با 42 تا از بهترین جاهای دیدنی مشهد آشنا شوید

0

زمانی که از مکان‌های دیدنی یک شهر می گوییم منظور ما تمام دیدنی های آن شهر نیست، بلکه دقیقا اماکنی است در تجربه سفر خود به آن شهر باید از آن ها دیدن کنید. جاهای دیدنی مشهد مکان هایی هستند که قطعا ارزش اختصاص دادن زمان را خواهند داشت و به تجربه ای به یادماندنی برای شما بدل خواهند شد. در این مطلب قصد داریم جاهای دیدنی مشهد را معرفی کنیم. مکان های دیدنی شاخص این شهر که هر کدام از جهتی جذاب و دلنشین هستند.

مشهد را پایتخت معنوی ایران می‌نامند. شهری که یکی از قطب‌های گردشگری ایران محسوب می‌شود و به خاطر وجود حرم امام رضا(ع) و جاذبه‌های تاریخی و طبیعی فراوان، سالانه میزبان مسافران بسیاری از داخل و خارج کشور است.

شاید تا به حال وقتی به مشهد می‌رفتید فقط به حرم امام رضا و تعدادی دیگر از جاذبه‌های معروف این شهر مانند آرامگاه فردوسی، کوهسنگی و پارک وکیل آباد سر می‌زدید و شناخت چندانی از سایر جاذبه‌های آن نداشتید. در این مطلب قرار است تعدادی از جاهای دیدنی مشهد را معرفی کنیم تا با رفتن به این مکان‌ها لحظات شاد و مفرحی را نیز در سفر تجربه کنید. برای داشتن سفری متفاوت و خاطره انگیز و  اقامت در مشهد این مطلب می‌تواند راهنمای خوبی برای شما باشد.

حرم مطهر امام رضا (ع)
جاهای دیدنی مشهد و حرم امام رضا

شهر مشهد تعداد زیادی مرکز گردشگری تاریخی دارد. بدون شک، حرم مطهر امام رضا (ع) اولین و مهم‌ترین مرکز و یکی از بزرگ‌‌ترین جاهای دیدنی مشهد است. در حقیقت شهر مشهد به واسطه‌ی حضور امام هشتم به مشهد امروزی تبدیل شده‌ است. برای دسترسی به حرم امام رضا می توانید با اتوبوس و تاکسی به حرم دسترسی داشته باشید و در صورتی که قصد استفاده از مترو را داشته باشید می توانید در ایستگاه میدان بسیج پیاده شوید و پس از آن طریق خیابان امام رضا به حرم مشرف شوید.

جاهای دیدنی مشهد در بهار

جاهای دیدنی مشهد در فصل بهار کم نیستند و این شهر مقاصد طبیعی و جاذبه‌های گردشگری زیادی را درون خود جای داده است. مشهد را بیشتر مردم به عنوان شهری زیارتی می‌شناسند و هر ساله میلیون‌ها نفر از سرتاسر ایران برای زیارت به مشهد سفر می‌کنند. اما علاوه بر اماکن متبرکه و حرم امام رضا، پارک‌ها و موزه‌های بسیار زیادی در مشهد وجود دارد که میزبان گردشگران زیادی است. در ادامه این مقاله برخی از جاهای دیدنی مشهد در فصل بهار را با هم بررسی می‌کنیم.

طرقبه از جاهای دیدنی مشهد
جاهای دیدنی مشهد و طرقبه

اگر فکر می کنید تنها منطقه ییلاقی اطراف مشهد شاندیز است سخت در اشتباه هستید. طرقبه یکی از ییلاق های خوش آب و هوای اطراف مشهد است که فاصله ای 18 کیلومتری با شهر مشهد دارد. در این منطقه می‌توانید از رودخانه، باغ های میوه، جنگل ها و امکانات تفریحی لذت ببرید و زمان خوشی را بگذرانید.

ضمنا جاذبه های دیدنی مشهوری همچون بند گلستان، دره ارغوان، دره داغستان و رودخانه دهبار هم در این منطقه زیبا قرار دارند که می توانید از آن ها نیز بازدید کنید. توصیه می کنیم جاغرق طرقبه را هم از دست ندهید. این منطقه در فصل های پاییز و بهار بهشتی زیباست که نباید از آن بگذرید.

جهت اجاره سوئیت در مشهد کلیک کنید.

مجموعه کوهسنگی

مجموعه کوهسنگی یکی از جاهای دیدنی مشهد است که در فاصله 11 کیلومتری مرکز شهر قرار گرفته است و حدودا 15 دقیقه تا مرکز شهر فاصله دارد. برای دسترسی به این پارک می‌توانید از تاکسی و اتوبوس استفاده کنید. این مجموعه یکی از کوه‌های بسیار قدیمی شهر مشهد است که تاریخ جالبی هم دارد. این منطقه یادگاری است ار دوران حکومت صفویه و از این جهت اهمیت ویژه‌ای دارد.

این مجموعه در سال 1340 توسط یک خیابان اصلی و بزرگ به مرکز شهر اتصال پیدا کرده است. علت نامگذاری این منطقه هم به دلیل مشرف بودن دو قله سنگی در دو طرف پارک است. برای رسیدن به بالای قله هم مسیری مشخص شده که حدودا 1300 متر است و از 3 پلکان متوالی تشکیل شده است.
آدرس: خراسان رضوی، جنوب غربی مشهد، انتهای خیابان کوهسنگی

پارک طبیعی هفت حوض
جاهای دیدنی مشهد و هفت حوض

این پارک طبیعی یکی از جاهای دیدنی مشهد در فصل بهار است. این منطقه خنک و خوش اّب و هوا طبیعت بکر و زیبایی دارد و مناسب عاشقان طبیعت و کوهنوردی است. نام این اثر طبیعی برگرفته از حوضچه‌های آهکی است که به هم پیوسته و در نهایت 7 حوضچه را با هم تکشیل می‌دهند. برای رسیدن به این منطقه خوش آب و هوا باید مسیری طولانی را پیاده روی کنید و در نهایت به این مقصد می‌رسید.

زیبایی این منطقه در فصل بهار با آمدن شکوفه‌ها دوچندان می‌شود و بهترین زمان سفر به پارک طبیعی هفت حوض فصل بهار است. یکی از جاذبه‌های این منطقه سایت سنگ نوردی و صخره نوردی است.
آدرس: مشهد، 7 کیلومتری مشهد، جاده خلج

بخوانید از زعفران تا زرشک؛ لیستی از بهترین سوغات مشهد

روستای کنگ در اطراف مشهد
جاهای دیدنی مشهد و روستای کنگ

این روستای پلکانی و منحصر به فرد یکی دیگر از جاهای دیدنی مشهد است که در فاصله 30 کیلومتری مشهد  و 19 کیلومتری غرب طرقبه قرار گرفته است. این روستای تاریخی معماری زیبا و طبیعت بکری دارد که باعث شده در فصل بهار گردشگران زیادی از این روستای خوش آب و هوا دیدن کنند. این روستای تاریخی دارای انواع درختان میوه و داروهای گیاهی است و همچنین باغ‌های انبوهی از درختان گیلاس و آلبالو زیبایی این روستا را دوچندان کرده است. وجود رودخانه و آبشارهای کوچک باعث سرسبزی بیشتر این روستا شده است.
آدرس: استان خراسان رضوی، ۱۹ کیلومتری غرب طرقبه و حدود ۳۰ کیلومتری مشهد

پارک وکیل آباد (باغ وکیل آباد)
جاهای دیدنی مشهد و باغ وکیل آباد

یکی از جاهای دیدنی مشهد پارک وکیل آباد یا باغ وکیل آباد مشهد است. این پارک در منطقه 9 شهرداری مشهد قرار گرفته است. این باغ بزرگ در انتهای بلوار وکیل آباد قرار گرفته است و یکی از جاهای دیدنی مشهد است که حدودا 70 هکتار وسعت دارد. درختان سر به فلک کشده کاج، سرو، افرا و ارغوان به همراه چنار و درختان میوه پوشش گیاهی این پارک را تشکیل می‌دهند.

مسیرهای پیاده‌روی مختلف، فضای سبز، استخر و غرفه‌های کوچک به همراه سرویس بهداشتی و وسایل بازی کودکان باعث شده این پارک محبوبیت بالایی داشته باشد و یکی از پارک‌های محبوب و پرطرفدار اهالی مشهد و گردشگران باشد. این پارک خوش آب وهوا در فصل بهار زیباتر از همیشه است و می‌توان چند ساعتی را بدون دغدغه در این پارک سپری کرد.

آدرس: مشهد، انتهای بلوار وکیل‌آباد، پارک وکیل آباد

باغ وحش وکیل آباد
جاهای دیدنی مشهد و باغ وحش وکیل آباد

باغ وحش وکیل آباد یکی دیگر از جاهای دیدنی مشهد است که در انتهای بلوار وکیل آباد و جنب پارک کوهستان قرار گرفته است. این باغ وحش چهار هکتار وسعت دارد و تنها باغ وحش مشهد است. در این باغ وحش در مجموع 61 گونه از پستانداران به همراه 49 گونه از پرندگان و 10 گونه از آبزیان زندگی می‌کنند.

ساعت کاری این مجموعه در نیمه اول سال از ساعت 8:30 تا 18:30 است و در نیمه دوم سال از 8:30 تا قبل از غروب آفتاب است.

جاهای دیدنی مشهد در تابستان

همان طور که در این مقاله اشاره کردیم جاهای دیدنی مشهد کم نیستند و به غیر از حرم مطهر امام رضا، مشهد جاذبه‌های گردشگری زیادی دارد البته در این بین گشت و گذار‌هایتان در شهر از بهترین رستوران های مشهد غافل نشوید. فصل تابستان بهترین زمان بازدید و گشت و گذار در این اماکن است. اگر فرصت کردید حتما ار جاهای دیدنی مشهد در تابستان دیدن کنید.

  گنبد هارونیه

گردشگری در شهر باستانی توس بسیار لذت بخش و تاریخی است. یکی از جاهای دیدنی مشهد گنبد هارونیه است. بنایی با قدمتی هزارساله که یکی از زیباترین و کهن‌ترین بناهای شهر باستانی توس محسوب می‌شود. این اثر تاریخی در نزدیکی آرامگاه فردوسی بزرگ قرار گرفته است. قدمت این بنای تاریخی به گفته برخی از کارشناسان به قرن هفتم هجری برمی‌گردد و برخی نیز قدمت آن را با دوران پیش از اسلام مرتبط می‌دانند.

بنای چهار گوش گنبد هارونیه معماری متفاوت و خاصی دارد و در عین زیبایی استحکام فوق‌العاده‌ای دارد که با گذشت تمام این سال‌ها، بنای اصلی حفظ شده است. قسمت داخل این گنبد از چند بخش تشکیل شده است که 3 اتاق فرغی و 4 اتاق شاه نشین را درون خود جای داده است و گنبد خانه نیز با تاثیر از معماری قرن هفتم هجری مقرنس کاری شده و با گچکاری به زیبایی تزئین شده است.
آدرس: ۲۵ کیلومتری شمال غربی مشهد، حاشیه غربی جاده مشهد-توس، گنبد هارونیه

جنگل جیغ مشهد

جنگل جیغ یکی از جاهای دیدنی مشهد است که در فصل تابستان پذیرای گردشگران و طبیعت‌گردان زیادی است. این جنگل در منطقه طرقبه و روستای سربرج قرار گرفته و دلیل نامگذاری این جنگل به خاطر وجود نوعی جیرجیرک است که در شب‌ها صدایی همچون جیغ از خود تولید می‌کند و باعث ترس و وحشت در جنگل می‌شود.

فاصله این جنگل تا مرکز مشهد 32 کیلومتر است. رودخانه‌ای در این جنگل وجود دارد که در تمام فصول جاری‌ست و یکی از زیبایی‌های این جنگل وجود همین رودخانه است. امکان سفر به صورت کمپینگ و شب‌مانی هم در این جنگل وجود دارد، فقط باید جسارت این را داشته باشید که به صدای جیغ جیرجیرک‌ها اهمیت ندهید.

آبشار قره سو مشهد
جاهای دیدنی مشهد و آبشار قره سو

این آبشار در جنوب شهرستان کلات نادری و در نزدیکی روستایی به همین نام قرار گرفته است. آبشار قره سو یکی از جاهای دیدنی مشهد است که طبیعت بسیار زیبا و آب و هوای بسیار دلپذیری دارد. وجود آبشارهای بلند، دره‌های تنگ و چشمه‌های خنک و خروشان این آبشار را به یکی از جاهای دیدنی مشهد تبدیل کرده است که در فصل تابستان گردشگران زیادی را به سمت خود می‌کشاند. اگر در فصل تابستان به مشهد سفر کردید، حتما از این آبشار زیبا دیدن کنید.

مقبره فردوسی شاعر بزرگ
جاهای دیدنی مشهد و مقبره فردوسی

در شهر باستانی توس مقبره یکی از شاعران بزرگ ادبیات کشورمان است. آرامگاه فردوسی شاعر بزرگ که یکی از ماندگارترین آثار ادبی ایران، شاهنامه را سروده است. البته در کنار مقبره فردوسی، آرامگاه استاد شجریان از مفاخر موسیقی ایران و شاعر پرآوازه و ادیب ایران، استاد مهدی اخوان ثالث قرار گرفته است. به همین دلیل آرامگاه فردوسی یکی از جاهای دیدنی مشهد است که هر ایرانی و هنردوستی باید از این مکان بازدید کند.

معماری خاص و فوق‌العاده آرامگاه فردوسی در سال 1312 شکل گرفت و طرح باشکوه امروزی در همین سال اجرا شد. ساعت کاری این مجموعه در 6 ماه نخست سال از ساعت 9 الی 17 می‌باشد و در 6 ماه دوم سال از ساعت 9 الی 16 می‌باشد.
آدرس: خراسان رضوی، توس، انتهای بلوار بهارستان

باغ گیاه‌ شناسی مشهد
جاهای دیدنی مشهد و ب

باغ گیاه شناسی مشهد یکی از جاهای دیدنی مشهد است که در سال 1392 افتتاح گردیده است. این مجموعه بزرگ با دارا بودن درخت و درختچه‌های بسیار زیاد و با پوشش گیاهی بسیار گسترده در فصل تابستان و دیگر ایام سال، میزبان گردشگران زیادی از سرتاسر کشور است. این مجموعه بزرگ دسترسی‌های خوبی دارد و با استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی همچون مترو و اتوبوس هم می‌توانید به آن دسترسی داشته باشید.

باغ گیاه شناسی مشهد در دل خود چندین مجموعه را جای داده است. از مجموعه‌ها و کلکسیون‌های مطرح این باغ می‌توان به کلکسیون باغ صخره‌ای، کلکسیون گیاهان دارویی و کلکسیون نهالستان اشاره کرد. ار امکانات تفریحی این مجموعه هم می‌توان به کافی شاپ، رستوران ، سالن همایش و دهکده اقوام اشاره کرد. ساعات بازدید این مجموعه هم در تمام طول هفته از 8 صبح الی 12 شب می‌باشد.

آدرس: مشهد، بلوار جمهوری اسلامی، حد فاصل چهارراه مقدم و میدان غدیر

باغ ملی مشهد
جاهای دیدنی مشهد و با

اولین پارک مشهد، باغ ملی مشهد است. این بوستان یکی از جاهای دیدنی مشهد است که در مرکز شهر قرار گرفته و به همین دلیل موقعیت و دسترسی بسیار مناسبی دارد. در رابطه با این باغ قدیمی روایت‌های گوناگونی وجود دارد، اما بر اساس روایتی معتبر این باغ در سال 1280 که یک باغ خصوصی بوده است، از طرف مظفرالدین شاه قاجار به یکی از تجار درباری اهدا شده است.

این بوستان بزرگ امکانات رفاهی خوبی از جمله زمین بازی کوکان، نیکمت‌ها و آلاچیق‌های متعدد به همراه سرویس بهداشتی و بوفه دارد. امکان بازدید از این باغ تاریخی در تمام ساعات شبانه روز وجود دارد و پوشش گیاهی بیشتر این باغ بزرگ از درختان سر به فلک کشیده کاج و چنار است.

آدرس: مشهد، خیابان امام خمینی، امام خمینی ۲۵، روبه‌روی خیابان جنت

گنبد سبز
جاهای دیدنی مشهد و گنبد سبز

گنبد سبز، یکی از جاهای دیدنی مشهد است که یادگاری از دوران صفویه است. این اثر تاریخی در سال 1356 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این بنا در خیابان خراسانی قرار گرفته که گنبد کاشی کاری شده سبز دارد. این گنبد 8 ضلعی 4 ایوان دارد و آرامگاه شیخ محمد مومن عارف است. همچنین کتابی با عنوان گنبد سبز مشهد نیز توسط مهدی قربانی به 3 زبان فارسی، انگلیسی و عربی چاپ شده است. 
آدرس: خراسان رضوی، مشهد، خیابان اخوند خراسانی

روستای چشمه گیلاس مشهد

جاهای دیدنی مشهد و چشمه گیلاسروستای چشمه گیلاس یکی از جاهای دیدنی مشهد است که در فاصله 48 کیلومتری غرب مشهد قرار گفته است. این روستا در فصل تابستان آب و هوای دلپذیر و خنکی دارد و گردشگران زیادی از این روستا دیدن می‌کنند. چشمه همیشه خروشان چشمه گیلاس پیشینه تاریخی هم دارد و به روایتی محل مرگ یزدگرد سوم بوده است. به گفته‌ی کسانی که روایت می‌کنند، لگد اسب موجب مرگ یزدگرد سوم در نزدیکی این چشمه می‌شود. عمق این چشمه نزدیک بخ 4 متر است و یکی از چشمه‌های خروشان و پر آب کشور است.
آدرس: استان خراسان رضوی، ۵۰ کیلومتری شمال مشهد، ۲۵ کیلومتری چناران، روستای چشمه گیلاس

جاهای دیدنی مشهد در پاییز

در ادامه این مقاله به جاهای دیدنی مشهد در فصل پاییز می‌رسیم. همان طور که در این مقاله خواندید، مشهد مقدس علاه بر اماکن زیارتی، موزه‌ها و طبیعت سبز و زیبایی دارد. در ادامه این مقاله برخی از جاهای تاریخی و طبیعی مشهد در فصل پاییز را با هم بررسی می‌‎کنیم.

برج رادکان چناران

برج رادکان چناران یکی از جاهای دیدنی مشهد است که در نزدیکی روستای چناران قرار گرفته است. این برج تاریخی در 74 کیلومتری مشهد و 36 کیلومتری روستای چناران قرار گفته است. این اثر تاریخی مربوط به دوران ایلخانی و قرن هفتم هجری است. این برج 36 متری در سال 1310 در آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. قطر داخلی این اثر تاریخی 14 متر است و قطر خارجی آن 20 متر است. برخی از تاریخ نویسان کاربری این برج را نجومی می‌دانستند و برخی استفاده از این برج را مربوط به تعیین فصل‌ها می‌دانند اما به هر حال این برج کاربری نجومی داشته است.
آدرس: استان خراسان رضوی، ۷۴ کیلومتری شمال مشهد و ۲۶ کیلومتری شمال غربی چناران

کلات نادری
جاهای دیدنی مشهد و کلات نادری

کلات نادری شهری خوش آب و هوا و یکی از جاهای دیدنی مشهد است که حدودا فاصله‌ای 145 کیلومتری با مشهد دارد. این شهر در زمان مغول‌ها نزدیک به 14 بار توسط تیمور لنگ مورد حمله قرار گرفته است که پس از شکست نهایی، تیمور لنگ از حمله دوباره به این شهر منصرف می‌شود. این شهر زیبا و با شکوه محل نگهداری جواهر و غنایم جنگی نادرشاه افشار بوده است و به همین دلیل اهمیت ویژه و تاریخی دارد.

کاخ خورشید یکی از مجموعه‌های درخشان کلات نادری است که به دستور نادرشاه افشار احداث گردیده است. این کاخ در 3 طبقه ساخته شده است که 12 اتاق دارد و یکی از آثار به جا مانده از دوران حکومت نادرشاه افشار است. در منطقه کلات نادری آثار تاریخی بسیار زیادی وجود دارد که دیدن تمام این آثار نیازمند سفری چند روزه به این منطقه است.
آدرس: استان خراسان رضوی، کلات نادری

باغ موزه نادری؛ با شکوه و پر افتخار
جاهای دیدنی مشهد و موزه نادری

باغ موزه نادری در مشهد بعد از حرم اما رضا یکی آز آثار تاریخی-تفریحی مهم مشهد است. معماری با شکوه این باغ موزه همیشه مورد توجه گردشگران بوده است. معماری این بنا توسط مهندس سیحون انجام شده است. نادرشاه افشار پادشاه سلسله افشاریه در این باغ آرمیده است و موزه‌ای در این باغ وجود دارد که برخی از غنایم جنگی نادرشاه و برخی از اسلحه‌هایی که در سال‌های حکوت نادرشاه استفاده می‌شده به نمایش عموم درآمده است. این باغ بزرگ 14 هزار متر مربع مساحت دارد و مجسمه برنزی نادرشاه افشار که زمانی جهان‌گشایی می‌کرده است به شکوه و عظمت این باغ افزوده است. بازدید از این باغ موزه تاریخی به هر گردشگری پیشنهاد می‌شود و یکی از جاهای دیدنی مشهد همین باغ تاریخی است.

آدرس: مشهد، خیابان شیرازی، ضلع شمال غربی چهارراه شهدا (نادری سابق)

چالیدره از جاهای دیدنی مشهد
جاهای دیدنی مشهد وچالیدره

یکی از جاهای دیدنی مشهد، مجموعه گردشگری چالیدره است. این مجموعه در طرقبه مشهد قرار گرفته است و امکانات رفاهی بسیار زیادی را درون خود جای داده است. امکاناتی همچون قایق سواری، ماهیگیری و رستوران در این مجموعه قرار گرفته است. آب و هوای خنک و دلپذیر چالیدره باعث شده در فصل بهار و تابستان و پاییز گردشگران زیادی از این منطقه زیبا و دیدنی بازدید کنند.

روستای نغندر در اطراف مشهد
جاهای دیدنی مشهد و روستای نغندر

یکی از جاهای دیدنی مشهد روستای نغندر است. این روستای زیبا یکی از ییلاقات خوش آب و هوای مشهد است که اواخر هفته میزبان گردشگران زیادی است که از مشهد و اطراف مشهد برای لذت بردن از طبیعت زیبا به این منطقه پناه می‌برند. این روستا که در دل کوه‌های بینالود قرار گرفته است چشم‌اندازهای زیبایی دارد که چشم هر گردشگری را نوازش می‌کند. این روستا در فاصله 25 کیلومتری مشهد قرار گرفته است. بهترین زمان سفر به این روستا 3 فصل ابتدایی سال است و در فصل پاییز مقداری هوا سردتر می‌شود.

آدرس: استان خراسان رضوی، مشهد، ۱۰ کیلومتری طرقبه

آرامگاه شیخ بهایی
جاهای دیدنی مشهد و آزامگاه شیخ بهایی

 شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید که آرامگاه یکی از بزرگترین دانشمندان ایران، یعنی شیخ بهایی در داخل حرم امام رضا قرار دارد. این دانشمند بزرگ و فرزانه در حرم امام رضا تدریس می کرده است و اکنون مزار او که با سنگ و شیشه پوشانده شده در حرم مطهر امام رضا قرار گرفته است. در محل آرامگاه شیخ بهایی آینه کاری ها و کتیبه هایی وجود دارد که در میان کتیبه ها می توانید تاریخ تولد و مرگ وی را مشاهده کنید.

پارک ملت مشهد

یکی دیگر از پارک های شهر مشهد که بسیار هم شناخته شده است و قطعا ارزش دیدن دارد پارک ملت بزرگترین و قدیمی ترین پارک شهر مشهد است. خوشبختانه در این پارک می توانید علاوه بر بازدید از دیدنی های طبیعی از امکانات تفریحی پارک نیز لذت ببرید. در قسمت شرقی این پارک دریاچه بزرگی وجود دارد که پیشنهاد می کنیم حتما از آن دیدن کنید.

منطقه ییلاقی شاندیز

اگر می خواهید به یکی دیگر از جاذبه های طبیعی زیبای مشهد سفر کنید از مناطق ییلاقی شاندیز مشهد دیدن کنید. شاندیز که در واقع یک شهر کوچک در فاصله نزدیکی از شهر مشهد است رودخانه ها، دره ها، جنگل ها و طبیعت شگفت انگیزی را در خود جای داده و با این وجود به یکی از زیباترین جاهای دیدنی طبیعی مشهد تبدیل شده است.

برخی دیگر از جاهای دیدنی مشهد
جاهای دیدنی مشهد در شب

جاهای دیدنی مشهد که در این مقاله به آن‌ها اشاره کردیم بر اساس تقسیم بندی فصل و بهترین زمان بازدید معرفی کردیم. البته که برخی از مکان‌هایی که معرفی کردیم تنها در یک فصل مشخص امکان بازدید ندارد، بلکه در دیگر ایام سال نیز می‌توان از این جاذبه‌های گردشگری بازدید کرد. در ادامه این مقاله برخی دیگر از جاهای دیدنی مشهد را با هم بررسی خواهیم کرد. درادامه این مقاله با ما همراه باشید.

حمام مهدی قلی بیک
جاهای دیدنی مشهد و حمام مهدی قلی بیک

 یکی دیگر از آثار شاخص تاریخی و فرهنگی و از جمله جاهای دیدنی مشهد حمام مشهور مهدی قلی بیک است. این حمام که در زمان سلطنت تیموریان و توسط یکی از پادشاهان تیموری ساخته شده در نزدیکی بازار بزرگ مشهد قرار دارد و در حال حاضر از این حمام به عنوان محل موزه استفاده می شود. آنچه در این موزه به نمایش گذاشته شده وسایل و ابزار آلات قدیمی است.

کلیسای مسروپ قدس
جاهای دیدنی مشهد و کلیسای مسروپ

جالب است بدانید که کلیسای مسروپ قدس تنها کلیسای شهر مشهد است. البته شاید وجود همین یک کلیسا هم باعث تعجب باشد، چرا که مشهد یکی از کانون های اصلی شیعیان در جهان محسوب می شود و وجود پرستشگاه مسیحیان در این شهر ممکن است برای برخی کمی تعجب برانگیز باشد. این کلیسا توسط ارمنی هایی ساخته شده است که ساکن این شهر بوده اند. زمان ساخت کلیسا نیز به دوران پهلوی اول باز می گردد.

بخوانید از: بهترین مراکز خرید مشهد

بازار رضا مشهد
جاهای دیدنی مشهد و =

یکی از مهم‌ترین بازارهای مشهد و همچنین یکی از جاهای دیدنی مشهد، بازار رضا است. تمام گردشگرانی که به مشهد سفر می‌کنند حتما از این بازار گذر کرده‌اند و خریدی از این باز قدیمی داشته‌اند. این بازار در سال 1355 افتتاح شده است و اولین بازار سرپوشیده مشهد است که در نزدیکی حرم امام رضا قرار گرفته است. در این بازار انواع سوغاتی‌ها و خرید‌ها را می‌توانید داشته باشید و بازدید از این بازار بزرگ را حتما در برنامه سفر خود به مشهد داشته باشید.

تونل باد صبا

یکی از جذاب‌ترین و متفاوت‌ترین جاهای دیدنی مشهد تونل باد صبای این شهر است. تونل باد صبا اولین و تنها شبیه ساز سقوط آزاد در ایران است که در آن می‌توانید احساس پرواز و سقوط آزاد را تجربه کنید و حسابی لذت ببرید. در این تونل عمودی هوا با سرعت تقریبا ۲۳۰ کیلومتر بر ساعت حرکت می‌کند و شما بر روی بالشتکی از هوا شناور می‌شوید و در فضایی کاملا امن احساس پرواز را تجربه می‌کنید.

اگر آرزوی پرواز دارید در تونل باد صبا آرزوی شما با آموزش و صرف هزینه‌ای منطقی و معقول به حقیقت می‌پیوندد. همچنین کودکان بالای سه سال شما می‌توانند با شما همراه شوند تا در کنار هم از این تفریح جدید و هیجان‌انگیز لذت ببرید.

پیست اسکیت روی یخ (پاتیناژ) مشهد

تفریح هیجان انگیز دیگری که می‌توانید در مشهد تجربه کنید اسکیت روی یخ یا همان پاتیناژ در پدیده شاندیز مشهد است. این پیست که یکی از جاهای دیدنی مشهد است را  می‌توان به عنوان یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی مشهد دانست، توسط شرکتی هلندی طراحی شده است.

همچنین به لحاظ ابعاد سالن و امکانات در نوع خود منحصر به فرد و بی‌نظیر است. این سالن بزرگ‌ترین سالن پاتیناژ سرپوشیده خاورمیانه است و این روزها در لیست محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری مشهد قرار گرفته است. همچنین در اطراف این پیست فروشگاه‌هایی هستند که می‌توانید به آن‌ها هم سری بزنید و یا در یکی از کافی شاپ‌ها بنشینید و خوراکی لذیذی نوش جان کنید.

بوستان مینیاتوری مشهد

یکی دیگر از جاهای دیدنی مشهد که در آن‌جا می‌توانید لحظات خاطره‌انگیزی را سپری کنید، بوستان مینیاتوری این شهر است. این بوستان بزرگ‌ترین و اولین پارک مینیاتوری شرق کشور است که المان‌هایی از آثار باستانی و نقاط دیدنی شهرهای مختلف ایران را در خود جای داده است.

برای مثال در این بوستان می‌توانید آرامگاه فردوسی، تخت جمشید، روستای کندوان، باغ شاهزاده ماهان، پل خواجو، سد کارون، آرامگاه عطار نیشابوری و… را به صورت مینیاتور شده تماشا کنید و مروری بر جاذبه‌های ایران در ابعاد کوچک داشته باشید. بوستان مینیاتوری مشهد بسیار زیبا و تماشایی است و با هزینه ورودی بسیار کم تجربه‌ای متفاوت و دوست داشتنی برای شما رقم می‌خورد. زمین بازی کودکان، فضای سبز، سکوی ویژه مراسم و نمایش‌ها و پارکینگ برخی از امکانات این مجموعه هستند.

پیست اسکی شیرباد

این روزها از زمستان‌های بی برفی که می‌گذریم نالانیم و مدام غر می‌زنیم که زمستان هم گذشت و برف ندیدیم. البته که به جای غر زدن انتخاب دیگری هم داریم، می‌توانیم تا زمستان تمام نشده به یکی از پیست‌های اسکی برویم و با برف بازی و تجربه اسکی و سایر ورزش‌های زمستانی حسابی لذت ببریم. کاری که خیلی از اهالی مشهد می‌کنند و در این فصل از سال پیست اسکی شیرباد پاتوق بسیاری از علاقه‌مندان به ورزش‌های زمستانی است.

شما هم اگر مسافر مشهد هستید و دلتان می‌خواهد سفری متفاوت و هیجان انگیز را تجربه کنید، پیست اسکی شیرباد می‌تواند برایتان یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی مشهد باشد. این پیست حدود ۴۰ کیلومتر با مشهد فاصله دارد و دارای امکاناتی مانند رستوران و کافی شاپ است. همچنین چندین سوئیت و واحد اقامتی جهت رفاه حال گردشگران در این منطقه در نظر گرفته شده است. در این موقع سال تورهای زیادی هم در شهر مشهد برای رفتن به پیست اسکی شیرباد برگزار می‌شود که اگر دوست داشته باشید می‌توانید با آن‌ها همراه شوید. در این چند سال اخیر پیست اسکی شیرباد به خصوص از جانب ورزشکاران بسیار مورد توجه قرار گرفته و خود را در لیست محبوب‌ترین جاهای دیدنی مشهد جای داده است.

مسجد گوهرشاد
مسجد گوهرشاد و جاهای دیدنی مشهد

در سمت جنوبی حرم یکی از معروف ترین مساجد مشهد و بلکه ایران قرار دارد. مسجد گوهرشاد که از محبوب ترین و زیباترین مساجد ایران است با معماری و تزئینات جذاب خود به عنوان یک اثر تاریخی – مذهبی شگفت انگیز به حساب می آید. پیشنهاد می کنیم برای دیدن این مسجد تنها به تصاویر اکتفا نکنید و در سفر خود به مشهد حتما از آن بازدید کنید. احتمالا تصاویر نمی توانند به حد کافی زیبایی تزئینات و معماری این مسجد را نمایش دهند.

خانه داروغه

خانه داروغه نیز از بناهای تاریخی و جاهای دیدنی شهر مشهد است که در دوران قاجار ساخته شده است. اگر می‌خواهید از این بنا دیدن کنید باید به خیابان نواب صفوی بروید. این خانه که توسط یک معمار روس ساخته شده خانه ای شخصی بوده که برای پذیرایی و تشریفات مورد استفاده قرار می گرفته است. این خانه در سال 1381 به آثار ملی کشور افزوده شد و ده سال بعد نیز توسط شهرداری مشهد مرمت شد.

مدرسه علمیه عباسقلی‌ خان شاملو
جاهای دیدنی مشهد و مدرسه علمیه

مدرسه علمیه عباسقلی خان شاملو یکی از جاهای دیدنی شمهد است که مربوط به قرن 11 هجری قمری می‌باشد. این مدرسه توسط عباسقلی خان در سال 1077 ساخته شده است. این مدرسه تاریخی در ابتدای خیابان صفوی قرار گرفته است و در تیر ماه سال 1357 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. بنای این اثر قدیمی چهار ایوان دارد و در 2 طبقه ساخته شده است و همچنین 104 حجره برای سکونت طلاب ساخته شده است. این بنای تاریخی یکی از آثار معماری شاخص مشهد است که تحت نظارت سازمان میراث فرهنگی خراسان قرار گرفته است.

آرامگاه پیرپالاندوز
جاهای دیدنی مشهد و آرامگاه پیر پالاندوز

این آرامگاه یکی از جاهای دیدنی مشهد است که در قسمت شمال شرقی حرم رضوی قرار گرفته است. این اثر تاریخی در سال 1356 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این آرامگاه متعلق به محمد عارف عباسی مشهور به پیر پالاندوز است و لقب پالاندوز از آنجایی به ایشان اختصاص داده شد که، به کار پالاندوزی مشغول بوده‌اند.

بخوانید از: فرهنگ بومی و آداب و رسوم مردم مشهد

مسجد ۷۲ تن مشهد
جاهای دیدنی مشهد و مسجد 72 تن

یکی دیگر از جاهای دیدنی مشهد، مسجد 72 تن ( هفتادو دو تن ) است. این بنای تاریخی در سال 1311 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این اثر تاریخی دارای یک گنبد و دو مناره و یک ایوان است که در ابتدا آرامگاه امیرغیاث‌الدین ملک شاه بوده است. این مسجد در منطقه سرشور، خیابان خسروی و در ابتدای بازار بزرگ قرار گرفته است و با حرم مطهر فاصله زیادی ندارد. بنای این مسجد حدودا 660 متر مربع مساحت دارد و نمای مناره‌ها، ایوان و غرفه‌ها کاشی کاری و مقرنس کاری نفیس و زیبایی دارد.
آدرس: استان خراسان رضوی، مشهد، خیابان خسروی، ابتدای بازار بزرگ

بخوانید از: طرقبه مشهد، طبیعتی بکر در استان خراسان

خانه تاریخی ملک
حانه

خانه ملک یکی از جاهای دیدنی مشهد است که یکی از شناخته شده‌ترین خانه‌های تاریخی مشهد است و متعلق به حاج حسین ملک ، مرد ثروتمند مشهدی است. در حال حاضر تنها بخشی از این اثر تاریخی به جا مانده است و بخش بزرگی از این بنای تاریخی ویران شده است. این خانه در سال 1377 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و در سال 1379 مورد مرمت قرار گرفته است. در حال حاضر این اثر تاریخی به عنوان مرکز هنرهای سنتی میراث فرهنگی شناخته می‌شود.

آدرس: خراسان رضوی، مشهد، ضلع‌ شرقی خیابان امام خمینی، مقابل ساختمان دارایی

موزه نان مشهد
جاهای دیدنی مشهد و موزه نان

این موزه یکی از جاهای دیدنی مشهد است و همچنین اولین موزه تخصصی نان در ایران و خاورمیانه است که در سال 1390 به منظور آشنایی بیشتر مردم با پخت نان افتتاح شده است. در این موزه مراحل مختلفی از پخت نان به صورت تصویری به نمایش گذاشته شده است و این مراحل شامل بذرافشانی، گندم چینی، خرمن کوبی و ابزار تهیه نان به صورت کامل به نمایش درآمده است.
آدرس: خراسان رضوی، مشهد، کیلومتر ۱۷ بزرگراه آسیایی، بعد از سه راه فردوسی، کوچه شهید یزدی کارخانه گندم دشت

پارک علمی پروفسور بازیما
جاهای دیدنی مشهد و پارک علمی پروفسور بازیما

یکی از جاهای دیدنی مشهد، پارک علم پروفسور بازیما است. این پارک علمی در طبقه چهارم مجتمع وصال، در منطقه‌ای گردشگری قرار گرفته است. این پارک علمی بخش‌های مختلفی دارد و می‌توانید با قدم گذاشتن در این پارک به دنیای عجیب جانوران قدم بگذارید و همچنین کشف‌های زیادی در این پارک داشته باشید. در دیگر بخش این پارک به همراه پروفسور بازیما با عبور از دهان یک انسان غول پیکر به اندام‌های درون بدن می‌رسید و به کشف اسرار بدن می‌پردازید.

آدرس: استان خراسان رضوی، مشهد، انتهای بلوار خیام شمالی، مجتمع تجاری وصال، طبقه ۴+

پارک‌های آبی مشهد

جاهای دیدنی مشهد ومجموعه‌های آبی مشهد

یکی از مکان‌های دیدنی مشهد که البته چه اولین بارتان باشد که به پارک‌های آبی مشهد می‌روید چه چندمین بار فرقی نمی‌کند، هر بار هیجان بی‌اندازه‌ای را تجربه خواهید کرد.یکی از هیجان‌انگیزترین جاهای دیدنی مشهد پارک‌های آبی مشهد از جذاب‌ترین جاذبه‌های گردشگری مشهد هستند که بسیار مورد استقبال گردشگران قرار می‌گیرند و می‌شود گفت برای بعضی‌ها رفتن به این مجموعه‌ها از بایدهای سفر به مشهد است.

مشهد به لحاظ احداث پارک‌های آبی نه تنها در ایران بلکه در خاورمیانه نیز بسیار موفق عمل کرده و همین موضوع سال‌هاست به نقطه قوتی در گردشگری این شهر تبدیل شده است. با رفتن به این پارک‌های آبی که در ادامه آن‌ها را معرفی می‌کنیم لحظاتی سراسر شور و هیجان را تجربه کنید و حسابی خوش بگذرانید.

بخوانید از: راهنمای سفر به مشهد

سرزمین موج‌های آبی

سرزمین موج‌های آبی یکی از محبوب‌ترین پارک‌های آبی و جاهای دیدنی مشهد است که به لحاظ تجهیزات و امکانات در لیست بهترین پارک‌های آبی قرار می‌گیرد. سرسره‌های متعدد، چاله فضایی، حمام ترکی، جکوزی و رودخانه خروشان فقط بخشی از امکانات این مجموعه است. وقتی هم حسابی بازی کردید و بعد از آن دلتان خواست نوشیدنی یا غذایی نوش جان کنید می‌توانید به رستوران و کافی شاپ مجموعه سر بزنید

سخن پایانی

جاهایی که در این مطلب معرفی کردیم فقط بخشی از جاهای دیدنی مشهد هستند که می‌توانند سفر مشهد را برایتان تبدیل به سفری مفرح و خاطره‌انگیز کنند. شما هم اگر بین اماکن تفریحی و جاذبه‌های مشهد چنین مواردی را می‌شناسید حتما آن را با ما و دیگر خوانندگان وبلاگ شب در میان بگذارید تا همگی بهتر با ظرفیت‌های گردشگری این شهر آشنا شویم.

همچنین اگر مسافر مشهد هستید می‌توانید پیش از سفر به سایت شب سر بزنید و از میان گزینه‌های متنوع برای اجاره ویلا و سوئیت، اقامتگاه مورد نظرتان را انتخاب و رزرو کنید.

سوالات متداول:

بهترین منطقه ییلاقی مشهد کدام منطقه است؟

شهر مشهد علاوه بر جاذبه‌های مذهبی، جاذبه‌های گردشگری زیادی هم دارد. منطقه طرقبه و شاندیز یکی از جاهای دیدنی مشهد است که در فصل بهار و تابستان پذیرای گردشگران زیادی است.

آرامگاه فردوسی تا مرکز مشهد چه مقدار فاصله دارد؟

آرامگاه فردوسی تا مرکز مشهد چیزی نزدیک به 35 کیلومتر فاصله دارد که حدودا 20 تا 25 دقیقه زمان نیاز دارد.

بهترین زمان سفر به مشهد چه زمانی است؟

جاهای دیدنی مشهد بسیار زیاد است و برخی از این جاهای دیدنی فصل مخشصی ندارد و در تمام فصول امکان بازدید وجود دارد، اما بهترین زمان مشهد فصل بهار و تابستان است که هوای دلپذیر و خوبی دارد.

مهمترین جاذبه های گردشگری و جاهای دیدنی مشهد کدام است؟

مشهد که مهم‌ترین شهر معنوی ایران شناخته می‌شود، پایتخت مذهبی ایران است و حرم امام رضا یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی مشهد است؛ همچنین موزه های فراوان، اماکن تفریحی و طبیعی آن به تفصیل در این مقاله اشاره شده است.

 

خانه و سوئیت های پیشنهادی در مشهد:

آپارتمان | 0 خوابه | خراسان رضوی، مشهد
ویلایی | 1 خوابه | خراسان رضوی،مشهد
آپارتمان | 2 خوابه | خراسان رضوی،مشهد
نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب