راهنمای کامل سفر به روستای رینه، روستای سبز دماوند

0

در میان تمام روستاهای مازندران، حساب روستای رینه از بقیه جداست! روستایی در نزدیکی قله دماوند که آسمانی آبی، آب و هوایی پاک و طبیعتی شگفت انگیز دارد. بیخود نیست که در این روزهای گرم آخر تابستان، بسیاری از مسافران برای سر زدن به رینه و اقامت در آن سر و دست می‌شکنند. 

اجازه دهید تا شما را با روستای رینه، همسایه سرسبز دماوند آشنا کنیم و به شما بگوییم که چرا این روستا مقصد محبوب گردشگران است.

جهت مشاهده، رزرو و اجاره ویلا و سوئیت در رینه کلیک نمایید

رینه کجاست؟

روستای رینه
رینه روستایی سرسبز در ۹۰ کیلومتری آمل و در حوالی شهر لاریجان است.

رینه روستایی سرسبز در ۹۰ کیلومتری آمل و در حوالی شهر لاریجان است. به دلیل نزدیک بودن این روستا به شهر لاریجان، بسیاری آن را رینه لاریجان نیز معرفی می‌کنند. رینه همچنین نزدیک‌ترین روستا به قله دماوند است و بسیاری از کوهنوردان برای صعود به دماوند، از مسیر این روستا استفاده می‌کنند.

بد نیست که بدانید به دلیل نزدیک بودن رینه به دماوند، این روستا به یکی از توریستی‌ترین و پرگردشگر‌ترین روستاهای مازندران تبدیل شده است. تا جایی که اقتصاد اغلب مردم روستا تحت تاثیر این عامل قرار گرفته و بخش زیادی از اهالی خونگرم اینجا، فعالیت خود را در خدمات گردشگری مسافران قرار داده‌اند.

بخوانید از: چرا شب را در آبگرم رینه لاریجان نمانیم؟

کشاورزی و دامداری در رینه
اهالی روستای رینه به جز خدمات گردشگری، به مشاغل دیگری هم مانند کشاورزی و دامداری مشغولند.

البته اهالی روستای رینه به جز خدمات گردشگری، به مشاغل دیگری هم مانند کشاورزی و دامداری مشغولند. پرورش دام و طیور و کاشت پیاز و سیب زمینی، از جمله رایج‌ترین فعالیت‌های مردم رینه به حساب می‌آیند. خاک حاصلخیز و آب و هوای مطلوب روستا باعث شده است تا بسیاری از محصولات کشاورزی در این منطقه با کیفیت بسیار بالایی کشت شوند. 

جمعیت روستای رینه بر اساس آخرین سرشماری‌ها، نزدیک به هزار نفر تخمین زده شده است. مردم این شهر از قوم طبری هستند و اغلب به گویش آملی صحبت می‌کنند.

بخوانید از: جاهای دیدنی مازندران

تاریخچه رینه

تاریخچه رینه
رینه روستایی تاریخی است و در گوشه و کنارش، آثار باستانی از روزهای بسیار دور به یادگار مانده است.

شاید برایتان جالب باشید که بدانید رینه روستایی تاریخی است و در گوشه و کنارش، آثار باستانی از روزهای بسیار دور به یادگار مانده است. رینه در گذشته با نام «ورنه» شناخته میشد و شهری محبوب در میان مردم قدیم به حساب می‌آمد. تا جایی که نامش در متون مقدس زرتشتیان، به عنوان سرزمینی آباد و خوش و آب هوا یاد شده بود. در متون زرتشتی همچنین از رینه به عنوان محل تولد فریدون، پهلوانی که ضحاک را دربند کرد، نام برده شده است.

رینه همچنین به دلیل داشتن آب گرم‌های متعدد، در زمان قاجار شهری محبوب در میان مسافران و پادشاهان به شمار می‌رفت. تا جایی که حمام‌های عمومی، خزینه و استخرهای سنتی در گوشه و کنار شهر احداث شدند تا مسافران برای شفا گرفتن دردهایشان به آنها مراجعه کنند.

فرهنگ و آداب و رسوم رینه

از آنجا که رینه یک شهر تاریخی و قدیمی است، در آن آداب و رسوم کهن و جذابی هم وجود دارد که بد نیست با برخی از آنها آشنا شوید:

مراسم برف چال در روستای رینه

مراسم برف چال
در این مراسم مردم روستا بقایای برف‌های زمستانی ارتفاعات را جمع کرده و آنها را انبار می‌کنند.

یکی از جالب‌ترین و قدیمی‌ترین مراسم سنتی رینه و به طور کلی استان مازندران، مراسم برف چال است که در گویش مازنی با نام «ورف چال» نیز معرفی می‌شود. در این مراسم مردم روستا در یکی از روزهای بهار به دور یکدیگر جع شده، بقایای برف‌های زمستانی ارتفاعات را جمع کرده و آنها را در نقطه‌ای مشخص انبار می‌کنند. 

به کمک این مراسم، آب مورد نیاز روستا برای دامداری در تابستان تامین شده و اهلی رینه در روزهای گرم سال نیز می‌توانند کشاورزی پر رونقی را تجربه کنند. علاوه بر این، همکاری مردم روستا در جمع کردن برف‌ها، کینه و کدورتها را برطرف کرده و مردم ده را به دوستی و تعاون دعوت می‌نماید.

بد نیست که بدانید مراسم برف چال ریشه‌ای تاریخی و مذهبی در ایران دارد و پیشینه آن به دوره آل بویه در طبرستان برمی‌گردد. 

برای اجاره ویلا و سوئیت در آمل کلیک کنید

مراسم تیرگان در روستای رینه

مراسم تیرگان
مراسم تیرگان شامل ساز و آواز، آب‌پاشی، فال کوزه و خوردن میوه و گندم می‌شود.

تیرگان یکی از زیباترین جشن‌های سنتی ایران باستان است که هنوز در برخی از شهرها و روستاهای کوچک ایران مانند رینه برگزار می‌شود. به اعتقاد بسیاری، این جشن برای گرامیداشت و یادآوری آرش کمانگیر است که در روز سیزدهم تیرماه، به قله دماوند رفت و برای مشخص کردن مرز ایران و توران، تیر خود را پرتاب کرد.

مردم روستای رینه این روز را در کنار کوهنوردان و در دامنه قله دماوند جشن می‌گیرند. اغلب مراسم تیرگان شامل ساز و آواز، آب‌پاشی، فال کوزه و خوردن میوه و گندم می‌شود. 

آب و هوای رینه

روستای رینه
روستای رینه در اغلب اوقات سال، آب و هوای سرد و خنکی دارد.

همانطور که گفتیم، رینه نزدیک‌ترین روستا به قله دماوند است. پس تعجبی ندارد اگر بگوییم که این روستا در اغلب اوقات سال، آب و هوای سرد و خنکی دارد. به دلیل کوهستانی بودن رینه، زمستان‎های روستا بسیار سرد و برفی است. اما تابستان‌های اینجا، آب و هوای خنک و مطبوع در جریان است و در آن خبری از گرما و آفتاب طاقت فرسای تابستان نیست. 

برای اجاره ی ویلا در اطراف تهران کلیک کنید

بهترین زمان سفر به رینه

سفر به رینه
گرم‌ترین روزهای رینه اغلب در ماه‌های خرداد، تیر و مرداد قرار دارند.

بهترین زمان سر زدن به رینه، کاملا به هدف شما از سفر به این روستا بستگی دارد. اگر می‌خواهید از ییلاقات روستا و طبیعت بکر اینجا نهایت لذت را ببرید، بهتر است که بهار و تابستان را برای سفر انتخاب کنید. فراموش نکنید که گرم‌ترین روزهای رینه اغلب در ماه‌های خرداد، تیر و مرداد قرار دارند.

اما اگر هدف شما از سفر به روستای رینه سر زدن به چشمه‌‎های آب گرم اینجاست، پس بهتر است که چمدان‌هایتان را برای پاییز و زمستان ببندید. تا یادمان نرفته است بگوییم که بارش باران در رینه اغلب از اواخر تابستان شروع شده و تا اوایل بهار ادامه دارد. 

جاذبه‌های دیدنی رینه

اجازه دهید تا به شما بگوییم که در سفر به رینه چه دیدنی‌هایی وجود دارد و بهتر است از کدام جاذبه‌های نزدیک به این روستای باستانی دیدن کنید:

چشمه آب گرم رینه، درمان تمام دردها

چشمه آب گرم رینه
اصلی‌ترین چشمه آب گرم رینه، از فوران آب‌های زیر زمینی قله البرز سرچشمه گرفته‌ است.

رینه قبل از هر چیز دیگری، به دلیل چشمه‌های آب گرمش مشهور است و اصلا به همین دلیل است که گردشگران بسیاری به آن سفر می‌کنند. اصلی‌ترین چشمه آب گرم رینه، از فوران آب‌های زیر زمینی قله البرز سرچشمه گرفته‌ است که با نام آب‌گرم رینه نیز شناخته می‌شود. 

چشمه‌ آب گرم رینه سرشار از کلسیم، لیتیوم و گوگرد است که به گفته پزشکان می‌تواند درمان موثری برای مشکلات پوستی، دردهای استخوانی، گرفتگی ماهیچه و حتی ضد عفونی زخم باشد. بد نیست که بدانید بخشی از آبِ گرم این چشمه، به وسیله‌ی لوله‌کشی به خانه‌ها و سوئیت‌های این شهر منتقل شده است. بنابراین مسافران می‌توانند بدون مراجعه به چشمه اصلی و تنها با اجاره سوئیت‌های مشخص آب گرم در رینه، در محل اقامت خود از آن استفاده کنند.

بخوانید از: معرفی 22 تا از بهترین چشمه‌‌ های آب گرم ایران

کوه دماوند، گنبد گیتی

کوه دماوند
محبوب‌ترین جاذبه دیدنی نزدیک به رینه، «قله دماوند» است.

بعد از چشمه آب گرم، محبوب‌ترین جاذبه دیدنی نزدیک به رینه، «قله دماوند» است. اصلا لازم نیست که حتما تا نوک قله بالا بروید و خستگی یک کوهنوردی سنگین را به جان بخرید. شما می‌توانید به ارتفاعات و دامنه‌های نزدیک به قله رفته و از مناظر شگفت انگیز و آب و هوای تمیز اینجا نهایت لذت را ببرید.

شما همچنین می‌توانید با داشتن یک دوربین ساده، تصاویر شگفت انگیزی از منظره این قله ودشت‌های سرسبز اطرافش ثبت نمایید. 

بخوانید از: دیدنی های دماوند را بهتر بشناسید

دشت لار، بهشت روی زمین

دشت لار
در این طبیعت بی‌نظیر خبری از خانه‌ها و روستاهای کوچک و بزرگ نیست.

درست در ۴۲ کیلومتری روستای رینه، یکی از زیباترین مناظر طبیعی ایران جا خوش کرده است. طبیعتی با نام دشت لار که با شقایق‌های رنگی‌اش بدون شک لقب بهشت روی زمین را از آنِ خود می‌کند. در این طبیعت بی‌نظیر خبری از خانه‌ها و روستاهای کوچک و بزرگ نیست؛ به همین دلیل تا چشم کار می‌کند، ارتفاعات و کوه‌های بلند دیده می‌شوند و دشت‌های سرسبزی که پناهگاه حیوانات کمیاب هستند. 

بد نیست که بدانید در دشت لار، نزدیک به ۴۰۰ گونه گیاهی، ۱۰۰ گونه پرنده و ۱۵ گونه حیوانات مشغول زندگی‌اند. به همین دلیل گشت و گذار در این طبیعت بکر فرصت خوبی برای علاقه‌مندان به حیات‌وحش و دنیای گیاهان خواهد بود. در دشت لار همچنین امکانات تفریحی مانند کوهنوردی، ماهیگیری، عکاسی و دوچرخه سواری وجود دارد.

 با این حال در این دشت بکر و سرسبز امکان اقامت شبانه وجود ندارد و تنها می‌توان از هتل‌ها و سوئیت‌هایی که در شهرهای اطراف هستند، استفاده کرد. ساعات ورود و خروج در این پارک ملی از ۸ صبح تا ۴ بعد از ظهر است و بهتر است پیش از بازدید، اطلاعات لازم را از اداره حفاظت محیط زیست کسب نمایید.

حمام تاریخی شاه عباسی، سفر در تاریخ

حمام تاریخی شاه عباسی
بسیاری از مردم قدیم برای شفای بیماری‌های پوستی، رماتیسم مفصلی و بیماری‌های اعصاب به این حمام مراجعه می‌کردند.

خوشبختانه در نزدیکی روستای رینه، جاذبه‌های باستانی متعددی هم برای علاقه‌مندان به تاریخ وجود دارد. یکی از این جاذبه‌های تاریخی، حمام شاه عباسی است که از روزهای سلطنت قاجاریان به یادگار مانده است. از آنجا که در گذشته بخشی از آب گرم چشمه رینه به حوضچه‌ها و خزینه این حمام منتقل میشده است، بسیاری از مردم قدیم برای شفای بیماری‌های پوستی، رماتیسم مفصلی، بیماری‌های اعصاب و خشکی مفاصل به این حمام مراجعه می‌کردند.

بخوانید از: راهنمای سفر به شمال

دخمه‌های کافر کلی، پدیده شگفت انگیز در دل کوهستان

دخمه‌های کافر کلی
مورخان اعتقاد دارند که این دخمه‌ها محلی برای پنهان شدن مردم محلی در زمان حمله اعراب بوده‌اند.

اجازه دهید تا شما را با یکی از عجیب‌ترین جاذبه‌های دیدنی روستای رینه آشنا کنیم! منظورمان غارها یا دخمه‌های سنگی کافرکلی هستند که به صورت گودال‌هایی کنده شده، در میان صخره‌های مرتفع دیده می‌شوند. تعداد این دخمه‌های عجیب و خاص به حدود ۲۵۰ گودال می‌رسد.

مورخان اعتقاد دارند که این دخمه‌ها محلی برای پنهان شدن مردم محلی در زمان حمله اعراب بوده‌اند. دخمه‌های کافر کلی در مسیر لاریجان به فیلبند و در مسیر بین روستای «اسک» تا آبادی «پنجاب» واقع شده‌اند.

غار گل زرد، غار آهکی شگفت انگیز

غار گل زرد
این غار آهکی بیش از ۳ هزار سال قدمت دارد.

درست است که بسیاری روستای رینه را با آب گرم و طبیعت سرسبزش می‌شناسند، اما در حوالی اینجا یک غار شگفت انگیز آهکی هم وجود دارد که سر زدن به آن به یکی از فراموش نشدنی‌ترین خاطراتتان تبدیل خواهد شد. غار گل زرد، غاری آهکی است که در دل صخره‌های قله گل زرد قرار دارد. قله‌ای نزدیک به دماوند که بسیاری کوهنوردی را با آن آغاز می‌کنند.

حساب غار گل زرد اما از دیگر غارهای این حوالی جداست. این غار آهکی بیش از ۳ هزار سال قدمت دارد و تمام دیواره‌ها و رسوبات صخره‌ایش، در نتیجه گذر زمان بوجود آمده است. درون این غار چند حوضچه آب سرد هم وجود دارد که عمق بعضی از آنها به ۴ متر می‌رسد.

دشت آزو، طبیعت بکر رینه

دشت آزو
برای رسیدن به این دشت باید بخشی از مسیر اصلی آن را با پیاده‌روی طی کنید.

به جز دشت لار، یک دشت سرسبز و دیدنی هم در اطراف روستای رینه واقع شده که به اصطلاح خودمان، خوراک عکاسی از مناظر شگفت انگیز قله دماوند است. دشتی سرسبز و خرم، با آب و هوایی مطبوع که در گوشه و کنارش گل‌های وحشی زرد و سرخ و صورتی روییده‌اند.

دشت آزو در ۹۰ کیلومتری آمل و بعد از روستای رینه قرار دارد. فراموش نکنید که برای رسیدن به این دشت باید بخشی از مسیر اصلی آن را با پیاده‌روی طی کنید. 

بخوانید از: همه چیز درباره حشرات شمال

صنایع دستی و سوغات رینه

نان محلی روستای رینه
یکی از معروف‌ترین سوغات رینه، نان محلی روستا است که به همراه عسل آویشن، به عنوان صبحانه سرو می‌شود.

روستای رینه سرزمین سوغاتی‌های خوشمزه و هیجان انگیز است. از آنجا که کشاورزی در این روستا رونق مناسبی دارد، بخشی از سوغات اینجا شامل خوراکی‌های هیجان انگیزی مثل گردو، مرکبات، سبزیجات محلی و حتی گیاهان دارویی می‌شوند. 

به جز محصولات کشاورزی، بخش دیگری از سوغات رینه را غذاهای محلی و صنایع دستی روستا تشکیل می‌دهند. مثلا یکی از معروف‌ترین سوغات رینه، نان محلی روستا است که به همراه عسل آویشن، به عنوان یک وعده خوشمزه و هیجان انگیز برای صبحانه سرو می‌شود. 

حصیربافی
حصیربافی از جمله صنایع دستی محبوب روستای رینه است.

حصیربافی، منبت کاری روی چوب، گلیم بافی و نمد مالی از جمله صنایع دستی محبوب روستا هستند که در مغازه‌های محلی روستا به فروش می‌رسند.

غذاهای محلی رینه

یکی از جذاب‌ترین بخش‌های سفر به شهرهای شمالی، لذت بردن از غذاهای خوش عطر و طعم این منطقه است. مخصوصا ناحیه مازندران و روستای رینه که عطر و طعم خوراکشان هوش از سر هر مسافری می‌پراند. در ادامه به برخی از محبوب‌ترین غذاهای محلی روستای رینه اشاره می‌کنیم: 

مالابیج

مالابیج
مالابیج به زبان خودمانی همان ماهی شکم پر است که یکی از غذاهای محلی روستای رینه شناخته می‌شود.

مالابیج به زبان خودمانی همان ماهی شکم پر است که یکی از غذاهای محلی روستای رینه شناخته می‌شود. در مالابیج، شکم ماهی پاک شده با رب انار، گردو و ادویه‌های مختلف پر شده و سپس در آتش یا فر به طبخ می‌رسد. اغلب اهالی روستا مالابیج را به صورت کبابی و روی هیزم درست می‌کنند. 

خورش اسپناساک

خورش اسپناساک
ظاهر این غذا شباهت زیادی به خورش آلو اسفناج دارد.

برای پخت اسپناساک از ترکیب گوشت گوسفند یا گاو، برگ سیر و نعناع، پیاز، هویج، اسفناج تازه، سبزیجات معطر، آب و ادویه‌جات استفاده می‌شود‌. این غذا از خورش‌های اصیل، سالم و خوشمزه مازندران و رینه است و ظاهرش شباهت زیادی به خورش آلو اسفناج دارد. 

خورش آلو

خورش آلو
خورش آلوی مازندرانی یک غذای ترش و شیرین و به عبارتی ملس است.

برای درست کردن خورش آلوی مازندرانی باید گوشت مرغ، آلو، پیاز، زعفران، گردو، دانه ترش انار، آب نارنج را به خوبی با یکدیگر تفت دهید و بگذارید تا چند ساعتی روی شعله ملایم گاز بماند. خوراک طبخ شده یک مرغ ترش و شیرین و یا به عبارتی ملس است که طعم بی‌نظیری دارد و معمولا همراه با برنج سرو می‌شود. 

برخی از مردم محلی برای عطر و طعم بهتر این خورش، به آن زرشک، خلال پسته و گل محمدی نیز اضافه می‌کنند. 

آغوز مسما

آغوز مسما
این غذای خوش عطر و طعم با ترکیب گوشت اردک، گردوی ساییده شده، رب انار و شکر تهیه می‌شود.

آغوز مسما از دیگر غذاهای سنتی رینه است که شباهت زیادی به خورشت فسنجان خودمان دارد. این غذای خوش عطر و طعم با ترکیب گوشت اردک، پیاز سرخ شده، گردوی ساییده شده، رب انار و شکر تهیه می‌شود و در کنار برنج یا نان محلی سرو می‌گردد.

رستوران های شهر رینه

رستوران های شهر رینه
ر روستای رینه، چند رستوران کوچک و بزرگ بومی وجود دارند که غذاهای محلی این ناحیه را طبخ و سرو می‌کنند.

حالا که شما را با غذاهای محلی و خوشمزه رینه آشنا کرده‌ایم، اجازه دهید تا بگوییم که می‌توانید این خوراک‌های خوش و عطر و طعم را در کجا نوش جان کنید. خوشبختانه در روستای رینه، چند رستوران کوچک و بزرگ بومی وجود دارند که غذاهای محلی این ناحیه را با مواد اولیه تازه و عطر و بوی سنتی‌‌اش طبخ و سرو می‌کنند.

برخی از این رستوران‌ها شامل رستوران قزل آلا، رستوران سالاری، رستوران کردیچال و رستوران روگلی می‌شوند. 

اقامت در رینه

اقامت در رینه
یکی از خوبی‌های رینه این است که در آن انواع خانه‌های بومگردی، سوئیت و کلبه‌های کوچک محلی برای مسافران وجود دارد.

یکی از خوبی‌های رینه این است که در آن انواع خانه‌های بومگردی، ویلا، سوئیت و کلبه‌های کوچک محلی برای اقامت مسافران وجود دارد. شما همچنین می‌توانید در بخشی از طبیعت اینجا چادر زده و کم زدن در طبیعت اطراف قله دماوند روستای رینه را تجربه کنید. فراموش نکنید که برای پیدا کردن هرگونه گزینه اقامتی می‌توانید از گزینه‌های مختلف سایت شب نیز استفاده نمایید. 

راه های دسترسی به رینه

دسترسی به رینه
ینه تا تهران ۱۰۸ کیلومتر مسافت دارد و دسترسی به آن از پایتخت حدود ۲ ساعت طول می‌کشد.

رینه تا تهران ۱۰۸ کیلومتر مسافت دارد و دسترسی به آن از پایتخت حدود ۲ ساعت طول می‌کشد. اگر از تهران عازم روستای رینه هستید، باید در جاده هراز وارد شده و سپس به سمت آمل حرکت کنید. از روستاهای پلور و آب‌اسک بگذرید و در کیلومتر ۷۹ جاده هراز، خروجی رینه را پیش بگیرید.

نکات مهم در سفر به روستای رینه

روستای رینه در منطقه سرد و کوهستانی
روستای رینه در منطقه سرد و کوهستانی واقع شده است.

در سفر به روستای رینه به نکات مهم زیر توجه کنید:

  • اگر می‌خواهید در فصل خلوت و به دور از هیاهوی مسافران به رینه بروید، انتخاب ماه‌های گرم سال گزینه‌ مناسب‌تری خواهد بود.
  • روستای رینه در منطقه سرد و کوهستانی واقع شده است. اگر در پاییز و زمستان راهی روستا می‌شوید، فراموش نکنید که با خودتان چند دست لباس گرم بیاورید.
  • رینه سرزمین چشمه‌های آب گرم استو درست که این چشمه‌ها خواص درمانی متعددی دارند اما قرار گرفتن طولانی مدت در آب این چشمه‌ها ممکن است برای سلامتی مضر باشد. 
  • حتما در سفر به رینه، دوربین عکاسی به همراه داشته باشید تا از مناظر شگفت انگیز اینجا تصاویر فراموش نشدنی ثبت کنید. 
  • برای رونق زندگی مردم بومی روستا، می‌توانید از مغازه‌های کوچک محلی این حوالی سوغات و صنایع دستی بخرید. 
  • از آنجا که رینه یک روستای توریستی و پر گردشگر است، بهتر است که پیش از سفر نسبت به رزرو اقامتگاه مورد نظرتان اقدام کنید. 

سخن آخر، سفر به روستای رینه در آخرین روزهای تابستان

رینه روستایی شگفت انگیز با طبیعتی بکر
رینه روستایی شگفت انگیز با طبیعتی بکر و منحصر به فرد است.

رینه روستایی شگفت انگیز با طبیعتی بکر و منحصر به فرد است. چشمه‌های آب گرم، آثار باستانی متعدد، طبیعت بکر و آب و هوای تمیز و فوق العاده، تنها بخشی از جاذبه‌های دیدنی این روستا به حساب می‌آیند. به شما توصیه می‌کنیم که در این روزهای زیبای شهریور، سری به روستای رینه بزنید و از طبیعت منحصر به فردش غرق در شگفتی شوید. 

سوالات متداول

روستای رینه کجاست؟

رینه روستایی سرسبز در ۹۰ کیلومتری آمل و در حوالی شهر لاریجان است.

بهترین زمان سفر به رینه کی است؟

اگر قرار است از آب و هوای مطبوع رینه لذت ببرید، بهتر است بهار و تابستان به رینه بروید. اما اگر می‌خواهید از چشمه‌های آب گرم روستا بازدید کنید، می‌توانید در پاییز و زمستان راهی رینه شوید.

معروف‌ترین جاهای دیدنی رینه شامل چه دیدنی‌هایی می‌شوند؟

چشمه‌های آب گرم، دخمه کافرکلی، دشت لار، غار گل زرد و دشت آزو برخی از معروف‌ترین جاهای دیدنی رینه به شما می‌روند. 

چطور به رینه برویم؟

اگر از تهران عازم روستای رینه هستید، باید در جاده هراز وارد شده و سپس به سمت آمل حرکت کنید. از روستاهای پلور و آب‌اسک بگذرید و در کیلومتر ۷۹ جاده هراز، خروجی رینه را پیش بگیرید.

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*