تا دلتان بخواهد امکانات حمل و نقل متنوعی برای زائران وجود دارد. در ادامه به برخی از راه‌های دسترسی به امام زاده صالح (ع) اشاره می‌کنیم:

دسترسی به امام زاده صالح (ع) با اتوبوس

دسترسی به امام زاده صالح (ع) با اتوبوس
یکی از روش‌های دسترسی به امام زاده صالح (ع) استفاده از اتوبوس‌های بی‌آر‌تی است.

امام زاده صالح (ع) در نزدیکی ایستگاه اتوبوس‌های عادی و اتوبوس‌های BRT‌ قرار دارد. شما می‌توانید با اتوبوس‌های شریعتی یا BRT های ولیعصر- راه آهن خود را به میدان قدس و تجریش رسانده و مسافت باقیمانده تا حرم را با یک پیاده‌روی کوتاه طی کنید.

دسترسی به امام زاده صالح (ع) با مترو

دسترسی به امام زاده صالح (ع) با مترو
اگر برای رسیدن به امام زاده صالح (ع) قصد استفاده از مترو را دارید، باید خود را به خط یک برسانید.

اگر قصد استفاده از مترو را دارید، باید خود را به خط یک برسانید. آخرین ایستگاه خط یک، میدان تجریش است. می‌توانید برای پیدا کردن بهترین مسیر از نقشه مترو استفاده کنید. بعد از رسیدن به ایستگاه تجریش، از خروجی جنوبی ایستگاه خارج شوید و در خیابان شهرداری به‌ سمت میدان تجریش بروید. بعد از چند دقیقه پیاده‌روی کوتاه به امامزاده خواهید رسید.

دسترسی به امام زاده صالح (ع) با تاکسی

دسترسی به امام زاده صالح (ع) با تاکسی
می‌توانید از تاکسی‌های خیابان ولیعصر برای دسترسی به امام زاده صالح استفاده کنید.

ایستگاه تاکسی میدان تجریش به مناطق مختلف تهران دسترسی دارد و خطوط تاکسی این میدان از نقاط مختلف شهر آماده جابه‌جایی مسافران است.

امکانات رفاهی امامزاده صالح تجریش

امکانات رفاهی امامزاده صالح تجریش
امکانات رفاهی مختلفی برای مردم در این مکان زیارتی معروف تهران فراهم شده است.

به دلیل نزدیک بودن امام زاده صالح (ع) به حمل و نقل عمومی و سایر جاذبه‌های شمیران مثل بازار قائم و بازار تجریش، رفت و آمد به این حرم در اغلب ساعات روز زیاد است. به همین دلیل در این بقعه متبرک امکانات رفاهی متنوعی برای زائران فراهم شده که شامل موارد زیر می‌شوند:

  • کتابخانه
  • دارالقرآن
  • کتاب‌فروشی
  • پارکینگ
  • ویلچر
  • سرویس بهداشتی
  • وضوخانه
  • آب آشامیدنی

اسکان در امامزاده صالح

اسکان در امامزاده صالح
امکان اسکان در امام زاده صالح وجود ندارد اما زائران می‌توانند از امکانات اقامتی اطراف این زیارتگاه استفاده کنند.

در امام زاده صالح (ع) امکان اسکان زائران وجود ندارد. با این حال در اطراف این بقعه متبرک هتل‌ها، سوئیت‌ها، خانه‌ها و اقامتگاه‌های مختلفی تعبیه شده که هر یک با قیمت مناسب خدمات خود را به مسافران ارائه می‌دهند. می‌توانید برای انتخاب و مشاهده هرگونه گزینه اقامتی نزدیک به امام زاده صالح (ع) از سایت شب کمک بگیرید.

برای اجاره ویلا در اطراف تهران کلیک کنید

جاهای دیدنی اطراف امامزاده صالح (ع) تهران

امام زاده صالح (ع) در تجریش واقع شده و در اطرافش تا دلتان بخواهد، مکان‌های دیدنی متنوعی وجود دارد. برخی از جاهای دیدنی اطراف امام زاده صالح (ع) به شرح زیر هستند:

بازار تجریش

بازار تجریش
بازار تجریش یکی از قدیمی‌ترین بازارهای تهران است و از چندین دالان تودرتو تشکیل شده است.

بازار سرپوشیده تجریش، یکی از بازارهای قدیمی تهران است که با راسته‌های پرپیچ‌وخم و مغازه‌های جذابش، ساعت‌ها می‌تواند شما را سرگرم کند. خیلی از گردشگران ایرانی و خارجی برای تماشای زیبایی و عظمت این بازار، به تهران سفر می‌کنند. پس بهتر است حالا که تا این حرم مطهر آمده‌اید حتما به بازار تجریش سر بزنید.

این بازار از یک طرف به میدان تجریش و از سمت دیگر به امام‌زاده صالح دسترسی دارد. بازار تجریش که بازار تاریخی شمیران محسوب می‌شود، همچنان بافت قدیمی خود را حفظ کرده و یکی از جاهای دیدنی مناطق شمالی تهران به حساب می‌آید. بازاری که در آن همه چیز، از شیر مرغ تا جانِ آدمیزاد پیدا می‌شود و به صورت سرپوشیده دو محله سرپل و تجریش را به هم وصل می‌کند.

بازار تجریش درست کنار امامزاده صالح قرار گرفته است و دو تا از ورودی‌های امامزاده به این بازار منتهی می‌شود.

آدرس: تهران، میدان تجریش، جنب امام‌زاده صالح

بخوانید از:‌ بازمانده تاریخ چند 100 ساله در شلوغی شهر؛ بازار بزرگ تهران 

پاساژ‌ ارگ

پاساژ‌ ارگ
پاساژ ارگ یک مرکز خرید بزرگ در تجریش است که از ۵ طبقه پارکینگ و ۵ طبقه تجاری تشکیل شده است.

یکی از بزرگترین مراکز خرید شمال تهران پاساژ ارگ است که از ۵ طبقه پارکینگ و ۵ طبقه تجاری تشکیل شده و هر روز از ساعت ۱۰ تا ۲۳ درب‌های خود را به روی عموم باز می‌کند. در این پاساژ می‌توانید از امکانات مختلف آن مانند کافه، رستوران، فودکورت، آمفی‌تئاتر، سینما و بوتیک‌های تجاری مختلف استفاده کنید.

پاساژ ارگ در ضلع شمالی میدان تجریش و در ابتدای خیابان سعادت‌آباد واقع شده و فاصله‌اش تا امامزاده صالح تجریش به اندازه ده دقیقه پیاده‌روی است.

آدرس: میدان تجریش، ابتدای خیابان سعدآباد

بخوانید از:‌ ایران مال، یکی از بزرگ‌ترین بازارهای جهان 

باغ فردوس

باغ فردوس
باغ فردوس تهران حدود یک کیلومتر با حرم امامزاده صالح (ع) فاصله دارد.

باغ فردوس یکی از جاذبه‌های تاریخی تهران است که در حوالی میدان تجریش و در نزدیکی امام زاده صالح (ع) واقع شده است. باغی با عمارتی اشرافی که قدمتش به دوران قاجار و سلطنت محمد شاه برمی‌گردد. عمارت این باغ شگفت انگیز به موزه‌ سینما اختصاص یافته و در آن بخش‌هایی از تاریخ سینما به نمایش گذاشته شده است.

باغ فردوس تهران حدود یک کیلومتر با حرم امامزاده صالح (ع) فاصله دارد و دسترسی به آن با یک پیاده‌روی بسیار کوتاه امکان پذیر است.

آدرس: خیابان ولیعصر، نرسیده به میدان تجریش، کوچه بخشایش

بخوانید از: پاییزگردی عاشقانه در باغ فردوس تهران

کاخ سعدآباد

کاخ سعدآباد
فاصله کاخ سعدآباد تا امامزاده صالح حدود ۲ کیلومتر است.

یکی از مجموعه‌های تاریخی و دیدنی در حوالی امام زاده صالح (ع)، کاخ سعدآباد است که در قسمت شمالی میدان تجریش قرار دارد. این کاخ در اصل اقامتگاهی ییلاقی بوده که برای پادشاهان قاجار و پهلوی مورد استفاده قرار می‌گرفته است. در حال حاضر بخش‌هایی از این مجموعه به موزه تغییر کاربری داده‌اند و تعدادی از آن‌ها در اختیار نهاد ریاست جمهوری قرار گرفته‌اند.

بد نیست که بدانید مجموعه کاخ سعدآباد از ۱۸ ساختمان اصلی تشکیل شده است. درب شمالی این مجموعه در میدان دربند واقع شده و سر زدن به آن به ویژه در فصل پاییز به شدت پیشنهاد می‌شود. فاصله کاخ سعدآباد تا امامزاده صالح حدود ۲ کیلومتر است و می‌توانید با ۲۰ تا ۳۰ دقیقه پیاده‌روی این مسیر را طی کنید.

آدرس: خیابان ولیعصر، خیابان شهید فلاحی (زعفرانیه)، انتهای خیابان شهید کمال طاهری

کلام آخر

امام زاده صالح
امام زاده صالح مهم‌ترین مکان زیارتی شمال تهران شناخته می‌شود.

در این مطلب سری به امام زاده صالح (ع) تجریش زدیم و با شما از جزئیات این زیارتگاه تاریخی صحبت کردیم. اگر نظر ما را بخواهید، توصیه می‌کنیم که در این واپسین روزهای مهر راهی خیابان ولیعصر شوید و با قدم زدن روی برگ‌های نارنجی پیاده‌رو، خودتان را به این امام زاده برسانید. چند ساعتی به عبادت و دعا مشغول شوید و با دلی آسوده به سراغ جاذبه‌های اطرافش بروید.

 

سوالات متداول درباره امام زاده صالح (ع)

امامزاده صالح (ع) تا چه ساعتی باز است؟

درب‌های ورودی این بارگاه همه‌روزه از ساعت هشت تا ۲۴ باز است.

خوابیدن در امامزاده صالح (ع) ممکن است؟

در امام زاده صالح (ع) امکان اسکان زائران وجود ندارد. با این حال در اطراف این بقعه متبرک هتل‌ها، سوئیت‌ها، خانه‌ها و اقامتگاه‌های مختلفی تعبیه شده که هر یک با قیمت مناسب خدمات خود را به مسافران ارائه می‌دهند.

امامزاده صالح (ع) کجاست؟

امامزاده صالح (ع) در ضلع جنوبی غربی میدان تجریش واقع شده است.

 

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*