از باقلوا تا عسل، لیست بهترین سوغات تبریز

0

تبریز از جمله شهر‌های زیبای ایران است که پتانسیل بالایی برای جذب گردشگر دارد، به همین دلیل است که وقتی به تبریز سفر می‌کنید، علاوه بر بازدید از دیدنی‌های این شهر، وسوسه خرید سوغاتی‌های رنگارنگ تبریز شما را وسوسه می‌کند. در این مقاله قصد داریم به معرفی بهترین و معروف‌ترین سوغاتی‌های تبریز بپردازیم?

انواع سوغاتی‌های تبریز

سوغاتی‌های شهر تبریز را می‌توان به دو دسته سوغاتی خوراکی و سوغاتی‌های صنایع دستی تقسیم کرد. مزه و طعم بی‌نظیر خوراکی‌های تبریزی را نمی‌توان در هیچ یک از شهر‌های ایران پیدا کرد، صنایع دستی تبریز نیز از دیرباز معرف حضور علاقمندان به هنر و صنایع دستی است. در ادامه با معرفی هریک از این دسته سوغاتی‌ها در خدمت شما خواهیم بود.?

سوغات خوراکی تبریز

از قدیم گفته‌اند که تبریز خوشمزه‌ترین شهر ایران است، به این معنا که در تبریز می‌توان خوراکی‌ها و محتوا های لذیذی را یافت که در هیچ کجای ایران نظیر ندارند، برخی‌ها نیز تبریز را شهر شیرینی‌های خوشمزه می‌دانند. تنوع غذایی بالا در تبریز و همچنین انواع نقل و شیرینی و آجیل را می‌توان از خوراکی‌های تبریز دانست. با ما همراه شوید تا سوغاتی‌های لذیذ تبریز را بشناسیم.

جهت اجاره سوئیت در تبریز کلیک کنید.

شیرینی نوقا

نوقا یا لوکا نوعی شیرینی خوشمزه تبریزی است که شهرت بسیاری دارد، این خوراکی از نظرشکل ظاهری به گز اصفهان شباهت بسیاری دارد و از جمله شیرینی‌های سفره عید و جشن‌ها در تبریز محسوب می‌شود. در واقع باید نوقا را بخشی از فرهنگ اصیل تبریز دانست. این خوراکی از سفیده تخم‌مرغ، شکر یا عسل، گردو، وانیل و… تهیه می‌شود و گاهی آن را داخل نان میکادو سرو می‌کنند. شاید جالب باشد بدانید که این شیرینی در ایتالیا هم بسیار محبوب است و با همین نام به عنوان دسر و شیرینی سرو می‌شود.?

شیرینی اریس

اریس یکی از قدیمی‌ترین خوراکی‌های سوغات تبریز است. اریس را از شیر، شکر، وانیل، پسته و کاکائو یا آب پرتقال تهیه می‌کنند. این خوراکی به اندازه‌ای خوشمزه و خوش طعم است که با یک بار خوردن مطمئناً طرفدار آن خواهید شد.?

قرابیه تبریز

قرابیه از جمله خوراکی‌های خوشمزه و البته گرانقیمت تبریز است، این خوراکی شباهت بسیاری به کلوچه دارد و در اعیاد و جشن‌ها و برای پذیرایی از میهمانان ویژه مورد استفده قرار می‌گیرد. قرابیه را از آرد، شکر، وانیل، تخم مرغ و… تهیه می‌کنند و روی آن را با مغز پسته یا بادام تزئین می‌کنند. قرابیه نیز در طعم‌های مختلف پسته‌ای و گردویی در بازار وجود دارد.

باقلوا تبریز

سوغات تبریز

مشهورترین خوراکی تبریز باقلوای آن است. باقلوای تبریز دارای شهرت جهانی است و در تمام کشور‌های همسایه و حتی دورتر نیز آن را می‌شناسند. بسیاری باقلوای تبریز را با باقلوای ترکی مقایسه می‌کنند که کمی ایرانیزه شده است. اگرچه باقلوا یکی از خوراکی‌های سرشناس ایران است و تقریباً در تمام شهر‌ها باقلوا تهیه می‌شود، اما باید پذیرفت که باقلوای تبریز عطر و طعم دیگری دارد. باقلوا از خمیر ورقه‌ای هزارلا، کره، مغز گردو، هل، پسته و شربتی مخصوص که ترکیبی از آب، شکر، آب لیمو و گلاب است تهیه می‌شود. این شیرینی لذیذ در انواع طعم‌ها و با اشکال مختلف در بازار موجود است.?

شیرینی کنجدی

شیرینی کنجدی تبریز یکی از خوشمزه‌ترین سوغاتی‌های خوراکی این شهر است که در استان آذربایجان شرقی از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار است. از قدیم این شیرینی همیشه در خانه‌های تبریز موجود بوده و ترکیبات آن نیز شامل کنجد، شکر، زرده تخم مرغ و… تهیه می‌شود.

شیرینی لطیفه تبریزی

شیرینی خامه‌ای پرطرفدار تبریزی لطیفه نام دارد، این خوراکی نیز عطر و طعم ویژه‌ای دارد که در دیگر شهر‌ها نمی‌توان مثل آن را یافت، شیرینی خامه‌ای تبریزی از دو نان لطیف و نرم با بافتی سبک تشکیل شده است که در میان آن یک لایه خامه قرار دارد.?

حلوا بزرک

این حلوای خوشمزه را حلوای زره نیز می‌گویند که تبریزی‌ها به آن زره حلواسی می‌گویند، حلوای تبریزی دارای رنگ تیره‌ای است که بسیار خوش عطر و خوشمزه است و از دانه روغنی بزرک تهیه می‌شود. این حلوا دارای خواص درمانی است و برای بهبود در‌های مفصلی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نان روغنی

نان سنتی تبریزی که با نام‌ایشلی کوکه نیز شناخته می‌شود از دیگر خوراکی‌های لذیذ تبریزی است و اغلب در نان پزی‌های تبریز می‌توان آن را یافت. این نان محلی و خوشمزه بسیار پرطرفدار است و اغلب ترجیح می‌دهند که آن را داغ و تازه خریداری کنند.

چورتمه

چورتمه یا ریس خشک از سوغات لذیذ و سنتی تبریز است که از نظر ظاهری به شیرینی اریس بسیار شباهت دارد. البته چورتمه بافت سفت و خشک‌تری دارد. البته چورتمه از آن دست خوراکی‌هایی است که برای یافتن آن باید کمی در بازار بگردید، اما همچنان در بازار‌های قدیمی تبریز می‌توان نشانی از چورتمه یافت.

شیرینی پنج انگشتی

شیرینی پنج انگشتی همان شیرینی پفک گردویی معروف است. این خوراکی بی‌نظیر و خوشمزه از پسته، پودر شکر، وانیل، گردوی خرد شده و زرده تخم مرغ تهیه می‌شود. پخت آسانی دارد و در اغلب خانه‌های تبریز یافت می‌شود. تمام سوغات فروشی‌های تبریز نیز این شیرینی را که مخصوص پذیرایی نوروز است می‌فروشند.?

رشته ختایی
سوغات تبریز شیرین ختایی

محال است که این شیرینی سنتی و خوشمزه تبریزی را بخورید و عاشقش نشوید، این خوراکی از جمله خوراکی‌های سنتی ماه رمضان است، این خوراکی با همین شکل و با نام تل کادایف در ترکیه نیز سرو می‌شود، به دلیل استفاده از رشته‌های خاص به نام رشته ختایی در پخت این شیرینی به آن باقلوای رشته‌ای هم می‌گویند. در کنار رشته‌ها از کره و پودر قند هم در تهیه آن استفاده می‌شود. برای عطر بی‌نظیر رشته ختایی از طعم دهنده‌هایی مثل زنجبیل، دارچین، پودر گل محمدی و گلاب استفاده می‌کنند. این شیرینی بسیار پر کالری و دارای ارزش غذایی بالا است.?

لوز

لوز یک شیرینی ایرانی است که در تبریز بسیار پرطرفدار است، اگرچه نمونه مشابه آن را در یزد نیز می‌پزند. این شیرینی را از پسته له شده، زعفران دم کرده، پودر قند، بادام، آب و شکر تهیه می‌کنند. آن را به شکل لوزی برش‌زده و با انواع مغزیجات تزئین می‌کنند.

مربای گل سرخ

گل محمدی یا گل سرخ در تبریز به وفور یافت می‌شود، پس تعجبی ندارد اگر از آن برای تهیه مربا استفاده کنند. این مربا عطر و طعم بی‌نظیری دارد و یک خوراکی عالی برای سرو با عسل یا کره در وعده صبحانه محسوب می‌شود.

عسل سهند

عسل سهند و سبلان دارای شهرت جهانی است. این سوغات تبریزی از شهد طبیعی گل‌های دامنه‌های کوهستان‌های منطقه تهیه می‌شود و خاصیت درمانی دارد. عسل سهند دارای کیفیت بسیاری بالایی است و برای تهیه آن باید به مراغه سفر کنید.?

آجیل و خشکبار
آجیل و خشکبار تبریز

از جمله خوراکی‌های مشهور تبریز می‌توان به آجیل اشاره کرد که شهرت قدیمی دارد، این خشکبار با کیفیت حتی به خارج از کشور هم صادر می‌شود. آجیل تبریز شامل انواع مغزیجات به صورت خام و شورکرده و میوه‌های خشک از جمله آلبالو، انگور، زردآلو، هلو و… می‌شود.

پنیر تبریزی

پنیر تبریز که نیاز به معرفی ندارد، لبنیات تبریزی از شیر تازه گوسفند تهیه می‌شود و عطر و طعم دلچسبی دارد. پنیر لیقوان از جمله مشهورترین سوغاتی‌های لبنی تبریز است. در واقع پنیر تبریزی یا پنیر لیقوان از جمله مشهورترین سوغاتی‌های تبریز است که در سراسر ایران شناخته شده است.

سوغات صنایع دستی تبریز

تبریز دارای تمدنی غنی است و از دیرباز با اصالت و ذوق مردمانش شناخته می‌شود. به همین دلیل هم فعالیت‌های هنری و صنایع دستی تبریز بسیار مشهور است. در واقع تبریز علاوه بر خوراکی‌های خوشمزه با صنایع دستی مختلفی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم شناخته می‌شود.

چرم تبریز

چرم تبریز شهرت جهانی دارد، این چرم با کیفیت طرفداران بسیاری در ایران و خارج از کشور دارد، کیفیت آن به اندازه‌ای بالا است که با برند‌های خارجی نیز رقابت می‌کند و از جمله صنایع صادراتی ایران نیز محسوب می‌شود. صنایع چرمی از جمله کفش و کیف دست دوز چرمی می‌تواند یک سوغاتی لوکس و زیبا باشد.✨

قالی دست بافت

تبریز یکی از قطب‌های فرش دست بافت و اصیل در ایران و جهان است. در این شهر علاوه بر قالی و قالیچه دستبافت، تابلوفرش‌های ابریشمی نیز از جمله دیگر صنایع دستی است که بسیار ارزشمند و گرانبها است. تاریخ فرش و فرش بافی به دوره صفویه باز می‌گردد که اوج شکوفایی صنعت فرش در تبریز محسوب می‌شود. زیباترین فرش‌های تبریزی دارای طرح‌های هرتی، لچک ترنج، گلستانی شکارگاه و… است.

ورنی بافی یا سوماک
سوغات تبریز قالی بافی

ورنی بافی اگرچه یکی از صنایع دستی مشهور تبریز است اما در سایه دیگر صنایع دستی رنگارنگ این شهر واقع شده است. ورنی نوعی فرش بدون پرز و زیبا است که شباهت بسیاری به گلیم دارد. قدمت ورنی بافی به چند قرن پیش باز می‌گردد و اکثرا برای بافت آن از رنگ‌های قرمز، سورمه‌ای، سفید و بنفش روشن استفاده می‌شود. عشایر ارسباران و اهر از این گلیم به عنوان زیرانداز استفاده می‌کنند و یکی از سوغات‌های اصیل و بی‌نظیر تبریز محسوب می‌شود.✔️

نقره کاری

یکی دیگر از صنایع دستی ارزشمند تبریز نقره کاری است که از کشور ترکیه به استان آذربایجان شرقی وارد شده است. این سوغات به صورت قلم زنی روی نقره، لحیم کاری یا خم کاری انجام می‌گیرد و وسایل مختلفی از جمله سینی، آینه و سماور با آن تهیه می‌شود.

قلم زنی

قلم زنی یک هنر سنتی ایرانی است که در تبریز هم دیده می‌شود. منظور از قلم زنی کنده کاری روی ظروف مسی، برنجی، نقره، طلا و مسی است. در ایران قلم زنی را تنها در دو شهر اصفهان و تبریز می‌توان یافت. این سوغات بسیار ماندگار و ارزشمند است.?️

منبت کاری

منبت کاری یکی از ظریفترین و زیباترین هنر‌های دستی سنتی در ایران است که در تبریزهم انجام می‌گیرد. منبت کاری روی ظروف چوبی انجام می‌گیرد و از زیبایی چشم نوازی برخوردار است.

گلیم بافی

گلیم تبریز را باید یکی از بهترین سوغات‌های این شهر دانست. گلیم‌های تبریزی معمولاً با ابریشم، موی بز یا پشم گوسفند تهیه می‌شوند. دوام و استحکام بالایی دارند و یکی از سوغات‌های بی‌نظیر این شهر محسوب می‌شوند. گلیم شاهسون از جمله گلیم‌های طرح برجسته و بسیار مشهور تبریزی است که شهرت جهانی دارد.

سفال و سرامیک

خاک مرغوب در تبریز و شهر‌های اطراف سبب شده است که سفال و سرامیک از جمله صنایع دستی قدیمی این شهر و شهر‌های اطراف آن باشد، صنایع سفالی تبریزی دارای کیفیت بسیار بالایی هستند و یک هدیه یا سوغات ارزشمند محسوب می‌شوند.?

چاپ کلاقه‌ای یا باتیک
سوغات تبریز چاپ باتیک

این نوع چاپ نوعی چاپ اصیل و سنتی روی پارچه‌های ابریشمی به ویژه روسری‌های مشهور ابریشمی تبریز است. این هنر اصیل ایرانی به نام کشور جمهوری آذربایجان در یونسکو به ثبت جهانی رسیده است و در کشور‌های بسیاری مورد استفاده قرار می‌گیرد. طرح‌های چاپی در این نوع چاپ به واسطه واکس و رنگرزی روی پارچه نقش می‌بندند. این رنگ‌ها در گذشته بیشتر ریشه گیاهی داشته و از گیاهانی چون روناس، زردچوبه، پوست گردو و… تهیه می‌شده است. قطب چاپ کلاقه‌ای را باید شهر اسکو از توابع تبریز دانست.

جمع بندی

در این مقاله با انواع سوغاتی های پرطرفدار شهر تبریز آشنا شدید، می‌توانید در سفر خود به تبریز از این سوغاتی‌های اصیل و پرطرفدار استفاده کنید و آن را برای عزیزان خود تهیه کنید. تبریز شهری با دیدنی‌های بسیار و البته خوراکی‌های خوشمزه است. اگر تا کنون به تبریز سفر نکرده‌اید، شاید وقت آن رسیده که این شهر زیبا با سوغاتی‌های دوست داشتنی را از نزدییک ببینید.?

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب